

Fuel en Fuel+ EX, MX of LX: modulair platforms met verschillende karakters
Met de nieuwe Fuel en Fuel+ voor modeljaar 2026 (Fuel Gen 7) slaat Trek een nieuwe weg in; een weg met talloze vertakkingen. Want in plaats van één model (met of zonder trapondersteuning), brengt Trek de Fuel-familie als één platform voor meerdere toepassingen. Zo zijn er de van de Fuel én de Fuel+ EX-, MX- en LX-uitvoeringen.
In alle gevallen geldt dat ze hetzelfde frame delen in aluminium of carbon, met uiteraard wel een verschil tussen de reguliere Fuel en de Fuel+ die een motor en accu in het vooronder heeft. Het onderscheidt tussen de EX-, MX- en LX-uitvoeringen wordt vervolgens gemaakt met een andere voorvork, achterdemper en de hevel en/of de montageplaat van de achterdemper. In theorie heb je als Fuel-rijder dus de optie om je fiets ook aan te passen. Dat klinkt slim, maar het vergt toch wel wat puzzelen, want er zijn echt heel veel opties.


Trek Fuel 2026 in het kort
Wat is nieuw aan de Trek Fuel 2026?
Eén modulair platform met verwisselbare hevels en dempermontage, geschikt voor meerdere rijstijlen.
Wat zijn de beschikbare uitvoeringen?
EX (trail), MX (bikepark/mullet), LX (enduro) – elk beschikbaar als reguliere én elektrische Fuel+.
Welke wiel- en veerwegcombinaties zijn er?
- EX: 29″/29″ – 145/150 mm
- MX: 29″/27,5″ – 150/160 mm
- LX: 29″/29″ – 160/170 mm
Wat is het verschil tussen Fuel en Fuel+?
Fuel is de spierfiets, de Fuel+ heeft TQ HPR60-motor (60 Nm, 580 Wh accu, 350 W piekvermogen).
Zijn frames van aluminium of carbon?
Beide. Met bij de Fuel een vergroot intern opbergvak – ook bij de aluminium versie.
Vanaf welke prijs zijn ze beschikbaar?
- Fuel EX 5 vanaf € 2.499
- Fuel+ EX 5 vanaf € 4.999
- Topmodellen (zoals Fuel+ LX 9.8) tot € 8.699
Kan ik zelf ombouwen tussen EX, MX en LX?
Ja, met aangepaste demperlengte, hevel en wielmaat. Geometrie en veerprogressie veranderen mee.
Is de geometrie gewijzigd?
Ja: meer stack bij grote maten, geen maat M/L meer, verschillende achtervorklengte per maat.
Past er een dropper met lange veerweg?
Ja, vanaf maat M is een 200 mm dropper-zadelpen standaard mogelijk.
Fuel als vervanger van de vorige Fuel, Remedy én Slash
De Fuel EX is de allrounder, met 145 millimeter veerweg achter en 150 millimeter voor, en richt zich op dezelfde veelzijdige trailrijder. Het segment waar je de Canyon Spectral 29 of Specialized Stumpjumper tegenkomt.
Wie meer speelsheid zoekt en zich graag van bocht naar bocht werpt, vindt in de Fuel MX een alternatief voor de inmiddels verdwenen Trek Remedy. Met zijn mullet set-up (29 inch wiel vooraan, 27.5 inch achteraan) en 150/160 millimeter veerweg is deze bij uitstek gemaakt voor sprongen, krappe bochten en speelse lijnen in een bikepark.
De Fuel LX tenslotte, heeft rondom 29 inch wielen en met 160/170 millimeter de meeste veerweg. Trek mikt met deze Fuel LX op dezelfde rijder die voorheen een Slash overwoog: georiënteerd op enduro, snel bergaf, maar zonder de complexe high-pivot lay-out van de huidige Slash.

Trek Fuel+ met hetzelfde modulaire-recept
Bij de Fuel+ hanteert Trek exact dezelfde opbouw met EX-, MX- en LX-uitvoeringen, maar dan met de elektrische ondersteuning van de vernieuwde TQ HPR60-motor met 60 newtonmeter trapkoppel en 300 watt continu en 350 watt piekvermogen. Daarmee positioneert Trek deze lichte e-trailbike net boven de in 2023 geïntroduceerde Fuel EXe, maar onder zwaargewichten als de Rail+ met Bosch-motor en de Slash+ met de TQ HPR50-motor.

Overzicht Fuel(+) EX, MX, LX
De sleutel van de modulaire insteek van de 2026 Trek Fuel en Fuel+ ligt dus in de slimme opbouw van de twee basisframes. Met verwisselbare hevels, dempermontages (met ook nog eens een hi/low-instelling) en demperlengte, in combinatie met wielafmeting én de veerweg van de voorvork, is het karakter van de Fuel-modellen dus aan te passen. Ook de progressie van het veersysteem verandert mee: bij de LX-variant krijg je een progressiever veerkarakter, zodat de fiets óók geschikt is voor achterdemper met spiraalveer.
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de standaard configuratie van de Fuel(+) in de EX-, MX- en LX-uitvoeringen. Van hieruit kun je dus zelf nog aanpassingen doorvoeren, als je dat zou willen. Met daarbij ook de optie om de balhoofdhoek nog aan te passen met een zogeheten angleset.
| Model | Veerweg (voor/achter) | Wielmaat (voor/achter) | Demperlengte | Heveltype | Demper- montage | Balhoofdhoek | Zitbuishoek |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Fuel(+) EX | 150/145 mm | 29″/29″ | 205 x 60 mm | EX | EX | 64,5° | ~77,2° |
| Fuel(+) MX | 160/150 mm | 29″/27,5″ | 205 x 60 mm | MX | MX | 64,2° | ~77,0° |
| Fuel(+) LX | 170/160 mm | 29″/29″ | 205 x 65 mm | LX | LX | 63,5° | ~76,5° |
Framedetails
Net als alle andere fullies van Trek – met uitzondering van de xc-racer Supercaliber – hebben de Fuel en Fuel+ een achterbrug met vier draaipunten, waarbij de liggende en staande achtervork rónd de achteras scharnieren. Active braking pivot noemt Trek deze constructie, kortweg ABP. Hiermee wordt voorkomen dat de achtervering verhardt tijdens het remmen. En dat betekent in theorie dat je méér controle behoudt bij het afdalen.
Trek heeft zowel de aluminium als carbon frames van de 2026 Fuel als Fuel+ volledig vernieuwd, waarbij onder meer de kabelloop in de frames is verbeterd en de bescherming op de achterbrug is aangepast om rammelen te elimineren. Bij het carbon frame heeft Trek zo’n 200 gram weten te besparen ten opzichte van de vorige generatie.
Trek biedt bij zowel de carbon als aluminium frames van de Fuel een opbergruimte in de onderbuis.De opening is iets vergroot en het deksel dicht beter af. Ook is er een nieuwe tweedelige opbergbuidel. De keuze om overigens óók een opbergvak in het aluminium frame aan te bieden is best uniek, omdat zo’n groot gat in een onderbuis om extra versteviging vraagt. En dat gaat in aluminium met iets grotere compromissen dan in carbon. Of vrij vertaald: meer gewicht. Het Fuel-frame in aluminium is met 4,6 kilo niet echt licht te noemen.
Op alle framematen passen nu ook grotere bidons. Ook opvallend: op alle framematen vanaf maat M past nu standaard een dropper-post met een verstelweg van 200 millimeter, met dank aan de rechte zitbuis en de slimme positionering van de scharnierpunten.
De Fuel+-frames in aluminium en carbon wijken visueel nauwelijks af van hun spierfiets-pendanten. Uiteraard is het Fuel-frame anders door onder meer de montage voor de compacte TQ-motor. En er is een dikkere onderbuis waarin een 580 wattuur-accu huist. Die accu is overigens – net als bij de Slash+ – naar onderen toe uitneembaar.





Geometrie
Inmiddels zijn we op een punt belandt waarbij de veranderingen bij de geometrie nog maar in kleine stapjes gaat. Door de modulariteit van de 2026 Trek Fuel en Fuel+ is er niet één standaard geometrie. De tussenmaat M/L is komen te vervallen en in plaats daarvan is de reach aangepast, zodat de verschillen tussen de vijf framematen meer consistent toenemen. Bij de grotere framematen is de stack door middel van een langere balhoofdbuis verder vergroot. Die hogere stack maakt het eenvoudiger om een rechtere zitpositie te realiseren zonder dat je een hoog stuur of dikke stapel vulringen onder de stuurpen nodig hebt. De achtervorklengte groeit met de framematen mee. Bij de S en M is deze 437 millimeter en vanaf maat L loopt die vanaf 442 millimeter met stappen van 5 millimeter op tot 452 millimeter bij de XXL.
Verder is de ruimte boven de bovenbuis vergroot voor meer bewegingsvrijheid. Waarbij de kleinste framematen ook gebogen bovenbuis krijgen voor extra bewegingsruimte boven het frame én ruimte in het frame voor een bidon of externe range-extender bij de Fuel+. De kleinste framemaat S komt bovendien standaard met een 27.5 inch achterwiel om meer ruimte te geven, maar een 29 inch wiel past ook gewoon.

2026 Trek Fuel en Fuel+ modellen
Trek biedt voor zowel de Fuel als de Fuel+ een breed scala aan modellen, waarbij je dus kunt kiezen uit aluminium en carbon frames, uiteenlopende afmontages en zelfs een volledig gepersonaliseerde Project One-configuratie. Bij beide platformen begint het aanbod met een aluminium instapmodel: de Fuel EX 5 en de Fuel+ EX 5 voor respectievelijk 2.499 euro en 4.999 euro. De carbon Fuel EX is er als EX 9.8 vanaf 6.499 euro. De Fuel+ EX 9.7 is er vanaf 5.999.
De Fuel LX is er als de Fuel LX 9 vanaf 5.699 euro, terwijl je de MX 9 je 5.499 euro kost. Wil je van de LX of MX-versie de versie met trapondersteuning, dan heb je de Fuel+ LX vanaf 8.699 euro, terwijl de Fuel+ MX 9.8 je 8.499 euro kost.

Bron en meer info: trekbikes.com

















Het opgegeven vermogen is niet correct volgens mijn bronnen. Namelijk website van Trek bij de specs en de officiele video waar de in stelbaarheid van diverse parameters met S-phone ingesteld kan worden.
350 watt moet zijn 300 watt. Zie specs op site en YT video van Trek https://www.youtube.com/watch?v=u-J3aBMmI-o
Interessante observatie, dank daarvoor! Het vreemde is dat Trek in z’n persbericht expliciet aan 350 watt refereert en dat ook de TQ HPR60-motor ‘gewoon’ 350 watt levert. We hebben dit bij Trek voorgelegd ter opheldering en passen het aan indien nodig! Dank voor je opmerkzaamheid!
Trek meldt ons dat de Fuel+ 350 watt heeft. Op hun website staat ook per abuis 300 watt aangegeven; dat wordt zo spoedig mogelijk gecorrigeerd.
TQ geeft aan dat de fabrikant het vermogen kan aanpassen. Trek doet dat ogenschijnlijk. ben benieuwd welke fabrikanten nog meer…