Pirelli vernieuwt Scorpion: Italiaanse xc-band nu met drie profielen en twee karkassen

Het zal je vast niet verbazen dat in Nederland de xc-band veruit het best verkochte bandentype is, met Schwalbe’s Racing Ray en Racing Ralph als publiekslievelingen. Maar dat er als het om snelle crosscountryrubbers gaat meer is, laat Pirelli zien met z’n vernieuwde Scorpion XC. Deze snelle wedstrijdband komt nu met drie profielen en twee verschillende karkassen, zodat er nu voor iedere xc-toepassing passende Italiaanse sloffen beschikbaar zijn.
Pirelli Scorpion XC RH RC M mountainbike banden
Honderd procent nieuw: de Pirelli Scorpion XC RH met minimaal profiel en snelle rubbermix.
Dat Pirelli de markt voor mountainbikebanden behoorlijk serieus neemt zie je aan de teams die deze bandenfabrikant ondersteund. Zo rollen de xc-renners van Alpecin-Deceuninck, BMC, Buff-Megamo, Klimatiza-Orbea en Trek Factory Racing allemaal op Italiaans rubber. Maar de concurrentie slaapt niet en omdat Pirelli’s xc-band Scorpion alweer een tijdje meegaat, was het de hoogste tijd voor een update.

Pirelli brengt van z’n crosscountry-band Scorpion XC drie profielen, RH, RC en M, waarbij het minimalistische RH-profiel geheel nieuw is. De andere twee profielen borduren voort op de al bestaande noppenconfiguraties van de Scorpion XC. Het RC-profiel wordt door Pirelli aangemerkt als ‘allround’, het M-profiel als ‘mixed/intermediate’.

Pirelli Scorpion XC RH RC M mountainbike banden

De nieuwe Prirelli Scorpion XC komt in profielen: RH, RC en M.

Twee karkasvarianten

Alle profielen komen in twee karkasvarianten: Lite en Pro Wall. De namen spreken voor zich. Lite is compromisloos licht, Pro Wall is wat dikker voor meer ondersteuning en een betere bescherming tegen lekrijden. Maar dus ook zwaarder. Even wat cijfers: de Scorpion Race XC RH Lite komt in de maat 29×2.4 (overigens ook de enige maat die er is) volgens Pirelli op 690 gram. Dezelfde band met Pro Wall-karkas zou 725 gram wegen. In hoeverre deze gewichten accuraat zijn valt nog te bezien, aangezien Pirelli voor de andere twee profielen precies dezelfde gewichten opgeeft.

Ook opvallend: welke uitvoering je ook neemt, je krijgt altijd de zogenaamde Race-compound. Dat is volgens Pirelli het snelste offroad-rubber dat ze in huis hebben. Pirelli benadrukt bovendien, dat dit hoogwaardige rubber over de volledige dikte van het profiel gebruikt wordt. Bij slijtage verandert de te verwachten grip van het rubber niet, aldus Pirelli. Heel bijzonder is dit bij crosscountry mountainbikebanden overigens niet. Wat wel wat afwijkend is, is dat andere merken vaak een extra zachte rubbersamenstelling gebruiken voor grip van de schoudernoppen en een meer slijtvaste soort bovenop het loopvlak, terwijl Pirelli het Race-compound consistent over het hele profiel toepast. Of dit praktisch een compromis is (ten opzichte van grip óf slijtage), is zonder zelf uitvoerig testen natuurlijk niet te duiden.

Pirelli’s Lite-karas.

En de stevigere Pro Wall-uitvoering.

Pirelli Scorpion XC RH RC M mountainbike banden

Naast profiel en karkas kun je ook nog kleuren kiezen. Of de karakteristieke gele belettering of ingetogen grijze letters. Daarnaast kun je kiezen uit zwarte of bruine wangen.


Pirelli Scorpion XC RH RC M mountainbike banden

Verkrijgbaarheid en prijzen

De nieuwe Pirelli Scorpion XC-banden zijn per direct verkrijgbaar voor 76,90 euro.

Bron en meer info: pirelli.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments