Test | Merida Ninety-Six 8000: snelle xc-fully met Alpenambities

Het kan je bijna niet ontgaan zijn. ‘Downcountry’ is in het mountainbikewereldje het nieuwe buzzword. Dit begrip staat voor lichtgewicht xc-fullies die met diverse modificaties – denk aan meer veerweg, dikkere banden en een dropperpost – geschikter zijn gemaakt voor gebruik op lastige, technische trails. Ook van de Merida’s carbon xc-kanon Ninety-Six is zo’n ‘opgedikte’ uitvoering: de Ninety-Six 8000. Testrijder Sebastiaan ging er mee de bergen in. “Zo'n opgeklopte xc-fully als dit maakt een trailbike bijna overbodig…”

Tekst: Sebastiaan Kruik // Foto's: Arjan Kruik
Met speciale dank aan Trailcenter Rabenberg en de VVV van het Duitse Ertsgebergte.

Merida Ninety-Six 8000

Downcountry

Hier op Velozine schreven we er al vaker over: trailbikes worden steeds dikker. Fijn bij het afdalen van ruige bergpaadjes, maar de veelzijdigheid – lees: de klimeigenschappen – hebben daar wel onder te lijden. Vandaar dat sommige mountainbikers xc-fullies begonnen te pimpen. Iets langer vorkje, droppertje erin en een paar stevige doch lichtrollende bandjes. Een redacteur van de Amerikaanse mountainbikewebsite Pinkbike muntte op deze wijze getunede bikes als ‘downcountry’; een combinatie van crosscountry en downhill. En een paar seizoenen en een hoop assertieve marketingmanagers verder is er zomaar sprake van een hype.

“Niet onterecht overigens, want een xc-fully die op de juiste wijze is aangepast, verenigt het beste van twee werelden: nog steeds snel in het vlakke en omhoog, maar veel betrouwbaarder, veiliger en vooral ook leuker in de afdalingen.”

Niet onterecht overigens, want een xc-fully die op de juiste wijze is aangepast, verenigt het beste van twee werelden: nog steeds snel in het vlakke en omhoog, maar veel betrouwbaarder, veiliger en vooral ook leuker in de afdalingen. Dat zelf tunen is overigens helemaal niet meer nodig, want inmiddels heeft nagenoeg ieder mountainbikemerk zo’n opgedikt xc-knaller in z’n assortiment. Zo ook Merida, dat met de Ninety-Six 8000 ook op de downcountry-trein springt. We namen ’m mee naar het Duitse Ertsgebergte om daar de Stoneman Miriquidi te rijden, verkenden de stenige mulatierre boven het Italiaanse Comomeer en reden de gebruikelijke rondjes over de Nederlandse slingerroutes.

Merida Ninety-Six 8000

De Merida Ninety-Six 8000 is een zeer goede klimmer, ondanks de langere-dan-standaard voorvork.

Merida Ninety-Six 8000

Standaard weegt de Ninety-Six 8000 11,75 kg. Dat lijkt wellicht veel, maar met meer dan een kilo per stuk komt een groot gedeelte op het conto van de Maxxis Minion DHR-banden. Met lichtere, tubeless gemaakte xc-rubbers kom je dus mákkelijk onder de 11 kilo.

Van hardcore xc-knaller naar veelzijdige allrounder

De basis van de Ninety-Six 8000 is het carbon Ninety-Six-frame dat Merida afgelopen seizoen introduceerde. Zo’n 1800 gram kaal gewicht, achtertrein zonder gelagerd draaipunt bij de achteras, 100 mm veerweg, extreem korte balhoofdbuis, lange bovenbuis. Kortom: hardcore race! En om daarvan een veelzijdige allrounder te maken heeft de product-manager van Merida de handleiding “Hoe maak je een downcountry-bike” erbij gepakt. Langere en stijvere voorvork erin, een vanaf het stuur verstelbare zadelpen met lekker veel drop, aan de voorkant een remklauw met dubbele zuigers en natuurlijk een set dikke rubbers rond de wielen met brede carbon (!) velgen.

“De basis van de Ninety-Six 8000 is het carbon Ninety-Six-frame dat Merida afgelopen seizoen introduceerde. Zo’n 1800 gram kaal gewicht, achtertrein zonder gelagerd draaipunt bij de achteras, 100 mm veerweg, extreem korte balhoofdbuis, lange bovenbuis. Kortom: hardcore race!”

Die handleiding is door de product-manager helaas niet helemaal gelezen, want een aantal in mijn ogen noodzakelijke modificaties ten opzichte van de racy RC-uitvoering van de Ninety-Six, vind je op de Ninety-Six 8000 niet terug. Zo is het stuur net zo vlak en smal als op de RC-modellen, wijst de relatief lange stuurnok hevig naar beneden en vind je op de crank een kettingblad met 34 tanden. Niks mis mee op snelle Laaglandse routes, maar voor Alpentochten met lange en steile beklimmingen kunnen een paar tandjes minder echt geen kwaad.

Merida Ninety-Six 8000

Doordacht! Combineren de meeste merken een dure derailleur met een goedkopere cassette, Merida draait het juist om. Dus een dure maar extreem degelijke Sram XX1-cassette en dito ketting gecombineerd met een goedkopere, maar op alle fronten net zo functionele GX-derailleur. Top!

Merida Ninety-Six 8000

Onmisbaar tijdens lange tochten: twee bidonhouders!

Merida Ninety-Six 8000

Lichte maar robuuste Reynolds TR 309-wielen met carbon velgen met een interne breedte van 30 mm.

Merida Ninety-Six 8000

Fijn voor thuissleutelaars! Dankzij de buitenboordlagers met schroefdraad kan je versleten lagers zelf makkelijk vervangen.

Merida Ninety-Six 8000

Onhandig onderweg. Want wie heeft er een Torx T30 in z'n multitool zitten om de demperbevestiging aan te draaien, mocht deze tijdens een tocht losraken?
Merida Ninety-Six 8000

Geometrie: van vlijmscherp naar gewoon scherp

De maten van de gewone Ninety-Six zijn modern, maar zonder te overdrijven, met volop van de scherpte die xc-rijders zo waarderen. Denk aan 76,5° zitbuishoek, 68,5° balhoofdbuishoek, 95 mm balhoofdbuislengte, 435 mm achtervork, 1145 mm wielbasis, 45 mm bracket-drop, 440 mm reach en 585 mm stack. Doordat er een langere 120 mm voorvork in de balhoofdbuis is gestoken veranderen sommige van deze maten. Zo wordt de balhoofdbuishoek anderhalve graad vlakker, groeit de wielbasis met een centimeter en komt het stuur een centimeter hoger te staan. Dat levert allemaal meer stabiliteit en controle op bij afdalen.

“Doordat er een langere 120 mm voorvork in de balhoofdbuis van de Ninety-Six 8000 is gestoken, veranderen sommige van deze maten enigszins. Zo wordt de balhoofdbuishoek anderhalve graad vlakker, groeit de wielbasis met een centimeter en komt het stuur een centimeter hoger te staan. Dat levert allemaal meer stabiliteit en controle op bij afdalen.”

Maar niet álle maten veranderen zo gunstig mee. Zo wordt vanwege die langere vork óók de zitbuishoek anderhalve graad vlakker. En omwille van de klimeigenschappen wil je dát nou net niet. Ook de trapas komt ongeveer een centimeter omhoog. Fijn als je niet met je pedalen tegen rotsen of wortels wilt klappen, maar een hogere trapaspositie is niet gunstig voor de stabiliteit in lastige afdalingen en snelle kuipbochten. Ook de reach, een maat die vooral relevant is als je staand op de pedalen aan het afdalen bent, wordt ruim een centimeter korter. Terwijl je dan eigenlijk juist iets méér reach zou willen hebben. Oftewel; een meer op dalen getunede xc-bike als de Ninety-Six is op deze punten minder geoptimaliseerd dan een volbloed trailbike, die al vanuit de basis is ontwikkeld voor een langere voorvork.

Merida Ninety-Six 8000

Diepe en relatief smalle cockpit. Dat zorgt voor een aanvallende zitpositie die in Nederland garant staat voor snel klimmen en hoge snelheden, maar die in buitenlandse afdalingen iets teveel is van het goede.

Voor het rijden van de meerdaagse Stoneman in het Duitse Ertsgebergte heb ik daarom een breder en hoger stuur gemonteerd, voor meer comfort en vooral controle.

Merida Ninety-Six 8000

Race, race, race: de balhoofdbuis is 95 mm kort en de stuurnok wijst 8° naar beneden. Mooi: de kabels lopen niet door gaten in het frame, maar via een afdekplaatje door de balhoofdbuis. Hoe mooi ook; doordat de kabels óók door de het bovenste balhoofdlager lopen, is het vervangen van dat lager wel wat meer gedoe.
Merida Ninety-Six 8000

Klimmen: efficiënt en comfortabel

Ik maak mijn eerste meters met de Ninety-Six 8000 in het Duitse Ertsgebergte. De wegen en paden daar gaan maar twee kanten op: omhoog of omlaag. En dat eerste, dat doet deze bike gewoon prima. Bij zittend klimmen is er nauwelijks sprake van deinen, terwijl het onderstel de ondergrond wel goed volgt. Daarmee zijn tractie en comfort dus voorgeprogrammeerd. En als je het type rijder bent dat zelfs de geringste beweging van de vering als hinderlijk ervaart, dan zet je met een korte draai van je linker pols het hele onderstel op slot. Hoe zit dat dan met die vanwege de langere voorvork afgevlakte zitbuishoek, waarover ik het hierboven had? Door het zadel helemaal naar voren te schuiven blijft de originele, modern steile zitbuishoek min of meer gehandhaafd. En zit je dus niet teveel boven het achterwiel.

“Opvallend is de hoeveelheid grip waarover de achterband beschikt. Deels komt dit voort uit de goede werking van de SIDlux-achterdemper, deels dragen de grote, relatief zachte noppen van de dikke Maxxis Minion-banden daaraan bij. Zo laten ook lastige secties zich makkelijk overmeesteren.”

Ook in technische klimsecties laat de Ninety-Six 8000 geen steken vallen. Het voorwiel blijft netjes aan de grond, opvallender nog is de hoeveelheid grip waarover de achterband beschikt. Deels komt dit voort uit de goede werking van de SIDlux-achterdemper, en deels dragen de grote, relatief zachte noppen van de dikke Maxxis Minion-banden daaraan bij. Zo laten ook lastige secties met wortels en keien zich makkelijk overmeesteren. Op het vlak van rolweerstand zijn deze sticky rubbers echter veel minder fijn; met name in vlakke asfaltsecties moet ik merkbaar harder trappen om bij te blijven.

Merida Ninety-Six 8000

Fraaie carbon crank! Voor het rijden van de Stoneman Miriquidi en de lange klimmen rond het Comomeer heb ik het standaard 34-tands kettingblad vervangen door een toegankelijker 32-tands blad.

Merida Ninety-Six 8000

De Ninty-Six klimt prettig efficiënt. Deinen doet het onderstel niet of nauwelijks, maar bij staand klimmen is het fijn dat je het onderstel met een praktische draaischakelaar op het stuur kunt 'locken'...

Merida Ninety-Six 8000

Sierlijk en functioneel dus, die TwistLoc-draaischakelaar van RockShox. Wel jammer dat de dropper-hendel van Shimano té dicht bij het ontgrendelknopje van de TwistLoc zit, zodat je deze laatste soms ongewild indrukt.

Net als veel concurrenten doet Merida op z'n Ninety-Six niet aan een gelagerd draaipunt. De afgeplatte, enigszins flexibele staande achtervork heeft de functie van de lagers overgenomen.
Merida Ninety-Six 8000

Dalen: ongekend capabel voor een xc-fully

Het is echt verbazingwekkend wat voor afdalingen deze, in de basis toch voor crosscountry gemaakte fully, kan verteren. Ja, de potente Maxxis-banden krijgen daarvoor een belangrijk deel van de credits. Maar ook het RockShox SID-onderstel weet absoluut van wanten. Prettig soepel in de eerste centimeters van de veerweg, steviger in het midden en met een oplopende stugheid naarmate de vering het eind van de slag nadert. Het is een mountainbikejournalistencliché, maar bij de Ninety-Six 8000 kan ik er écht niet omheen: de SIDluxe onder de bovenbuis lijkt substantieel meer veerweg te leveren dan de 100 mm die Merida aangeeft. En dan is er natuurlijk nog de geometrie, met z'n voor een xc-frame relatief lange wielbasis en niet bepaald steile balhoofdbuishoek.

“Het is een mountainbikejournalistencliché, maar bij de Merida Ninety-Six 8000 kan ik er écht niet omheen: de SIDluxe onder de bovenbuis lijkt substantieel meer veerweg te leveren dan de 100 mm die Merida aangeeft.”

De goede downhill-eigenschappen etaleren zich al voorzichtig tijdens de lastigere afdalingen van de Stoneman Miriquidi. En de listige zwarte afdalingen die ik later in Trailcenter Rabenberg overmeester, bevestigen deze eerste indruk: wat is déze bike capabel als het pad omlaag gaat! Ook op de van grote losse keien vergeven sentieri boven het Italiaanse Lago di Como doet de Ninety-Six 8000 niet onder voor de trailbikes in mijn gezelschap. Wél met, en dat is écht een dwingende voorwaarde als je streeft naar optimaal afdalen, een breder en vooral ook hoger stuur dan de originele exemplaar van Merida. Dat is dankzij de toepassing van hoogwaardig carbon vederlicht, maar ook vlak en relatief smal. En dus minder geschikt voor afdalingen door ruig terrein.

“...de listige zwarte afdalingen die ik later in Trailcenter Rabenberg overmeester, bevestigen de eerste indruk: wat is déze bike capabel als het pad omlaag gaat!”

Klein dempertje, grote daden. Het is een mountainbiketestcliché, maar bij de Ninety-Six 8000 kan ik er niet omheen: de RockShox SIDluxe lijkt beduidend meer veerweg te leveren dan de 100 mm die Merida aangeeft. Hierdoor is deze bike als het omlaag gaat echt veel capabeler dan je op grond van de kale cijfers zou verwachten.

Wat een lekkere vork, die 120 mm uitvoering van de RockShox SID! Supersoepel aan het begin van de slag, lekker stevig in het midden en met voldoende progressiviteit aan het eind van de veerweg om doorslaan effectief tegen te gaan. En daarbij is-ie dankzij de 35 mm vorkpoten flink stijf, wat in snelle en lastige afdalingen echt een voordeel is.

De Minion DHR II's in 2.3 inch zie je normaal gesproken voornamelijk op trail- en endurobikes. Logisch, want met z'n grove profiel en relatief zachte rubbersamenstelling excelleert deze Maxxis-band in grip en demping. Echt een genot op ruige paadjes. Maar je betaalt daarvoor in de vorm van een hoog gewicht en een dito rolweerstand wel een flinke prijs.

Prima, die dropper van het Merida huismerk. Lekker soepel en met maar liefst 170 mm verstelbereik! Okay, bij mij iets minder, want ik heb een zadeltasjesadapter van Wolftooth gebruikt, waarmee je 20 mm drop inlevert.

Shimano's XT-vierzuigerrem en een 180 mm remschijf levert aan de voorkant extra stopkracht.

Aan de achterkant verzorgen een flat-mount tweezuigerrem en een 160 mm remschijf het vertragen. Geen probleem met mijn vlieggewicht van nog geen 65 kg, maar rijders boven 80 kg zouden met een 180 mm schijf beter af zijn.

Rudimentaire maar desondanks effectieve bescherming van de liggende achtervork.
Merida Ninety-Six 8000

Laaglandse slingerparkoersen

Tussen en na de buitenlandse trips heb ik de Ninety-Six 8000 natuurlijk ook over de Laaglandse slingerparkoersen gestuurd. Tip: doe dat niet met de dikke en zware Maxxis Minions die deze bike af fabriek sieren. Was het rijden van de Stoneman Miriquidi met deze banden nog te doen, op de voornamelijk zanderige ondergrond van de Nederlandse routes rollen ze niet alleen zwaar, maar hebben ze in scherpe bochten ook de neiging om zich in te graven. Ik heb het logge Maxxis-rubber daarom vervangen door een lichtgewicht xc-setje van Schwalbe. Wat een verschil! Alsof je van een terreinauto in een sportwagen stapt. Aanzetten, bam bam bam en wég ben je. Puur en onversneden crosscountry!

“Ik heb het logge Maxxis-rubber daarom vervangen door een lichtgewicht xc-setje van Schwalbe. Wat een verschil! Alsof je van een terreinwagen in een sportauto stapt. Aanzetten, bam bam bam en wég ben je. Puur en onversneden crosscountry!”

Een ander groot merk noemt een van z'n fietsen er zelfs naar, maar ook bij de Ninety-Six 8000 is de vergelijking met Doctor Jekyll en Mister Hyde onontkoombaar. Dát is dus wat banden kunnen doen met een bike! Van capabele trailbike naar rappe xc-racer en weer terug, gewoon door andere rubbers om te leggen. Ik wist dat natuurlijk al lang, maar iedere keer weer ben ik toch verrast over de immense impact die banden hebben op het karakter en de rijeigenschappen van een mountainbike. Doe er je voordeel mee, want dat betekent in het geval van de Merida Ninety-Six 8000 dat je voor de prijs van deze bike plus de prijs van een extra setje banden eigenlijk twéé bikes in huis haalt. Eentje voor thuis en eentje voor het buitenland. Tel uit je winst!

Merida Ninety-Six 8000

Met tubeless gemaakte xc-banden gaat de lichte en efficiënte Ninety-Six 8000 echt als de brandweer.

Conclusie

Kopen, die Merida Ninety-Six 8000? Hangt ervan af waar je het meest rijdt en wat je van een mountainbike verwacht. Rijd je uitsluitend je rondjes in Nederland en ben je een fervente Stravarijder, dan ben je met een Ninety-Six in de snelle RC-uitvoering – dus met 100 mm voorvork en snelle xc-banden – waarschijnlijk beter af. Maar als je jouw bike ook regelmatig over de grens uitlaat en je naast snelheid en efficiëntie tevens prijs stelt op comfort, stabiliteit en controle, dan is de Ninety-Six 8000 een bike die je absoluut in overweging moet nemen. De extra fun krijg je er gratis bij.

“Als je jouw bike regelmatig over de grens uitlaat en je naast snelheid en efficiëntie tevens prijs stelt op comfort, stabiliteit en controle, dan is de Merida Ninety-Six 8000 een bike die je absoluut in overweging moet nemen. De extra fun krijg je er gratis bij.”

Neem wel even mee dat je niet zomaar met deze bike de winkel uit kunt lopen. Voor gebruik in Nederland zijn lichtere en snellere banden namelijk absoluut een must. Terwijl voor buitenlandse trails een breder en hoger stuur minstens zo onmisbaar is. Liefst nog met een iets kortere stuurnok. Maar goed, gezien de totale investering zal de Merida-dealer graag een mooie deal met je willen sluiten. Die extra parts gaan je de kop dus niet kosten. En dan ben je wel klaar voor alles dat je in binnen- en buitenland onder je wielen kunt krijgen. Enjoy.


Merida Ninety-Six 8000 | Prijs, specificaties en geometrie

Merida Ninety-Six: programma en prijzen

De door ons gereden Ninety-Six 8000 is vanwege de overgang van het 2021 naar het 2022 modeljaar niet meer leverbaar. Merida brengt in 2022 in Nederland (slechts) drie uitvoeringen van de Ninety-Six, allemaal met volledig carbon frame. Het topmodel is de Ninety-Six RC 10k, die € 11.899,- kost en heeft het meest hoogwaardige CF5 carbon. De letters ‘RC’ staan voor ‘race’ en dat betekent dat dit model voor en achter 100 mm veerweg heeft. Het middelste model is de Ninety-Six 7000, dus zonder de letters RC, gemaakt van CF4 carbon, heeft een 120 mm voorvork en wat andere aanpassingen voor een breder inzetbereik. Dit model kost € 6.899,-. Het minst dure model is de Ninety-Six RC XT van € 4.999,-. Nog steeds een flink bedrag. Gezien de functionele en hoogwaardige afmontage met Shimano XT, een blokkeerbaar Fox Performance-onderstel en een dropper-post wat ons betreft wel een prima deal.

Merida Ninety-Six 8000: onderdelen en gewicht

Frame Ninety-Six CF4 carbon
Vork RockShox SID Ultimate Air RL, 120 mm veerweg
Demper RockShox SID Luxe Ultimate Air RL, 100 mm veerweg
Derailleur Sram GX Eagle, 12-speed
Schakelaar Sram GX Eagle, 12-speed
Crankset GX Carbon, 34-tands kettingblad
Cassette Sram XX1 Eagle, 12-speed, 10/52t
Remmen Shimano XT
Remschijven Shimano XT, 180/160 mm (v/a)
Wielset Reynolds TR 309 Carbon
Voorband Maxxis Minion DHR II 3C MaxxTerra EXO TR 29×2.3″
Achterband Maxxis Minion DHR II 3C MaxxTerra EXO TR 29×2.3″
Stuur Merida Team CC carbon, Ø 31,8 mm, 740 mm
Stuurpen Merida Team CC II, 60 mm, -8°
Zadel Prologo Scratch M5 PAS
Zadelpen Merida Expert TR dropper-post, Ø 30,9 mm, 170 mm drop
Gewicht 11,75 kg (framemaat M)
Prijs € 6.999,-

Merida Ninety-Six 8000: geometrie

vz_geometry_transparent_v2
Framemaat M/17″
Zitbuislengte ST 440 mm Offset O 44 mm
Bovenbuislengte TT 601 mm Trail T
Reach R 440 mm Balhoofdbuislengte HT 95 mm
Stack S 595 mm BB drop BBD 36 mm
Zitbuishoek STA 75° Liggende achtervork CS 435 mm
Balhoofdbuishoek HTA 67° Wielbasis WB 1.156 mm
Framemaat M/17″
Zitbuislengte ST 440 mm
Bovenbuislengte TT 601 mm
Reach R 440 mm
Stack S 595 mm
Zitbuishoek STA 75°
Balhoofdbuishoek HTA 67°
Offset O 44 mm
Trail T
Balhoofdbuislengte HT 95 mm
BB drop BBD 36 mm
Liggende achtervork CS 435 mm
Wielbasis WB 1.156 mm

Website fabrikant: www.merida.nl


Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
3 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Fietser
Fietser
6 dagen geleden

Jammer dat jullie een review maken van een fiets die niet meer leverbaar is.

Jeroen
Admin
Jeroen
6 dagen geleden
Reply to  Fietser

Ik snap je sentiment.

In deze tijden van schaarste is het ook voor ons lastig te voorspellen wat wel en wat niet meer leverbaar gaat zijn. De Ninety-Six met vooraan 120 mm veerweg blijft echter – als Ninety-Six 7000 – bestelbaar. Het frame en de bike als totaalconcept is dus nog altijd courant en blijft dat ook nog wel eventjes.

Jeroen
Jeroen
4 dagen geleden
Reply to  Fietser

Fietsenwinkel Schoorl heeft ze nog