Test | Lezyne Connect Drive: draadloos licht in de duisternis

De tijd dat je een vermogen uit moest geven aan een set lampen die enigszins bruikbaar is in een donker bos*, ligt al lang achter ons. Het aanbod is in de voorbije jaren exponentieel toegenomen, terwijl de prijzen zijn gedaald. Niet op de laatste plaats door sterke technische ontwikkelingen op het gebied van LED’s en accu’s. Lezyne had al een breed aanbod, maar vergrootte dat onlangs verder met de Connect Drive. Een compacte lampenset mét een remote. Ik ging er de duisternis mee in…

Lezyne Connect Drive

Lezyne Connect Drive

Lezyne Connect Drive

Het programma van Lezyne omvat niet minder dan 52(!) lampen. Dat varieert van een eenvoudig helmlampje met 7 lumen, e-bike specifieke koplampen, tot lampen met zó veel licht dat ze niet zouden misstaan op een bouwplaats. De Lezyne Connect Drive is een set bestaande uit een 800XL lamp voor op je stuur of helm en een Strip Drive achterlamp voor aan je zadelpen; beiden uitgevoerd met een draadloze verbinding met de -meegeleverde – remote. De set kost €149,95.

Constructie

De 800XL heeft een aluminium behuizing, zoals we gewend zijn van Lezyne. De lamp is uitgevoerd met twee LED’s die naast elkaar geplaatst zijn en een maximale lichtopbrengst hebben van 800 lumen. Bovenop bevindt zich één enkele drukknop met daarin een subtiel zichtbare LED die groen, rood of blauw oplicht om de status van de lamp, accu en de verbinding met de remote aan te duiden. Achterop vind je de USB laadpoort voor de interne accu achter een dik rubberen afdekkapje. Vaak zijn dit nogal fragiele afdichtingen die na 100x openen en sluiten, loskomen of afbreken. Goed om te zien dat dit bij de 800XL robuust is uitgevoerd. Het monteren van de lamp op je stuur doe je met een grote, brede en goed rekbare rubberen riem. De meegeleverde montagevoet op het stuur is gemaakt van relatief zacht, rubberachtig materiaal en met voldoende voorspanning op de rubberen riem zit de lamp solide op je stuur. Het nadeel is alleen dat ‘ie slechts rond het dunnere deel van je stuur past en zodoende al snel richting schakel-/remgreep gemonteerd moét worden.

Lezyne Connect Drive

De meegeleverde stuurmontage laat weinig diametervariatie toe; de klem past zelfs bij een 31,8 (dus niet overoversized stuur) niet dicht naast de stuurpen, maar slechts op het dunnere deel nabij schakel-/remgreep.

Strip Drive – eenvoud troef

Kunststof prevaleert bij de achterlamp. Zoals de naam – Strip Drive – doet vermoeden, is ‘ie langwerpig vormgegeven. Net als de voorlamp is hij met een rubberen riem gemakkelijk aan een zadelpen te monteren. Bovenop vind je eveneens maar één knop, ditmaal zónder LED-indicatie. De verlichting wordt gevormd door 5 onder elkaar gepositioneerde LED’s die door de rode lens (heel!) helder en breed uitstralen met een maximum opbrengst van 150 lumen. De LED’s zitten gemonteerd op een kleine printplaat, die naar onderen door de behuizing uitsteekt en zodoende dienst doet als USB ‘stick’. De positie is erg goed uitgekiend; hij past zelfs in de USB-poort van een relatief dunne laptop. Punten voor Lezyne! De rubberen afdekdop dicht strak en goed af om opspattende rommel van je achterwiel buiten te houden.

Lezyne Connect Drive

Lezyne Connect Drive

Lezyne Connect Drive

De remote, tenslotte, is even eenvoudig als compact. Aan de bovenzijde vind je twee drukknoppen met een LED-lampje eronder, zoals op de 800XL. Montage op je stuur doe je door middel van een eenvoudige o-ring, waarmee de knop strak en stabiel vastzit. Een CR2032 knoopcel zorgt voor de voeding.

Op mijn hardtail zonder remotes voor dropper en/of vering is er ruimte tussen de remgreep en het handvat: de remote ligt perfect onder duimbereik.

In combinatie met de dubbele hydraulische remote voor de Lefty en de achterdemper op mijn Cannondale Scalpel F-Si komt de remote redelijk ver van het handvat terecht; de bediening is hierdoor in eens een stuk minder gemakkelijk bereikbaar. Tijd voor een duimverlenger!

Specificaties Lezyne Connect Drive

 

Adviesverkoopprijs: €149,95
Optionele Helm Mount: €9,95

Website fabrikant: www.lezyne.com

Lezyne Connect Drive – 800 XL als helmlamp

Het op afstand kunnen bedienen van je verlichting heeft vooral meerwaarde wanneer de lamp zelf niet handig binnen bereik is. Om die reden leek de Lezyne 800XL met Connect Drive me dan ook vooral handig als helmlamp. Met de voor €9,95 los verkrijgbare Helm Mount zit de lamp vrij snel en stevig vast op mijn helm. De Helm Mount bouwt echter wel vrij hoog en dat maakt dat je je helm goed stabiel vast moet zetten op je hoofd. Het gewicht van de lamp geeft namelijk extra rukken aan de helm wanneer je door het bos stuitert.

Lezyne Connect Drive

Links de lamp, daaronder de losse voet die met de Helm Mount meegeleverd wordt. Die schroef je onder op de lamp, nadat je de stuurmontage-klemband los hebt gedraaid.

Veel, heel veel standen

Een product is goed wanneer je niet direct de handleiding nodig hebt. Die test doorstond de Lezyne Connect Drive set zonder hapering bij het tot stand brengen de draadloze verbinding. Zonder echt op te letten wát ik deed (lamp aanzetten en 3 seconde lang de remote bedienen), had ik in luttele seconden de gehele set gekoppeld en rijklaar. Na terugkomst van de eerste rit moest ik de handleiding er wél bij pakken. De 800XL heeft namelijk talloze standen; van diverse standen met continue opbrengst, schakel je sequentieel door naar de talloze knipperstanden… En die stroboscoop-standen verblinden je in een donker bos! Waarom zou je wíllen schakelen tijdens het rijden? Simpel; op een breed pad heb je niet per se 800 lumen nodig om voldoende te zien en spaar je de batterij liefst om je rit langer te kunnen maken. Zeker met koud weer waarbij batterijen minder lang mee gaan, is zo’n strategie wel nuttig.

Lezyne Connect Drive

‘Race mode’

Wat blijkt: De Lezyne ontwikkelaars hebben daar óók (zo) over nagedacht, zo bleek toen ik de handleiding wél las (RTFM…!). De 800XL is namelijk voorzien van een Race Mode. Deze activeer je door 5 seconden lang op de knop op de lamp te drukken, terwijl de lamp uit staat. Hierna schakel je door een druk op de knop op de lamp of op de remote telkens tussen de Overdrive en Economy setting met respectievelijk 800 en 150 lumen continue opbrengst.

Voor op de lokale paden, waar ik de weg goed ken, vond ik de maximale stand met 800 lumen voldoende. De bundel is daarbij niet heel uitgesproken gefocust; het licht is eerder diffuus en het totale lichtbeeld is daardoor redelijk rustig. Op iets onbekender terrein merkte ik wel dat ik de snelheid duidelijk liet zakken: een teken dat er misschien nét wat weinig licht is.

Voor op de lokale paden lijkt 800 lumen voldoende. De bundel is diffuus en het totale lichtbeeld is daardoor redelijk rustig.

De achterlamp heeft dan juist weer een gigantische lichtopbrengst. Hij licht een heel groot deel van het bos achter je rood uit. Mijns inziens overkill; een achterlamp gebruik je zodat achteropkomend verkeer op de openbare weg je ziet. Dat doen ze in eerste instantie al door die beweeglijke bouwlamp op je hoofd. De achterlamp heeft vervolgens ook nog eens 11 (!) standen. Van continu branden tot intrigerende discosettings, waarbij je bij vrijwel elk denkbaar liedje een passend knipper-patroon kunt vinden. In mijn optiek een gevalletje ‘leuk, maar [insert Michael Jackson move & kreet] niet echt nodig’.

Met de Strip Drive verandert het bos achter je in een Red Light District…

Bediening en gemak

Het schakelen tussen de standen gaat met remote gemakkelijk en snel. De knop op de remote is echter vrij klein en – zeker met een dikke handschoen – mist wat feedback. Aangezien de knop op je stuur – afhankelijk van de positie van remgreep en eventuele andere remotes – binnen handduimbereik zit, hoef je niet echt te zoeken en is er zonder die feedback beduidend beter te leven, dan wanneer je zo’n zelfde knop boven op je helmlamp moet gaan zoeken… Je hand is langer van het stuur en de kans dat je lamp verdraait is ook nog eens groter. Met het verschil van 650 lumen tussen beide standen heb je eigenlijk meer dan voldoende feedback om te weten dát je bediening succesvol was…

Qua batterijduur heb ik vooralsnog niet de grenzen opgezocht en kan dan ook geen sluitend antwoord geven of de door Lezyne opgegeven batterijduur per stand klopt. Heel veel langer dan 2 uur rij ik ’s avonds nooit en met de schakeling tussen de Overdrive en Economy setting had ik zelfs bij lage temperaturen (net boven het vriespunt) altijd voldoende ‘jus’ over. Vooralsnog komt dat neer op een voor mij zeer bruikbare levensduur.

Voor wie draadloze verbindingen maar lastig vindt en dat als overweging mee wil laten wegen: Wanneer je de lamp uitzet, gaat de koppeling niet verloren, tenzij de lamp (of de remote) helemaal leeg is. In verband met verstoringen van andere apparatuur tijdens transport (in een vliegtuig bijvoorbeeld) en/of lange termijn opslag waarbij je de batterijen zoveel mogelijk wilt besparen, kun je de lamp ook ‘echt helemaal’ uitzetten door 20 seconden op de knop van de lamp te drukken. De koppeling blijft dan niet sluimeren en moet je dus vóór gebruik de remote opnieuw koppelen.

De Helm Mount bouwt echter wel vrij hoog en dat maakt dat je je helm goed stabiel vast moet zetten op je hoofd. Het gewicht van de lamp geeft namelijk extra rukken aan de helm wanneer je door het bos stuitert.

Conclusie

Eerder kwam ik ook al tot de conclusie 800 tot 1000 lumen – gemiddeld genomen – voldoende kán zijn. Ja, méér is beter, maar heel veel meer dan 1200 lumen doet mijn inziens snel de term ‘nightbiken’ teniet. Goed: als je geen nachtdier bent… prima. Heb je geen zin om met een bouwlamp op pad te gaan, dan is de 800XL op bekend terrein toereikend.

De remote impliceert vooral dat de lampen ‘ver’ weg zitten van je handen om ze te bedienen. Bij montage op het stuur is dat niet het geval, maar hoe minder (lang) je je handen van het stuur hoeft te nemen, hoe beter. Daar is ook wel wat voor te zeggen. De helmoptie zie ik echter als dé troef waar de remote shines. Echter, de Helm Mount moet je los kopen… Niet dat dat met €9,95 een dure upgrade is, maar juist om die reden zou ik het logischer hebben gevonden als ‘ie standaard bij deze set zou zitten. Minder nuttig vind ik de remote in samenspel met die achterlamp. Eerlijk gezegd hoef ik niet zo nodig te switchen tussen standen van de achterlamp. Die moet gewoon branden of simpelweg knipperen (zodat ook de batterij langer mee gaat). Het zou nuttiger zijn wanneer je een tweede 800XL lamp kunt koppelen. Eén op je stuur, één op je helm…

Lezyne Connect Drive

One-by aandrijving, maar toch nog geen leeg stuur…

Zoals gezegd is het marktaanbod momenteel groot en in dit prijssegment zijn veel goede lampen te vinden. Lampen mét een draadloze bediening zijn echter zeldzaam. Met de Lezyne Connect Drive is dat aanbod dus verder vergroot en biedt Lezyne met deze lamp bovendien extra functionaliteit. De Connect Drive set blinkt – buiten zijn draadloze bediening – in niets extreem uit. De set is echter voldoende doordacht qua constructie én functionaliteit, is goed afgewerkt en is dus beslist het overwegen waard wanneer je de duisternis rond je wilt verlichten.

* Nightbiken: Lees de disclaimer!

Let op met nightbiken

Heel tof, nightbiken, maar het mag lang niet overal in Nederland. Terreineigenaren en -beheerders kunnen daarvoor diverse redenen aanvoeren, maar doorgaans heeft het te maken met verstoring van fauna. ’s Avonds worden veel dieren juist actief op de plekken waar overdag de mountainbikers, ruiters en wandelaars hun ding mogen doen. Een biker met een bouwlamp schrikt natuurlijk af, zeker met de snelheid waarmee hij zich verplaatst. Dit zorgt voor stress bij dieren en verstoort onder andere eetgedrag. Een vluchtend dier kan bovendien in paniek de weg op rennen. Omdat mountainbikeroutes vaak aan de rand van landgoeden liggen schuilt hier dus een reëel gevaar!

Wil je schade aan jezelf, de natuur en mogelijk derden voorkomen (alsmede een flinke boete)? Hou dan de volgende tips in je achterhoofd:

  • Zoek uit of je op je beoogde route mág nightbiken. Bossen en officiële natuurgebieden zijn in de regel ’s nachts niet toegankelijk. Dit geldt óók voor (nagenoeg) alle officiële mountainbikeroutes!
  • De uitzonderingen op die regel zijn doorgaans stadsparken en landgoederen van onder andere de gemeente.
  • Rijd niet in grote groepen. Dat is overdag al niet handig. Een flinke groep bikers met genoeg licht voor een voetbalstadion om jaloers op te zijn… Dat is zéker verstorend voor de natuur!

Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments