Cane Creek Helm Air: Deel 2

Dag des oordeels

Eerder dit jaar heeft Eric een Cane Creek Helm vork in zijn bike gestoken om hem als 130 mm trail voorvork te beoordelen.

Hierna was het mijn beurt om hem eens flink onder handen te nemen bij grovere gebruik in het buitenland en bikeparks. Om die reden heb ik de veerweg versteld naar 170 mm, en mijn vorige RockShox Lyrik voorvork in de kast geparkeerd.

Na ruim 6 maanden testen, breekt de dag des oordeels aan.

Kort nog even waar de Helm vandaan komt en wat het is. De Helm is de eerste voorvork die Cane Creek geïntroduceerd heeft, nadat ze al vele jaren de bekende reeks “Double Barrel” achterdempers aanbieden. De Helm heeft 35 mm binnenpoten en met zijn gouden accenten op een verder zwart chassis is het een opzichtige, maar nog net subtiele, verschijning. Hij heeft een luchtveer die (intern) verstelbaar is tussen 140 en 170 mm veerweg. ‘Factory Optimized’ noemt Cane Creek deze range van veerweg. Hij is namelijk middels spacers nóg verder te verstellen; naar minder veerweg, meer specifiek. Zo reed Eric hem dus met slechts 130 mm veerweg. Bovendien is de grootte van de luchtkamer in trapjes in te stellen middels een verplaatsbare zuiger (volume spacers zijn dus niet nodig). Daarnaast heeft de demper naast de gebruikelijke uitgaande demping zowel lage- als hoge snelheid compressie verstelling (HSC & LSC). Een simpele lockout zit er niet op. Om de demper dus dicht te zetten voor steil of langdurig klimwerk moet je flink aan de knop blijven draaien, maar persoonlijk zit ik daar – binnen dit gebruikssegment – niet echt mee.

Aan de rechterkant de knoppen voor de ingaande low en high speed demping.

Links de luchtveer.

Onderaan de rechter poot vind je de verstelling van de rebound demper.

Do you even Enduro, bro?

Mijn eerste echte rit met deze zwart-gouden schoonheid was al direct op steile enduro parcoursen in de Franse Vogezen. Ik had de sag op zo’n 25% afgesteld, en kwam daarvoor op een luchtdruk van 75 psi uit voor mijn bepakte berijdersgewicht van 95 kg. Net als bij de RockShox Lyrik die ik hiervoor in mijn bike had zitten, had ik de ingaande demping volledig open gezet, en de uitgaande demping 4 klikjes dicht. Mijn eerste indruk was het gevoel dat de vork érg hoog in zijn veerweg bleef en op ruw terrein aardig wat feedback naar mijn handen gaf. Waarschijnlijk was dit het gevolg van een hoge luchtdruk én – zelfs in de meest open stand – veel ingaande demping. Het chassis voelde ook zeker zo stijf als mijn Lyrik, of de Fox 36 die ik vorig jaar had getest. Het mag dan ook geen verrasssing zijn dat alle drie de vorken ook ongeveer hetzelfde wegen. Op dit punt kan ik me niet voorstellen dat een nòg stijvere vork iets toe zou voegen.

Met de 35 mm poten is er aan stijfheid geen gebrek.


De innovatieve D-Lock steekas is deels erg praktisch omdat je hem niet tientalle keren hoeft rond te draaien om je voorwiel los te halen. Je ontspant de hendel…

.. en aan de andere zijde draai je de vergrendeling (die in de dropout gemonteerd zit) een kwartslag om de steekas geheel te lossen. Het nadeel is echter dat je dus twee vrije handen nodig hebt, wat wel eens irritant kan zijn, aangezien je vaak tegelijkertijd je fiets vast wilt houden.

Bij een RockShox of Fox’ equivalent stel je de positieve luchtkamer zelf in qua druk en volgt daaruit de negatieve druk. Bij de Helm kun je echter óók de negatieve luchtkamer zelf én dus onafhankelijk van de positieve luchtkamer op druk zetten. Waarom anderen dit niet aanbieden is me eigenlijk nog steeds onduidelijk, want het biedt beduidend méér afstelmogelijkheid. Om het comfort verder te verhogen heb ik dan ook de negatieve kamer iets harder opgepompt, waardoor ‘ie ook wat lager in zijn veerweg komt te staan. Door hem lager in zijn veerweg te forceren met meer negatieve luchtdruk zorg je in essentie eigenlijk voor een 10 mm grotere negatieve luchtkamer. De trend van grotere negatieve luchtkamers zie je sinds Vorsprung hun Corset luchtkamer voor Fox achterdempers heeft introduceerde; het is inmiddels gemeengoed bij de moderne luchtveren. Het netto-effect? De voorvork bewoog veel soepeler in het begin van zijn veerweg, en was daardoor veel actiever in ruw terrein logischerwijs.

Tunen

Met de Helm ‘goed in beweging’ werd het tijd te experimenteren met de ingaande demping, waarbij ik zowel high- als lowspeed compressie demping halverwege hun bereik zette voor een trage en technische traverse. Hierbij was er veel ondersteuning voor die momenten waarbij ik op lage snelheid over grote stenen moest balanceren. Zodra het tempo omhoog ging had ik door de grote, handzame knop tijdens het rijden de mogelijkheid om high-speed compressiedemping met een halve draai van de hand flink te verminderen. Hierdoor werden snelle, harde klappen gelijk makkelijker verwerkt. De werking hiervan wijkt af van veel andere vorken, waarbij het juist de low-speed compressie is die je makkelijk met een hendel dicht kan zetten (of met één klik tussen open en dicht schakelt). Uiteraard is voor beide technieken wel iets te zeggen. Na enkele ritjes merkte ik dat ik beide compressie knoppen volledig open hield, zonder nadelige gevolgen. Toch heb ik het idee dat de ‘wide open’ stand van de Helm toch wat meer gedempt is dan een Lyrik RCT3 of Fox 36 in open stand.

Omdat ik vond dat de Helm het fijnste reed als hij dieper in zijn veerweg bleef, heb ik vanaf dit punt de veerweg gereduceerd naar 160 mm – waarover straks meer – wat in essentie hetzelfde resultaat geeft als de eerder genoemde truc met de hogere negatieve veerdruk. Door deze verandering kon ik vanaf dit punt beide kamers weer gewoon eenvoudig op dezelfde druk houden, wat me eigenlijk het beste beviel. Na de nodige drops viel het me wel op dat ik nog steeds veel moeite had om in de buurt van het einde van de veerweg te komen. Dit leek me bijzonder omdat de ik de zuiger voor luchtkamervolume al op het maximale punt had staan. Ik zag echter op het internet nog een tip, namelijk dat de volumereductie-zuiger ook in zijn geheel te verwijderen was, waardoor het effectief bruikbare volume in de luchtkamer nóg eens toenam. Dit trucje beviel me erg goed tijdens dagen met veel steile afdalingen, omdat ik de luchtveer dan iets harder kon oppompen voor meer ondersteuning, zonder dat dit ten koste ging van het comfort.

De volumereductie-zuiger is een typisch Cane Creek dingetje dat in even simpel als doeltreffend is. Door de zwarte vleugelmoer los te draaien, kun je de zuiger eenvoudig verplaatsen naar een van de andere groeven in de zuigerstang en beïnvloed je zo het volume in de luchtveer. Door de zuiger zelfs geheel te verwijderen neemt het beschikbare volume nog eens toe.

De veerweg inkorten en onderhoud

Aangezien ik in mijn fietsleven al aardig wat vorken open gemaakt heb, had ik niet veel angst voor het reduceren van de veerweg. Toch blijft het een goed idee om voor zo’n klusje even goed de handleiding door te nemen. Ik vond op YouTube een filmpje van de procedure, waarmee ik in no-time bekend was met benodigde stappen. Het verstellen van de veerweg gaat doormiddel van het plaatsen of verwijderen van aluminium vulringen op de veerstang, en in mijn geval moest ik voor de verstelling van 130 mm naar 170 mm veerweg alle 4 van die vulringen verwijderen. Bij het terugplaatsen van de luchtveer werd uitgebreid gewaarschuwd dat de dop die je in het uiteinde van de binnenpoot schroeft niet te strak moet zetten, aangezien de binnenpoot dan uit gaat zetten en klemmen in het glijlager. Even opletten dus, waarbij een momentsleutel zeker van pas zal komen.

Tijdens deze procedure moet je er ook op letten dat je de luchtveer niet in zijn geheel uit de poot haalt, aangezien je dan de o-ring kan beschadigen. Ook de demper cartridge zal je met rust moeten laten, want deze is ook niet door de gebruiker te servicen. Hierdoor zal de voorvork – volgens fabrieksopgave – elke 100 uur voor onderhoud naar een gecertificeerd service centrum opgestuurd moeten worden, zoals de importeur Cosmic sports. Als echte doe-het-zelver vind ik dat toch wel jammer. Sterker nog: het is voor mij zelfs een zwaarwegend punt bij aanschaf.

Conclusies

Na de laatste maanden ben ik van mening dat de Cane Creek met de Helm een bijzonder geslaagde introductie in de vorkenmarkt voor elkaar heeft. Het chassis is érg stijf en de afstelling is zeer veelzijdig. Daarmee is de Helm passend te maken voor een hardcore hardtail tot een enduro racebak – en alles er tussen! Er is wel een duidelijk verschil in gedrag naarmate je de vork inkort dan wel verlengt. Op 130 mm is de Helm in het begin ruim voldoende soepel voor grip op natte wortels en dergelijke. Naar het einde van de veerweg is de vork behoorlijk progressief. De karakteristieken van de demping lijken bovenal goed bij dit gedrag te passen – de afstelmogelijkheden lijken misschien wat beperkt ten opzichte van de concurrentie, maar het gehele bereik is goed bruikbaar. Je kunt je afvragen of je niet juist téveel hebt bij andere voorvorken…

Bij een veerweg van 160 mm valt het gedrag meer in lijn met de perceptie “strak gedempt”; een mening die op diverse fora en bij andere media te lezen valt. Ik mis, eerlijk gezegd, nog een beetje het comfort dat ik in mijn Lyrik wèl ervaren heb, maar in de Helm niet voor elkaar heb kunnen krijgen. Ik heb het vermoeden dat de ingaande demping zelfs met de lichtste instellingen voor mij relatief hoog is, zeker vergeleken met die van de Charger 2 demper van RockShox. Dit geeft wat minder comfort maar de vork blijft hoger in z’n veerweg, wat meer vertrouwen geeft in steile passages. Deze afweging tussen stabiliteit of sneller vermoeide handen is natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur en om het maximale uit de Helm te halen zal je zeker assertief moeten zijn.

Zoek je dus vooral een comfortabele vork? Ga te raden bij RockShox of Fox. Zoek je een vork die je ruige rijstijl apprecieert én ondersteunt dan is de Helm zeker een goede optie. Mijn tip wanneer je veel veerweg wilt gebruiken: zet hem op 160 mm. Het enige minpunt van de vork is wat mij betreft dat de Helm bij de langste veerweg (170 mm) beduidend minder aanspreekt dan bij 160 mm. Ik vermoed zelf dat het verwijderen van alle travel reducers de negatieve kamer zo klein maakt, dat hij niet meer kan concurreren met de extra grote en daarmee soepele Debonair (RockShox) / EVOL (Fox) luchtkamers. Door de hoeveelheid ondersteuning in de demper, en de progressiviteit van de luchtveer zal je die extra 10 mm waarschijnlijk toch niet nodig hebben, want de Helm heeft altijd wel wat capaciteit over voor een volgende big hit!

Meer info: canecreek.com
Distributie: cosmicsports.com
Adviesprijs: €949,-

Tekst & foto’s: Toine Overbeek

Posted in Reviews and tagged , , , , .

Reacties

avatar