Test: Scott ARX Plus – High-end helm met MIPS voor niet-high-end prijs

Sinds jaar en dag heeft Scott naast fietsen ook alles daaromheen. Ze hebben een brede lijn accessoires en kleding. Maar ook op het gebied van helmen is het aanbod ronduit indrukwekkend: van stijlvolle kinderhelmen van amper € 40 tot ver geoptimaliseerde aerohelmen van € 300.

Met de ARX Plus mikt Scott op alle sportieve bikers – of die nu op de wegfiets, gravelbike of xc-bike rijden – en bieden hen een lichtgewicht helm met MIPS voor een relatief scherpe prijs.

Scott ARX Plus is compact en lichtgewicht

Scherpe prijs? Ja, dat was wel mijn reactie toen ik helm voor het eerst in mijn handen had en pas daarna de prijs hoorde. Want ik schatte de prijs véél hoger in dan de € 100 (min een duppie) die hij werkelijk kost. De ARX plus oogt namelijk dankzij een goede afwerking erg strak. Scott claimt een gewicht van 250 gram. Op mijn weegschaal weegt mijn maatje M 260 gram. Iets zwaarder dus, maar nog altijd lichtgewicht.

EPS en ABS constructie

Aan de achterzijde zie je bij de ARX Plus relatief véél EPS schuim en minder van de ABS-buitenschaal. Toch zitten op de meest uitstekende delen rondom voldoende van het ABS om het zachtere EPS te beschermen bij een valpartij. Deze constructie-uitvoering maakt de helm aan de achterzijde wél gevoeliger voor puntbelastingen. Je let dus best goed op wanneer je de helm ‘zo maar los in de kofferbak’ meeneemt.

Strak

Wat vooral opvalt is de sublieme afwerking. Alle overgangen tussen het EPS-binnenwerk en de ABS-buitenschaal zijn uiterst strak. Nergens puilt iets uit of zit er een randje van het vormproces. Overigens valt het óók op dat in vergelijking met andere helmen er vooral veel EPS is toegepast en relatief weinig ABS.

De matte kleur met een aantal subtiele glimmende accenten – waarbij de Scott-letters reflecterend zijn – dragen in mijn optiek alleen maar bij aan het strakke voorkomen. De ARX Plus is er overigens ook in meer fleurige kleuren. Maar een goede uitstraling is natuurlijk niet de primaire taak van een helm. Hij moet vooral bescherming bieden en dat kan alleen als-ie goed past. En helmen zijn – net als schoenen – uiteraard erg persoonlijk.

Compacte bouwvorm

Plus betekent MIPS

De ‘Plus’ in de naamgeving slaat op de toevoeging van MIPS.

Subtiele logo's – die zijn reflecterend

De logo’s zijn bij dit matzwarte exemplaar weinig schreeuwend. Totdat je er in het donker met een lamp op schijnt; ze reflecteren dan.

Passing

In mijn geval had ik niet veel tijd nodig om de ARX Plus snel goed en comfortabel op mijn hoofd te zetten. Ik ging op pad met een maat M, bedoeld voor een hoofdomtrek van 55 – 59 cm. Mijn hoofdomtrek is nét 55 cm. Maar ik draag ook vaak een buff. De M past me in elk geval perfect met, maar ook zónder die buff. Zoals bij veel helmen vind je ook bij dit exemplaar een spansysteem voor het achterhoofd met een draaiknop. MRAS, noemt Scott dat, waarbij die letters staan voor ‘Micro Rotary Adjustment System’. Klinkt indrukwekkend, maar het wijkt in feite niet echt af van andere systemen op de markt.

Het bereik van die verstelling in omtrek is dus meer dan voldoende en de bediening voelt degelijk. Bij het op- en afzetten span en ontspan ik dit systeem telkens en daarmee heeft het systeem gedurende het krappe jaar dat ik de ARX Plus gebruik al heel wat draaiingen voor de kiezen gekregen. Het werkt echter nog als op dag één.

MRAS

De draaiknop van het MRAS-spansysteem is goed bereikbaar en voelt degelijk, ook na veelvuldig aan- en ontspannen.

Twee kussentjes vooraan met een opening er tussen

Aan de voorzijde zitten overdwars twee losse kussentjes met een ruimte er tussen. Die ruimte wordt vervolgens deels opgevuld met het kussentje dat vanuit het diepste gedeelde in de helm in het midden naar voren loopt. Maar ook deze heeft in het midden vervolgens nog een opening.

Kussentjes

Het spansysteem loopt door tot net voorbij de slaap. Daar is de MIPS-liner vervolgens voorzien van kussentjes. Horizontaal zijn dat twee losse exemplaren, die elkaar helemaal vooraan niet raken. Daar zit vervolgens wel het derde, verticaal georiënteerde kussentje. Maar ook die ligt ter hoogte van de helmrand net niet aan. Er zit namelijk ook een opening in de helmschaal. Dit soort overgangen zijn vaak notoir omdat daar dan zweet uit de kussentjes druppelt. De druk op het voorhoofd wordt niettemin goed en egaal verdeeld en ik had nooit last van zweet dat op mijn bril druppelde.

Spaarzaam met kussentjes, toch is er nergens een drukpunt

Scott lijkt bij de ARX Plus spaarzaam te zijn geweest met het toepassen van kussentjes in het interieur. Toch vind ik hem comfortabel dragen en zijn er nergens drukpunten.
MIPS?

MIPS

MIPS staat voor Multi-directional Impact Protection System. Hierbij wordt een kunststof binnenwerk aan de helm toegevoegd, die enige rotatie van de schaal ten opzichte van het hoofd toelaat. Bij een valpartij val je niet uitsluitend loodrecht; er is altijd een dwarsbeweging, en typische schuimstructuren (EPS) kunnen dat niet opvangen. Door enige mate van rotatie toe te staan tijdens een impact, wordt een groot deel van de energie van die dwarskrachten geabsorbeerd wat resulteert in een lagere kans op hoofdletsel.

MIPS is niet merk-gebonden en kun je dus bij allerlei helmmerken tegenkomen.

Meer informatie: mipsprotection.com

Scott ARX Plus MRAS en MIPS liner

Je ziet hier het binnenwerk van de ARX Plus. Goed zichtbaar is de gele MIPS-liner. Daaromheen zit Scott’s MRAS verstelsysteem.

De hoogteverstelling biedt 3 posities…

…die wel wat kracht vergt om te verstellen.

Uiteraard is het spansysteem ook in hoogte te verstellen. Er zijn 3 posities waar je de pootjes – voorzien van een bolle kop – in kunt klikken. Daar is wel wat kracht bij nodig, overigens. Meer zelfs dan misschien goed voelt wanneer je dit voor het eerst doet. Daar staat tegenover dat deze bevestiging vervolgens ook goed vast zit. En uiteindelijk zul je die na het vinden van een goede passing, niet meer verstellen.

Kinband en homeopathische klep

Over verstellen gesproken: de kinband positioneer je simpelweg door de gesp die op je wangen ligt, te verplaatsen. Het verstelbereik is ruim toereikend en het concept werkt – zoals op zoveel helmen – doeltreffend. De kinbandsluiting is een eenvoudige gesp.

Als je goed kijkt, zie je vooraan ook nog een visor, of klep. Ja, dat subtiele randje voorop mag eigenlijk die naam amper hebben. Hij is zo klein dat je over de functie beslist mag twijfelen. Bij laagstaande zon helpt-ie iets, maar het behoeft weinig uitleg dat het marginaal is. Hij is overigens niet verstelbaar; wel afneembaar.

Homeopathische klep

Tot slot

Ik heb de ARX Plus inmiddels ruim 10 maanden in gebruik. Zodoende droeg ik hem dus ook tijdens de warme dagen in het voorjaar en bloedhete zomerdagen. Ik kan niet anders concluderen dan dat de 17 ventilatiegaten prima in staat zijn het hoofd koel te houden. Onder de streep vind ik de compacte helm mooi en strak. Het relatief ‘blootliggen’ van het EPS aan de achterzijde betekent wel dat je op moet letten wanneer je de helm ‘zomaar’ weglegt.

Verder is hij licht van gewicht, maar meer nog: ik ervaar nergens drukpunten wanneer ik hem ‘vastsnoer’. En dus vind ik hem erg comfortabel. Netto is dát – naast zijn beschermingsgraad – nog altijd het belangrijkste bij een helm. Met € 99,90 is-ie relatief scherp geprijsd voor een helm met een MIPS-liner. Er zijn nog wel goedkopere modellen met MIPS te vinden, maar eerste die kan tippen aan de kwalitatief hoogstaande afwerking van de ARX Plus van Scott, moet ik nog tegenkomen.

Specificaties

  • Constructie: EPS-kern, ABS-schaal, MIPS-liner;
  • Maten: S, M, L;
  • Gewicht: 250 gram (260 gram in maat M, gewogen);
  • Kleuren: ‘Stealth Black’, ‘White/Black’, ‘Surf Blue’, ‘Fiery Red’, ‘Vogue Silver/Reflective Grey’, ‘Dark Grey/Radium Yellow’, ‘Nitro Purple’,
  • ‘Komodo Green’;
  • Prijs: € 99,90.

Fabrikant: www.scott-sports.com

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Marleen Mescher, Jeroen van den Brand, Coen de Jongh

Geplaatst in Reviews en getagd met , , .
Tags: , ,
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments