Sram vernieuwt Force AXS voor 2023 met vooral nieuwe looks

Minder derailleurs en compactere rem-/schakelgrepen

Het is inmiddels vier jaar geleden dat Sram hoge ogen gooide met de introductie van z’n AXS-platform met groepen op XX1 Eagle, X01 Eagle, Red én iets later Force-niveau. De voorbije jaren heeft Sram de groepen mondjesmaat uitgebreid. Nu consolideert Sram de uitbreidingen binnen de Force racefiets- en gravelgroep met introductie van een nieuwe Force. Nou ja, nieuw… naast nieuwe grepen en een iets lichtere crank-optie is het vooral een flinke facelift.

Sram Force AXS 2023

Force AXS: niet langer 3, maar 2 achterderailleurs

Een beetje vreemd is de opbouw van de – inmiddels – vorige generatie Force eTap AXS van Sram wel geweest. Aanvankelijk waren er maar twee cassettes: 10-26t en 10-33t. Al snel volgde uitbreiding met een 10-36t exemplaar. Met 360% bereik, of in combinatie met een voorderailleur en en 40/33t-crankset zelfs 516%, bracht Sram nog meer opties maar de markt voor onder meer gravelbikes. Bijpassend kwam een achterderailleur die dit bereik aan kon; de zogeheten ‘Wide’-variant.

Daarna volgde de ‘XPLR’-serie. Een verzameling onderdelen specifiek toegespitst op gravelbikers, met ook wéér een grotere cassette (10-44t, te gebruiken als 1x-setup) met ook weer een specifieke achterderailleur.

Sram Force AXS en XPLR 2023

Met de nu door Sram voor 2023 nieuw geïntroduceerde Force AXS-groep – waarbij de ‘eTap’ in de benaming is komen te vervallen – vervalt één achterderailleur. De compactste nu is wat voorheen de ‘Wide’-versie was. Deze kun je toepassen in 1x- en 2x-configuraties met cassettes waarbij de grootste krans 36-tanden telt. Daarnaast is er de XPLR-achterderailleur die specifiek voor 1x-setups is, waarbij je de 10-36t en 10-44t-cassette kunt schakelen. En als het 440% bereik van de 10-44t-cassette niet voldoende voor je is, kun je – zoals hiervoor – óók een combinatie maken met een Eagle AXS-mountainbikederailleur en -cassette. Overigens is de 10-26t cassette-optie komen te vervallen; er was simpelweg te weinig vraag naar.

Technische vernieuwingen bij de achterderailleurs? Die zijn er niet. Het geheel heeft vooral een optische make-over gekregen, waarbij de nieuwe rainbow-kleuren meest opvallend zijn. Uiteraard is de Orbit-vloeistofdemper in de kettingkooi behouden, zodat de ketting beter op spanning blijft.

Nieuw bij de 2023-Force is de regenboogkleur die Sram ook al eerder bij mountainbikecassettes en -kettingen toegepast heeft.

Meer compacte rem-/schakelgrepen

In plaats van de meer gebruikelijke trickle down zou je de nieuwe rem-/schakelgrepen de nieuwe Sram Force-groep ’trickle up‘ kunnen noemen. Met de introductie van Rival AXS twee jaar geleden, introduceerde Sram een nieuwe, meer compacte rem-/schakelgreep opvallend genoeg bij de groep ónder Force. Voor de 2023-versie van Force past Sram die compactere greep óók toe. De Rival-greep kon op veel enthousiasme rekenen, dus is die keuze niet meer dan logisch.

De behuizing (‘hoods’) is iets slanker en ligt daardoor ook beter in de hand voor mensen met kleine(re) handen. Zowel de textuur van het rubber als dat van de schakelaar zijn veranderd om meer grip te geven. Net als bij de Rival-grepen, laat Sram voor de 2023-Force-grepen de verstelling van het contactpunt van de remmen vervallen. De reikwijdte van de remgrepen blijft wel verstelbaar.

Nieuw is ook dat de Force-grepen nu met maar liefst 6 satellietschakelaars verbonden kunnen worden. Voorheen verbond je met een kabel de zogeheten ‘blip’-schakelaar, waarmee je vanaf een extra positie op je stuur kon schakelen. De hardware-connectie in de rem-/schakelgreep is verdwenen met het afslanken van de behuizing. De nieuwe blips zijn draadloos, waarmee er dus ook meer mogelijkheden ontstaan.

De nieuwe rem-/schakelgrepen zijn met maximaal 6 satellietshifters (‘blips’) te koppelen. De nieuwe blips zijn draadloos en niet oplaadbaar, maar zouden – volgens Sram – op zijn minst 2 maar in de praktijk al snel 4 jaar mee gaan. Daarna moet je ze weggooien (…) want oplaadbaar zijn ze niet.

Kettingbladen uit één stuk

Sram meldt dat de 2023-Force-groep ook iets lichter is. Maar dat hangt maar net van je configuratie af. Want hoewel de rem-/schakelgrepen een gram of 5 per stuk lichter zijn, is de grootste gewichtsbesparing te vinden bij de 2x-cranksets. Daar past Sram nu de uit één stuk gemaakte dubbele kettingbladen toe die je voorheen alleen bij de topgroep Red tegenkwam. Doordat ze als één geheel gemaakt worden, kunnen schakelhulpen meer geoptimaliseerd worden, wat de schakelprecisie ten goede komt, aldus Sram. Het nadeel is natuurlijk dat je kettingbladen dus niet los kunt vervangen.

Sram Force AXS 2023 One-piece kettingbladen

Naast een Force 2x-crankset voor racefietsen, zijn er ook ‘Wide’-exemplaren voor gravelbikes, waarbij de kettingbladen iets verder naar buiten staan. Op gravelbikes is de liggende vork breder om ook ruimte te bieden aan bredere banden. Het 2023-Force ‘Wide’ 2x-crankstel werkt overigens nog wél met twee losse kettingbladen.

Als de grootste drijver van 1x-aandrijvingen heeft Sram voor 2023 uiteraard ook in de Force-groep 1x-specifieke cranksets. Smalle voor racefietsen en een ‘Wide’-versie voor gravelbikes.

Sram Force AXS 2023: specificaties en prijzen

Sram 2023 Force Specificaties

  • Rem-/schakelgreep incl. remklauw, voor – € 420
  • Rem-/schakelgreep incl. remklauw, achter – € 420
  • Achterderailleur AXS – € 360
  • Achterderailleur AXS XPLR – € 343
  • Voorderailleur (incl. ‘Wide’) – € 222
  • 1x crankset met vermogensmeter in as – € 632
  • 1x crankset – € 330
  • 2x Wide-crankset w/ spindle PM – € 632
  • 2x crankset met vermogensmeter (spider) – € 865
  • 2x crankset – € 330
  • 2x Kettingblad-combi uit één stuk incl. vermogensmeter – € 443
  • 2x Kettingblad-combi uit één stuk – € 265
  • Cassette – € 401
  • Ketting (Red Flat top, ‘rainbow’) – € 50

Bron en meer info: www.sram.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments