Bontrager TLR Flash Charger

Euhm, wat… een Flash Charger? OM je flash harde schijf in een bliksemflits op te laden of zo? Neen, dit is gewoon een fietspomp om je banden op te pompen… Maar wel eentje met een slimmigheid!

flashcharger01

Misschien ken je het wel: je hebt net weer een setje vers rubber gekocht en staat in je schuurtje met wiel en latex klaar om de boel ‘eens effe’ tubeless te maken. Slok latex in de buitenband, laatste stukje daarvan op de velg, pomp aansluiten, 3…2…1… en pompen als een bezetene! Dertig slagen later sta je met verzuurde armen en voel je nahijgend aan je band. Geen druk. Dit ritueel herhaalt zich een paar keer, totdat je opgeeft, een CO2 patroon erbij pakt en in één keer de band op druk krijgt. Degenen met een compressor thuis zullen zich vertwijfeld op het hoofd krabben. Voor hen is dit scenario volledig onbekend, maar niet iedereen heeft die luxe.

flashcharger06

flashcharger05

Charge it!
Omdat je met een ‘gewone’ fietspomp toch ook makkelijker tubeless banden op druk moet kunnen krijgen, gingen de ontwerpers bij Bontrager nog eens achter de tekentafel zitten. Hun oplossing is te dom voor woorden, maar daardoor ook meteen briljant! Ze hebben letterlijk de pomp verdeeld in twee kamers: eentje om gewoon een band op te kunnen pompen en een hogedrukkamer, die je tot een hoge druk op kunt pompen. Die druk gebruik je vervolgens om in één keer de tubeless band op te pompen.

Het werkt eigenlijk heel eenvoudig: op de pomp zit een grote hendel die de afvoer van de hogedrukkamer afsluit als je deze naar beneden plaatst. Dan kun je gaan pompen totdat de druk hoog genoeg is (ergens rond de 160 psi voldeed in al onze pogingen). Vervolgens plaats je het ventiel van de pomp (zowel voor frans- als autoventiel) op je tubeless ventiel, je trekt de rode hendel naar boven en voila, vanuit de hogedrukkamer stroomt er genoeg lucht naar je band om deze in een keer dicht te krijgen.

flashcharger02

flashcharger03

flashcharger04

Slakken… zout
Natuurlijk is er ook vanalles aan te merken op deze pomp. Zo is de aanschafprijs van € 125,99 aan de forse kant en er wordt nogal wat gebruik gemaakt van simpel plastic (het handvat van de pomp bv.). Beide zaken nemen echter niet weg dat deze pomp een probleem oplost voor veel tubeless banden gebruikers. Compressor en bijbehorende prik zijn niet langer nodig om je banden tubeless te krijgen. Deze pomp lost het voor je op, of je nu in je schuurtje, badkamer of ergens onderweg staat.

Tekst & foto’s: Coen de Jongh

Geplaatst in Reviews.