Review: E*Thirteen XCX IW24 carbon wielset

Want je kan nooit keuze teveel hebben

E*Thirteen timmert al enkele jaren heel hard aan de weg, of aan de singletrack, liever gezegd. Roadie-spul maken ze namelijk niet. Aanvankelijk vooral gericht op de markt waar veel veerweg en dik rubber dominant zijn. Sinds enige tijd zijn ze ook op dreef in het cross country segment.

In december vorig jaar introduceerden ze twee lichtgewicht 29” wielsets onder haar ‘cross country’ label XCX. Kort na de lancering ontvingen we een set en gingen er mee op pad.

E*Thirteen's XCX wielset

Dat ‘cross country segment’ waarvoor de XCX onderdelen bedoeld zijn, is nog relatief breed te interpreteren. Ze zetten het neer voor gravelbikes tot aan lichte trailbikes. Dat binnen die segmenten de wensen óók al uiteen kunnen lopen, was voor hen dan ook de reden om niet één, maar meteen twee hookless carbon velgen te ontwikkelen. De lichtste van de twee weegt circa 340 gram, is 28 mm hoog en heeft een inwendige breedte van 24 mm, waarmee ‘ie geschikt is voor banden van circa 2.0-2.3”. Met die breedte kan hij ook nog dienst doen op gravelbikes waar je breed rubber in kwijt kan. De andere velg in het programma meet inwendig 28 mm en is met 24 mm juist minder hoog, waardoor het gewicht nog een nog altijd respectabele 380 gram is. Deze velg is meer voor het lichtere trailsegment bedoeld en kan banden aan van 2.1 tot grofweg 2.4”. Beide velgen worden ook in complete wielsets geleverd. Ik ging op pad met de 24 mm brede IW24.

Specificaties

  • Velg: XCX Carbon IW24, hookless, 29” x 24 mm inwendige breedte;
  • Bandbreedte: 2.0-2.3”;
  • Naven: XCX aluminium hubshell en as; industrielagers
  • Inbouwbreedtes: Vóór 110 x 15 mm, achter 148 x 12 mm (Boost);
  • Cassettepassing: Shimano Microspline en Sram XD opties verkrijgbaar;
  • Vrijloop: 3 pallen, 6 graden vrijloop;
  • Spaken: DT Revolution (2,0-1,5-2,0 mm), voorwiel 24x, achterwiel 28x;
  • Spaaknippels: aluminium met washers;
  • Meegeleverde accessoires: tubeless tape, tubeless ventielen en 3 reserve spaken, nippels en washers per wiel.
  • Prijzen:
    • Voorwiel: € 899
    • Achterwiel: € 1.089
  • Gewichten (gewogen):
    • Voorwiel: 626 gram
    • Achterwiel: 810 gram
    • Ventiel, per stuk: 7 gram

Meer informatie: www.ethirteen.com
Distributie: www.cosmicsports.com

IW24 velg: hookless

De IW24 carbon velg is hookless en meet exact 24 mm intern. De wielen komen af-fabriek geleverd met netjes geïnstaleerde tubeless tape.

E*Thirteen ventielen

E*Thirteen’s tubeless ventielen wijken af van de massa. Je installeert ze door het blank alu binnenste deel vanaf de velgbedkant met een inbussleutel tegen rotatie tegen te houden, terwijl je het zwarte buitenste deel er vanaf de naafzijde opdraait. Op deze manier zouden gemakkerlijker afdichten. Tegelijkertijd zou het ontwerp een grotere luchtstroom toelaten om het oppompen te vergemakkelijken.

Tubeless

De wielset arriveerde met de tubeless tape en ventielen gemonteerd. De geclaimde 1.350 gram is bij deze wielset niet gehaald. Mijn weegschaal zegt 1.422 gram, inclusief tubeless tape, zonder ventielen (die zijn namelijk makkelijk te (de)monteren; de tape liet ik graag zitten…). Een vers setje Wolfpack tubeless ready banden zat binnen no-time en vooral zonder gehannes tubeless op de velg, alleen gebruikmakende van een vloerpomp. Heerlijk, wanneer band-velg-combinaties gewoon werken.

Wolfpack Cross 2,25"

Wolfpack‘s Cross 29×2,25″ band past perfect op de velg en ‘bolt’ mooi rond op…

Wolfpack Cross zijwanden

…waarbij de zijwanden prima support leveren.

Naven: kleine lagers

E*Thirteen maakt al enige tijd wielen in carbon en aluminium, telkens met eigen naven. Voor deze XCX wielsets werden nieuwe, lichtere naven ontwikkeld. De opbouw is redelijk hetzelfde als de overige naven van het merk, al zijn de onderdelen onderling niet uitwisselbaar. Zowel de voor- als achternaaf draaien op lagers met een relatief kleine buitendiameter; type 6803 2RS. Concreet zijn dit lagers met een binnendiameter van 17 mm een uitwendige diameter van slechts 26 mm. Connor Bondlow van E*Thirteen zegt daar over: “Het zijn de lichtste lagers die konden kiezen zonder een compromis te doen in levensduur. Ze hebben een bewezen kwaliteit, aangezien sommige van onze concurrenten ze ook toepassen.”

Een kleiner (/dunner) lager heeft in de regel een kleiner draaggetal, dus zou een logische conclusie zijn dat ze toch minder lang meegaan. Nu is duurzaamheid van lagers niet alleen afhankelijk van hun afmeting. Ook de constructie er omheen speelt een belangrijke rol, waar en hoe zitten ze gemonteerd bijvoorbeeld. Montagetoleranties kan ik echter niet met het blote oog beoordelen.

XCX achternaaf

XCX voornaaf

Naven: extra afdichtingen

Wat ik wél zie is dat beide einddoppen van de voornaaf en de linker einddop van de achternaaf extra rubberen labyrintafdichtingen hebben. Extra afdichtingen klinkt als ‘top, moet je hebben!’, maar ik ben daar altijd wat meer gereserveerd in. Dergelijke extra barrières voorkomen namelijk óók dat condens – dat uiteindelijk tóch in de naaf doordringt – niet weg kan. Bij gevolg tast het staal van de lagers aan en gaan lagers eerder stuk. Zeker bij stilstand; zodra je de wielset blijft gebruiken, treed dit effect simpelweg minder snel op.

Ik heb de wielset de voorbije natte periode niet ontzien en ben óók niet subtiel geweest tijdens het afspuiten. Achter de afdichtingen ben ik vooralsnog géén vuil tegen gekomen. Maar dus al wél vocht. Nu zijn de einddoppen zeer eenvoudig los te nemen en kun je dus de boel droog maken. Denk dus niet dat je door de extra afdichting minder aan onderhoud hoeft doen. Het enige wat wel helpt voor langere periode zónder schoonmaken, is een extra laagje vet aanbrengen tussen de afdichting en het lager. Dat heeft bij deze wielset de laatste paar ritten en schoonmaakbeurten prima het vocht buiten gehouden.

De naven lopen ondanks de extra dichtingen nog wel gewoon licht. De lagers zijn overigens niet na te stellen; je rijdt er mee totdat er speling is. Precies zoals je dat van je bijvoorbeeld je DT Swiss of Hope naven kent.

XCX extra afdichting

Voor- en achternaaf hebben extra rubberen labyrintafdichtingen rondom hun einddopjes om de relatief kleine/dunne lagers extra af te schermen.

Vrijloop

De Shimano Microspline compatible driver van de achternaaf liet zich ook betrekkelijk eenvoudig vervangen door een Sram XD versie. E*Thirteen levert alleen die twee opties. Een authentieke Shimano HG-driver voor alle Shimano (compatibele) cassettes tot en met 11-speed is er helaas niet. En in zo’n overgangsperiode als nu, waar velen nog met 11 speed rijden is, dat toch wel een dingetje… Datzelfde kan gezegd worden voor de inbouwbreedtes. Deze wielsets zijn er alleen met boost-inbouwbreedtes, dus vooraan 110 x 15 mm en achteraan 148 x 12 mm. Mijn hardtail, een Santa Cruz Highball uit ’19 heeft wél die boost inbouwbreedtes, maar ik rij op die bike nog wel met Shimano 11-speed XTR. Binnen het XCX programma vond ik gelukkig wel een passende oplossing in een 11-speed 9-39t cassette die op een XD driver gemonteerd moet worden.

De vrijloop is er een met pallen. 3 stuks, meer bepaald. Die zijn met 9 mm vrij breed en elke pal heeft twee contactvlakken. Ze grijpen in een ring met 60 tanden. Dat betekent dus een vrijloophoek van 6 graden; heel veel kleiner voegt mijn inziens niet echt wat toe in de praktijk. Het geheel loopt noch super licht, noch super zwaar; vergelijk het met de vrijloop van Hope. Oók wat betreft geluid. Ik kan het wel waarderen.

XCX Microspline driver

Stijf

Dat snelle aangrijpen past goed bij het karakter van deze wielset. Een lichtgewicht wielset als deze accelereert altijd lekker en je bike er mee upgraden voelt toch alsof je ineens superkrachten hebt. De slechts 28 DT Swiss Revolution (2.0-1.5-2.0 mm) spaken in het achterwiel hebben met hun klassieke kruis-over-drie patroon geen enkel probleem om het vermogen op de cassette om te zetten in voorwaartse snelheid. Daarbij voelen de wielen zijdelings ook stijf en stuurt het voorwiel dan ook strak. Met 28 mm zijn de velgen relatief hoog in een tijd waarin juist veel velg-/wielfabrikanten de trend naar lagere en meer ‘vergevingsgezinde’ velgen volgen. Zover ik met 65 kg en gemiddeld 1,3 tot 1,4 bar in de banden er heel fijngevoelig in zou kúnnen zijn, ben ik geneigd te zeggen dat de XCX wielen wat ‘harder’ zijn dan de Reserve 25 carbon wielset van Santa Cruz die ik hiervoor in mijn Highball had zitten. Buiten deze observaties kan ik weinig noemenswaardige dingen benoemen, wat eigenlijk prima is. Als een wielset écht opvalt, dan is ‘ie uitgesproken en dat is niet altijd positief.

E*Thirteen XCX carbon weave

De XCX velgen zijn geheel symmetrisch. De IW24’s hebbben een blanke lak. Slechts erg dichtbij zie je de fijne vezels. En de deelnaad van de mal eveneens.

In een markt van overvloed een zeer interessante optie

We zeggen het bij vrijwel elke wielsetreview: Als je in de markt bent voor een nieuwe set wielen, dan heb je keuze te over. Er is een enorm groot aanbod. Ook in het high-end segment met carbon wielen is er genoeg te kiezen. Carbon wielen zijn echter altijd een significante kostenpost. E*Thirteen’s XCX is met een setprijs van € 1.998 ook géén kiloknaller. Kijkende naar dat prijssegment zijn deze wielen een prima optie. Ze spreken misschien in technische opzicht in niets enorm uit, maar ik vind dat beslist geen nadeel. De velgen zijn strak, stijf en netjes afgewerkt. De vrijloop pakt lekker snel op en ondanks de misschien wat kleine lagers, is de indruk van de bouwkwaliteit goed. De toleranties móeten wel goed zijn, want het draait allemaal erg mooi en licht, zoals op dag één. Al is daar nog enige reservering; na een paar honderd testkilometers zou je ook niet anders mógen verwachten dan dat. Keiharde uitspraken over lange termijn duurzaamheid kunnen we nu simpelweg nog niet doen.

XCX Race

In het marktsegment waar deze wielen zich bevinden vind je momenteel wel redelijk wat verschillen in de geboden garantie. Van een levenslange crash replacement tegen een korting tot gratis vervanging tot een paar jaar. En juist hier scoort E*Thirteen extra. Ze doen niet moeilijk: je hebt gewoon levenslange garantie op de carbon velgen. Crash je een wiel in het eerste jaar, dan krijg je gewoon een volledig nieuw wiel. Na dat jaar krijg je, eveneens zonder kruisverhoor, een vervangende velg. En dat maakt de wielset in een markt van relatieve overvloed van ‘gewoon nog een optie’ tot een zeer interessante optie, als je het mij vraagt.

Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand

Posted in Reviews and tagged , , , , .

Reacties

avatar