YT niet langer mountainbikemerk: lanceert Szepter gravelbike

Met de gravelbike Szepter waagt de Duitse internetaanbieder YT Industries zich nu ook aan ándere fietsen dan alleen maar mountainbikes. Al hoewel; met z’n geveerde voorvork, Sram XLPR-onderdelen en vooral z’n geometrie is het meer dan duidelijk waar de wortels van YT liggen. Binnen de brede definitie van gravelbikes gaat de Szepter beduidend méér richting mountainbike dan richting racefiets met noppenbanden.

YT Szepter Core 3 gravelbike

YT Szepter: gravelbike of mountainbike?

Sinds oprichting in 2008 heeft YT (Young Talent) Industries altijd de focus gehad op speelse, dikbandige bikes. Bij mountainbikefans zijn bikes als de Capra, Jeffsy en Izzo inmiddels bekend, zo niet befaamd. Met de Szepter wijken ze naar eigen zeggen niet eens zover af van hun traditionele insteek. “Gravel by category, gravity by nature. Every YT platform conceived is governed by the purest thrill of freewheeling downhill – the SZEPTER is no exception”, zo lezen we in het persbericht.

Flowtrails in een bikepark hebben nogal eens gravel… dus ja, de Szepter gravelbike van YT is er prima thuis (en ook daadwerkelijk voor vrijgegeven!).

De geometrie, met een balhoofdbuishoek van 69,4º en een zitbuishoek van 74,4º, zou niet mistaan op een crosscountry-hardtail. Gecombineerd met een geveerde voorvork is het inderdaad duidelijk dat de afdaalcapaciteiten voorop stonden bij de ontwikkeling van de Szepter. Met een ASTM 3 classificatie is-ie vrijgegeven voor technisch zware trails inclusief kleine tot middelgrote sprongen. Juist ja. We hebben hier nog altijd over gravelbike, maar dus duidelijk met een mountainbiketwist.

YT Szepter gravelbike geometrie

Carbon frame

De YT Szepter heeft een carbon frame dat zo’n 1.400 gram weegt (framemaat L). Over comfort wordt door YT in het persbericht niets benoemd. Verwacht dus geen hoge mate van flex ergens in het frame. Wel kiezen ze er voor om de zitbuis een interne diameter te geven van ø30,9 mm. Opvallend genoeg monteren ze bij de instapper, de Szepter Core 3, een zadelpen met een diameter van ø27,2 mm (via een shim); die flext namelijk net wat meer. Die ø30,9 mm zitbuis heeft YT bewust gekozen met oog op dropper-zadelpennen. Want in die diameter is er simpelweg veel meer te kiezen. Daarbij merkt YT op, dat ze de zitbuislengte bewust kort houden, zodat je droppers met een verstellengte tot 150 mm kwijt kunt (!). Standaard komt de Szepter met 700c x 42 mm banden, maar tussen de achtervork kun je tot 45 mm kwijt.

De Szepter gravelbikes komen standaard met een RockShox Rudy (Ultimate) XPLR-voorvork, met bijpassend spatbord.

De achterzijde van de zitbuis volgt de radius van de achterband en loopt over in het afneembare spatbord.

Op het frame van de Szepter vind je géén oogjes voor het monteren van een bagagedrager. Wel is er onderop de bovenbuis in montagepunten voorzien voor extra bidons of tasjes.

Bij YT zijn ze fan van de Fidlock-bidonmontage. Hierbij is de bidon voorzien van sleuven die rechtstreeks ingrijpen op de haken op een adapterplaat. De plaat kan in hoogte op twee plaatsen worden gemonteerd. Ook kun je de adapter geheel weglaten en een reguliere bidonhouder monteren, of afdekken wanneer je je vloeistoffen aanvult bij het eerste de beste restaurant of café op je route.

Szepter Core 3 en Core 4

YT levert de Szepter gravelbike in twee versies, waarbij ze de magazijnen van Sram flink hebben afgestruind. Zo komt de Core 3 met een prijs van € 3.299 met de RockShox Rudy XPLR voorvork met 40 mm veerweg en een Sram Rival eTap AXS aandrijving. De cockpit componenten komen van Srams onderdelenmerk Zipp uit de Service Course serie. De Core 3 rolt verder op WTB Speedterra i23 wielen met daar omheen Resolute 700c x 42 mm banden van hetzelfde merk. De Core 3 weegt 9.8 kg (framemaat S).

De YT Szepter Core 3 komt in de kleur ‘Assault Green’.

Bij de Core 4, met z’n prijs van € 4.499, heeft YT alles uit een hoger schap gepakt. Zo vind je onder meer de RockShox Rudy Ultimate XPLR voorvork in het vooronder. Aandrijven en schakelen gebeurt op deze gravelbike via Sram Force eTap AXS onderdelen. Het stuur en stuurpen zijn Zipps Service Course SL-modellen. WTB levert voor deze bike z’n Proterra Light i23 wielen, eveneens voorzien van Resolute 700c x 42 mm banden. Tot slot komt de Szepter Core 4 standaard met een Sram/RockShox Reverb AXS XPLR draadloze dropper zadelpen. Met deze afmontage weegt de Szepter Core 4 100 gram méér dan de goedkopere Core 3.

Het topmodel, de Szepter Core 4, is er in de kleur ‘Machine Grey’.

Bron en meer info: www.yt-industries.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments