Specialized Delivery: Specialized-fiets thuisbezorgd door monteur

Online verkoop van fietsen met ‘premium’-levering

Met ingang van februari start Specialized met Specialized Delivery. Daarmee gaat het merk met de S een stap verder dan online merken als Canyon, Radon of Rose. Specialized levert je nieuwe bike niet alleen bij jou thuis af, maar een monteur stelt hem ook ter plaatse op jouw maten en wensen af. Je kunt, aldus Specialized in hun communicatie over deze nieuwe manier van leveren, zelfs een stukje proefrijden. We spraken erover met Bas Giling, market-leader van Specialized Benelux.

Specialized Delivery

Specialized start met Specialized Delivery: je nieuwe fiets niet alleen thuisbezorgd, maar ook thuis voor je afgesteld.

Thuislevering mét monteur

Met ingang van februari start Specialized met Specialized Delivery. Hiermee gaat het merk een stap verder dan tot nu toe. En eveneens verder dan veel online fietswinkels en -merken. Bestel je een fiets via de Specialized-website, dan komt-ie namelijk mét monteur. En die levert je Specialized niet alleen thuis bij je af, maar stelt hem ook ter plaatse af op jouw maten en wensen. “Daarna wordt de fiets geregistreerd, het basisonderhoud met u doorgenomen en kunt u er een stukje mee rijden”, aldus een persbericht dat Specialized rondstuurde.

Is dat het begin van het einde als het gaat om de verkoop van Specialized-fietsen via dealers? Volgens Specialized Benelux market-leader Bas Giling zal het met zo’n vaart niet lopen. “Je moet Specialized Delivery zien als een aanvullende service náást de distributiemogelijkheden die we nu al hebben. Dus het kopen van een Specialized-fiets bij een dealer en het online kopen van een Specialized en deze laten bezorgen bij een dealer”, aldus Giling.

“Bas Giling, Specialized Benelux: ‘Onze insteek is dat we met Specialized Delivery onze premium-positie onderstrepen, dat je bij ons online een fiets kunt kopen zonder de nadelen die daar normaal geproken aan verbonden zijn.’”

Dat laatste, click-and-collect, is geen nieuw fenomeen. Ook andere fietsmerken met klassieke dealerdistributie bieden deze mogelijkheid. Maar een fiets online kopen en deze door een monteur bij de koper thuis laten afleveren en afstellen, inclusief de mogelijkheid om even proef te rijden, dat is voor zover wij weten redelijk uniek in de Nederlandse markt. “Er zullen vast wel merken die hetzelfde doen als wij,” relativeert Giling, “maar daar gaat het niet om. Onze insteek is dat we met Specialized Delivery onze premium-positie onderstrepen, dat je bij ons online een fiets kunt kopen zonder de nadelen die daar normaal geproken aan verbonden zijn.”

“Bas Giling: ‘We verwachten die we via Specialized Delivery een geheel nieuwe klantengroep weten aan te spreken, klanten die de weg naar onze dealers normaal gesproken niet zo makkelijk weten te vinden.’”

Specialized-dealers spelen binnen het Specialized Delivery-systeem tot aan de uiteindelijke aflevering geen rol. Ze worden volgens Specialized echter niet op een zijspoor gezet. “Het maken van afspraken over service en onderhoud via onze dealers maakt nadrukkelijk ook deel uit van Specialized Delivery”, legt Giling uit. “Klanten die via Specialized Delivery een fiets kopen, komen vroeger of later dus bij een van onze dealers over de vloer. In onze optiek is dat winst, zéker ook omdat we verwachten die we via Specialized Delivery een geheel nieuwe klantengroep weten aan te spreken. Klanten die de weg naar onze dealers normaal gesproken niet zo makkelijk weten te vinden.”

Meer info op specialized.com/nl

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments