RockShox vernieuwt DebonAir voor voorvorken

Meer veerweg ‘over’

Fox gaf deze week hun dikke-voorvorken-segment een flinke upgrade. RockShox volgt nu met nieuwigheden. Op de belettering na géén nieuw uiterlijk echter. Hun nieuws is de vernieuwde DebonAir voor de Pike, Lyrik, Revelation en Yari voorvorken.

Het doel: elke millimeter veerweg is belangrijk, dus vanaf nu rijden de voorvorken ‘hoger in hun veerweg’.

RockShox DebonAir update

Verhouding positieve en negatieve luchtkamers

Wanneer je steil, technisch afdaalt, wil je liefst zoveel mogelijk veerweg ‘over hebben’ om rommel onder je wielen op te kunnen vangen. Maar een traditionele telescoopvoorvork heeft in een afdaling – omdat je gewicht zich naar voren verplaatst – al snel de neiging om in te duiken. Een tegenstrijdigheid dus. Nu kun je dat proberen te compenseren door je voorvork harder op te pompen. Maar dat gaat ten koste van de fijngevoeligheid én je zult veel minder gemakkelijk de volledige veerweg gebruiken.

Al jaren spelen veringspecialisten met de groottes van positieve en negatieve luchtkamers in luchtgeveerde voorvorken en dempers. Doel: een betere verhouding tussen de fijngevoeligheid, support halverwege de veerweg en tegelijkertijd het voorkomen te snel doorslaan van de vork. Bij voorvorken heeft dit dus óók een effect op hoe gemakkelijk een voorvork duikt in de steilste stukken.

RockShox Tune Camp Peille

De positieve luchtkamer is de ‘hoofdveer’ en die wordt in de meest reguliere voorvorken en dempers vergezeld van een negatieve luchtveer. Het doel van die laatste is om de hoofdveer wat gemakkelijker te laten aanspreken door deze een tegendruk te geven. Afhankelijk van de grootte van deze tegendruk trek je het veerelement zelfs al iets ín zijn veerweg. Door met de drukken én volumes van beide veren te spelen, oefen je invloed uit op het veergedrag van het veerelement. In de regel wordt de negatieve luchtveer ‘vanzelf’ op druk gezet door een kortstondige verbinding tussen de positieve luchtkamer en negatieve luchtkamer. Vrijwel elke fabrikant doet dit door ergens aan de binnenzijde van de binnenpoot (wat de binnenzijde van de luchtkamers vormt), een kleine inkeping te maken. Dat punt ligt meestal rond het ‘sag’ punt. Zodra de zuiger hier passeert, staan beide kamers kort in verbinding en egaliseert de druk tussen beide.

DebonAir aangepast

Bij RockShox heet de luchtveer al enige tijd ‘DebonAir’. En die evolueert, andermaal. De vernieuwde versie geeft méér support bovenin, wat zich vertaalt naar een voorvork die hoger in zijn veerweg rijdt. En dat bleek geen overbodige luxe; want je voorvork met DebonAir had in veel gevallen niet het aantal millimeters veerweg beschikbaar, als op de verpakking stond. De negatieve luchtveer oefende namelijk dermate veel druk uit op de positieve luchtveer, dat deze al enige millimeters ín zijn veerweg werd getrokken.

Met de vernieuwde layout heb dus méér veerweg ‘over’ om te gebruiken. Het verplaatsen van de zuiger ten opzichte van de inkeping was alles dat nodig bleek om dit voor elkaar te krijgen. De positieve luchtkamer is nu iets kleiner. De negatieve luchtkamer is in volume niet aangepast. De afdichting van de negatieve kamer aan de onderzijde (het rode aluminium deel met o-ring) is eveneens ‘verplaatst’, of verlengd liever. Netto betekend dit echter wél dat de verhouding tussen de positieve en negatieve kamer is veranderd, waarbij de negatieve dus procentueel iets groter is geworden. Het punt is vooral dat je nu zowel de positieve als negatieve kamer praktisch tegelijkertijd op druk zet bij het oppompen van de positieve kamer. De druk in beide kamers is dus in ‘onbelaste toestand’ gelijk. In de oude situatie moest de voorvork tot pakweg het ‘sag’ punt inveren voordat er balans in luchtdruk ontstond tussen beide kamers. Wanneer je vervolgens weer van je fiets stapte, veerde de voorvork dan niet uit tot 100% van zijn veerweg. Met de nieuwe layout zal dat minder het geval zijn en dat merk je dan óók in de praktijk als ‘meer veerweg’.

DebonAir oud versus nieuw

Onderaan de oude DebonAir, bovenaan de nieuwe, waarbij je ziet dat de zuigerstang en de zuiger hoger geplaatst zitten. Netto levert dit een procentueel grotere negatieve luchtkamer op ten koste van een iets kleinere positieve luchtkamer.

Met deze wijzing wordt de veercurve vooral in het begin van de veerweg dus aangepast; concreet zal die iets progressiever zijn. RockShox claimt daarbij dat de souplesse waarmee de voorvorken aanspreken, niet verandert. Dat laatste lijkt ons haast onmogelijk, maar wellicht is het netto effect klein genoeg om er niet echt last van te hebben. Tegelijkertijd heb je marginaal minder ruimte voor volume-spacers. Maar daarbij merken we dus op dat de kleinere positieve luchtkamer sowieso al een progressiever karakter zal hebben – dat wat je met het toevoegen van spacers beoogt.

Retrofit

De vernieuwde DebonAir luchtveer vind je terug in de nieuwste versies van de Pike (130-150 mm veerweg, met Charger 2.1 demper), Revelation (120-150 mm veerweg, Motion Control demper), Lyrik (150-180 mm veerweg, Charger 2.1 demper), Yari (150-180 mm veerweg, Motion Control demper) en voorvorken. RockShox had er voor kunnen kiezen om de inkeping te verplaatsen. Maar dat zou een wijziging betekenen aan de binnenpoten van allerlei voorvorken. Met het huidige ontwerp hoeven de vorkpoten niet aangepast te worden, en… bijgevolg is de nieuwe DebonAir luchtveer dus óók te monteren in (enkele) oudere modellen!

Een volledige Airshaft-kit voor DebonAir voorvorken tot modeljaar 2018 kost € 47,00. Heb je een voorvork met DebonAir uit 2019 of 2020, dan kun je je luchtveer ombouwen met een losse ‘sealhead’ en ‘footnut’ (het rode deel onderaan de zuigerstang) voor € 29,00.

RockShox Pike, Revelation 2021

De Pike met zijn Charger 2.1 demper is er vanaf € 759 (Select), links de Revelation RC met de Motion Control demper. Die is er voor € 539.

RockShox Lyrik, Yari 2021

De Lyrik Ultimate (links) is er vanaf nu ook in ‘BoXXer Red’ en kost € 1.039. Je hebt een Lyrik met de nieuwe DebonAir luchtveer vanaf € 819 (Select). Rechts de Yari RC, die € 539 kost.

Bron: www.rockshox.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments