Raaw introduceert de Jibb – Speelser dan Madonna*

* niet die zangeres op leeftijd…

Sinds 2017 laat de Nederlander Ruben Torenbeek zijn technisch vernuft los op eigen creaties onder de merknaam ‘RAAW Mountain Bikes’. Vooralsnog was er één model: de Madonna. Een 29er fully met 160 mm veerweg, die in begin vorig jaar nog een update kreeg.

Nu breidt hij het aanbod uit met de Jibb; hun ‘short travel’ 29er fully met 135 mm veerweg achteraan en 150 mm veerweg vooraan.

“The Jibb wasn’t designed to replace downhill bikes, and it won’t. But it is made to ride up, down and chase its tail all over the mountains. It brings the Madonna’s DNA to an all-around more playful package and entices you to be an active part of the ride”, zo lezen we in het persbericht.

En dat Madonna DNA spat er bij de Jibb inderdaad overal vanaf. Torenbeek zag zijn visie van een robuuste bike die in allerlei detail verder moest gaan dan wat er al op de markt was, verwezenlijkt met de lancering van de Madonna in 2017. Details als bewust grote industrielagers met extra afdichtingen voor alle scharnierpunten. Een demper die ‘rondom’ ook in industrielagers opgehangen is voor soepel aanspreken. Extern gemonteerde kabels – want gewoon sleutel-vriendelijker. En net als het gebruik van aluminium voor het frame – want simpelweg meer robuust, deelt de nieuwe Jibb al deze details met de dikkere Madonna.

Alle draaipunten zijn uitgevoerd met niet-zuinig-bemeten industrielagers. Oók de dempermontage is geheel gelagerd, waarmee de luchtdemper bijna zo soepel aanspreekt als één met schroefveer, aldus Raaw. Alle bouten zijn overigens voorzien van dezelfde inbusmaat; je kan alles (de)monteren met een 5 mm inbussleutel.

De liggende vork is voorzien van de protector die ook op de Madonna wordt toegepast. Het relatief zachte rubber in samenwerking met de opstaande ribbels zorgen dat kettinggeklapper nauwelijks hoorbaar zal zijn.

Links: Onderaan de onderbuis zijn montagegaten aangebracht om een accessoirehouder te monteren. Rechts: Ook de onderbuis is met 5 mm dik rubber ingepakt.

Veersysteem

Bij de Jibb is ook een ‘four bar linkage’ veersysteem toegepast, met een Horst-link. Die biedt dus bij deze allrounder 135 mm veerweg. De ‘leverage ratio’ start bij net iets minder dan 2,65 en neemt circa 15% af bij het inveren tot 2,3. “This progression leads to great support while not bottoming out all day long”, aldus het persbericht.

Geheel wat je zou verwachten in deze tijd, is de plaatsing van het hoofdscharnierpunt geoptimaliseerd voor one-by aandrijvingen. De genoemde ± 2,65 leverage ratio in het begin, samen met de in industrielagers opgehangen demper zou een enorm goed aansprekende vering betekenen. Tijdens het remmen is de vering in het eerste deel nog redelijk actief. Naar mate je meer in de 135 mm veerweg duikt, geeft het remkoppel ook méér tegenwerking aan de vering, voor méér support wanneer het er ruig aan toe gaat.

De Jibb wordt aangeboden met 4 demperopties. Twee schroefveerdempers: Fox’ DHX2 en de Formula MOD (alleen in combinatie met een losse framekit). Daarnaast kun je kiezen voor Fox-dempers met luchtveer; de DPX2 en Float X2. Opvallend genoeg spreekt Raaw zich in het persbericht wel expliciet uit over de voorkeur voor een luchtdemper, omwille van de grotere mate van afstelmogelijkheden. En dankzij de industriegelagerde dempermontage zou de Jibb met luchtdemper enorm dicht tegen een demper met schroefveer aanleunen, wat betreft soepel aanspreken, aldus Raaw. De 15% progressie van het veersysteem lijkt onsinziens ook wat beter passen bij een luchtdemper dan een schroefveer.

Geometrie

De Jibb combineert 135 mm veerweg achteraan met 150 mm vooraan. Raaw meldt dat een 160 mm óók werkbaar is. In combinatie met een 150 mm voorvork is de balhoofdshoek 65,5 graden. De trapashoogte is identiek aan die van de dikkere Madonna. Maar tijdens het rijden zal de Jibb door minder veerweg achteraan dus ook wat hoger van de grond staan. Hierdoor is de Jibb meer actief en gemakkelijker op zijn achterwiel te zetten en dus speelser zijn op de trail, aldus Raaw.

Er zijn vier framematen, waarbij de achtervorklengte bij de S en M frames met 440 mm identiek is, maar bij de L en XL met respectievelijk 445 en 450 mm bewust langer zijn. Dit is een aspect dat we steeds vaker zien – vooral bij kleinere merken. Het is een trend die kan rekenen op ons applaus, want het is eigenlijk heel erg logisch. Immers; als de rijder groter is, groeit zijn frame in de hoogte en vanaf de trapas naar voren toe. Om de gewichtsverdeling over voor- en achterwiel per rijder meer uniform te krijgen – en daarmee de rijeigenschappen consistenter tussen alle framematen – is het ook logisch om het achterwiel verder van de trapas te zetten.

Bijkomend zal Raaw via hun webshop dropout inserts beschikbaar stellen zodat je de achtervorklengte nog wat kunt verstellen naar wens.

Raaw Jibb geometrie

Specificaties en prijzen

Het 6066 T6 aluminium frame weegt inclusief alle hardware en zonder demper in framemaat M 3,6 kg. Je kan hem krijgen in 4 maten, in geborsteld ‘raw’ aluminium met een blanke laklaag, of mat zwart. Alle frames zijn standaard uitgerust met een remmontage voor 203 mm remschijven, maar optioneel is een 180 mm montage ook leverbaar. Verder is het nog vermeldenswaardig dat je tot 2.6″ brede banden kwijt kunt in de achtervork.

Framekits zijn er vanaf € 2.290 en per direct leverbaar met de Formula MOD demper. Frames voorzien van Fox luchtveerdemper of een schroefveerdemper worden in april van dit jaar verwacht.

De Jibb wordt ook in een gelimiteerde run als complete bike aangeboden in verschillende uitvoeringen. Prijzen voor een compleet opgebouwde Jibb beginnen bij € 5.490 – de complete fietsen zouden vanaf mei leverbaar moeten worden.

Bron: www.raawmtb.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments