Rose vernieuwt z’n gravelbike Backroad en voorziet hem van een battertij-optie

Het Duitse Rose presenteert met de nieuwe Backroad een nagenoeg volledig vernieuwde gravelbike met een aluminium en carbon frame. Het is nog steeds een veelzijdige gravelbike met veel montagepunten, maar nu met ruimte voor banden tot 53 millimeter breed en ook met slimme details zoals geïntegreerde opbergruimte en een optionele batterij in de onderbuis. De nieuwe Backroad is er in aluminium vanaf 2.000 euro, de Backroad in carbon is verkrijgbaar vanaf 3.000 euro.

Rose Backroad CF carbon gravelbike 2025 2026

Rose vernieuwt z’n gravelbike Backroad met een nieuw carbon frame.

Rose Backroad AL aluminium gravelbike 2025 2026

Oók de aluminium pendant is vernieuwd. En net als de carbon Backroad heeft ook deze gravelbike een opbergvak in de onderbuis!

Rose Backroad 2025 in het kort

Wat is er nieuw aan de Rose Backroad voor 2025?

De Backroad is de vernieuwde allround gravelbike van Rose, beschikbaar in aluminium (AL) en carbon (CF). Er is ruimte voor banden tot 53 millimeter breed, een geïntegreerd opbergvak in de onderbuis (ook bij de aluminium uitvoering) en de optie voor een interne batterij met USB-C aansluiting.

Is de Rose Backroad een gravelracer of bikepacker?

Rose mikt met de Backroad op allround gebruik. Naast veel montagepunten (18 stuks) levert Rose bij de carbon uitvoeringen standaard een frametas met Fidlock-bevestiging. De Unsupported-variant heeft bovendien dynamo, verlichting en geïntegreerde batterij.

Hoe is de geometrie aangepast ten opzichte van de vorige generatie?

De voorvork staat iets vlakker, de zitbuishoek rechter, de trapas lager en de achtervork korter. Er zijn veel framematen: 8 maten voor aluminium (XXS–XXL) en 6 maten voor carbon (XS–XL).

Welke banden passen er in de Backroad?

De Backroad voor modeljaar 2025 is ontworpen voor banden tot 53 millimeter breed volgens de ISO-norm. Indien je met iets minder ruimte tussen band en frame genoegen neemt, kun je waarschijnlijk nog wel iets bredere banden monteren.

Wat weegt de Rose Backroad?

De Backroad CF (carbon) start bij 9,1 kg, de Backroad AL (aluminium) bij 10,4 kg.

Wat kosten ze?

Backroad AL vanaf € 2.000, Backroad CF vanaf € 3.000. Het topmodel Unsupported staat voor € 4.400 in de prijslijst.

Rose vernieuwt z’n gravelbike Backroad en voorziet hem van een battertij-optie

Naast z’n sportievere broer de Backroad FF en de meer allroad-georïenteerde Blend, is de Backroad Rose’s allround gravelbike bij uitstek. Niet voor niets heeft het onlinemerk uit het Duitse Bocholt, net over de grens bij Arnhem, zoveel verschillende uitvoeringen in z’n programma, met frames van aluminium of carbon. De Backroad zag het levenslicht in 2020 en staat sindsdien ongewijzigd in de fysieke en online showroom. Hoogste tijd voor vernieuwingen, aldus Rose.

In de basis blijft het een breed toepasbare gravelbike, met ruimte voor banden tot 53 millimeter en talloze montagepunten voor dragers, bidons of tassen. Bovendien levert Rose bij alle carbon modellen standaard een op maat gemaakte frametas, die met Fidlock-bevestigingen netjes op zijn plek blijft. Wat ook uniek is, is dat de Rose Backroad kan worden voorzien van een batterij in de onderbuis…

Rose Backroad cf gravelbike 2025 2026

Rose levert de Backroad CF, dus z’n gravelbike met carbon frame, standaard mét een op maat gemaakte frametas!

Oók de Rose Backroad krijgt opbergvak in de onderbuis, optioneel mét batterij

Eerlijk is eerlijk; compleet nieuw is de vernieuwde Backroad niet; Rose laat z’n gravelbike eerder evolueren dan dat het een revolutie is met een geheel nieuw ontwerp. De uitzondering vinden we echter in de onderbuis, want ook bij Rose zien ze meerwaarde in een opbergvak ín het frame. En dat niet alleen bij de carbon modellen. Nee, óók bij de vernieuwde aluminium Backroad krijg je opbergruimte in de onderbuis. En dat is best uniek, want aluminium gravelbikes mét een opbergvak in de onderbuis waren er nog niet.

Uiteraard past daarom een gereedschapstas, maar je kunt er ook een powerbank in monteren. Nee, niet voor trapondersteuning. Je koppelt die batterij aan bekabeling die naar de stuurpen loopt, waar een USB-C aansluitpoort is voorzien. Zo laad je onderweg je GPS of telefoon op. Of je koppelt hem aan een lamp.

Voor wie nóg verder wil, is er de Backroad Unsupported: een uitvoering met SON-naafdynamo, Supernova-verlichting rondom en de geïntegreerde batterij. Daarmee ben je tijdens meerdaagse tochten of nachtelijke ritten volledig zelfvoorzienend. Ook slim: alle modellen zijn voorbereid met kabelgeleiding, zodat je later eenvoudig naar de Unsupported set-up kunt upgraden.

Een interne batterij in een spierfiets is overigens niet uniek. Cannondale introduceerde met SmartSense al eerder een geïntegreerd systeem dat niet alleen verlichting voedt, maar ook een Garmin-radar én een elektronische derailleur(s). Net als bij Canyons Grizl die onlangs een soortgelijk systeem kent, blijft het bij Rose beperkt tot verlichting en accessoires: een koppeling met Sram- of Shimano-derailleurs is (nog?) niet mogelijk.

In het opbergvak past een specifieke Busch + Müller batterij.
Onder de stuurpen is een USB-C poort te vinden die je gebruikt om bijvoorbeeld je telefoon of GPS op te laden. Ook verlichting is rechtstreeks aan te sluiten op dit systeem.

In de ‘Unsupported’-versie komt de Rose Backroad 2025 standaard mét voor- en achterverlichting en een naafdynamo.

Framedetails

Zowel de carbon als de aluminium versie delen, op het materiaal na, dezelfde framedetails. Dus naast het opbergvak hebben beide frames ruimte om banden tot 53 millimeter breed te monteren. Verder is er een keur aan montagepunten. Er zijn niet minder dan achttien montagepunten voor tassen, dragers en spatborden. In beide gevallen is de voorvork ook volledig van carbon.

Uiteraard zijn de frames UDH-compatibel, wat zoveel wil zeggen als dat ze met een universele derailleur pat kunnen werken met Shimano-derailleurs, of dat een Sram XPLR full-mount derailleur rechtstreeks aan het frame kan worden gemonteerd.

De Backroad CF, de carbon versie dus, start vanaf 9,1 kilo. De Rose Backroad AL met het aluminium frame is er vanaf 10,4 kilo. Bij de Backroad AL EQ kiest Rose voor een echte allrounder: deze gravelbike komt standaard met spatborden, verlichting en naafdynamo. Daarmee is dit model gericht op dagelijkse inzet als voor bijvoorbeeld woon-werk-verkeer.

Montagepunten ‘ohne ende’.

Nou ja ‘ohne ende’… er zijn wel geteld achttien montagepunten voor tassen en dragers.

En ook spatborden zijn te monteren op de nieuwe Backroad-modellen.

Geometrie

De geometrie van de nieuwe Backroad is op veel punten iets gewijzigd, waardoor we toch wel kunnen spreken van een behoorlijk verschil met de vorige generatie. Zo staat de voorvork over de gehele maatreeks een stuk vlakker en de zitbuishoek juist iets rechter. De achtervork is iets ingekort, terwijl de trapas iets lager is gepositioneerd.

Bij de Backroad AL hebben de twee kleinste framematen nu wielen met een diameter van 700c in plaats van de 650b bij de vorige generatie. Opvallend is hierbij dat Rose niet bezuinigt op het aantal framematen; er zijn er maar liefst acht (XXS tot en met XXL). Bij de Backroad met een carbon frame zijn er zes framematen van XS tot en met XL verkrijgbaar.

Backroad AL

Rose Backroad AL geometrie 2025 2026

Backroad CF

Rose Backroad CF geometrie 2025 2026

Modellen, prijzen en specificaties

Backroad AL

De nieuwe gravelbike Rose Backroad AL is verkrijgbaar in vier uitvoeringen, telkens in de kleuren Dune, Soil en Soleil. De Backroad AL is er vanaf 2.000 euro met een Shimano GRX 2×10-groep. Voor 2.400 euro heb je de Backroad AL met Sram Apex AXS, dus de draadloze 1×12-groep. Kies je voor Shimano GRX 610 1×12, dan kost deze aluminium gravelbike 2.500 euro. De Backroad AL EQ kost 2.900 euro en komt met een mix van Shimano GRX 820 en 620, DT Swiss naafdynamo, verlichting en spatborden. Optioneel zijn alle uitvoeringen – inclusief de Backroad AL EQ – dus uit te voeren met de Busch + Müller powerbank.

Rose Backroad AL aluminium gravelbike – Dune

De Rose Backroad AL in de kleur ‘Dune’.

Rose Backroad AL aluminium gravelbike – Soil

‘Soil’

Rose Backroad AL aluminium gravelbike – Soleil

De Backroad AL EQ in de kleur ‘Soleil’.

Backroad CF

Bij de carbon Backroad CF biedt Rose je de kleurenopties Lions Mane en Terra. Je hebt de carbon gravelbike met een Shimano GRX 820 1×12-groep vanaf 3.000 euro. Voor 3.400 euro heb je hem met een Sram Apex XPLR AXS 1×12-groep. De nieuwe Shimano GRX Di2 1×12-groep is er op deze carbon gravelbike vanaf 3.700 euro. Het topmodel zonder verdere fratsen is uitgevoerd met de Sram Force XPLR AXS 1×13-groep en kost 4.200 euro. Maar met 4.400 euro staat de Backroad Unsupported bovenaan de prijslijst, maar dit is dus de Backroad CF met een Shimano GRX 820 1×12-groep én SON dynamo, Supernova verlichting en een Busch + Müller powerbank. Die powerbank is ook als upgrade los verkrijgbaar voor alle andere modellen.

Rose Backroad CF carbon gravelbike – Terra

De Backroad CF in ‘Terra’.

Rose Backroad CF carbon gravelbike – Lions Mane

‘Lions Mane’

Online én in de winkel

Het Rose Bikes verkoopt z’n bikes weliswaar grotendeels online, maar ze hebben verspreid over Duitsland tevens een aantal fysieke winkels. De grote megastore in Bocholt, Rose Biketown, net over de grens bij Arnhem, is voor Nederlandse Rose-kopers de belangrijkste. Je kunt daar proefrijden, kopen en onderhoud en reparaties laten uitvoeren. Of je bestelt je fiets online en je haalt ‘m op, zodat een medewerker van Rose je precies goed op je fiets kan zetten. Het omgekeerde is ook mogelijk: alles online doen, van aanschaf tot service. Wil je persoonlijk geadviseerd worden, maar heb je geen zin om naar Bocholt te rijden? Je kunt ook telefonisch advies inwinnen. In het Nederlands.

Bron en meer info: rosebikes.nl

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments