Rockshox – systeemonderhoud

Die nieuwe Pike blijkt niet het enige nieuwtje van Rockshox. Net als Fox, koos Rockshox ervoor om de innovaties via het Enduro-platform wereldkundig te maken, maar is er eigenlijk sprake van een update van alle high-end vorken…

Holy SID, what a Revelation
Onder high-end verstaan we in de categorieën XC tot en met Enduro respectievelijk de SID (80-120mm), de Revelation (120-150mm) en de Pike (140-160mm). Zij krijgen voor modeljaar 2014 allemaal nieuwe dichtingen met lagere wrijving en een zwarte anodisatielaag op de binnenpoten. Makkelijk te herkennen, kortom. Daarnaast zijn ze allen verkrijgbaar in alledrie de courante wielmaten. Hoewel het kleinste broertje niet meer zo’n grote mond heeft als vroeger, krijgt het dus nog steeds te eten. Keuze is goed, immers, en hoeveel kost het een reus als Rockshox uiteindelijk om nog een stukkie van de buitenpoten af te knippen (of eigenlijk gewoon de tooling van de korte onderpoten nog een paar seizoenen te blijven gebruiken)?

RSMY14_RevelationRTC3
Revelation

RSMY14_SIDXX
SID

Interessant is de aanpassing van de rebound demper onder de naam Rapid Recovery. De zogenaamde DIG-valve zorgt daarbij voor een degressieve curve: bovenin de slag, als de vork nog niet zo ver inveert, wordt de opgaande veerbeweging (rebound) sterk afgeremd. Dieper in de veerweg wordt de rebound minder afgedempt, zodat de vork snel terugkeert naar de uitgangspositie: rapid recovery. Door de degressieve tune wordt een harde top-out voorkomen en moet overactiviteit van de vork in het bovenste gedeelte van de veerweg worden tegen gegaan. Dat is een interessant idee, omdat ‘platform’-demping tot nu toe eigenlijk altijd uit ging van méér compressiedemping. Op de SID en Revelation vinden we vooralsnog geen compleet gesloten Charger demper, zoals op de Pike. Gaat Rockshox er van uit dat dat op deze platformen voor iets minder ruig gebruik niet nodig is? Wordt het dé upgrade voor volgend jaar?

Dubbele remote: Xloc Full Sprint
Met de Xloc heeft Rockshox de waarschijnlijk meest geliefde remote lockout in handen. Hydraulisch, supersnel en betrouwbaar (hoe lang duurt het bij jou voor je pop/push-loc kabeltje vol prut zit?). Ala Scott komt Rockshox nu met een Xloc Full Sprint editie. Full Sprint betekent eigenlijk Xloc x 2 – 1/2. Ofwel: zowel je nieuwe topvork als je Monarch achterdemper blokkeren met één Xloc knopje. Om te voorkomen dat monteurs voortaan al hun tijd verdoen met het ontluchten van hydraulische systemen, heeft Rockshox de zogenaamde Connectamajig ingebouwd voor de leiding naar de achterdemper. Die zagen we eerder ook al op de Reverb Stealth en bij de hydraulische racefietsremmen van SRAM. Je kan daarmee de leiding af- en aankoppelen – fijn voor frames met interne geleiding – zonder dat dat je op een ontluchtingsbeurt komt te staan. De purist in mij heeft moeite met dit doekje voor het bloeden. Het gaat immers om een technisch overbodige koppeling. Ik begrijp echter dat zulks nodig geacht wordt voor marktacceptatie en het moet gezegd worden: Rockshox’ uitvoering is behoorlijk subtiel.

RSMy14_Xloc01

Broedermoord?
Dat is wat er tot nu toe is doorgesijpeld rondom Sea Otter aan (grote) vernieuwingen bij Rockshox. De herintroductie van de Pike en het groot onderhoud aan de SID en Revelation roept wel de vraag op of de Reba nog een lang leven beschoren is? Die vork, hoe populair ook, wordt immers steeds meer naar de achtergrond verdrongen in een programma met veel overlap. Dat hebben we eerder gezien en toen moest de Pike (tijdelijk) het loodje leggen…

MG

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments