Test | EuroBike Demo Rides: BMC Trailfox TF01

Een paar korte ronden, meer gaat niet op een Demodag. De dag voorafgaande aan de EuroBike beurs in Friedrichshafen kunnen we in de rij gaan staan om een testfiets te bemachtigen voor een korte eerste kennismaking. Nadat ikzelf net een Specialized Enduro had gekocht, kwam BMC met het nieuws naar buiten dat ze een 29er versie van hun Trailfox voor 2014 in het programma zouden hebben. Een fiets die op papier aardig in de buurt komt van wat ik zelf zocht en mij tot de aanschaf van de genoemde Enduro bracht. BMC had de vergrootte Trailfox dit jaar mee naar de Demodag en met de vraag of de Trailfox een waardige tegenstander zou zijn aan mijn eigen Enduro, kon ik een fiets bemachtigen en op pad om zelf hopelijk geen buyers-remorse te krijgen… Om het extra moeilijk te maken kreeg ik het topmodel, de TF01 mee. Een fiets van, schrik niet, €8.999. Ietsjes duurder dan mijn eigen Enduro Comp 29 SE.

BMC Trailfox TF01

De BMC Trailfox TF01 is all-mountain fiets met 29″ en 150 mm veerweg, waarbij ook BMC het is gelukt om de achterbrug lekker kort te houden. Met 435 mm is ie 5 mm langer dan de al aangehaalde Enduro van Specialized, maar BMC doet dit in combinatie met een short-link veerconcept (a la DW-Link en Maestro). Iets wat volgens velen zo goed als onmogelijk gedacht werd.
 
Kijkend naar het frame vallen een aantal dingen op. Zo is het frame hoekig, maar dat is een BMC trademark. Alle kabels lopen door het frame. Iets wat al tijden standaard is op veel fietsen, maar BMC zorgt er wel voor dat je eenvoudig toegang hebt middels slimme invoerkapjes. Dit zou volgens de aanwezige productmanager het installeren van de kabels enorm vergemakkelijken. We geloven hem maar op zijn woord… Dat zelf ook nog testen ging deze Demodag niet lukken. Overigens mag het ‘logisch zijn’ dat dit topmodel een frame heeft dat geheel is opgetrokken uit carbon. De rockers zijn echter in aluminium uitgevoerd. Verder treffen we een Pressfit BB90 trapas en ISCG05 nokken voor een kettinggeleider. De achterbrug is af-fabriek voorzien van een kunststof beschermplaat en datzelfde zien we aan de onderzijde van de onderbuis. Alles geheel markt conform dus.
 
BMC Trailfox TF01

BMC Trailfox TF01
 
Fox veerelementen voor en achter moeten helpen de boel onder bedwang te houden. Daarbij kiest BMC voor de Factory serie van Fox. Een CTD demper achter en een Talas voor. Bij het opstappen voelt de achterbrug nogal stug aan, ondanks de correcte sag en de CTD demper op de ‘Descend’ stand. In mijn optiek niet direct een nadeel; we willen wel dat de fiets nog enigszins de berg op te trappen is zonder de helft van de veerweg aan te spreken met je beenvermogen. Eenmaal op pad blijft dit gevoel overheersen. Op het stukje asfalt naar de singletracks toe voelt de vering nog steeds stug aan, maar kijkende naar de demper is toch enige beweging zichtbaar. Ook met de demper op ‘Climb’ mode blijft dit. Ik zie dit als een teken dat de anti-squat niet al te hoog is, iets waar ik blij van wordt. Dit soort ‘virtual pivot point’ concepten maakt juist gebruik van de kettingkracht tijdens het trappen, om het veersysteem onder spanning te zetten om ongewild op en neer bewegen tegen te gaan. Dit kan in sommige versnellingen soms resulteren in een irritant gevoel alsof er aan je pedalen wordt getrokken. Niets van dat echter bij de BMC Trailfox TF01.

Bij de eerste gravel bochtjes meteen risico nemen, ik kan echter meteen vol insturen. De geometrie is een hit! Hoewel de achterbrug wat stug aanspreekt, blijft ie toch continue actief op de korte klimmetjes van het testparcours en strijkt alle oneffenheden weg.

Na het eerste rondje vroeg een collega journalist me hoe de Talas vork beviel. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik toen pas in de gaten had op pad te zijn met een Talas. De oudere modellen hadden als kenmerk wat moeilijker aan te spreken, maar deze laatste iteratie van Fox vorken met verstelbare veerweg gaf me de indruk met een reguliere Float op pad te zijn. En dat is een compliment!

De volgende testlus toch maar eens de Talas gebruikt waarvoor ie bedoelt is en de veerweg gereduceerd voor een klimpartij. Met de voorkant een stuk lager merk je dat dat gemakkelijker gaat, maar de Trailfox is zonder Talas zeker geen slechte klimmer. Strikt noodzakelijk is de Talas in mijn ogen dus niet.

Omlaag gaat als een trein; kies een lijn en gaan! Het carbon frame is erg stijf en elke input geeft direct resultaat. De volledige 150 mm veerweg sprak ik op het testrondje niet snel aan. De fiets voelde zelfs eerder als een 120 mm fully qua lichtvoetigheid en stuurgedrag. Dit ligt deels aan de demper-settings, maar slechts een paar rondjes geven te weinig ruimte tot echte fine-tuning. Het lichtvoetige en makkelijk handelbare gedrag zit echter in de DNA van de fiets en dat smaakt zeker naar meer! Ik ben daarom erg benieuwd hoe de fiets zich gedraagt op extremer terrein; er was nog 30 mm ruimte in de veerweg die in de praktijk minstens het 10-voud aan grotere obstakels weg kan werken.

EB13_BMC_TF_03
 
Terug naar de vraag waarmee ik op pad ging. Een waardige concurrent in het enduro segment? BMC heeft met de Trailfox absoluut een meer dan aardige concurrent is in het enduro segment. Voor een prijskaartje van €8.999 verwacht je ook niet anders, maar bij dergelijke prijzen wordt ‘waardig’ niet echt meer een subjectieve classificatie. Dit is het absolute topmodel met een Shimano XTR afmontage. Een zelfde versie met SRAM’s XX1 mag voor €2.000 minder ‘al’ in je schuur staan. Dat zijn Zwitserse prijzen; niet direct het meest budget vriendelijkste dus. Een los, full carbon TF01 frame moet €3.999 kosten. Voor diezelfde prijs heb je echter ook de TF02 als complete fiets met een SLX afmontage. Deze combineert een carbon voorframe met een aluminium achtervork. Is SLX je te mager, dan mag je €1.000 extra aftikken om een TF02 versie te krijgen met een XT afmontage in combinatie met een Fox Talas vork. De TF03 met een aluminium voorframe en achtervork komt met een SLX afmontage en is de instapper in de serie met een prijs van €2.999.

Meer informatie: www.bmc-racing.com

Tekst & foto’s: Dennis Jöris

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Lars
Editor
Lars
10 jaren geleden

Wat een gruwelijke (en da’s positief ) bak :-)

Dennis, de maatvoering is extreem laag en lang (ikzelf zou met mijn buitenmaten niet eens op een L passen). Wat vond jij daar van?

Dennis
Dennis
10 jaren geleden
Reply to  Lars

Kijkend naar de stack/reach is deze fiets 6mm langer en 3mm hoger dan mijn XC bak. Toch zat ik niet te diep voor dit soort fietsen. De korte stuurpen en het brede stuur zijn hier natuurlijk voor verantwoordelijk. En voor dit soort fietsen is zo’n setup erg fijn. Ik voelde me vrijwel meteen thuis op de fiets. Ik heb het voordeel (of nadeel, tis maar hoe je het bekijkt) dat ik met mijn 1.82m op zowel de large als op de medium pas. En meestal kies ik dan voor de kleinere maat, zo ook hier. En dat komt de wendbaarheid… Lees meer »