Test | Reserve Fillmore tubeless ventielen: Echt beter?

Kijkend naar je fiets die in je garage hangt denk je: “Niks mis met mijn huidige ventielen, waarom zou ik bijna €46,- aan een setje nieuwe ventielen uitgeven?!”. Toch zijn er goede redenen om je huidige ventielen vaarwel te zeggen wanneer je tubeless rijdt. Reserve Wheels lanceerde onlangs de Fillmore tubeless ventielen… En die hebben overtuigende eigenschappen om zo’n uitgave te overwegen, aldus Eric.

Reserve Fillmore tubeless ventielen

In een oogwenk gewoon een Presta ventiel, net als alle andere…

Behalve een acceptabele woordgrap heeft Reserve, de zelfstandig geworden ‘wielenafdeling’ van Santa Cruz, met de Fillmore ventielen iets in huis dat ieder aspect van het klassiek Frans(/Presta)-ventiel significant verbetert. En omdat de vormgeving uitwendig hetzelfde is, hoef je verder níks aan te passen. Geen nieuwe pomp, geen adapters en al helemaal geen nieuwe velgen of het moeten opboren van de gaten in je bestaande hoepels. Klinkt bijna té mooi om waar te zijn…?

De kern van het probleem

Als je (net als ik) zittend op de bank nog (net als ik) enigszins skeptisch bent, kan je ongetwijfeld wél één ruzie met een ventiel net vóór of halfweg je rit herinneren. Een borgmoer die vastzit, waardoor de hele kern los draait. Een kern die met het losnemen van je minipomp mee los komt. Het draadeind van de kern dat verbuigt of afbreekt door woeste slagen met genoemde brakke minipomp. Een tubeless band die met geen mogelijkheid meer in de randen van de velgen te zetten is, omdat het ventiel nauwelijks lucht doorlaat tussen de latexresten door. Of misschien heb je wel eens een flinke vliegende kei ontmoet die de hele ventielkern krom of zelfs er uit sloeg? Al deze ellende heeft te maken met de constructie van een Presta-ventiel: een lange schacht van aluminium of messing, met een uitneembare afsluiter (de ‘kern’).

Dit type ventiel – ook wel ‘Franse’ of ‘Sclaverand’ ventiel genaamd – is een heus relikwie in de fietsindustrie. Het basisprincipe bestaat al ruim 120 jaar. Het werd voor sportieve fietsen de norm, simpelweg omdat-ie klein is in diameter. En dat betekent een kleiner gat in de velg, wat vervolgens een sterkere velg geeft. Met moderne materialen en productiemethoden is dit echter lang niet zo’n punt meer…

Tubeless setups en het gebruik van dichtmiddel was – zoals je op basis van de ouderdom van het ontwerp kunt raden – nooit een uitgangspunt bij dit type ventiel. En terwijl de hele industrie te pas en (maar meer nog) te onpas standaarden over boord gooit, bleef het Presta-ventiel met zijn kleine ventielkern domineren.

Reserve Fillmore tubeless ventielen

Onder de kap dop is niet echter minder waar: geen kern, geen slappe messing onderdeeltjes

Reserve Fillmore tubeless ventielen: functies gecombineerd

De Reserve Fillmore tubeless ventielen doen het precies zonder zo’n kern en ontwijken daarmee bovengenoemde problemen. In plaats een losse kern, bestaat de afsluiter van een Reserve Fillmore ventiel uit een enkele stalen pen over de lengte van de schacht. Onderin – in de velg dus – wordt de hele schacht afgedicht door een o-ring. Bovenin steekt de pen uit, net zoals bij een normaal Presta ventiel. En: in plaats van een messing borgmoertje en een plastic ventieldopje, zorgt de aluminium ventieldop voor afdichting van de schacht én het borgen van de pen.

“Bovenal is, door het ontbreken van de kern, er een veel grotere opening voor lucht om door stromen. Volgens Reserve scheelt het een factor 3.”

De voordelen zijn legio. Bovenal is, door het ontbreken van de kern, er een veel grotere opening voor lucht om door stromen. Volgens Reserve scheelt het een factor 3. Zeker met wat lastigere tubeless velg-banden-combinaties is dit bittere noodzaak. Nu kun je met een booster of compressor thuis een heel eind komen. Maar eenmaal onderweg? CO2-patronen kunnen helpen, maar zijn lang niet altijd compatibel met je vloeibaar dichtmiddel. Maar meer nog: je blijft simpelweg beperkt door de luchtstroom die dóór het Presta-ventiel sterk afgeknepen wordt. En eens te meer betekent het dat je je band niet meer tubeless gemonteerd krijgt en al snel met een binnenband aan de slag moet. Wat mij betreft werkt het gehele tubeless-concept dan nét niet goed genoeg. Ik verwacht dat je een geheel losse band met een vloerpomp dicht krijgt, en een band met één hieldraad los met een forse minipomp onderweg óók opnieuw tubeless gemonteerd moet kunnen krijgen. Maar véél doorstroming door het ventiel is daarvoor absolute noodzaak.

“Maar waarom haal je niet gewoon je ventielkern er uit?” hoor ik je vragen. Goed punt! Ware het niet dat dat vaak weinig helpt, omdat de schacht van ventielen meestal volloopt met dichtmiddel dat uiteindelijk opdroogt. Wil je met een losse kern je luchtdoorstorming maximaliseren dan zal je regelmatig die schacht leeg moeten prikken.

En precies op dit punt scoren de Reserve Fillmore tubeless ventielen ook. Want ze omzeilen dit gedoe door de schacht binnen in de velg al af te dichten. Er kan zo dus nooit dichtmiddel de in lopen om de boel te verstoppen.

Reserve Fillmore tubeless ventielen

Het principe is erg simpel: een losse kern neemt een hoop ruimte in. Haal die weg en er kan véél meer lucht door de schacht. Maar het lost ook andere problemen op!

Vliegensvlug

Op papier (of het Youtube-filmpje, meer bepaald) ziet het er allemaal erg handig uit, maar wat komt er in de praktijk van terecht? Ik ben begonnen met wat tubeless ventielen te vervangen door de Reserve Fillmore exemplaren, daarbij mijn XC banden vrij achteloos om de velg kwakkend. Waar deze banden tijdens hun eigen test vers waren en makkelijk te monteren bleken, zijn ze nu vuil en een beetje versleten. De zijkanten zijn zodoende wat slapper. Bij mijn eigen ventielen moeten hierbij voor een goede tubeless montage de kernen worden verwijderd. Bij de Fillmores? Vloerpomp aansluiten, een paar slagen en BOEM! Banden netjes vast in de velg. Uiteraard heb ik het hele process een paar keer herhaald. Maar telkens met hetzelfde resultaat: Een ventiel met een grotere opening en intern vrij van dichtmiddelresten is inderdaad een succes!

Een bijkomend voordeel van de Reserve Fillmore tubeless ventielen is er voor de wedstrijdrijders onder ons. Kom je er plotsklaps achter dat 3,5 bar in je voorband toch (!) niet zo goed werkt op gladde stenen en wortels, dan los je dat in luttele seconden op. Ventieldop kwartslag los, even indrukken als een spuitbus, ventieldop vast. En maar door. Als je staat te prutsen met de borgmoer van een Presta-ventiel ben je een stuk langer bezig, al helemaal als je met dichtmiddel vastgeplakte ventielkern mee begint te draaien. Het terugzoeken van je weggestuiterde ventieldopje niet eens meegerekend. Met de Fillmores loont het die 5 seconden stil te staan!

Ja, het is een bende. Spoedreparatie velglint, overal zand en resten van (niet meer) vloeibaar dichtmiddel. En zie daar: een ventiel waar al die rommel gelukkig buiten blijft!

Tot slot valt op dat een Reserve Fillmore ventiel, juist door het ontbreken van een losse, grotendeels uit messing gemaakte kern, net wat robuuster is. De centrale afdichtingspen is lang niet zo slap als die van een gewoon ventiel. Waar ik bij die laatste regelmatig iets voorzichtig terug sta te buigen, heb ik bij de Fillmores nog geen problemen gehad. Ook niet in combinatie met de kleinste, brakste minipomp in ons huishouden.

Conclusies

Ontbreekt er nog iets bij de Reserve Fillmore tubeless ventielen? Ja! Voor een product dat zo goed alle bekende mankementen en irritaties van een tubeless setup weet aan te pakken, had ik nóg twee dingen verwacht. Enerzijds compatibiliteit met banden-inserts. Omdat sommigen van die strips óp de ventielopening in de velg liggen, is het lastig vullen zonder bijbehorend specifiek ventiel. Zo hebben Cushcore-ventielen namelijk drie openingen: één normale en twee zijwaarste. Mijn ervaring is dat die zijwaarste openingen absolute noodzaak zijn om een band in de velg te laten zetten. Daarnaast zou het mooi zijn als de Fillmores met een plastic of rubber passtukje kwamen, zodat de borgmoer om de schacht niet direct tegen de velg aan schroeft. Dit helpt namelijk lostrillen te voorkomen. Dat gezegd hebbende; ik ben nu enkele weken in Nederland op pad met de Fillmores en ze zijn nog niet losgelopen. In het buitenland zie ik dit vaak snel(ler) gebeuren.

De prijs van de Reserve ventielen is met €45,75 (adviesprijs) aan de zeer hoge kant, gegeven dat alle concurrentie op €15-25 per paar zit. Maar je kan het ook omdraaien: hoe veel gez**k bespaar je jezelf met €20-25 meer uitgeven? Ik weet het antwoord wel!

Meer info: www.reservewheels.com/fillmore-tubeless-valves

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
4 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Paulus
Paulus
2 jaren geleden

De mogelijkheid om vloeibaar latex te vullen door het ventiel bestaat bij deze niet meer of wel?

Jeroen
Admin
Jeroen
2 jaren geleden
Reply to  Paulus

Jawel. Juist het gegeven dat er méér doorstroming is, werkt ook in je voordeel bij het vullen. Je zult alleen wel met een slangetje aan de slag moeten gaan, omdat een fles rechtstreeks op de ventielschacht zetten niet gaat door de centrale pen.

fredgras
fredgras
2 jaren geleden

Ben nieuwsgierig geworden. Hoe te bestellen?

Jeroen
Admin
Jeroen
2 jaren geleden
Reply to  fredgras