Specialized Epic World Cup versus Trek Supercaliber: hetzelfde, maar toch anders

Toen de eerste spyshots van de nieuwe Specialized Epic World Cup online opdoken sprong de toetsenbordbrigade er keihard bovenop: deze nieuwe Specialized zou een schaamteloze kop ie zijn van de Trek Supercaliber. Inmiddels is het doek letterlijk en figuurlijk van de Specialized Epic World Cup getrokken – zie ook onze test van de Epic World Cup – maar nog steeds wordt de vergelijking tussen de racebakken van Specialized en Trek gemaakt. Begrijpelijk. Maar terecht? We pakken beide fietsen er bij en leggen uit waarom wel en waarom niet.

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Ja, op het eerste gezicht hebben de nieuwe Specialized Epic World Cup en de Trek Supercaliber veel overeenkomsten. Maar uiteindelijk zijn beide veersystemen toch echt verschillend.

Specialized Epic World Cup versus Trek Supercaliber

Veel overeenkomsten, maar ook grote verschillen

Natuurlijk, de nieuwe Epic World Cup van Specialized en de Supercaliber die concurrent Trek al in 2019 introduceerde lijken op elkaar. Bij beide fietsen is de demper min of meer verstopt onder de bovenbuis, beide fietsen hebben een achterbrug zonder gelagerde draaipunten (flex-stays) en beide fietsen hebben aan de achterkant maar een beperkte hoeveelheid veerweg. 75 millimeter bij de Epic World Cup, 60 millimeter bij de Supercaliber. Logisch, want beide fietsen hebben de wedstrijdmountainbiker als doelgroep. De racer die geen grammetje energie wil verliezen als-ie op weg is naar de top van het parkoers, maar die tegelijkertijd graag wél profiteert van de tractie en de controle waarover een geveerde achterkant beschikt. Maar met deze constatering houden de overeenkomsten verder wel op. De vering van de Specialized Epic World Cup werkt namelijk fundamenteel anders dan die van de Trek Supercaliber.

Hoe werkt de vering van de Trek Supercaliber?

De vering op de Supercaliber wordt IsoStrut genoemd. Dit systeem werkt zónder hevel die de dwarskrachten opvangt die via de achterbrug inwerken op de demper. Om deze kracht toch op de een of andere manier te kunnen opvangen, is de achterbrug een integraal onderdeel van het veersysteem; vergelijkbaar met de buitenbuis van een verende voorvork die met glijlagers over de binnenbuis schuift. Deze vergelijking gaat enigszins mank, want het zit technisch complexer in elkaar. Maar het komt erop neer dat de achtervering van de Supercaliber dankzij de geïntegreerde constructie en het ontbrekende van gelagerde draaipunten niet gehinderd wordt door dwars- en torsiekrachten. Als je er het fijne van wilt weten; Collega Lars schreef er een verhelderend stukje over.

Ondanks dat de IsoStrut-vering er anders uitziet dan conventionele systemen, is de werking van de demper zélf niet fundamenteel anders. Ja, de veerweg is gering en dat maakt de vering ook relatief stug. Maar desondanks voelt de Trek Supercaliber, zo is onze ervaring, als een echte fullsuspension aan, inclusief de extra tractie en controle. Tenzij je de demper met het knopje op het stuur blokkeert natuurlijk. Want ja, zoals zoveel xc-fullies, kan ook de Supercaliber ‘op slot’. Echter, een geblokkeerde IsoStrut-demper biedt, in tegenstelling tot de Specialized WCID-demper op de Epic World Cup, géén automatische overgang van niet veren naar wel veren en vice versa.

Omdat bij de vering van de Trek Supercaliber geen gebruik gemaakt wordt van een hevel om de dwars- en torsiekrachten op te vangen hebben de technici van Trek de IsoStrut-vering bedacht. In feite een rechtgeleiding én demper inéén waarbij de krachten worden opgevangen door een huls die over een verlengde demperschacht glijdt.

Dit is wel hetzelfde als bij de Specialized Epic Wolrd Cup: geen gelagerde draaipunten in de achterbrug, maar flex-stays.

In onderstaande animatie zie je duidelijker hoe de IsoStrut-demper als structureel onderdeel van het frame, rechtgeleiding én demper tegelijkertijd dienst doet.

Collega Frank op de Trek Supercaliber tijdens de Stoneman Arduenna.

En de vering van de Specialized Epic World Cup dan?

Qua aansturing van de demper is de Specialized Epic World Cup, ondanks het semi-geïntegreerde uiterlijk, tamelijk conventioneel. De flex-stays sturen de demper direct aan, waarbij een kort stangetje er voor moet zorgen, dat dwars- en torsiekrachten de demper niet bereiken. Dat stangetje kán zo kort zijn omdat de slag van de demper beperkt is; slechts 40 millimeter. En omdát het stangetje zo kort is, konden de technici het mooi verstoppen in de bovenbuis. Lang verhaal kort: ja, de aansturing van de demper op de Specialized Epic World Cup ziet er anders uit dan gebruikelijk, maar ís dat feitelijk niet.

Wat wél fundamenteel anders is dan bij de Trek Supercaliber is de werking van de demper zelf. Bij de Specialized WCID-demper kan de inhoud van de negatieve luchtkamer doelgericht gemanipuleerd worden om een straffe of juist zachte achterkant te realiseren. Je kunt dat als rijder zelf doen, in drie gradaties van hard tot soepel. Het is hier dus, in tegenstelling tot Treks IsoStrut, niet zozeer de aansturing van de vering die anders is, maar juist de werking van de demper zélf die afwijkt van wat gebruikelijk is. En dat maakt de Specialized Epic World Cup echt tot een andere bike dan de Trek Supercaliber.

Specialized Epic World Cup

Dit is de demper van de Specialized Epic World Cup. En scroll nou weer even terug naar de IsoStrut-vering op de Trek hierboven. Dat lijkt toch niet op elkaar?

Specialized Epic World Cup

Fundamenteel verschil met de Trek Supercaliber nummer één: een kort stangetje vangt de dwarskrachten op die op de demper inwerken.

Specialized Epic World Cup

Fundamenteel verschil met de Trek Supercaliber nummer twee: bij de WCID-demper wordt de inhoud van de negatieve luchtkamer doelgericht gemanipuleerd om een straffe of juist zachte achterkant te realiseren.

Collega Sebastiaan geeft de Specialized Epic World Cup de sporen.

Conclusie

Ik hoop dat we je een beetje hebben kunnen duidelijk maken, dat de Specialized Epic World Cup en de Trek Supercaliber ondanks hun onmiskenbare uiterlijke overeenkomsten onderhuids twee verschillende bikes zijn. Ja, het zijn allebei redelijk compromisloze knalbakken voor stravastrijders en kommenjagers. Maar het product waarmee Specialized die doelgroep meent te moeten benaderen is toch écht anders dan dat van Trek.

“Ja, het zijn allebei redelijk compromisloze knalbakken voor stravastrijders en kommenjagers. Maar het product waarmee Specialized die doelgroep meent te moeten benaderen is toch écht anders dan dat van Trek.”

“Anders” wil overigens niet zeggen beter of slechter. Beide bikes zijn aan elkaar gewaagd, we hebben op beide fietsen de nodige PR’en kunnen verbeteren. Oftewel: het zijn beide retesnelle renmachines van het soort waarvan tempobeulen gelukkig worden. Zit jij zelf qua DNA wat anders in elkaar en hoeft het niet altijd volle bak vooruit te gaan, dan zijn de Specialized Epic World Cup en de Trek Supercaliber waarschijnlijk teveel van het goede. Ook geen probleem, want ook voor de traditionele toerder hebben Specialized en Trek passend spul in de showroom staan.

Geplaatst in Nieuws, Specials en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments