Vet! SRAM X9 en X5 cranks voor fatbikes

SRAM laat al jaren zien dat ze niet bang zijn om niches op te zoeken of ze zelfs te creëren. Zij waren het die met de XX groepset de 2×10 setup introduceerde en langzaam uitrolde over de hele range. Iets later gingen ze nog een stapje verder in het ‘less is more’ idee met de introductie van de XX1.

SRAM gaat nu nog een stapje verder. Maar nu is het vooral ‘more is more’!

Naast de al maar voortdurende wieldiameterdiscussie lijkt nu ook de wielbreedte een punt van aandacht te worden voor een al maar breder wordend publiek. Fatbikes bestaan al lang, maar de interesse in dit soort fietsen groeit met de week en dat ging ook SRAM niet onopgemerkt voorbij.

Het is gekend dat de brede banden een grotere kettinglijn vragen. Dit kun je alleen voor elkaar krijgen met een bredere trapas. In het verleden werden hier bijvoorbeeld downhill cranks met een lange as voor gebruikt en de jongste jaren bieden enkele kleine spelers iets minder lompe cranks aan specifiek voor op de fatbikes.

SRAM volgt dit verder op en komt met een X9 en X5 crank speciaal voor fatbikes! De as is breder uitgevoerd zodat deze in een BB shell van 100 mm breed past. Beide cranks zijn met twee kettingbladen uitgevoerd voor een 2×10 setup. SRAM claimt dat de X9 en X5 cranks lichter zijn dan de meeste cranks die momenteel leverbaar zijn voor deze dikkebandenfietsen. Uiteraard zijn de cranks compatible met de standaard GXP bottom brackets die eveneens meegeleverd worden met een bredere tussenbus.

Uit het persbericht:

“The so called “fat bikes” are gaining popularity amongst many enthusiasts for their rugged simplicity, and their ability to ride over virtually any kind of terrain, including snow and sand. SRAM is proud to announce our entrance into the fat bike market with two drivetrain families optimized for the wider tire. SRAM X9 and X5 cranks have been re-engineered to perform on the fat bike. With a 100mm wide spindle and having dedicated SRAM 2X10 chainrings, SRAM has eliminated most tire-to-chain rub often found on fat bikes. The X9 and X5 cranks are lighter than most current fat bike crank offerings and the 36/22 gearing gives riders fast access to the right gear range. SRAM cranks are lightweight, stiff and always reliable. Whether you’re powering over snow or tackling an all-day, all terrain epic, your best ride starts with SRAM.”

 

Specificaties

X9

  • Hol gesmeeden aluminium crankarmen
  • Lengtes: 170 en 175 mm
  • 36-22 vertanding
  • compact 104 mm steekcirkel
  • GXP bottom bracket met Gutter Seal Technology
  • Adviesprijs: €280,00

X5

  • Asymmetrisch gesmeeden aluminium crankarmen
  • Lengtes: 170 en 175 mm
  • 36-22 vertanding
  • compact 104 mm steekcirkel
  • Adviesprijs: €151,00
  • GXP bottom bracket met Gutter Seal Technology

Bron: www.sram.com

JB

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
4 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Erik
Erik
11 jaren geleden

Werkt die X9 crank met een losse spider? En zou je daar dan weer een XX1 blad/spider op kunnen zetten?

Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden

Goeie vraag! Voorderailleurs zitten al snel in de weg, stel ik me voor.

Mark
Editor
Mark
11 jaren geleden

Ook race face heeft de fatbike ontdekt:
http://www.raceface.com/components/cranks/fat-bike/fat-bike/