Fox’ nieuwe 38 én updates voor de 36 en 40 voorvorken

Voor sommigen kan 2020 niet snel genoeg voorbij zijn. Geef ze eens ongelijk… Maar in de fietsindustrie is men altijd al vrij snel klaar met het nieuwe jaar. Maand vier is pas nét begonnen en men introduceert al materiaal voor het volgende modeljaar. Dat, terwijl het vervolgens praktisch meteen al leverbaar is.

Bij Fox is het inmiddels al 2021. En het thema van dat jaar is dik, dikker en dikst. De dikke 36 krijgt upgrades; zo ook de dikste 40. Daartussen komt nu een nieuwe vork: de 38.

De nieuwe 38

Om maar met die 38 te beginnen. De 38 vult het gat tussen de al niet misselijke 36 endurovork en de dubbelkroons downhill-only 40. De 38 heeft 160 tot 180 mm veerweg en er zijn Factory, Performance Elite, Performance en E-bike modellen met VVC Grip 2, Fit4 en Grip dempers en EVOL luchtveren. Opvallend genoeg zijn er géén modellen met stalen veer.

Fox 38 - MY2021

Waarom een 38? De 36 stond niet echt bekend als een slappe voorvork. Maar mocht je tóch wat stijvers willen, maar géén dubbele kroon, kun je dus nu terecht bij de 38. Deze heeft uiteraard binnenpoten met een diameter van 38 mm. Daarmee zou ‘ie 31% meer torsiestijfheid en 17% meer stijfheid in de rijrichting hebben ten opzichte van de 36. Verder is de stuurbuis intern elliptisch vormgegeven. Het idee hierbij is dat er alleen extra materiaal zit daar waar het bijdraagt aan stijfheid, zonder de hele stuurbuis een dikkere wand te geven en dus onnodig zwaar wordt. Goed; een lichtgewicht wordt de 38 nooit. In zijn lichtste uitvoering weegt ‘ie 2.180 gram.

Fox MY21 Stuurbuis

Compleet nieuwe luchtveer

Net als de andere luchtgeveerde voorvorken van het merk, heeft de 38 ook een Evol (Extra VOLume) luchtveer. Alleen bij deze nieuwste voorvork is deze als een tube-in-tube uitgevoerd. De ruimte tussen de twee buizen wordt gebruikt als extra volume voor de negatieve luchtveer. Bij de meeste voorvorken is de binnenzijde van de binnenpoot de luchtkamer. Dat zou bij de 38 ook gewoon kunnen, ware het niet dat de negatieve zijde van de luchtveer dermate groot moest worden, dat het simpelweg niet in de lengte van de voorvork zou passen. Door de positieve luchtveer te verkleinen (pakweg naar het formaat van een 36), is er wél ruimte om een bijpassende negatieve luchtveer te maken binnen de beschikbare lengte en die ligt dus nu – kort door de bocht – deels rondom de hoofdveer.

Fox claimt echter dat het volume van de negatieve luchtveer bij de 38 de grootste is die ze ooit toepaste. Het resultaat zou een goed aanspreekgedrag betekenen én meer support halfweg de veerweg.

Onderpoten: nieuwe vormgeving, bleed ports en floating axle

De onderpoten zijn uiteraard nieuw, waarbij de vormgeving afwijkt van wat Fox tot dusver had. Bij dit nieuwe ontwerp is de boog tussen beide poten verder naar voren gepositioneerd. Blijkbaar kon het voorkomen dat de boog bij sommige frames met de onderkant van de tapse balhoofdbuis in aanraking kwam bij full travel. Yikes…!

Fox 38 voorvork boog

Aan de achterkant hebben de onderpoten extra kanaaltjes én bleed ports. Wanneer je stevig afdaalt van grote hoogte kan er enige druk opbouwen tussen de binnen- en buitenpoten. Dit vermindert het aanspreekgedrag van de voorvork. Door de bleed ports kan die overdruk worden afgelaten. Overigens zijn de bleed ports alleen standaard terug te vinden op de Factory-modellen. De Performance vorken hebben wél dezelfde onderpoten; de bleed ports zijn daar als optie later alsnog op te schroeven…

Fox MY21 bleed ports

Tot slot is de steekas ‘floating’. Om een voorvork zo soepel mogelijk te laten bewegen, is het cruciaal dat de binnen- en buitenpoten perfect zijn uitgelijnd. En dat is best een opgave bij dit soort magnesium onderpoten. Als je daarbij ook nog eens een iet wat te smalle of juist te brede voornaaf hebt, druk je de poten dus scheef wanneer je je steekas aanspant. Fox’ Floating Axle moet dit allemaal opvangen. Het idee is niet nieuw; je zag het al eerder op een aantal van hun dikste voorvorken en bij de concurrenten. In essentie stel je met dropouts inserts eenmalig de exacte breedte in waar tussen je voornaaf valt. Wanneer je dan de steekas aanspant, druk je de poten nauwelijks nog naar elkaar en zit de voornaaf goed ingeklemd, terwijl de uitlijning van binnen- en buitenpoten perfect blijft.

Fox Floating Axle

Vernieuwde demping

De 38 is er met de Grip2 demper die al enige tijd dienst doet in allerlei voorvorken van Fox. Deze heeft een high-speed rebound demper met Variable Valve Control (VVC). In plaats van de veerdruk van de shimstack in de demper te vergroten, wordt bij VVC de mate van buiging juist beïnvloed. Dit is een meer efficiënte manier van ‘tunen’ van je demper. Nu past Fox deze techniek óók toe bij de high speed compressiedemping in de Grip2 demper.

Grip2 VVC demper

Specificaties

  • Inzetgebied: all-mountain, enduro;
  • Veerweg: 160 mm, 180 mm;
  • Binnenpoten: 38 mm;
  • Veersysteem: EVOL luchtveer;
  • Demper: Grip2 met VVC (Factory, Performance Elite, E-bike modellen), Grip (Performance modellen);
  • Wielafmetingen: 27.5″ of 29”;
  • Offset: 37 mm, 44 mm, 51 mm;
  • Inbouwbreedte: 15 x 110 mm, QR-steekas of Kabolt;
  • Prijzen: € 1.259 – € 1.589.

Vernieuwde 36

De 36 was er met 150 tot 180 mm veerweg. Met de nieuwe 38 die 160 tot 180 mm veerweg biedt, wordt de 36 nu alleen aangeboden met 150 en 160 mm veerweg. Bij de onderpoten zien we hetzelfde ontwerp terug als bij de nieuwe 38. Zowel de ‘floating axle’, als de ‘bleed ports’ en de meer naar voren gebogen vorkboog.

Fox MY21 36

Specificaties

  • Inzetgebied: trail, all-mountain, enduro;
  • Veerweg: 150 mm, 160 mm;
  • Binnenpoten: 36 mm;
  • Veersysteem: EVOL luchtveer;
  • Demper: Grip2 met VVC (Factory en Performance Elite modellen), Live Valve, FIT4 (Factory modellen), Grip2 (Performance Elite modellen);
  • Wielafmetingen: 27.5″ of 29”;
  • Offset: 37 mm, 44 mm, 51 mm;
  • Inbouwbreedte: 15 x 110 mm, QR-steekas of Kabolt;
  • Prijzen: € 1.339 – € 1.495.

Vernieuwde 40 Factory

Wat we bij de 36 zagen, zien we ook bij de vernieuwde 40: het nieuwe ontwerp van de onderpoten, bleed ports en de floating axle. Er is maar één 40-voorvork; de 40 Factory.

Fox MY21 40 Downhill voorvork

Specificaties

  • Inzetgebied: downhill;
  • Veerweg: 203 mm;
  • Binnenpoten: 40 mm;
  • Veersysteem: EVOL luchtveer;
  • Demper: Grip2 met VVC;
  • Wielafmetingen: 27.5″ of 29”;
  • Offset: 48 mm, 52 mm;
  • Inbouwbreedte: 20 x 110 mm;
  • Prijzen: € 2.299.

Bron: www.ridefox.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments