Test | Bontrager Blaze Wavecel: Helm met rotatiebescherming

Als het gaat om het ontstaan van hersenletsel lijkende rotatiekrachten die bij een val optreden de grootste boosdoeners. Met de Wavecel-technologie zegt Bontrager dit probleem voor een belangrijk deel opgelost te hebben. Arjan ging op pad met de Bontrager Blaze Wavecel . “Ik ben er gelukkig niet op gevallen. Maar lekker zit-ie sowieso…”

Bontrager Wavecel Blaze.

Bontrager Blaze: veiliger dankzij Wavecel?

Wie zijn hoofd optimaal wil beschermen ontkomt niet aan een helm die niet alleen een lineaire impact kan opvangen, maar die óók de bij een val optredende rotatiekrachten weet te absorberen. Reden: júist die rotatiekrachten blijken vaker wel dan niet de oorzaak van hersenletsel. De verklaring daarvoor is verrassend simpel: als tijdens een val met een draaiende beweging erin de helm de grond raakt, dan wordt deze draaiing plotseling gestopt. Echter, de hersenen die binnenin de schedel min of meer ‘ronddrijven’, roteren dan nog een stukje door. En dat is nogal schadelijk.

“Om dit probleem te pareren vind je tegenwoordig in de betere helmen een systeem dat rotatiekrachten opvangt. Met Wavecel heeft Bontrager hiervoor een eigen technologie in huis.”

Om dit probleem te pareren vind je tegenwoordig in de betere helmen een systeem dat rotatiekrachten opvangt. Het meest bekende is MIPS, wat staat voor Multi-directional Impact Protection System. MIPS is niet merkgebonden, je treft dit systeem dus bij heel veel helmenmerken aan. Ondanks dat MIPS effectief lijkt te zijn – helmen met MIPS scoren bovengemiddeld goed in de onafhankelijke helmentest van het Amerikaanse Virginia Tech testinstituut – zijn er toch fabrikanten die denken dat het beter kan en/of die zich willen onderscheiden met een eigen technologie. De SPIN-technologie van POC (Shearing Pad INside) is daar een goed voorbeeld van. En dus ook de Wavecel-technologie van Bontrager, zoals toegepast in het model Blaze dat ik ruim een jaar gedragen heb.

Veilig: de Bontrager Blaze Wavecel bedekt de slapen en loopt tot in de nek door.

Ondanks de wat meer gesloten structuur van het Wavecel-materiaal is de ventilatie prima.

De ABS-buitenschaal is verlijmd met een EPS-binnenschaal. En daaronder zit als extra beschermlaag – als een soort van binnenhelm – het Wavecel-materiaal.

Hier is goed te zien dat de Wavecel-structuur en de EPS-binnenschaal niet vast met elkaar zijn verbonden.

De Wavecel-structuur vormt als het ware een helm in een helm.

In dit gat kun je een magnetische Bontrager Blendr lamp- of GoProhouder monteren. Als deze bij een val belast wordt, breekt-ie volgens Bontrager snel en makkelijk uit. Desondanks ben ik geen voorstander van camera’s of lampen op een helm. Maximale veiligheid voor alles.

Bescherming tegen rotatiekrachten: uniforme normering ontbreekt

Bontragers Wavecel heeft op het eerste gezicht wel wat weg van het honingraatachtige Koroyd-materiaal zoals bijvoorbeeld Smith en Endura dat in hun helmen gebruiken. Maar als je beter kijkt zie je dat beide materialen van elkaar verschillen. Is Koroyd opgebouwd uit met elkaar versmolten kunststof buisjes, Wavecel bestaat uit kunststof strips die in een wisselend golfpatroon met elkaar zijn verbonden. En terwijl Koroyd specifiek niét is bedoeld om rotatiekrachten op te vangen – merken die Koroyd gebruiken combineren dit materiaal daarom met een MIPS-liner – is Wavecel daar juist wél voor gedacht. Juist vanwege z’n golvende vorm kan Wavecel namelijk in een driedimensionaal vlak vervormen en zou het materiaal in staat moeten zijn zowel lineaire als rotatiekrachten op te vangen. Of het materiaal dat ook écht doet kan ik je niet vertellen; hoezeer ik ook van m’n werk hou, voor een praktijktest op dit vlak stel ik mijn hoofd liever niet beschikbaar. Feit is wel dat Bontragers Wavecel-helmen bij de helmentest van Virginia Tech net als de MIPS-helmen vijf sterren scoren.

“Over óf de Bontrager Wavecel Blaze veiliger is dan een vergelijkbare helm zónder Wavecel ga ik het hier verder niet hebben. Reden: uniforme testprocedures waarmee de reductie van rotatiekrachten in fietshelmen gemeten worden, bestaan helaas niet.”

Over óf de Bontrager Wavecel Blaze veiliger is dan een vergelijkbare helm zónder Wavecel ga ik het hier verder niet hebben. Reden: uniforme testprocedures waarmee de reductie van rotatiekrachten in fietshelmen gemeten worden, bestaan helaas niet. Bij zowel de Europese EN-1078-normering als bij de strengere Amerikaanse Snel- en ASTM-normeringen wordt voornamelijk de bescherming tegen de inwerking van lineaire krachten gemeten. Voor de bescherming tegen rotatiekrachten zal je dus moeten vertrouwen op de resultaten van de Virginia Tech-tests. Deelname aan deze test is voor fabrikanten echter niet verplicht.

De Bontrager Wavecel Blaze zit echt prima, maar het gewicht is niet gering en ook het volume is redelijk fors.

De ABS-buitenschaal loopt helemaal door tot aan de rand. Minder licht, maar wel steviger.

De kussentjes die tussen het Wavecel-materiaal en het hoofd zitten zijn relatief dun en uitsluitend aan de voorkant gepositioneerd.

Niet licht, wel degelijk

Waar ik natuurlijk wél wat over kan zeggen is alle andere zaken die bij een mountainbikehelm van belang zijn. Pasvorm, ventilatie, gebruiksgemak, degelijkheid, gewicht. Om maar even met dat laatste te beginnen: de maat M testhelm weegt 418 gram. Dat is best fors. De ‘binnenhelm’ van Wavecel-materiaal is daar ongetwijfeld debet aan. Maar ook de constructie op zich is degelijker dan gemiddeld. Zo loopt de ABS-buitenschaal helemaal door tot over de randen, zodat de relatief kwetsbare binnenschaal van polystyreen-schuim (EPS) nergens onbedekt is. Dat komt de levensduur ten goede, maar voegt ook gewicht toe.

“Wellicht is het gewicht voor weight-weenies een dealbreaker, ik kan me er eerlijk gezegd niet zo druk over maken. Een helm moet, naast veilig zijn, vooral lekker zitten.”

Wellicht is het gewicht voor weight-weenies een dealbreaker, ik kan me er eerlijk gezegd niet zo druk over maken. Een helm moet, naast veilig zijn, vooral lekker zitten. Dat heeft mijn prioriteit. En lekker zit-ie, deze Bontrager Blaze! Geen drukpuntje te bekennen, terwijl de passing wel zodanig stevig is, dat de helm zelfs zonder kinbandje op m’n hoofd blijft zitten. Dat is niet alleen comfortabel, maar eveneens veiliger. Overigens; mocht de Blaze bij jou niét lekker zitten, dan kun je ‘m binnen dertig dagen na aanschaf gewoon terugbrengen/-sturen. Het bedieningsgemak is ook dik voor elkaar, met een BOA-draaiknop achterop en een praktische Fidlock-magneetsluiting aan de voorkant.

Zeker niet te warm

Alhoewel de 13 ventilatiegaten in de helm bijna allemaal nogal groot zijn, lijkt de daaronder liggende, relatief fijnmazige Wavecelstructuur de doorstroom van verse lucht te hinderen. Collega-fietsjournalisten plaatsten hier in negatieve zin ook al opmerkingen over. Echter, in de praktijk blijkt de Blaze niet warmer dan andere helmen. Zelfs bij zomers temperaturen vertaalt de aanwezigheid van de Wavecelstructuur zich niet in oververhitting. Maar goed, ik ben niet zo’n zweter, dus daar kan het aan liggen. Het extra meegeleverde NoSweat-kussentje, met siliconenstrip op het voorhoofd die ‘doorlekken’ van transpiratievocht op het gezicht moet tegengaan, heb ik in ieder geval niet hoeven gebruiken.

“Bij gewoon gebruik, dus met de pootjes van je zonnebril over je oren, is de match prima. De schaal van de helm en de brillenglazen raken elkaar niet en ook rond de oren zitten de pootjes en de helm en bandjes elkaar niet in de weg.”

Bij gewoon gebruik, dus met de pootjes van je zonnebril over je oren, is de match prima. De schaal van de helm en de brillenglazen raken elkaar niet en ook rond de oren zitten de pootjes en de helm en bandjes elkaar niet in de weg. Althans, bij de zonnebrillen die ik in gebruik heb. Voor gebruik met een goggle is de Blaze niet echt geschikt. Het kan, maar aan de achterkant is niet in een klemmetje voor de strap voorzien. En de zonneklep is zodanig lastig verstelbaar – feitelijk heeft deze maar één stand – dat je je goggle als je ’m even niet op wilt niet of nauwelijks óp je helm kunt plaatsen.

Bril en helm zitten elkaar niet in de weg.

De bandjes zijn dun en soepel, zodat ze niet hinderen. De verstelbaarheid is prima.

De magnetische Fidlock-sluiting kun je met één hand openen.

Met een BOA-ratelsluiting zet je de helm vast.

Ondanks de onderliggende Wavecel-structuur is de ventilatie prima.

Conclusie

Heerlijk helm, die Bontrager Blaze Wavecel, ik kan niet anders zeggen. Of dat voor iedereen op gaat weet ik niet – een helm moet je vooraf altijd goed passen – maar bij mij zit-ie echt heerlijk. Daarbij is de constructie degelijk en zijn de sluitingen gebruiksvriendelijk. Of de veiligheid ook op zo’n hoog niveau staat heb ik gelukkig niet hoeven beoordelen, maar de vijf sterren in de gerenommeerde Virginia Tech-tests bieden mij op dat vlak voldoend vertrouwen.

In tegenstelling tot wat je soms hoort en leest is bij mij de ventilatie ook gewoon goed, ondanks de relatief fijnmazige Wavecel-structuur. Nadeel is wel dat het hierdoor niet mogelijk is je bril óp de helm te plaatsen. Ook de enigszins lastige verstelbaarheid van de zonneklep kan voor sommigen een probleem zijn, alhoewel die klep voor mij precies goed staat en ik dus niet de behoefte heb om deze überhaupt te verstellen.

En dan is er natuurlijk nog de prijs: vanaf € 249,95 en oplopend tot € 279,95 voor de LTD-modellen. Best pittig. Sterker, het is de duurste helm die ik tot nu toe heb gedragen. Duurder nog dan de POC Tectal Spin, tot nu toe mijn duurste helm. Voor die prijs biedt Bontrager wel 1 jaar crash-replacement-garantie. Dat wil zeggen dat ze je een nieuwe helm geven als de huidige binnen 1 jaar na aankoop bij een val beschadigd mocht raken. Goede service, maar dat neemt niet weg dat je ook voor minder kunt slagen als je op zoek bent naar een veilige, comfortabele en degelijk mountainbikehelm. Aan de andere kant: een nieuw hoofd, dát is pas onbetaalbaar.

Bontrager Blaze Wavecel | Prijzen en specificaties

Bontrager brengt de Blaze Wavecel in de maten smal (51-57 cm), medium (54-60 cm) en large (58-63 cm). Je kunt kiezen uit vijf verschillende kleuren, waarbij de tweekleurige modellen met € 259,95 een tientje duurder zijn dan de effen modellen. Daarnaast brengt Bontrager een serie Blaze LTD-modellen. Die kosten € 269,95. Op alle modellen zit 1 jaar crash-replacement-garantie. Raakt de helm binnen een jaar na aanschaf beschadigd door een val, dan krijg je gratis een nieuwe.

Meer informatie: trekbikes.com

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments