Sram Red eTap AXS Wide: Oók meer bereik voor de topgroep

Sram introduceerde in het voorjaar van 2020 een ‘Wide’ variant van de Force eTap AXS groepset. Die update omvatte onder meer een achterderailleur die in plaats van een 33t nu een 36t cassette aankon.

Nu geeft Sram de Red eTap AXS groepset dezelfde upgrade.

Waarom ‘Wide’?

Bij de lancering van de Sram Red eTap AXS draadloze groepset en amper twee maanden later de iets goedkopere Force eTap AXS groepsets was een 10-33t cassette de grootste die je kon kiezen. Samen met de cranksets met twee kettingbladen kwam je dan op een bereik van 460%. Wilde je nóg meer, dan kon je binnen het AXS-platform kiezen voor een XO1 Eagle AXS of XX1 Eagle AXS achterderailleur en een 10-50t cassette, die je 500% bereik geeft.

Hét compromis bij die setup is dat je méér bereik hebt, maar dat doet met minder versnellingen en dus grotere stappen per versnelling. Met de 10-36t cassette is in combinatie met een voorderailleur bij Force-setup een bereik van 516% te maken, mét kleine stappen. De meest compacte crankset in de Red-groepset heeft 46/33t kettingbladen; daarmee kun je nu dus een bereik maken van maximaal 502%, waarbij het lichtste verzet lichter is dan 1:1.

Nieuwe Red eTap AXS Wide achterderailleur

Om de achterderailleur te laten werken met een grotere cassette, veranderde Sram bij de Force eTap AXS achterderailleur de lengte van het bovenste deel. Daarmee kwam het parallellogram en zodoende de kettingkooi in zijn geheel wat lager onder de cassette te staan en ontstond er zo ruimte voor een groter kettingblad. Dat zelfde trucje passen ze nu dus óók toe bij de Red eTap AXS derailleur om een Wide-variant neer te zetten.

De Red eTap AXS Wide achterderailleur heeft ‘slechts’ een andere lengte tussen het montagepunt en de parallellogram. Verder is alles hetzelfde. Dat betekent dus ook dat de kooi gedempt is middels de Orbit-vloeistofdemper en dat de derailleur dus óók geschikt is voor 1x-setups.

De nieuwe Red eTap AXS Wide achterderailleur heeft nu dus een capaciteit van 10-36t, maar is – net als de Force tegenhanger – ook compatibel met de kleinere cassettes. Je kan je dus – ons inziens terecht – afvragen of de ‘reguliere’ Red eTap AXS derailleur die slechts tot 33t kan schakelen nog nuttig is wanneer je met één nieuwe variant alle beschikbare cassettes aan kunt.

Sram zegt er overigens wel bij dat de Wide-derailleurs idealiter niet gebruikt worden met cassettes waarbij de grootste krans kleiner is dan 28t. Dat gezegd hebbende; de 10-26t cassette optie bij de Force groep is al volledig geschrapt. Waarschijnlijk omdat-ie amper verkocht.

Geen Red Wide-cassette

Sram houdt het bij deze Wide-upgrade van de Red groepset alleen bij de achterderailleur. Bij de Wide-update van de Force-groepset werd ook een bredere crank geïntroduceerd om meer bandvrijheid te geven op gravelbikes. Uiteraard hoorde daar ook een nieuwe voorderailleur bij die eveneens verder naar buiten stond.

De Red-groep krijgt niets van dit. Er is zelfs geen ‘echte’ Red Wide-cassette. In plaats daarvan bieden ze de XG-1270 10-36t cassette uit de Force groepset aan met een gewijzigd uiterlijk. Dit is een cassette die – in tegenstelling tot die uit de Red-serie – niet uit één stuk is CNC gefreesd, maar uit losse kransen is opgebouwd en met pinnen is verbonden. PinDome, noemt Sram dit. Alle XG-1270 cassettes hebben nu wel nikkel-chroom afwerking, waarmee ze ‘sjieker’ over zouden komen en zodoende óók goed matchen met de duurdere Red-groepset.

Prijzen en verkrijgbaarheid

De nieuwe Red eTap AXS Wide achterderailleur kost € 685,- en komt zónder batterij. De vernieuwde XG-1270 cassette met 10-36t kost € 190,-. Beide componenten zouden per direct beschikbaar moeten zijn, aldus Sram. Mooi… maar wij kijken uiteraard vooral uit naar ander draadloos nieuws, dat wat ons betreft vanaf dag 1 een Wide-variant mag zijn!

Bron: www.sram.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments