
Santa Cruz Vala e-mountainbike nu ook met aluminium frame
Santa Cruz heeft een duidelijke focus op high-end bikes en het is dan ook niet verbazend dat carbon de boventoon voert bij het fietsmerk uit het Californische… Santa Cruz. In het e-MTB-segment uit zich dat onder andere in de lichtgewicht Heckler SL met een Fazua Ride 60 motor en het vertrouwde VPP-veersysteem, goed voor 150 millimeter veerweg. Aan de andere kant van het spectrum staat de Bullit: een long-travel e-enduro met 170 millimeter veerweg en, net als de Vala, een vierpunts-veersysteem rond een Bosch Performance CX-aandrijflijn (getest). De eerder dit jaar gelanceerde Vala bouwt voort op het frame-ontwerp van de Bullit en biedt 150 millimeter achtervering, 160 millimeter vooraan en een combinatie van een 29 inch voorwiel en 27,5 inch wiel achteraan. Met z’n carbon frame is de Vala er vanaf 7.499 euro.
Nu komt daar de Vala AL bij met, juist ja, een aluminium frame. Deze aluminium versie deelt z’n geometrie, vering en aandrijfsysteem volledig met de carbon modellen, maar is toegankelijker geprijsd. En ondanks het materiaalgebruik weegt de complete fiets in Deore-uitvoering slechts 24,09 kilo. Dat maakt ’m lichter dan veel concurrenten, inclusief sommige carbon e-MTB’s met vergelijkbare onderdelen.



Geen VPP, wél doordachte vering
De Vala doet het zonder het bekende VPP-veersysteem, jarenlang het technische kenmerk van Santa Cruz. Santa Cruz gaf de carbon-versie van de Vala al een vierpunts-veersysteem. Niet als een bezuinigingsmaatregel, maar een bewuste keuze. De ontwerpvrijheid rondom de middenmotor is met deze constructie groter. En met dit vierpunts-schaniersysteem kunnen ze een meer lineair verloop realiseren voor zowel de anti-squat als anti-rise, in vergelijking met hun eigen VPP-ontwerpen. Volgens Santa Cruz is het geheel robuust en onderhoudsvriendelijk. De aluminium uitvoering doet daar nog een schepje bovenop door af te stappen van verstelbare geometrie. Geen flip chips dus, maar een vaste afstelling die tussen de hoge en lage instelling van de carbon Vala inzit.






Indrukwekkend licht voor deze prijsklasse
Met een opgegeven gewicht van 24,09 kilo inclusief 600 wattuur accu is de Vala AL Deore verrassend licht. Zeker als je bedenkt dat dit géén uitgekleed instapmodel is, maar een volwaardige trail-e-bike met fatsoenlijke banden, een dropper-post en een Shimano Deore-afmontage. De iets luxere Vala AL 70 weegt 260 gram meer, dankzij zwaardere componenten zoals de RockShox Zeb Base voorvork en een SRAM Eagle T-Type-aandrijfgroep. Veel e-MTB’s in dit segment zijn al snel een tot anderhalve kilo zwaarder.
Verder is het typerend voor Santa Cruz dat er niet echt bezuinigd wordt op cruciale onderdelen. Zowel de Deore als AL 70-uitvoringen krijgen dezelfde Bosch Performance Line CX-motor, een 600 wattuur accu (met optie voor 250 wattuur range extender), een SDG Tellis dropper en stevige Maxxis Assegai EXO+ en Minion DHRII DoubleDown banden. De Vala AL 70 komt zelfs met Reserve 30|HD aluminium wielen. En zoals elke Santa Cruz, komt de Vala AL e-mountainbike óók met royale garantie. Niet alleen het frame, maar ook alle lagers van het veersysteem hebben een levenslange garantie voor de eerste eigenaar.


Bron: santacruzbicycles.com











Turbo Levo Alloy in 2022 weegde 23.92kg incl 700Wh batterij. 23.7kg in 2023.
Bijzonder dat deze Vala dan indrukwekkend licht is…
Bijzonder dat mensen een crossmotor willen kopen voor 5k, dat kan een stuk goedkoper op MP.
Daarnaast is het laswerk wel echt van-dik-hout, born-in-the-us-of-a. Is dat subtieler bij de XTR uitvoering?
Ik snap er helemaal niets meer van, een midrange XC voor 3k en 5k voor dit ding. Kennelijk kan het echt allemaal niet op of zo?