Specialized upgrade de Diverge gravelbike

Meer capabel, en meer demping

Gravelbikes zijn al lang niet meer weg te denken uit de fietsbranche. Als een merk als Specialized méér Diverge modellen – hun gravelbike sinds 2017 – verkoopt dan hun Venge én Roubaix racers bij elkaar, dan behoeft dat punt weinig verdere toelichting.

Logischerwijs spendeert het merk dan ook flink wat tijd in de doorontwikkeling en introduceren ze nu een geheel nieuw Diverge-platform. Die is meer capabel, en heeft nu (meer) demping.

Peter Sagan Specialized Diverge wheelie

Carbon en aluminium frames

Het nieuwe Diverge-platform bevat niet minder dan 11 modellen, met maar liefst 4 verschillende frames. Het absolute topmodel, de S-Works Diverge heeft een ‘FACT 11r’ carbon frame dat minder dan een kilo weegt (framemaat 56). Daaronder hebben de Diverge Pro Carbon, Expert Carbon en Comp Carbon een FACT 9r carbon frame. De Sport Carbon en Base Carbon zijn opgebouwd rond een Fact 8r carbon frame. Waar dat getal (11r, 9r, 8r) voor staat? Simpel gesteld voor het type carbon en de hoe dat verwerkt is. In dit geval geldt: hoe hoger het getal, hoe lichter het frame. Qua prijs geldt het omgekeerde… De 9r weegt circa 100 gram méér dan de 11r. De 8r op zijn beurt weegt ongeveer 200 gram méér dan de 9r.

Specialized ‘verbergt’ graag van alles in je fiets. Het is dan ook vermeldenswaardig dat de 11r en 9r carbon frames óók een SWAT ‘deur’ hebben in de onderbuis, om je essentiële tools, een binnenband, je lunch, je herstelbier… of wat ook mee te nemen. Er zijn ook 5 modellen met een aluminium frame. In alle gevallen hebben de frames allerlei montagepunten voor dragers, spatborden en alles dat je maar aan een gravelbike zou wíllen monteren.

SWAT opslag in onderbuis

Langer, luier, breder

Al deze uitvoeringen (buiten de Evo) delen dezelfde geometrie. In algemene termen kan er gesproken worden van dezelfde trend als we zagen bij mountainbikes de voorbije jaren; langer en luier. Ten opzichte van de vorige generatie is de achtervork is met een paar millimeter gegroeid naar 425 mm voor alle framematen en de trapas staat 5 millimeter hoger geplaatst. Daarnaast is de vorksprong 5 mm vergroot om de naloop als gevolg van de flauwere stuurhoek, niet verder te vergroten.

Geometrie Specialized Diverge

Dit alles wordt gecombineerd met méér bandvrijheid. Kon de vorige Diverge nog 700c x 42 mm of 650b x 47 mm banden aan, nu kun je tot 700c x 47 mm banden óf 650b x 2.1”. Yep; gravelbikes worden meer en meer fietsen die we in de jaren ’90 gewoon mountainbikes noemden. Sterker nog; de Diverge Comp E5 Evo en Expert E5 Evo worden zelfs geleverd met een recht stuur…

Diverge E5 Evo

Die Evo modellen zijn nog een tikkie meer progressief, aldus het persbericht:

“It’s designed to get aggressive, to push the boundaries of what we thought was possible on a gravel bike. With flat bars and geometry even more progressive than the new drop bar Diverge you better hang onto your flannel.”

Maar voor alles wat je meer wil dan je op de gravelbike al kunt… hadden we de mountainbike toch al…?

Future Shock 2.0: nu gedempt

De nieuwe Diverge’s hebben nu ook demping. Wat heet; de Future Shock vering tussen stuurpen en frame heeft vanaf nu namelijk een hydraulische demper. Het veerconcept ín de vorkbuis met 20 mm veerweg werd in 2017 geïntroduceerd op de Roubaix keienkletser en werd ook bij de vorige generatie Diverge toegepast. Dat was een eenvoudig systeem met alleen een spiraalveer, maar geen demper. Bij de Roubaix heeft deze een lineaire veercurve en de Diverge is ‘ie juist progressief. Reden: keien zijn heftig, maar op een Diverge kun je nóg extremer off road… en een meer progressieve veercurve maakt dat de Future Shock niet meteen door zijn volledige 20 mm veerweg ‘blaast’.

De Roubaix werd afgelopen modelgeneratie al voorzien van een de upgrade naar de 2.0 versie mét een hydraulische demper. Die geeft meer controle over de beweging in de Future Shock én laat het toe om via een knop bovenop de stuurpen ‘on-the-fly’ de demper te verstellen. Je kan hem stapsgewijs van volledig open naar een volledige gesloten (lock out) positie verdraaiien. Exact diezelfde unit vindt dus nu zijn weg (of gravelpad…) naar alle Diverge’s.

Future Shock 2.0 nu met hydraulische demping

Future Shock, bedienbaar bovenop de stuurpen

Roval Terra zadelpen

Oók ‘achteraan’ is er demping toegevoegd in de vorm van een flexibele carbon zadelpen. Over ‘veerweg’ wordt niet gesproken, maar door te spelen met de specifieke samenstelling van het carbon, is goed mogelijk om een comfortabele carbon pen te maken. In dit geval wordt dat ook nog eens gecombineerd met een laag gewicht. Specialized claimt dat hun nieuwe Roval Terra zadelpen minder dan 200 gram weegt (27,2 x 330 mm). Deze pen vind je overigens niet op alle modellen terug. Hij is wel los leverbaar als upgrade met 0 of 20 mm offset, en met een lengte van 330 of 380 mm. Prijzen zijn nog niet bekend.

Diverge Pro Carbon, met Terra zadelpen

Prijzen

Het Diverge programma bevat niet minder dan 11 fietsen, zoals we al zeiden. Opstappen kan vanaf € 1.099, met een aluminium frame. Carbon begint bij € 2.499. Het topmodel, de S-Works Diverge, kost € 9.999. Deze heeft als enige het lichtste FACT 11r carbon frame, dat ook als losse frameset verkrijgbaar is voor € 3.999. Sommige modellen zijn afgemonteerd met een 1×11 of 1×12 groepset. Maar alle Diverge frames zijn geschikt voor een voorderailleur. De Diverge Base E5, Elite E5, Sport Carbon én de Comp Carbon zijn uitgevoerd met 2×11 aandrijfgroepen.

  • S-Works Diverge – € 9.999
  • S-Works Diverge Framset – € 3.999
  • Diverge Pro Carbon – € 6.999
  • Diverge Expert Carbon – € 4.999
  • Diverge Comp Carbon – € 3.799
  • Diverge Sport Carbon – € 2.999
  • Diverge Base Carbon – € 2.499
  • Diverge Comp E5 – € 2.099
  • Diverge Elite E5 – € 1.799
  • Diverge Base E5 – € 1.099
  • Diverge Expert E5 Evo – € 2.599
  • Diverge Comp E5 Evo – € 1.799

Alle modellen zijn per direct leverbaar via je Specialized-dealer.

Sworks Diverge bike

Het topmodel: S-Works Diverge

Diverge met aluminium frame, de E5 Elite

De E5 Elite, met aluminium frame

Diverge Sport Carbon

Diverge Sport Carbon

Bron: www.specialized.com

Geplaatst in Gravel, Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments