Rockshox Pike, Lyrik en ZEB 2025 met nieuwe Charger 3.1-demper

Breder dempingsbereik bij Charger 3.1 en updates voor Super Deluxe-achterdempers

Met de Charger 3 introduceerde Rockshox 2 jaar geleden een nieuwe demper-concept voor de Pike, Lyrik en ZEB-voorvorken. Nu komt de veringspecialist (al) met vernieuwingen met méér oliestroming die een groter dempingsbereik geven. De vernieuwingen vinden niet alleen hun weg naar de 2025 Pike, Lyrik en ZEB, maar zijn ook als upgrade verkrijgbaar voor eerdere versies. De Super Deluxe-achterdemper krijgt dezelfde updates en er is een nieuwe DebonAir+ Linear XL-luchtkamer. De Pike voorvork krijgt bovendien een iets grotere negatieve luchtkamer voor meer soepel aansprekende vering.
Rockshox Charger 3.1 demper vernieuwd voor 2025 Pike Lyrik ZEB voorvorken

Twee jaar na de introductie van de nieuwe Charger 3-demper voor z’n voorvorken Pike, Lyrik en ZEB, volgt Rockshox nu met de Charger 3.1 met meer oliedoorstroming en daardoor een groter verstelbereik.

Rockshox Charger 3.1 RC2

Inmiddels twee jaar geleden introduceerde Rockshox z’n Charger 3-demper voor de voorvorken Pike, Lyrik en ZEB. Met een demperontwerp gebaseerd op een interne, zwevende zuiger (Internal Floating Piston, kortweg IFP) stapte Rockshox af van de rubberen balg om olie onder druk en gescheiden te houden van lucht. Een constructie die overigens nog steeds bij de Charger Race Day-demper in de Rockshox Sid-vorken toegepast wordt. Voor de ‘dikkere’ vorken met veerwegen van 120 tot en met 190 millimeter veerweg biedt de nieuwe constructie méér gevoeligheid en consistentie. Met de Charger 3 claimde Rockshox een demper te hebben waarbij de individuele verstelling van de ingaande en uitgaande demping onderling geen invloed op elkaar hebben. In de praktijk bleek dat aardig uit te pakken, zoals collega Arjan ervoer met de 2023 Rockshox Pike Ultimate.

Links een overzicht van de Charger 3.1 RC2-demper met alle vernieuwingen aangegeven. Rechts in de uitsnede een gedetailleerd blik op de compressiedemper, met in het groen het low-speed compression circuit (LCS) en in het blauw het circuit voor de high-speed compression (HSC).

Verbeterde oliedoorstroming geeft grotere verstelbereik

Uitgangspunt voor het instellen van de Charger 3-demper is de middenpositie voor zowel de ingaande (compressie) als uitgaande (‘rebound’) demping. Van daar uit voeg je demping toe of draai je de de compressie en/of uitgaande demping open voor minder demping. Met de voor modeljaar 2025 geïntroduceerde Charger 3.1 RC2-demper heeft Rockshox dat ontwerp verder fijngeslepen. In de praktijk is het totale verstelbereik vergroot binnen dezelfde hoeveelheid ‘klikjes’ die de knoppen bieden. RC2 staat overigens simpelweg voor ‘Rebound’ en ‘Copmression’, waarbij het getal 2 aangeeft dat zowel de high-speed compression (HSC) als low-speed compression (LCS) instelbaar is.

Rockshox’ Charger 3.1 RC2 is dus geen revolutie, maar een evolutie, waarbij de verbeteringen die Rockshox claimt voortkomen uit de grotere openingen in de demperzuiger. Er zou 68 procent méér oliestroming mogelijk zijn. Dit betekent volgens Rockshox minder compressiedemping wanneer je de LCS geheel opent. En dat vertaalt zich naar méér tractie bij het voorwiel en minder trillingen die naar het stuur doorkomen. Oók de HSC is aangepast, waardoor er juist méér demping is wanneer je de HSC-knop dicht draait. En dat alles maakt dus dat het totale verstelbereik vergroot is, zoals onderstaande grafiek van Rockshox ook illustreert.

Rockshox Charger 3.1 demper vernieuwd voor 2025 Pike Lyrik ZEB voorvorken

Méér tuningopties door losse shim-kits

RockShox gaat er prat op dat de verstelling bij de Charger 3.1 RC2-demper per klikje dus duidelijker merkbaar is. Het totale dempingsbereik is ook vergroot, maar omdat het aantal klikjes gelijk is gebleven, kan het dus zijn dat je net niet jouw ideale settings kunt vinden. Moest je in zo’n geval voorheen naar een veringspecialist in de hoop dat die iets aan de interne delen kon veranderen, kun je nu gewoon bij Rockshox voor 32 euro tuningssetjes kopen voor de Charger 3.1 RC2. Rockshox biedt de nieuwe Shim Tune Kit aan in twee compressie-opties (standaard en zwaar) en drie rebound-opties (licht, gemiddeld/standaard en zwaar). Met deze shims verleg je dus de basisinstelling van de ingaande en uitgaande demping, waarna je met de stelknoppen alsnog de fijnverstelling kunt uitvoeren.

Méér bereik in hetzelfde aantal klikjes betekent dat je misschien niet jouw ideale settings vindt. Met het veranderen van de shims die voorspanning geven op de kleppen in de demper, kun je het gehele bereik verleggen. Rockshox biedt de ‘Shim Tune Kit’ aan voor 32 euro.

Charger 3.1 RC2 óók als upgrade verkrijgbaar

De nieuwe Charger 3.1 RC2-demper kom je standaard tegen in 2025 ZEB, Lyrik en Pike Ultimate en Select+ modellen. Heb je al Pike of Lyrik uit 2023 of later, of een ZEB van 2021 of later, dan kun je deze ook upgraden met een Charger 3.1 RC2-demper die los bij Rockshox te koop is. Daarvoor betaal je 386 euro en komt standaard met de Buttercup-vibratiedempers voor beide zijden van de voorvork. Deze Buttercups zijn in feite rubberen blokjes die tot 20 procent van de kleine vibraties tijdens het rijden dempen, aldus Rockshox.

Heb je in je Pike, Lyrik, ZEB of Boxxer al een Charger 3-demper, dan kun je die ook ombouwen naar een 3.1 RC2. Hiervoor biedt Rockshox de onderdelen van de Charger 3.1 RC2-zuiger los aan voor 80 euro.

Rockshox Charger 3.1 RC2 demper upgrade

Heb je een Pike of Lyrik uit 2023 of later, of een ZEB van 2021 of later, dan kun je deze ook upgraden met een losse Charger 3.1 RC2-demper voor 386 euro.

Je Charger 3 upgraden naar een Charger 3.1 RC2 kan óók met de losse ‘piston upgrade kit’ voor 80 euro.

Vergrote negatieve kamer Debonair+ luchtveer voor Pike

Bij de Pike-modellen, de voorvorken met 120 tot en met 140 millimeter veerweg, heeft Rockshox ook nog wat gesleuteld aan de Debonair+ luchtveer. Er is nu iets méér volume beschikbaar voor de negatieve luchtkamer. Dit maakt dat de 2025 Pike-modellen iets soepeler aanspreken bovenin hun veerweg en algeheel beter reageert op kleine oneffenheden. De vernieuwde Debonair+ lucht veer is óók als upgrade verkrijgbaar voor de 2023+ Pike-modellen. Een prijs van deze upgrade is nog niet bekend.

Overzicht Rockshox Pike, Lyrik en ZEB 2025

Voor modeljaar 2025 hebben alleen de Pike, Lyrik en ZEB Ultimate en Select+ modellen de nieuwe Charger 3.1 RC2 demper. De overige modellen zijn uitgevoerd met de eerste generatie van de Charger RC-demper of de Rush RC-demper. Bij beide dempers is zowel de compressie als uitgaande demping te verstellen, maar deze werken minder verfijnd en bieden minder instelmogelijkheden. Qua chassis zijn er óók vernieuwingen, want zo hebben alle 2025 Pike, Lyrik en ZEB voorvorken vernieuwde glijlagers. Rockshox zegt dat ze de kwaliteit en toleranties hebben aangescherpt voor meer consistentie én minder wrijving. Verder is vermeldenswaardig dat de ZEB Ultimate nu verkrijgbaar is in de dieprode kleur ‘Electric Red’.

Rockshox Pike 2025

Rockshox Lyrik 2025

Rockshox ZEB 2025

Rockshox Super Deluxe 2025: Oók meer oliestroom en nuttiger verstelbereik

Nieuwe ‘High-flow’ zuiger

Parallel aan de optimalisatie van de oliestroom in de Charger 3.1 RC2-demper heeft Rockshox eenzelfde strategie losgelaten op de Super Deluxe achterdemper. Door de oliestroming dóór de low-speed compression (LSC) demper te vergroten zijn er nu vijf dempingsniveaus beschikbaar, nuttiger verspreid door het verstelbereik. Deze nieuwe ‘high-flow piston’ gecombineerd met een lichtere veerdruk achter de klep voor uitgaande demping geeft ook een betere oliestroming in het circuit van de uitgaande demping, aldus Rockshox. De overgang tussen ingaande en uitgaande demping is hierdoor verfijnd, wat uiteindelijk tot meer controle van de achtervering en dus je fiets geeft.

2025 Rockshox Super Deluxe High Flow Piston

De zuiger rechts heeft een grotere opening (rood omkadert) en dus oliedoorstroming dan de originele, links in beeld.

De zuiger met grotere doorstroming is voor 43 euro óók los te koop om je Super Deluxe van 2023 op te waarderen.

Super Deluxe Ultimate met vernieuwde RC2T-demper

Het kroonjuweel van de Super Deluxe-serie achterdempers is de Ultimate. Die werkt met een extern reservoir voor méér olie voor meer consistente werking bij langdurig afdalen en meer fijnverstelling. Het vernieuwde RC2T-reservoir biedt veruit de meeste extern verstelbare mogelijkheden ten aanzien van high en low-speed compressiedemping. Verder heeft de RC2T-demper de T van Treshold, wat zoveel wil zeggen als het snel kunnen inschakelen van een hogere drempelwaarde voor de ingaande demping. Die zet je om als je gaat klimmen om de demper wat meer tot rust te manen onder je trapkracht.

Rockshox 2025 Super Deluxe RC2T upgrade

Oók het RC2T-reservoir is als losse upgrade te koop voor 245 euro om de Super Deluxe (2023+), Super Deluxe Coil (2023), Vivid (2024) of Vivid Coil (2025) te upgraden.

Debonair+ Linear XL luchtkamer

Méér volume voor een luchtkamer betekent méér ruimte om te veercurve naar wens aan te passen. Dat is precies de reden waarom je grotere luchtkamers kunt kopen voor diverse achterdempers. En voor de Rockshox Super Deluxe is daar nu nóg een optie bij gekomen in de vorm van de Debonair+ Linear XL luchtkamer. Volgens Rockshox verkleind deze optie het gat tussen de Super Deluxe en de nóg dikkere Vivid achterdemper. Met extra volume in de positieve kamer heb je nu ruimte om met maximaal acht volume-spacers de veerkarakteristiek te finetunen. Deze luchtkamer koop je voor 111 euro en past op alle Deluxe en Super Deluxe dempers van modeljaar 2023 en jonger.

Overzicht Rockshox Super Deluxe 2025

Rockshox Super Deluxe 2025

Bron en meer info: www.rockshox.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments