The Bicycle Hub maakt aluminium cranks in iedere gewenste lengte en kleur

En Vittorio – ook van de The Bicycle Hub – lanceert een ATB

In Wijchen zit fietsenmakerscollectief The Bicycle Hub. Op de Fiets- en Wandelbeurs presenteerde Rohloff-importeur en The Bicycle Hub-lid Elan een nieuwe aluminium crank uit eigen huis. Vierhonderd gram licht en verkrijgbaar in nagenoeg iedere lengte en iedere kleur. Een vers zilverkleurig exemplaar troffen we op dezelfde stand op een kersenrode Vittorio ATB van framebouwer en eveneens ‘Hub’-lid Michiel Burgerhout. ATB? Jazeker, want deze stalen schoonheid is speciaal gebouwd voor Nederlandse mountainbikeroutes. En die liggen bij lange na niet in de bergen…
The Bicycle Hub cranks Vittoria ATB

Hans van Vugt van Rohloff-importeur Elan showt de in eigen huis gemaakte aluminium cranks. Ze zijn er in iedere gewenste kleur en lengte en komen ook in een uitvoering met 30 millimeter as.

In Nederland gemaakte cranks

Cranks tussen de 170 en 175 millimeter zijn te kust en te keur te koop. Wil je ze korter of langer dan dat hebben, dan wordt het speuren. Hans van Vugt van Rohloff-importeur Elan, onderdeel van The Bicycle Hub in Wijchen bij Nijmegen, toonde op de Fiets- en Wandelbeurs zijn nieuwste project: een paar gefreesde cranks. Ze worden in eigen huis gemaakt van een blok massief 7075 aluminium. Op de foto zie je een paar exemplaren voor de klassieke vierkant-as, maar er komen ook versies met 30 millimeter as. Elan biedt bovendien de drie meest gangbare spider-maten aan.

Elan biedt de cranks aan van 140 tot 175 millimeter, met tussenstappen van vijf millimeter. De lichtste exemplaren wegen nog geen 400 gram. Wil je ondanks het uitgebreide aanbod aan standaardmaten toch een geheel eigen maat? Dat kan voor 100 euro extra. Voor datzelfde bedrag kun je ook een eigen, custom kleur kiezen.

Gefreesd uit een blok massief 7075 aluminium: de nieuwe, lichtgewicht cranks van Elan.

ATB van Vittorio

Een van die nieuwe cranks van Elan, een fraai zilveren exemplaar, troffen we op een fraaie, kersenrode mountainbike van het door The Bicycle Hub weer tot leven gewekte Nederlandse fietsmerk Vittorio. Maar dat zien we volgens Vittorio’s Michiel Burgerhout toch verkeerd: het is geen mountainbike, maar een ATB. Die drie letters staan niet voor niets op het frame. Burgerhouts stalen creatie is namelijk specifiek gemaakt voor de Nederlandse mountainbikeroutes. En toegegeven, die liggen inderdaad niet in de mountains. “ATB is onze interpretatie van de perfecte mountainbike voor Nederland. Onderhoudsarm door de Rohloff-naaf en riemaandrijving voor de klassieke wintertoertochten”, licht Burgerthout toe.

Toch heeft de ATB een moderne geometrie met onder andere een vlakke balhoofdhoek van 66 graden in combinatie met een 50 millimeter korte stuurpen. De achterbrug is met 460 tot 475 millimeter juist lang. De nieuwe Vittorio ATB is gemaakt van Italiaanse Columbus Zona buizen. Uitgerust met een Rohloff-versnellingsnaaf en een aandrijfriem van Gates kost de Vittorio ATB zo’n 5.500 euro. Voor wie liever een derailleursysteem heeft: dat kan ook. De prijs voor een complete ATB komt dan op zo’n 4.500 euro.

The Bicycle Hub cranks Vittoria ATB

Dit is dus die in eigen huis gemaakte crank.

The Bicycle Hub cranks Vittoria ATB

Hij zit op de nieuwe Vittorio ATB van framebouwer Michiel Burgerhout.

Hier staat het: geen mountainbike, maar ATB.

Fraai balhoofdplaatje dat perfect past bij het bijna negentig jaar oude merk Vittorio.

Met Rohloff-naaf. Wat wil je, als de Rohloff-importeur in hetzelfde pand zit? Maar er is ook een Vittorio ATB met derailleurtransmissie.

The Bicycle Hub cranks Vittoria ATB

Fraai bruggetje. En uiteraard kan je de Vittorio ATB voorzien van een bagagedrager.

Meer info op thebicyclehub.nl

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments