Öhlins RXC34 voorvork en TXC achterdemper

Zweedse veringexpert gaat nu ook volop voor crosscountry

Sinds de Zweedse veringexpert Öhlins mountainbikeproducten maakt zijn ze vooral actief én bekend in het downhill- en endurosegment. Niet helemaal terecht, want de originele RFX34-voorvork was verkrijgbaar tot 120 millimeter veerweg en de RFX34 m.2 uit 2022 is met 120-130 millimeter veerweg overduidelijk bedoeld voor het ruigere crosscountry en lichtere trail-werk. Öhlins presenteert nu de RXC34 m.1-voorvork en de TXC1- en TXC2-achterdempers die écht competitief zijn. Dat wil zeggen: crosscountry-specifiek, met kenmerken én gewichten die eveneens concurrerend zijn.
Öhlins RXC34 m.1 crosscountry-voorvork en TXC-achterdempers Ohlins

Sinds begin dit jaar werkt Öhlins samen met het BMC crosscountryteam, net zoals ze bij downhill met Specialized nauwe banden hebben. De nieuwe samenwerking leverde ontwikkelingen op aan zowel de kant van de luchtveer als het dempingscircuit. Vervolgens zijn die technologieën deels geïntegreerd met de bewezen chassis van bestaande Öhlins-producten.

Öhlins crosscountry voorvork: RXC34 m.1

De nieuwste RXC34 m.1 crosscountry-voorvork van Öhlins lijkt in veel opzichten een afgeslankte versie van de RFX34 m.2 die al meer dan een jaar op de markt is. Toch zijn er aardig wat verschillen. De belangrijkste wijziging is de ingeperkte veerweg gekoppeld aan lichter binnenwerk en (naar wens!) carbon kroonstukken. De lichtste versie van de RXC34 m.1 weegt een strakke 1.476 gram en krijgt zowel een carbon kroonstuk als een uniek, nóg lichter binnenwerk. Deze race-versie heeft maximaal 100 millimeter veerweg. Daarnaast is de vork in een variant met 110/120 millimeter veerweg verkrijgbaar met carbon óf aluminium kroonstuk. Gewichten van deze versie liggen tussen 1.496 en 1.598 gram.

Nieuw voor Öhlins: de RXC34 m.1 crosscountry voorvork heeft een carbon kroonstuk en stuurbuis met geïntegreerde conus voor het onderste balhoofdlager.

OTX14-demper, remote-hendel en spacers voor positieve én negatieve luchtkamer

Öhlins’ OTX14-demper van de RFX34 m.2 vindt ongewijzigd zijn weg naar de RXC34 m.1 crosscountry-voorvork. Deze demper beschikt over een instelbare reboundlow-speed-compression en high-speed-compression. Dat laatste gaat middels een driestandenhendel en biedt een effectief platform als je de vork minder actief wilt hebben. De compressiedemping is vervolgens verstelbaar met 10 klikjes. Nieuw op de RXC34 m.1 is dat de OTX14-demper voorzien kan worden van een remote-hendel. Alles met 7,5 millimeter slag van de kabel zou moeten werken; een adapter voor hendels die 5,5 millimeter trekken is er eveneens. Bij deze optie heb je géén fijnverstelling voor de compressiedemper.

Verder zijn zowel de positieve als negatieve luchtkamers de verkleinen met vulringen – vijf respectievelijk zeven afhankelijk van de veerweg van de vork. Hé, het blijft natuurlijk een Öhlins!

Öhlins RXC34 m.1 crosscountry voorvork en TXC achterdempers Ohlins

Rechts de luchtkamer, waarbij je zowel de positieve als negatieve luchtkamer kunt voorzien van vulringen om de veerkarakteristiek te beïnvloeden.

Öhlins RXC34 m.1 crosscountry voorvork en TXC achterdempers Ohlins

Links de compressieverstelling met drie ‘rij-modi’; open, straf en dicht. Met de blauwe ring kun je in tien standen de low-speed-compressie fijnverstellen.

Voor het eerst op een Öhlins-voorvork: de optie om hem vanaf je stuur te bedienen. Kies je hiervoor, dan heb je géén mogelijkheid om de low-speed-compressie fijn te verstellen.

Öhlins’ eigen remote biedt drie standen en kan – aldus de Zweedse fabrikant – perfect gecombineerd worden met een remote voor een dropper-zadelpen. Het is een dubbele-remote, wat wil zeggen dat je tegelijkertijd de achterdemper kunt bedienen.

De bevestiging van de voornaaf is identiek aan de RFX34 en andere Öhlins-vorken. Dat wil zeggen: een getrapte as waarmee je de voornaaf tegen de rechter vorkpoot klemt, en niet tussen de twee poten. Dit geeft minder spanningen op de onderpoten en daarmee is een soepele werking gegarandeerd.

In z’n persbericht en op de website rept Öhlins geen woord over wieldiameters en offset. Maar je kunt er uiteraard vanuit gaan dat de nieuwe RXC34 m.1 exclusief voor 29 inch wielen is en een marktconforme offset van 44 millimeter heeft.

Adviesprijs: € 1.495,- (aluminium kroonstuk), € 1.695,- (carbon kroonstuk)

Ohlins RXC34 m.1

Stevige bevestiging van de as en voornaaf. Voor een wielwissel moet je nu dus eerst de klembout lossen, voordat je de steekas kunt uitnemen.

TXC1 Air en TXC2 Air-achterdempers

Net als bij de voorvorken zijn de TXC1 en TXC2-achterdempers een crosscountry-specifieke doorontwikkeling van de ‘dikkere’ modellen, in dit geval e TTX1 en TTX2 Air achterdempers. In beide gevallen slaan de ‘1’ en ‘2’ op het volume van de positieve én negatieve luchtkamers. Die zijn op de TXC2 (en TTX2) Air modellen beduidend groter. De luchtveer is daardoor meer lineair, waardoor de demper gemaakt is voor een veersysteem dat relatief progressief is. Bij de TXC1 is dit dus precies andersom: kleinere kamers voor een progressieve luchtveer en een lineair veerconcept. Bij beide types is de veerkarakteristiek te beïnvloeden met volume-spacers.

Het dempingscircuit is tegenover andere modellen wel aangepast, met wederom de focus op crosscountry-gebruik en wedstrijdomstandigheden. Een belangrijk punt hierbij blijft dat hele binnenwerk van Öhlins-dempers sowieso nét wat anders is dan bij de concurrentie. Zo is bijvoorbeeld het effect van de high-speed-compressie bijna hetzelfde, maar de (interne) werking ervan toch echt anders. Daarnaast laat Öhlins de dempingsolie door twee onderling verbonden kamers stromen in plaats van één, groot reservoir binnenin de demper. Deze andere benadering zorgt – aldus Öhlins – voor betere, meer onafhankelijke instelbaarheid, minder wrijving, een langere levensduur en een betere werking in het algemeen.

Links de ietsje grotere TXC2 Air, rechts de kleinere TXC1

Ook nu bieden beide nieuwe dempers de (fijn)afstelling van rebound en low-speed-compression. Het high-speed-circuit is desgewenst leverbaar met een driestandenhendel of een remote. Ook hier geldt: die hendel op het stuur moet 7,5 millimeter of 5,5 millimeter kabel kunnen trekken. Dat laatste is geen toeval: het is precies de hoeveelheid die de DT Swiss remotes van Team BMC verplaatsen.

Vanaf heden zijn ook achterdempers van Öhlins met remote beschikbaar

Öhlins RXC34 m.1 crosscountry voorvork en TXC achterdempers Ohlins

Gewichten voor de TXC1 Air beginnen bij 245 gram (13 gram méér dan een Rock Shox Sidluxe in dezelfde maat); de TXC2 Air is 10 gram zwaarder. De TXC1 Air is 165 millimeter (trunnion)/190 millimeter lengte met 37,5/40 millimeter veerweg leverbaar, of 185 millimeter (trunnion)/210 millimeter lengte met 47,5.50 millimeter veerweg leverbaar. De TXC2 Air is in meer veerwegen te krijgen: 37,5/40/42,5/45 millimeter voor het 165/190 millimeter model en 47,5/50/52,5/55 millimeter voor het 185/210 millimeter model.

Adviesprijs: € 695,- (beide modellen)

Bron en meer info: ohlins.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments