Getest: Orange Seal dichtvloeistof

Niet alle dichtmiddelen zijn gelijk. Sterker nog, de meesten zijn dat niet. Hoewel er wel her en der sprake is van rebranding lijken veel fabrikanten hun eigen visie te hebben op wat het beste werkt, en passen hun ingredientenlijst daar op aan.

Dichtmiddel dat lang mee gaat, dichtmiddel dat vooral goed flinke gaten dicht. Wel ammoniak, geen ammoniak, katoenvezels, microplastics (horror!)… De variaties op het basisrecept en uiteindelijke effectiviteit voor specifieke toepassingen kunnen aardig verschillen.

Orange Seal heeft drie ‘smaken’, waarvan wij er met twee op pad gingen.

Tijdens de Stealth wielentest voelde ik Orange Seal al eens kort aan de band… uh tand. Orange levert drie ‘smaken’: ‘Regular’, ‘Endurance’ en ‘Sub-zero’. Het doel van die laatste laat zich natuurlijk makkelijk raden. En aangezien we er dit voorjaar en zomer mee op pad gingen, laat het zich even zo goed raden waarom we die niet belichten.

Orange Seal dichtmiddel

Prijzen

Orange Seal’s 3 smaken zijn in verschillende flacon-groottes verkrijgbaar, optioneel mét een injector om via je ventiel de sealent in je band te spuiten.

Flacon Regular Endurance Sub-Zero
120 ml € 9,99 € 11,99
120 ml incl. injector € 12,99 € 14,99
237 ml € 15,99 € 17,99 € 15,99
237 m incl. injector € 17,99 € 19,99
473 ml € 24,99 € 26,99 € 24,99
946 ml € 42,99 € 47,99 € 44,99

 

Meer info: orangeseal.com
Distributie: Flow Sports Distribution

Dicht band en hecht hem aan de velg

Het verschil tussen de Regular en Endurance versies is dat de eerste wat grotere gaten dicht, terwijl de tweede wat minder snel opdroogt. ‘Plakkerigheid’, daar komt het op neer; hoe dikker de vloeistof, hoe beter het dichtmiddel werkt maar hoe sneller het opgedroogd is.

De gedachte van de fabrikant is dat Orange Seal aan de binnenkant van je band een nette (oranje) laag maakt. Dit geeft de hele wand een luchtdichte laag. Men claimt dan ook dat dit dichtmiddel zorgt voor hechting van de band aan de velg. Hierdoor heb je bij eerste montage gelijk je een betere afdichting. Met name lichtere, dunnere tubeless banden willen nog wel eens overnacht leeg lopen door poreuze zijkanten. Met Orange Seal zou dit verleden tijd moeten zijn.

Injector System

Omwille van het hechten aan de velg levert Orange Seal optioneel óók een ‘injectie systeem’. Met deze twee hulpmiddelen voorkom je dat je voor bijvullen van vloeistof één flank los moet drukken en de velg moet halen. Het eerste hulpmiddel is een peilstokje om de resterende vloeistof in je band te meten (ook handig om een verstopt ventiel mee door te prikken!). De andere is een slangetje waarmee je de vloeistof direct door het ventiel spuit. Tip: verwijder daarvoor uiteraard wel de ventielkern.

Orange Seal tubeless ventiel

Met de ventielkern verwijderd (en de band dus drukloos) kun je het niveau van (nog) vloeibare latex peilen met het uh… peilstokje.

De concurrentie en de praktijk

Mijn basis-dichtmiddel is al geruime tijd Stan’s NoTubes. Het is vooral latex mét ammoniak, wat formeel niet met ieder merk banden of velgen compatibel is. Ammoniak is immers een bijtende stof. Nu wil je latex sowieso niet in je ogen krijgen, maar deze zéker niet. Wel is NoTubes dichtmiddel aardig goed in het dichten van flinke gaten, mede door het feit dat er hele vlokken vezels in zitten. Na verloop van tijd vormen die vezels balletjes die ook nog eens een aanzienlijk gat kunnen pluggen. Eventueel kan je dit nog aanvullen met andere vezels — zaagsel doet het goed en wie weet werkt kattenhaar ook…

Mijn ervaring is dat Stan’s NoTubes voor veel applicaties goed werkt, maar ook twee beperkingen heeft. Waarschijnlijk zijn deze te wijten aan de latex-ammoniak basis. Ten eerste droogt het spul vrij snel op, ondanks de zeer dunne consistentie. Zo’n 125 mL houdt het bij mij maar 6-8 weken uit als ik een fiets bij kamertemperatuur stal. De norm schijnt 3-6 maanden te zijn maar mij is dit nooit gelukt.

Stans Notubes stanimals

Stanimals in het wild. Vezels en plasticdeeltjes ontbreken dan weer bij Orange Seal

Een ander nadeel van NoTubes latex is dat het vrij slecht dunne, poreuze banden dicht. Met name de lichtste Schwalbes en Maxxis XC banden zonder EXO flanken hebben hier last van. Laatst kwam dit ook naar voren bij de test van Pirelli Scorpion XC banden. De zwaardere ProWall versie was direct na montage luchtdicht. De Lite versie — vergelijkbaar met genoemde Maxxis en Schwalbe varianten — liep gedurende de nacht leeg. Mijn ervaring is dat het een stuk of drie ritten nodig heeft voordat zo’n band écht op druk blijft. Met Orange Seal dichtmiddel blijkt het in één keer raak. Een Pirelli die met Stan’s maar niet dicht wilde heb ik schoongemaakt en met Orange Seal Regular gevuld. Daarna bleef het ding een week op 1,6 bar hangen.

Endurance versus Regular

Op de trails lijkt Orange Seal vooralsnog goed in staat om ‘normale gaten’ van doorntjes en scherpe steentjes te dichten. Gaten in de orde van centimeters zijn uiteraard kansloos, tenzij je ze eerst plugt. Ik heb echter de indruk dat Orange Seal de hechting van vulkaniserende pluggen niet ten goede komt. Goed het gat schoonmaken, dus! Anderzijds lijkt dit dichtmiddel wél heel goed slecht plug- of plakwerk op te kunnen lappen. Tijdens een recente dubbele snakebite catastrofe wilde één oude Hutchinson-plakker slecht hechten, maar maakte Orange Seal het gat alsnog dicht.

Orange Seal dichtmiddel

Het andere deel van het ‘injector system’ is simpelweg een slang waarmee je — zonder te morsen — het dichtmiddel vanuit de fles rechtstreeks in je band kan spuiten. Niet uniek, niet high-tech, maar het werkt er niet minder om.

Het verschil tussen de twee formule’s lijkt in praktijk niet heel groot. Endurance zou niet zo goed dichten als Regular, en daarmee beter geschikt kunnen zijn voor je voorwiel of een fiets die minder zooi voor z’n banden krijgt. In de praktijk vond ik dit nog meevallen. De dichtcapaciteit van de dunnere Orange Seal Endurance is zeker niet minder dan dat van de reeds genoemde Stan’s NoTubes vloeistof. De Regular dicht echter wel wat beter. In combinatie met snakebitepreventie als CushCore lijk je wat meer dichtmiddel nodig te hebben, omdat de Orange Seal vloeistof zich vooral aan de CushCore sealt.

Levensduur van de Regular variant lijkt zo’n 4-5 weken als je je fiets in een warme, droge lokatie stalt. Wellicht is dat wat weinig — zie ook mijn ervaring met andere merken. De Endurance variant lijkt een week of 2-4 langer mee te kunnen gaan. Regelmatig bijvullen blijft het devies. Gelukkig krijg je dus een peilstokje en slangetje hiervoor reeds mee.

Conclusies

Orange Seal biedt een goed alternatief voor onder meer Stan’s en andere merken dichtmiddel. De Endurance variant — waarvan Orange Seal zelf zegt dat deze minder goed dicht dan de Regular — dicht net zo goed als latex-ammoniak mengels. Dit zonder plastic-frutsels of toegevoegde vezels! De levensduur lijkt grofweg hetzelfde te zijn. Regular droogt dan wat sneller uit, maar dicht ook nog beter. Het significante voordeel lijkt mij ‘m echter vooral te zitten in de ‘seal’ die de fabrikant claimt. Hiervan merk je in de praktijk vooral dat je een band zonder verdere nazorg kan monteren. Vullen, oppompen en klaar. Dat scheelt niet alle extra werk maar ook twijfel en stress de nacht voor een wedstrijd of grote trip.

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments