Sram werkt aan draadloze vering én een Rival eTap AXS groepset!

AXS druppelt door naar beneden: ook naar GX Eagle…?

Hadden we het begin deze week nog over draadloze onderdelen waar Shimano aan zou werken, Maar óók Sram zit – natuurlijk – niet stil.

Ook zij hebben onlangs nieuwe typegoedkeurings-aanvragen voor draadloze apparatuur gedaan. Van een draadloos aangestuurde voorvork en achterdemper tot… shifters die onomstotelijk aantonen dat Sram werkt aan een draadloze Rival-groepset, Rival eTap AXS dus, voor de racefiets en gravelbike! En betekent dat ook dat er een GX Eagle AXS in de pijplijn zit?

Toegegeven, wederom waren het de buren aan de andere kant van de plas die bovenop de laatste aanvragen voor typegoedkeuringen van draadloze apparatuur zaten. Eerder deze week van Shimano, ditmaal dus van Sram. Want ook zij hebben officiële goedkeuring nodig van onder meer het FCC (Federal Communications Commission) nodig om draadloze apparatuur op de markt te mogen zetten. De reden: het uitsluiten van mogelijk gevaarlijke interferentie met andere draadloze signalen in de lucht.

Sram doet nu specifiek 6 nieuwe aanvragen voor pedaalsensoren, voor- en achtervering en shifters.

Vering

Qua vering lijkt het logisch dat Sram haar AXS-platform uitbreidt met voorvorken en achterdempers die draadloos dicht(er) te zetten zijn. Je zou denken dat dit vooral interessant is voor cross country rijders. Die maken veelvuldig gebruik van lockouts gedurende hun wedstrijd.

Maar of het xc-vering is en of het daar bij blijft, is nog maar sterk de vraag. Als onderdeel van de aanvraag moet een fabrikant óók aangeven hoe én waar men de typegoedkeuring op het product zichtbaar maakt – een wettelijke vereiste. Wanneer we wat dieper graven op de website van het FCC, dan zijn de tekeningen van de labels én de positionering nu al zichtbaar. En het gaat dus – vooralsnog – over een Super Delux achterdemper en Pike voorvork. En bij die tekening van de positie van de labels op Pike voorvork zien we ook nog eens expliciet de ‘E-MTB’.

Positie 9 (rechts op de tekening) refereert aan een label op de achterzijde van de voorvork, waarop de verplichte informatie van de draadloze techniek staat.

Je kan je – terecht – afvragen in hoeverre de getoonde producten werkelijk ‘definitief’ zijn. Bij de label-definitie gaat het vooral over de positie, dus in hoeverre je voor elk ander model achterdemper of voorvork expliciet een aanvraag moet doen… Dat is bij ons momenteel (nog) niet duidelijk.

Vermogensmeter en ‘pedaalsensor’

Al geruime tijd rijden talloze prof-mountainbikers met Sram’s Quarq vermogensmeter. Dat is er een die in de spider van de crankset zit. Nu zijn twee nieuwe aanvragen die iets rondom de crank lijken te betekenen. De titel ‘Bicycle Power Meter’ is overduidelijk, maar wat het precies is of meer bepaald wáár het zal zitten, weten we nog niet. De twee aanvraag, getiteld ‘Pedal Sensor’ refeert dus aan een pedaal of ’trapsensor’. De betreffende label-tekening toont iets waar wij hier op de redactie niet echt een pedaal of pedaalonderdeel in zien. Het lijkt eerder op ietwat je in de holle as van de crankset stopt… Wat het daar dan doet…? Trapomwentelingen meten. Waarom? Dat zullen we over een tijdje vast wel lezen in een persbericht.

Dan toch ‘trickle down’: Rival eTap AXS!

Voorgenoemde vier aanvragen zijn allemaal interessant. Maar nóg interessanter zijn de laatste twee. ‘Left Shifter’ en ‘Right Shifter’. Want wanneer we dáár dieper in duiken, zien we uiteindelijk de groepsnaam ‘Rival’.

Rival eTap AXS – FCC Rival label

In het overzicht van documentatie bij de aanvraag C9O-RSBB2 staat het duidelijk: Rival!

Sram lanceerde in februari 2019 haar draadloze AXS-platform. Dat omvatte meteen drie groepsets. Met de XX1 Eagle AXS en XO1 Eagle AXS waren er meteen twee draadloze mountainbikegroepsets. Voor fietsen met een krom stuur was er vooralsnog alleen Red eTap AXS. In het voorjaar van 2020 werd het platform echter uitgebreid met een groepset onder de Red eTap AXS; Force eTap AXS.

Met die vier groepsets gooide Sram absoluut hoge ogen. Te meer omdat binnen het platform behoorlijk wat gemixed kan worden. Je kan mountainbike- en racefiets-/gravelbike-onderdelen makkelijk combineren om tot jouw ideale set te komen.

En zoals het gaat met ontwikkelingen: men begint altijd bovenaan het programma. Uit de nu publiekelijk zichtbare aanvragen is het duidelijk dat Sram de AXS-technologie door laat sijpelen naar Rival-niveau, dus de groepset onder Force. Het heeft er dus alle schijn van dat Rival eTap AXS er aan komt. Het zal ongetwijfeld ook een 12-speed groepset worden met compacte tandwielen, precies zoals bij de twee duurdere groepsets.

Rival eTap AXS

Mocht de titel je nog niet overtuigen dat het écht over een shifter gaat voor op een racebocht… de publiek toegankelijke tekening laat weinig over aan de fanatasie.

Alleen Rival eTap AXS? Of ook mechanische Rival?

Het is best een boude stap van Sram om met een eTap AXS versie van Rival te komen, want Shimano heeft tot dusver elektronisch schakelen alleen toegepast op de twee topgroepen in het race- en mtb-segment, respectievelijk DuraAce en Ultegra en XTR en Deore XT. Sram heeft, zo blijkt nu, overduidelijk een andere strategie.

Hoezeer Rival eTap AXS ook een interessant nieuwtje lijkt te zijn, de vraag die eigenlijk vooral opkomt is of Sram de nieuwe Rival-groepset exclusief draadloos maakt. De huidige Rival 11-speed onderdelen lopen namelijk al heel lang mee. En ook op Force-niveau heeft Sram de mechanische versie (nog) niet van een update voorzien. Sram mag dan misschien het succes van 1x-aandrijvingen bij mountainbike én gravelbikes op haar conto schrijven, maar met de komst van Shimano’s GRX zijn ze de aansluiting met de gravelmarkt behoorlijk verloren. Zelfs ondanks het gegeven dat GRX ook ‘slechts’ 11-speed is. De roep om een 12-speed mechanische 1x-groepset voor de gravelbike is er bij Sram-afficionados echt al heel lang.

Rival eTap AXS

De 11-speed Rival groepset in 1x- en 2x-uitvoering draaien al mee sinds 2015. Ze zijn dus inmiddels haast prehistorisch.

Ook GX Eagle AXS in de pijplijn?

Onze gok is dan ook dat Sram binnenkort twee Rival-groepsets lanceert. De AXS-versie die er zéker aan zit te komen, maar daarnaast ook een mechanische variant. Doen ze dat niet, dan hoop ik voor Sram dat ze de prijzen van de Rival eTap AXS onderdelen flink laag hebben weten te houden. Daarnaast zal het vooral ook interessant zijn of Sram de Rival-groep alleen levert als 12-speed met compacte cassettes en naar wens met of zonder voorderailleur, of dat er óók een specifieke Rival 1x-achterderailleur komt die werkt met grotere cassettes. Of… dat dit nieuws eigenlijk óók hint op een GX Eagle AXS groepset, zodat je echt op alle prijsniveau’s en kan mixen binnen het AXS-platform?

Wordt ongetwijfeld binnenkort vervolgd…

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments