Rose Bikes kampt met onderdelentekorten

Coronacrisis 2021

Na een extreem succesvol 2020 met een omzetgroei van 34% krijgt nu ook de Duitse fietsenfabrikant en -verkoper Rose Bikes te maken met de keerzijde van de coronapandemie.

Rose Bikes, dat even voorbij Arnhem in het plaatsje Bocholt is gevestigd, geeft in een persbericht aan dat er enorme tekorten zijn aan onderdelen, met name in het mountainbikesegment. Klanten moeten rekening houden met levertijden tot maar liefst zes maanden…

Onlangs deden we al uitgebreid uit de doeken wáárom er nu vertragingen ontstaan op de fietsmarkt. Het is dus niet alleen Rose Bikes die er last van heeft. Ze zijn wel één van de eerste grotere fietsfabrikanten die het ook duidelijk naar de consumenten toe uitspreekt.

Excuses aan getroffen klanten

“We zijn volledig verrast door deze situatie. De onderdelen die we zwart-op-wit van onze Aziatische leveranciers toegezegd hebben gekregen, worden gewoonweg niet geleverd. Het vinden van een oplossing voor dit probleem heeft voor ons de hoogste prioriteit. We zijn ervan overtuigd dat we de komende weken en maanden de levering van onze mountainbikes weer kunnen voortzetten.”
– Thorsten Heckrath-Rose, CEO van Rose Bikes

Het familiebedrijf uit Bocholt biedt alle getroffen klanten zijn excuses aan voor de lange levertijden. Helaas is de situatie erg onoverzichtelijk. Rose Bikes kan ook geen harde toezeggingen doen over de levertijden van reeds bestelde bikes. Omdat Rose Bikes streeft naar maximale transparantie is een task-force opgericht. Die gaat met de getroffen klanten in gesprek om tot een passende oplossing te komen. Rose’s retail-baas Tim Böker verklaart dat Rose Bikes staat voor de hoogste service en de beste kwaliteit. Ondanks de huidige levercrisis zal hier niet aan getornd worden. Iedere klant die te maken heeft met een te late levering krijgt daarom een persoonlijke e-mail met daarin de status van de bestelling en informatie over eventueel te nemen stappen om tot een oplossing te komen.

Voorraadpositie 2022 terug op orde

Rose Bikes houdt vanwege de leverproblematiek rekening met een omzetdaling die tot in de zeven cijfers kan lopen. Gelukkig heeft Rose Bikes door de succesvolle afgelopen jaren genoeg vlees op de botten om uit deze crisis te geraken. En heeft men de grootste onderdelenorder in de gehele honderdjarige geschiedenis van het bedrijf geplaatst. Daarmee willen ze zeker dat de voorraadpositie voor 2022 weer helemaal op orde is. Ook aan de plannen om in Keulen een nieuwe winkel te openen houdt Rose Bikes onverminderd vast.

“We zijn er vast van overtuigd, dat het juist nu van het grootste belang is flink gas te geven en de beleving rondom onze fietsen op een nog hoger plan te trekken.”
– Tim Böker, directeur-retail bij Rose Bikes

Het zeker stellen van onderdelenleveranties heeft de hoogste prioriteit. Om die reden wordt er een nieuwe managementpositie gecreëerd: directeur supply-chain. Deze zal meer druk gaan uitoefenen op de Aziatische producenten, zodat de belangen van Rose Bikes in de toekomst niet meer geschaad zullen worden. Daarnaast maakt Rose Bikes zich hard voor het sterker maken van de Europese fietsindustrie, om daarmee de afhankelijkheid van de Aziatische leveranciers te verkleinen.

“Ondanks dat we in het verleden goede ervaringen hadden met onze leveranciers in het Verre Oosten, is het absoluut noodzakelijk dat we weer het heft in eigen hand gaan nemen en ook in Europa gaan zorgen voor voldoende kennis en productiecapaciteit. Dat is niet alleen een uitdaging waar Rose Bikes voor staat, maar waar de gehele Europese fietsbranche collectief zijn schouders onder moet zetten.”
– Marcus Diekmann, CEO van Rose Bikes

Vorige week lanceerde Rose nog de Backroad gravelbike met Classified naafversnelling. Hoewel die naaf in België wordt geproduceerd, komen andere onderdelen van die bike óók uit het Verre Oosten en is de levertijd opgelopen tot minimaal 21 weken…

Bron: www.rosebikes.nl

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments