Origine geeft met de Graxx GTO en GTR z’n gravelbike een verjongingskuur

Iets meer dan 2 jaar geleden lanceerde internetaanbieder Origine Cycles z’n tweede generatie van de Graxx-gravelbike. Een breed inzetbare gravelbike, zo ondervonden we zelf. Voor de Franse firma is dat allerminst reden om stil te gaan zitten en geeft de Graxx nu een verjongingskuur. En waar we gravelbike zeggen, moeten we eigenlijk vanaf nu gravelbikes zeggen, meervoud dus. Want naast de Graxx GTO is er de Graxx GTR. Het verschil zit hem in de samenstelling van het carbon en de productiemethode, met daardoor andere eigenschappen voor beide Graxx-modellen.

Origine Graxx III gravelbike – Graxx GTO en GTR

Graxx GTO en Graxx GTR: ander carbon en productieprocess

Met de Graxx GTO en GTR is Origine Cycles al weer toe aan de derde generatie van z’n gravelbike(s). En dat nadat de vorige generatie slechts iets meer dan twee jaar geleden op de markt verscheen. De veelzijdigheid van die tweede generatie van de Graxx gravelbike is echter behouden bij de nieuwe, derde generatie. Want wie er de geometrie op na slaat, ziet géén verschillen. Ook de framebuizen lijken, voor het merendeel, nauwelijks veranderd. Het meest in het oog springende detail is dat de zadelpenklem nu in het frame is geïntegreerd, precies zoals bij hun Axxome racefietsen.

De zadelpenklemming is nu ín het frame geïntegreerd, zoals bij Origine’s Axxome-racefiets. Zowel de GTO als GTR-varianten van Origine’s nieuwe gravelbike hebben ‘Only Good Vibes’-voorvork van carbon, voorzien van diverse montagepunten.

Origine Graxx GTO en GTR gravelbike geometrie

Net als bij die Axxome, brengt Origine de Graxx III in een GTO en GTR-variant. De verschillen die je niet ziet, maar – volgens Origine Cycles – wél voelt, zitten hem in de gebruikte materialen en productiemethoden. De Graxx GTO leunt sterk op de Graxx II. Dit frame is dus gemaakt met behulp van losse EPS mallen om de binnenzijde van de frames zo egaal mogelijk af te werken, voor een licht en sterk frame. Bij de Graxx GTR werkt Origine met één binnenmal en een andere carbonsamenstelling. Dit is een complexer proces dat een lichter frame oplevert. Getalsmatig is het verschil niet bijzonder groot. Want de Graxx GTO weegt in de maat small 1.075 gram, terwijl de Graxx GTR in dezelfde maat 944 gram weegt. Percentueel is het naturlijk wel fiks.

Hoewel de Graxx GTR beslist niet bokhard is, is de Graxx GTO méér toegespitst op comfort en daarmee de kilometervreters, aldus Origine. Terwijl de GTR meer bestemd is voor gravelbikers die het liefst de kilometers ook zo snel mogelijk afhaspelen.

Framedetails

De Graxx GTO en GTR gravelbikes behouden ook de maximale bandbreedte van hun voorganger: 700c x 45 mm en 650b x 47 mm. De redenering van de Franse fietsfabrikant is dat nóg bredere banden de gravelbike in een richting duwt waarbij er te grote compromissen ontstaan ten aanzien van de allround inzetbaarheid. De keuzemogelijkheid van maximaal 700c x 45 mm en 650b x 47 mm waarvoor één geometrie goed werkt, geeft voor het merendeel van z’n klanten de meest veelzijdige gravelbike die Origine met de Graxx voor ogen heeft, aldus het persbericht.

De Graxx GTO als GTR delen overigens ook alle andere framedetails. Zo hebben ze beide dezelfde carbon voorvork van 460 gram. Die is volop voorzien van montagemogelijkheden voor extra dragers, spatbord en zelfs een lamp. Een kabel voor een dynamovoornaaf kan nu ook dóór de vorkpoot worden geleid. Ook op de frames zijn montagepunten voorzien voorzien voor een achterdrager en spatbord. Naast de integratie van de zadelpenklem zijn ook alle kabels vanaf het stuur grotendeels geïntegreerd. Die lopen dus via de onderzijde van de stuurpen door het bovenste balhoofdlager het frame in.

Mooi en handig voor wanneer je een stuurtas aan je stuur wilt hangen, maar onhandig wanneer je na ontvangst van je fiets tóch een andere stuurpen of stuur wilt monteren. Gelukkig komt Origine je hierin tegemoet met het ‘Juiste Maat Garantie’-concept.

Geïntegreerde kabels en ‘Juiste Maat Garantie’

Het voordeel van het geheel wegwerken van de kabels is dat je probleemloos een stuurtas monteert. Geen gehannes dus met kabels die in de weg zitten. Maar Origine onderkent dat de integratie het gemakkelijk uitwisselen van een stuurpen (of stuur) wel wat bemoeilijkt. En juist voor fietsen die je online bestelt, kan dat een uitdaging zijn als je nog niet precies weet of deze goed zal passen. Op expliciete navraag bij Origine zegt het merk hierover het volgende:

De ‘Juiste Maat Garantie’ blijft behouden, maar het klopt dat de interne kabeldoorvoer dat thema iets ‘prangender’ maakt. Vroeger stuurden we gewoon een andere stuurpen op naar de klant, een zestal boutjes los en terug aandraaien kunnen de meeste klanten wel. Maar met de interne kabeldoorvoer is dat minder evident. Om die reden besteden we in elk gesprek met de klant waarin we de configuratie doorspreken extra aandacht aan de opbouw van de fiets aan de voorkant. Wat de Juiste Maat Garantie betreft hanteren we nu twee procedures:

a) Als de klant zijn maten laat berekenen door onze online calculator en/of de maten in overleg met de Origine-raadgever bepaalt en er is nadien nood aan een andere stuurpen (of een inkorting van de vorkpijp), dan ruilen we sowieso gratis de stuurpen. Komt de klant met zijn fiets naar de fabriek, dan nemen wij ook het volledige uurloon voor de ombouw voor onze rekening. Gaat een klant met zijn fiets naar een fietsenwinkel om de ombouw te laten uitvoeren, dan betalen wij die kosten terug met een maximum van 60 euro. Dat lijkt ons redelijk.

b) Heeft de klant bij de bestelling online zelf de maten ingevoerd en/of is hij tegen ons advies ingegaan, dan sturen we nog altijd die langere of kortere stuurpen gratis op, maar dan zullen we het uurloon van de fietsenmaker voor de aanpassing niet terugbetalen.
Met het bovenstaande willen we vooral bekomen dat er maximaal overleg is tussen onze raadgevers en de klant bij de bepaling van de juiste maat.

Prijzen en opties

Bij Origine Cycles stel je zelf je fiets online samen via een online configurator. Daarbij zijn er enorm veel keuzes voor de onderdelen en óók wat betreft kleur. Losse framesets, bestaand uit frame, voorvork, stuurpen, stuur en zadelpen zijn ook te bestellen. Zo heb je een Graxx GTO frameset voor € 1.758. Een compleet rijklare gravelbike met het GTO-frame heb je vanaf € 2.448. Voor de lichtere Graxx GTR betaal je € 2.158 voor een frameset en een compleet samengestelde gravelbike heb je vanaf € 2.891. Origine houdt de Graxx II gravelbike – zoals wij die eerder hebben getest – zolang de voorraad strekt parallel in het programma.

Net als alle andere bikes bij Origine, stel je de Graxx gravelbike zelf samen naar gelang je budget. Er zijn echter ook een aantal vooraf geconfigureerde modellen te vinden, waarbij je vanaf € 2.448 al een carbon gravelbike hebt.

Origine Graxx III gravelbike – Graxx GTO en GTR

Naast de keuze in onderdelen, heb je bij Origine ook de mogelijkheid uit talloze kleurenopties en het lettertype te kiezen.

Bron en meer info: origine-cycles.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments