Getest: Push ACS3 Coil Kit voor RockShox Pike

Modern ouderwets

Een moderne voorvork veert op lucht. Licht, makkelijk instelbaar op ieder gewicht en dankzij de moderne meerkamerconstructies erg comfortabel.

Een stalen spiraalveer, dat is iets van vroeger, toch? Zwaar en lastig in te stellen. Dus waarom zou je een vork met staalveer rijden?

Ondanks de — ogenschijnlijk — nadelen is testrijder Arjan Kruik toch erg enthousiast is over de ACS3 Coil Kit van het Amerikaanse Push Industries. Hij legt uit waarom.

Push ACS3 Kit

Ik zal maar gelijk bekennen. In tegenstelling tot collega Toine was ik niet per se coil curious. Integendeel, ik was wat over het web aan het surfen om een langere luchtveer te scoren om daarmee de veerweg van een oude 2015 RockShox Pike op te kunnen krikken van 130 naar 150 mm. En meteen ook de upgrade van Solo Air naar DebonAir uit te voeren om de vering aan het begin van de slag wat gevoeliger te maken. Daar blinkt de eerste generatie Pikes in vergelijking met de actuele modellen namelijk niet in uit.

Tijdens het online rondzwerven kwam ik op de website van het Amerikaanse Push Industries, dat onder de naam ACS3 een ombouwset biedt om van een luchtgeveerde vork een vork met spiraalveer te maken. De grootste unique-selling-point van hun Coil Kit volgens Push Industries: extreem soepel aanspreken. En de hoeveelheid veerweg, die kies je zelf. Dus toen ik bij verder klikken op een aanbieding met 50% korting voor een ombouwset voor mijn oude Pike stuitte, heb ik de stoute schoenen maar eens aangetrokken en een setje laten komen.

Push ACS3 Kit samengesteld

Hier zie je duidelijk wat de Push ACS3-kit omvat. Links is boven, rechts is onder. Van links naar rechts: afsluiter inclusief luchtstopper, staalveer, verbindingsstang met onderste vorkpoot (inclusief negatieve veer).

Makkelijk in te bouwen

Wie er tegenop ziet z’n vork open te schroeven, kan ik verzekeren dat het monteren van een ACS3-ombouwset een werkje van niks is. Op de website van Push vind je duidelijke instructievideo’s. Uiteindelijk ben ik er wel een uur mee bezig geweest, maar toen ik het spul voor een tweede keer moest inbouwen – Push had in eerste instantie een te korte veerstang geleverd, waardoor de veerweg slechts 130 mm bedroeg – was het vanwege de opgedane ervaring binnen 20 minuten gepiept. Voorafgaand aan het inbouwen heb ik verzuimd het hele spul te wegen, zowel de luchtveer die eruit ging als de staalveer, de geleidestang en de ‘air-bump-stop’ die er voor in de plaats gekomen zijn. Maar reken voor het gemak op een gewichtstoename van zo’n ruim 300 à 350 gram, met als grootste boosdoener de zware staalveer. Push brengt die overigens in zeven verschillende hardheden, dus voor iedere rijder is er een veer die precies past bij zijn gewicht en rijstijl. De mijne, de blauwe-variant, valt met een bereik van 68 tot 78 kilo mooi in het midden.

Op het Push-afsluitdopje na is niet te zien dat je met een gemodificeerde vork onderweg bent.

Een luchtventiel in een voorvork met spiraalveer? Jazeker, want de stopper die doorslaan van de vork voorkomt breng je met lucht op druk.

Uniek: air-bump-stop

Voor ik over ga tot het beschrijven van m’n rijervaring nog even een belangrijk punt: de air-bump-stop die zich tussen de staalveer en de bovenkant van de vorkbuis bevindt. Waarom dat belangrijk is? In tegenstelling tot luchtvering is de veerkarakteristiek van een spiraalveer niet progressief, maar lineair. Anders gezegd: een spiraalveer wordt naarmate de ingaande slag dieper wordt niét steeds stugger. Dat betekent, dat je bij een staalveer in principe ondersteuning tekort kan komen in het laatste deel van de slag. Of dat de veer bij een harde impact luidruchtig te kennen geeft dat veerweg geheel verbruikt is.

Spiraalveer

Onder de afsluitdop zit ‘ie er toch echt: de spiraalveer.

Niet bij de ACS3 Coil Kit. Als de vork ongeveer op twee derde van z’n ingaande slag is, komt de onderkant van het zuigerstangetje van de air-bump-stop – feitelijk een luchtveer in miniformaat – in contact met het voetje waarom de spiraalveer rust. Op de opengewerkte foto van de complete set-up is dat goed te zien. Afhankelijk van de hoeveelheid lucht die erin is gepompt – tussen 0 en 50 psi – vertraagt deze stopper de beweging van het laatste deel van de ingaande slag. Anders gezegd: hoe meer druk in de luchtkamer van de air-bump-stop, hoe progressiever de laatste derde deel van de veerweg is. Best slim, zo’n pneumatische tegenhouder, want hiermee wordt net als bij een conventionele luchtgeveerde vork het doorslaan aan het eind van de slag effectief voorkomen, gecombineerd met het voordeel van het soepele aanspreken dat een spiraalveer eigen is.

Luchtgeveerde eindstop

De onderkant van de air-bump-stop, een mini-luchtveer die doorslaan van de vork tegengaat. De luchtkamer kan een druk tot 50 psi aan, in de praktijk is 20 psi al genoeg om doorslaan effectief tegen te gaan. Bij snel inveren is het moment dat deze mini-luchtveer geactiveerd wordt als een zachte tik hoorbaar.

Soepel

Want dat is hoe de Push ACS3 Pike voelt: soepel. Wat heet: hij wordt er zo smeuïg van als een paling in een emmer snot! Gevoelig aanspreken krijgt een geheel nieuwe betekenis. Niet alleen in vergelijking met de Solo Air-luchtveer van de oude Pike, maar zelfs in vergelijking met de actuele DebonAir-luchtveren. Alhoewel de eerlijkheid me gebied te zeggen, dat het verschil met nieuwste generatie luchtvorken kleiner is dan met mijn 2015 Pike. Maar ook dan is het verschil er wel degelijk. Vorken met luchtvering zijn immers noodzakelijkerwijs voorzien van luchtdichte keringen die de interne weerstand verhogen.

Het valt niet te ontkennen: van de Push ACS3 Coil Kit wordt je bike niet echt lichter. Maar man-o-man, wat rijdt het subliem op wortelpaden.

De eerste afdaling met de ‘gepushte’ Pike is een openbaring. Zóveel grip, alsof het loopvlak van de band aan de grond gekleefd is. Natuurlijk, ook met een Push-veer in je vork verdwijnen wortels en keien niet, maar de extra grip en controle zijn onmiskenbaar. Terwijl de vork bij harde landingen of een verkeerd gekozen lijn niet doorslaat; de air-bump-stop doet hier zijn werk perfect. Het moment dat deze mini-luchtveer geactiveerd wordt is dan als een zachte tik hoorbaar.

Wellicht heeft mijn rijstijl er ook mee te maken dat de Push Pike en ik zo goed matchen. Je hebt bikers die voortdurend van links naar rechts over het pad hoppen, die obstakels liefst springend overwinnen, die gebruik maken van de compressie van hun vering om sneller door de bocht te komen. Bikers met zo’n actieve en agressieve rijstijl willen een onderstel met ‘pop’ en dan is luchtvering de voor de hand liggende keus. Maar ik ben zelf meer een ‘roller’. Blik naar voren, lijn kiezen en dan gewoon gáán. Snelheid, ja graag, maar niet dat continue hoppen en pushen. De veerkarakteristiek van een spiraalveer sluit hier beter op aan, met als niet onbelangrijk bijkomend voordeel van de spiraalveer, dat m’n armen en schouders minder snel vermoeid raken.

Conclusie

Als het gaat om het rijden is de Pike met Push ACS3 wat mij betreft een groot succes. Althans, in passend terrein. Ik heb ’m namelijk voornamelijk gereden in het Duitse trailcenter Rabenberg en het nabijgelegen Tsjechische bikepark Klínovec en op de trails daar is de vork een genot. Echter, of ik de Push Pike in m’n bike zou laten zitten tijdens lange Alpentochten weet ik nog niet. Hoe je het ook wendt of keert, zonder liftondersteuning moet je de extra massa zelf omhoog trappen. En wat dacht je van het schouderen van de bike in looppassages?

Testrijder Arjan is enthousiast over de Push Coil Kit: “Geef mij maar staal als ik daal!”

Ook financieel heb ik m’n twijfels. Ik had voor m’n oude Pike een mooie aanbieding te pakken. Maar voor de actuele RockShox Pike (of Fox 36) kost een Push ACS3-kit maar liefst € 340,-. En dat is best een bedrag. Vooral omdat de nieuwste generatie luchtvorken à la RockShox Pike of Fox Float 36 ook heel erg goed presteert als het gaat om soepel aanspreken. Aan de andere kant: zo’n Push-spiraalveer rijdt écht schandalig lekker…

Meer informatie: www.pushindustries.com

Nawoord

Wie zelf ook een 2015 Pike heeft of heeft gehad weet dat de demping van deze eerste generatie RockShox Pikes niet op het niveau staat van de huidige modellen. Niet voor niets is de Charger-demper opgevolgd door de Charger 2.0 en – recentelijk nog – de Charger 2.1. Om de demping van mijn ‘gepushte’ 2015 Pike qua niveau te laten aansluiten op de sublieme vering, heb ik ook de demper-cartridge vernieuwd. Charger 1.0 eruit, Charger 2.1 erin. Absoluut een verbetering – het bokkige dat de eerste generatie Charger-dempers kenmerkt is verdwenen – maar het heeft me nog eens € 220,- lichter gemaakt. Dat brengt het totale kostenplaatje op € 390,-, inclusief de korting op de Push ACS3-set. Okay, voor dat geld koop je nog steeds géén nieuwe vork, maar een flinke uitgave is het wel. Hou er daarnaast ook rekening mee, dat de overstap naar spiraalveer onomkeerbaar is. Omdat de veer krasjes op de coating aan de binnenkant van de vork veroorzaakt, is die niet meer luchtdicht. Aan de andere kant: waarom zou je terug willen naar luchtvering? Want had ik je al verteld dat zo’n Push-spiraalveer fantástisch rijd…?

Tekst & foto’s: Arjan Kruik

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Jurriaan
Jurriaan
30 dagen geleden

Ik ben niet direct overtuigd dat de spiraalveer zoveel voordelen heeft als gelijktijdig de demper vervangen is. Meer grip komt ook zeer zeker uit een nieuwe of getunede demper. Dit gebaseerd op mijn eigen ervaring met een 2014 Pike* met een door MST getunde demper.

*Waar de 2018 Debonair al eerder aan toegevoegd was.