Merida vernieuwt de eOne-Forty en eOne-Sixty: wel minder gewicht, maar niet minder ondersteuning

Met de vernieuwingen van z’n One-Forty en One-Sixty trailbikes inmiddels twee jaar geleden, zette Merida een forse stap. Beide bikes zijn behoorlijk progressief qua veersysteem en geometrie. Nu volgt Merida de vernieuwingen op met twee nieuwe e-mtb’s: de eOne-Forty en eOne-Sixty. Met hetzelfde ontwerp, geometrie en veersysteem. Daarbij maakt Merida de eOne-Sixty bewust géén ‘light’ e-mountainbike, maar geeft hem een ‘full-power’-motor met een geïntegreerde, iets compactere accu van 600 wattuur. Maximale ondersteuning zónder dat het een zware bike wordt, zo belooft Merida.

Merida eOne-Sixty 2024

In 2022 introduceerde Merida de nieuwe One-Forty en One-Sixty trailbikes. Met een strak uiterlijk, progressieve geometrie en maatspecifieke vering zette Merida een flinke stap ten opzichte van z’n voorgangers. Nu is het de beurt aan de e-trailbikes. Want de eOne-Forty en eOne-Sixty van de vorige generatie dateerde al weer van 2019. De voor 2024 vernieuwde eOne-Forty en eOne-Sixty volgen nauwgezet de stappen die Merida bij de spierversies van deze trailbikes zette.

Zowel de eOne-Sixty als eOne-Forty krijgen een Shimano EP801 motor met 85 newtonmeter trapkoppel. Meest opvallend bij de vernieuwingen is dat ze de dikke eOne-Sixty in de carbon versie neerzetten als méér gebalanceerde tegenhanger van de zogeheten light e-bike-trend. Met een niet uitneembare 600 wattuur accu is het frame lichter en heb je dankzij de Shimano EP801 maximale ondersteuning, in plaats van de geknepen ondersteuning bij lichtgewicht e-bikes. Dit, volgens Merida, ultieme compromis resulteert in een full-power e-mountainbike met een gewicht van 22,2 kilogram. Dat is lichter dan menig full-power exemplaar, maar ten opzichte van light e-bikes toch nog steeds een kilo of vier méér.

De eOne-Sixty is er in carbon en aluminium, terwijl de vernieuwde eOne-Forty er alleen in aluminium is. De aluminium frames hebben wél uitneembare, grotere accu’s. In alle gevallen is de accucapaciteit met een externe range extender uit te breiden. Beide platforms hebben vooraan 29 inch wielen en achteraan past zowel een 29 als 27.5 inch wiel.

De eOne-Sixty CF met het carbon frame heeft een compactere 600 wattuur accu die niet uitneembaar is.

Optioneel vergroot je het bereik bij zowel de eOne-Sixty als eOne-Forty-modellen met een 360 wattuur accu op de onderbuis.

Merida eOne-Sixty en eOne-Forty 2024 met Shimano EP801

Alle 2024 eOne-Sixty en eOne-Forty-modellen zijn uitgevoerd met de Shimano EP801-motor met 85 newtonmeter trapkoppel en 600 watt piekvermogen.

Oók bij deze e-mountainbike gaan kabels door het balhoofd. Rechts op het stuur de bekende Shimano-display.

Shimano houdt het gescheiden: display op het stuur en een aan-uitknop met accu-indicatie op de bovenbuis.

De laadpoort zit boven de motor; hier koppel je ook de range extender aan.

Fast-veersysteem en wielmaatafhankelijke veerweg

De 2024 eOne-forty en eOne-Sixty hebben nu het ‘FAST’ veersysteem, zoals Merida dat twee jaar geleden ook introduceerde op de reguliere One-Forty en One-Sixty Ten opzichte van de vorige generatie van deze e-mountainbikes is de veercurve meer progressief. Concreet betekent dat er méér ondersteuning halfweg de veerweg is. En je duwt de vering minder gemakkelijk tot het einde van de veerweg.

De eOne-Sixty wordt standaard geleverd als mullet-bike. Dat wil zeggen dat je vooraan een 29 en achteraan een 27.5 inch wiel hebt. Vooraan heeft deze bike 170 millimeter veerweg. Achteraan is er zelfs 174 millimeter. Monteer je een 29 inch achterwiel dan verandert door de flipchip de geometrie niet, maar beschik je over 160 millimeter veerweg. Merida levert de eOne-Forty met rondom 29 inch wielen en zet die bike ook meer als dé allround SUV e-bike neer. Je hebt vooraan bij deze bike 150 millimeter veerweg, achteraan 143 millimeter. Maar ook deze bike is te voorzien van een 27.5 inch achterwiel. In de mullet setup heeft de eOne-Forty achteraan 151 millimeter veerweg.

Het Fast-veerconcept zagen we eerst bij de One-Forty en One-Sixty spierfietsen. Bij de e-versie heeft alleen de eOne-Sixty flexstays.

Merida eOne-Forty 2024

De eOne-Forty is er alleen met een aluminium frame, waarbij er géén flexstays in de achtervork zijn toegepast. Door een gelagerd scharnierpunt toe te passen kan de achtervork uit de voeten met dragers, waarmee het ook een ‘SUV e-bike’ wordt, wat in met name Duitsland redelijk wat aftrek heeft.

Merida levert de eOne-Sixty standaard als mullet-bike met een 29 inch voorwiel en 27.5 inch achterwiel. Dankzij een flipchip kun je óók een 29 inch wiel achteraan monteren. Voor de eOne-Forty geldt het omgekeerde; die komt standaard als 29er, maar je kunt er een mullet-setup van maken. Daarbij geldt dat je met het kleinere achterwiel ook méér veerweg krijgt.

Opvallend: de demper zit gedraaid; het externe oliereservoir is asymmetrisch geplaatst, om ónder de demper ruimte over te houden voor de extra accu of bidon.

“Agilometer” maatvoering

Bij de introductie van de One-Forty en One-Sixty spierfietsen introduceerde Merida het agilometer-concept. Hierbij kies je de framemaat niet op basis van zitbuislengte, maar veel meer op basis van de beoogde rijeigenschappen. Door de frames relatief compact (lees: laag) te houden, kun je gemakkelijker een maat opschuiven in de geometrietabel. Kies de kleinere maat als je een meer wendbare fiets wil. Zoek je meer rechtuit-stabiliteit, dan kies je juist een grotere.

De veranderingen die Merida bij de geometrie van de eOne-Sixty en eOne-Forty voor 2024 hebben doorgevoerd, volgen dezelfde stappen als bij de niet e-varianten van deze trailbikes. Zo staat de voorvork nu een graad vlakker, is de zitbuis rechter gezet en is de reach vergroot. De stack is verlaagd, zodat een meer ‘agressieve’ rijhouding aan te nemen is met een lager te plaatsen stuur.

Merida eOne-Sixty en eOne-Forty 2024 geometrie
Merida TR dropper

Alle eOne-Sixty’s hebben standaard de Merida Team TR dropper met maximaal 230 mm droplengte. Deze dropper is traploos verstelbaar, maar óók traploos instelbaar. Zonder de pen uit elkaar te moeten halen, of zelfs uit de fiets te trekken, kun je de maximale hoogte van het zadel met een simpele inbussleutel instellen. Daarna kun je hem gewoon traploos droppen en komt-ie maximaal terug op de ingestelde hoogte.

Merida eOne-Sixty 2024: carbon en aluminium

Met z’n nieuwe carbon frame is de eOne-Sixty CF Meridas ‘performance’ e-mountainbike. Door de accu niet-uitneembaar te maken, hoeft het frame geen grote opening in de onderbuis te hebben. Daardoor is het frame lichter én stijver te construeren, aldus Merida. Met de Shimano EP801 motor en de 600 wattuur Trendpower accu moet de eOne-Sixty CF dé tegenhanger zijn voor alle light e-bikes op de markt. In z’n lichtste uitvoering, de eOne-Sixty 10k weegt 22,2 kilogram. Merida brengt van deze carbon versie drie uitvoeringen op de markt, waarbij de zwaarste 23,1 kilogram weegt.

Merida eOne-Sixty 2024

Herkenbaar van de vorige generatie: de koelribben en -opening aan de zijkant van het balhoofd bij de eOne-Sixty CF.

De eOne-Sixty 2024 is er ook met een aluminium frame. Die hebben wél een uitneembare accu die met 750 wattuur bovendien ook groter is. Merida heeft twee versies in het programma, die respectievelijk 26,1 en 25,6 kilogram wegen. Opvallend is dus dat de instapper, de eOne-Sixty 675 met 6.299 euro de goedkoopste én de lichtste aluminium-versie is. Boven de 675 vind je de 875 die voor 6.899 euro te koop is. Van de eOne-Sixty CF, dus met het carbon frame en de niet-uitneembare, lichtere accu brengt Merida Benelux twee modellen naar de markt. Voor 8.499 euro heb je de eOne-Sixty 7000. Het topmodel, de eOne-Sixty 10K staat in de showroom voor 11.999 euro. In alle gevallen komt de eOne-Sixty standaard als mullet-bike met vooraan een 29 inch wiel en achteraan dus 27.5 inch.

De aluminium eOne-Sixty Lite-modellen volgen nauwgezet de lijnen van de duurdere CF-stalgenoot.

De accu is echter wél uitneembaar via de kunststof kap onderop de onderbuis. Dit is bovendien een exemplaar met 750 wattuur capaciteit.

Merida eOne-Forty 2024: alleen met aluminium frame

Merida brengt de 2024 eOne-Forty alleen als ‘Lite’-versie, wat bij Merida staat voor een aluminium frame. Het merk zet dit model neer als een breed inzetbare ‘SUV e-bike’. Dit aluminium frame is dan ook uitgevoerd met montagepunten voor spatborden en dragers. Dit soort bikes in vol ornaat is met name in Duitsland een verkoophit. Het is ook om die reden dat de eOne-Forty géén flexstays heeft. Er is een scharnierpunt tussen liggende en staande achtervork toegepast. Het verbuigen van de staande achtervork werkt namelijk niet samen met het kunnen monteren van een drager.

Het voorframe van de eOne-Forty is identiek aan dat van de aluminium eOne-Sixty. Dat betekent dus ook dat de accu uitneembaar is. En ook hier gaat het dan over een Trendpower-exemplaar met 750 wattuur capaciteit. Standaard wordt de eOne-Forty 2024 geleverd als 29er. Maar dankzij de flipchip tussen de staande achtervork en de hevel rond de zitbuis, kun je desgewenst alsnog een 27.5 inch achterwiel monteren.

Merida heeft de eOne-Forty vooralsnog in drie smaken, waarbij eveneens opvallend genoeg de goedkoopste uitvoering met een geclaimd gewicht van 24,8 kilogram de lichtste van de drie is. Deze eOne-Forty 475 kost 5.499 euro. Diezelfde bike heb je ook als de eOne-Forty 475 EQ voor 5.699. EQ staat voor ‘equipped’, waarbij deze e-mountainbike is voorzien van een drager, spatborden en verlichting. Met 5.999 euro heb je het topmodel uit de eOne-Forty-lijn, in de vorm van de eOne-Forty 675.

Meride eOne-Forty 2024 e-mountainbike met Shimano EP801 motor

Tussen de liggende en staande achtervork van de eOne-Forty is een gelagerd scharnierpunt geplaatst zodat er een drager op de achtervork gemonteerd kan worden. Opvallend: de adapter voor de klemklauw heeft extra koelribben.

Bron en meer info: merida.nl

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments