Intend Hero RD upside-down xc-/trail-voorvork met(/zonder) RockShox-demper

Hero or Zero?

Ken jij de RockShox RS-1 nog? Een hit werd deze upside-down-vork nooit. De fijngevoeligheid en remstijfheid waren briljant, maar het ding was nogal torsieslap. En tegelijkertijd zwaarder én duurder dan een SID, met hetzelfde inzetbereik. Nu is er echter weer een nieuwe upside-down-vork op de markt. Die is niet van RockShox, maar wel met RockShox-techniek. Het Duitse Intend presenteert de Hero RD voorvork… waar een Rockshox Charger Race Day-demper in past!
Intend Hero RD upside-down voorvork met RockShox Race Day demper
Slim van Intend, want de superlichte Race Day-demper doet het supergoed in de RockShox SID en zijn briljante broertje SID SL. Edoch: grote bedrijven als Sram hebben over het algemeen best een gevoel voor humor als het gaat om absurdisme, zie hun marketingtaal, maar niet op het gebied van intellectueel eigendom. Dus zomaar een eigen voorvork verkopen met een daarin een RockShox-demper… dáár zouden ze in Amerika niet om kunnen lachen. Daarom staat in de inleiding bewust past, en niet zit. Hoe zit dat precies? Daar komen we zo op terug. Eerst wat over Intend en het concept van de upside-down-voorvork.

De wereld op zijn kop

Intend is een bijzonder bedrijfje. Gewapend met een zeer goed gevoel voor techniek en een goed netwerk aan toeleveranciers met serieuze cnc-freesbanken, produceert het in kleine aantallen prachtige, prijzige aluminium fietsonderdelen zoals stuurpennen, cranks en zelfs verende voorvorken!

Cornelius Kapfinger, de man achter Intend, maakt al een aantal jaren verschillende voorvorken. Het upside-down-concept past-ie onder meer toe bij de Edge, bedoeld voor enduro.

Een enkele voorkroon je te weinig? De Infintiy downhillvork is een dubbelkroons-upside-down-vork.

Dubbelkroons ‘overdone’, maar een enkele te mager voor je? Prima, pak je de Bandit. “Downhill bike or Enduro bike? Combine it! Not more weight than competitive enduro forks, but performance on another level.”, aldus Intend.

Upside-down-voorvorken hebben als grote voordeel dat ze in rijrichting erg stijf zijn, zo ondervonden we zelf bij de test van de X-Fusion Revel. En door de omgekeerde constructie blijven de afdichtingen tussen binnen- en buitenpoten goed gesmeerd. Beide aspecten gecombineerd dragen er aan bij dat dit type vork vaak beter aanspreekt. Het zijn precies deze afwegingen die Cannondale ook als voordeel ziet om hun Lefty Ocho voorvork – tegen alle conventies in – te blijven produceren. Om te kunnen sturen past Cannnondale naaldlagers toe tussen binnen- en buitenpoten. Zodoende kunnen die niet verdraaien ten opzichte van elkaar en is het geheel zelfs torsiestijver dan reguliere voorvorken. Die ontbreken bij upside-down-voorvorken met twee poten en de Intend Hero en Hero RD zijn daarop geen uitzondering.

Toch voldoet die torsiestijfheid volgens Intend-oprichter Cornelius Kapfinger bij zijn Hero-vorken voor allerlei toepassingen en is het vooral de stijfheid in rijrichting en souplesse die dit ontwerp nog altijd interessant maakt. Oók voor vorken met minder veerweg.

Typisch Intend: CNC-gefreesd aluminium en hij schaamt zich er niet voor dat duidelijk te laten zien.

Duitse vork met Amerikaanse demper?

De Intend Hero is een al langer bestaande upside-down-vork voor all-mountain- en trailgebruik met 100 tot 160 mm veerweg. Die vork heeft in de rechter vorkpoot een eigen demper. Maar die simpelweg voorzien van een lockout – voor veel xc-ers een must-have – bleek een te grote opgave voor Kapfinger. Dus bij de nieuwe Hero RD is de rechter vorkpoot leeg, maar wel zo gemaakt dat er precies een Race Day-demper in past. Volgens Kapfinger is dat namelijk “de beste xc-demper van het moment”. Wil je die combinatie hebben, dan koop je eerst zelf een 35 mm Race Day-demper (straatprijs momenteel zo’n €225), die stuur je op naar Intend, je bestelt een Hero RD… en dan bouwen zij de demper vóór uitlevering in je nieuwe vork. Want dát mag dan blijkbaar weer wél…

Intend Hero RD Upside-down voorvork

Links lucht, rechts demping in de vorm van de door jou zelf aangeleverde RockShox Race Day-demper.

Met de RockShox Race Day-demper heeft de vork een maximale veerweg van 120 mm (te verkleinen in stappen van 10 mm), maar dat maakt hem wel 200 gram lichter dan de standaard Hero: 1.650 gram om precies te zijn, inclusief steekas en demper. De rest van de vork is gelijk aan de standaard Hero. Dus: 35 mm binnenpoten, een luchtveer die je met spacers in progressiviteit kan variëren en – opvallend, want een dikkere as zou de torsiestijfheid verhogen – een standaard naafopname van 110 x 15 mm.

Intend Hero RD Upside-down voorvork

In tegenstelling tot RockShox met zijn specifieke ‘Predictive Steering’ vork-naaf-verbinding om marketingtechnisch het gebrek aan de torsiestijfheid tegen te gaan, voorziet Intend de Hero RD van een meer courante 110 x 15 mm steekas.

De harde cijfers

De Intend Hero RD kost €1.649, exclusief de RockShox Race Day-demper, en weegt in totaal dus 1.650 gram. Ter vergelijking de statistieken van de belangrijkste concurrentie:

  • De SID SL Ultimate met 32 mm poten en 100 mm veerweg en de SID Ultimate met 35 mm poten en 120 mm veerweg kosten respectievelijk €918 en  €1.026 in de uitvoering zonder remote lockout. Ze wegen respectievelijk slechts 1.316 en 1.537 gram inclusief steekas.
  • De remote-loze Fox pendanten F32 SC, F34 SC en F34 kosten €1.280, €1.381 en € 1.412 en wegen 1.387, 1.496 en 1.738 gram, inclusief as.

Aan de linkerpoot zit een extra geleiding om de remleiding weg te houden bij de binnenpoot.

Dan de hamvraag: Hero or Zero?

De stap van Intend is opvallend en lekker brutaal en de Hero RD ziet er fantastisch uit. De vraag is echter: wat brengt het ding je wat de concurrentie niet heeft? Uit eerste hand kunnen we je er niks over zeggen, want we reden – helaas – nog nooit met een Intend-vork. En daarin zijn we zeker niet de enige: het is echt een exclusief merk dat maar zeer kleine aantallen vorken bouwt. We vonden welgeteld één review. En die leest, eerlijk gezegd een beetje als de review van die ter ziele gegane RockShox RS-1: Goede remstijfheid, soepel aanspreken, maar matig torsiestijf, zwaar en duur… Wacht de Hero RD dan hetzelfde tragische lot als de RS-1?

Als het een RockShox was geweest: waarschijnlijk wel. Sterker nog: dan was de Hero RD er niet eens gekomen. Want voor een merk dat voor de massa produceert, zijn dit soort producten gewoon niet interessant. Het vereist teveel tooling- en marketingkosten voor een te kleine omzet. Dikke Zero dus, RockShox zal niet zo snel meer zo’n zeperd maken als met de RS-1. Gelukkig is Intend niet zo’n bedrijf. Zij produceren in zeer kleine aantallen en met andere productiemethodes vorken voor een selecte groep bikers die iets écht iets bijzonders wil, en met de specifieke voors en tegens van deze vorken kan leven. En… bereid is om daar een flinke bak geld voor neer te leggen. Lekker tegen de stroom ingaan dus, en bouwen waar je in gelooft. Dat alleen al maakt in onze ogen zowel de Hero RD als diens geestelijk vader Cornelius Kapfinger tot een dikke Hero.

Scott Spark Dangerholm

De Zweed Gustav Gullholm, die onder zijn artiestennaam ‘Dangerholm’ bijzondere custom bikes bouwt gebaseerd op frames van Scott, is al overtuigd van de Hero RD en is dus al aan een nieuw project begonnen met de nieuwe Scott Spark als basis.

Nog even dit

Overtuigd, voldoende kredietwaardig en klaar om je Hero RD te bestellen? Dit zijn de artikelnummers van de RockShox dempers waaruit je kan kiezen:

  • 35 mm Charger Race Day demper zonder remote: 00.4020.546.002
  • 35 mm Charger Race Day demper mét remote: 00.4020.546.003

De standaard Hero (inclusief Intend-demper), is ook nog steeds te koop, voor € 1.799. En je kan zelfs je eerder gekochte Hero door Intend laten ombouwen naar Hero RD. Maar dat vereist dan – naast de nieuwe demper – wel een nieuwe rechter binnenpoot en nog wat kleine onderdelen.

Bron en meer info: www.intend-bc.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments