Test | Cube Strover MIPS: degelijke allmountain-helm met rotatiebescherming

Als je als fietsfabrikant tegenwoordig een beetje wilt meetellen, moet je een eigen lijn accessoires hebben. Denk aan wereldwijde opererende merken als Giant, Trek en Specialized. Ook het Duitse Cube heeft zich inmiddels met een uitgebreide collectie schoenen, kleding en helmen bij dit groepje aangesloten. Sebastiaan is de afgelopen zomers met hun luxe allmountain-helm op pad gegaan: de Cube Strover MIPS. 

Cube Strover MIPS

Cube Strover MIPS

Degelijke constructie

De Cube Strover MIPS is een stoer ding om te zien. Ver naar achteren doorgetrokken, met forse ventilatiegaten. Ook de gehele onderkant van de helm is versterkt. Prima, zo beschadigt de helm minder snel. Niet alleen tijdens het gebruik, maar ook bij transport in de auto. Ook over de sluiting is nagedacht: Cube past een magnetische Fidlock-sluiting toe. Praktisch, je kunt deze sluiting met één hand sluiten en openen. En dat geldt ook voor het spansysteem met draaiknop in de nek. De grote zonneklep is in hoogte verstelbaar. Hij kan zelfs zover omhoog, dat je er een goggle of zonnebril onder kunt verstoppen.

 
Cube Strover MIPS

Ook de onderkant van de helm is versterkt.

Cube Strover MIPS

Praktische Fidlock-magneetsluiting.

Cube Strover MIPS

Ehh ja, dit is met recht een zonneklep!

Fijne pasvorm

De pasvorm van de Strover helm is goed, zonder drukpunten. Fijn, want die was bij de Badger, een Cube-helm die ik vorig jaar probeerde, voor mijn hoofd niet echt optimaal. Overigens zegt dat op zich natuurlijk niet zo veel, want een helm die bij mij als gegoten zit, kan bij jou misschien drukpunten hebben. Of andersom. Maar goed, bij mij zit-ie erg lekker en blijft-ie goed op z’n plaats. Dat is niet alleen omdat de vorm van de helm goed aansluit op die van mijn hoofd, maar ook omdat het spansysteem zowel in de hoogte als in de breedte goed verstelbaar is.

 
Cube Strover MIPS

Spansysteem is met één hand te bedienen.

Cube Strover MIPS

Het spansysteem is ook in hoogte verstelbaar.

Met MIPS

Los van al het bovenstaande is een belangrijke toegevoegde waarde van de Cube Strover het MIPS-systeem. Okay taalpuristen, nu schrijf ik eigenlijk twee keer het woord ‘systeem’. De letters MIPS staan namelijk voor Multi-Impact Protection System. Dankzij MIPS kan de buitenschaal enigszins verdraaien ten opzichte van het hoofd, waardoor de bij een val optredende rotatiekrachten – die voor een belangrijk deel verantwoordelijk zijn voor hersenletsel – geneutraliseerd zouden worden. Werkt MIPS? Feit is dat fietshelmen met MIPS keer op keer als beste getest worden door het Amerikaanse testinstituut Virginia Tech.

 
Cube Strover MIPS

Nooit onomstotelijk bewezen, maar MIPS lijkt rotatiekrachten behoorlijk effectief op te vangen.
Wat is MIPS? – Klik hier voor meer achtergrondinformatie

Wat is MIPS?

MIPS staat voor Multi-directional Impact Protection System. Je herkent het aan de gele-liner die aan de binnenzijde van de helm is aangebracht. Dankzij MIPS kan de buitenschaal van een helm enigszins verdraaien ten opzichte van het hoofd, waardoor de bij een val optredende rotatiekrachten – die voor een belangrijk deel verantwoordelijk zijn voor hersenletsel – geneutraliseerd zouden worden.

Heel plastisch gezegd: als tijdens een val waarin een rotatie zit de helm de grond raakt, dan wordt deze rotatie plotseling gestopt. Echter, de hersenen die binnenin de schedel een beetje ‘ronddrijven’ roteren nog een stukje door. En juist dát kan (ernstig) hersenletsel veroorzaken. Een helm met MIPS gaat dit enigszins tegen. De werking van dit principe, dat mede is ontwikkeld door het Royal Institute of Technology in Stockholm, is overigens (nog) niet keihard wetenschappelijk aangetoond. Maar dat ze veilig zijn blijkt uit het feit dat fietshelmen met MIPS bovengemiddeld goed scoren in de helmentests van het Amrikaanse testinstituut Virginia Tech. MIPS is niet merkgebonden en kun je dus bij allerlei helmenmerken tegenkomen.

MIPS binnenwerkAan de binnenzijde van de helm is een extra liner aangebracht.
Gele linerDie (altijd gele) liner is opgehangen via losse stripjes, waardoor de liner iets kan verdraaien ten opzichte van de buitenschaal. Merk op: zo’n liner is niet losneembaar, altijd helm-specifiek en is dus niet universeel uitwisselbaar.

Meer informatie: MIPSprotection.com

Actioncam op je helm of niet?

Een ander onderscheidende feature op de Strover zijn de geïntegreerde X-Adapters voor het monteren van een actiecamera, hoofdlamp of achterlicht. Die laatste past netjes strak in de achterzijde van de helm. Prima dus. Maar de actioncam of hoofdlamp komen in de X-Adaper bovenóp de helm. Ik ben daar geen voorstander van. Een helm moet het hoofd beschermen bij een val en moet daarom niet dubbelen als lamp- of camerahouder. Het is wellicht een beetje vergezocht, maar ik weet uit betrouwbare bron dat het hersenletsel dat Michael Schumacher bij zijn ski-ongeluk opliep hoogstwaarschijnlijk is veroorzaakt door een actiecamera die door zijn lichtgewicht in-mold skihelm heenprikte. En laten nu ook nagenoeg alle mountainbikehelmen, dus ook de Cube Strover MIPS, in-mold helmen zijn, met een relatief dunne ABS-schaal met daaronder EPS-schuim. Op mijn helm dus geen camera.

 

X-Adapers boven- en achterop de helm voor het monteren van achterlicht, hoofdlamp of actioncam.

Conclusie

Fijne helm, die Cube Strover. Eigenlijk kan je in alle relevante vakjes een groen vinkje zetten. Stevigheid, detaillering, pasvorm, ventilatie, gebruiksgemak en looks zijn allemaal dikke prima. Ook de mogelijkheid een achterlicht te monteren is praktisch en veilig. Alleen de mogelijkheid om een actioncam of hoofdlamp bovenop de helm te monteren heeft omwille van de veiligheid niet mijn voorkeur. Maar goed, als jij daar niet mee zit, is het wel een praktische feature. En als je er net als ik een vraagteken bij zet, dan gebruik je die montagemogelijkheid toch gewoon niet? Want linksom of rechtsom, de Strover is een prima helm.

De Cube Strover MIPS komt in twee maten en vijf kleuren en kost € 199,95. Mijn testhelm in de maat M weegt 315 gram.

Meer info: www.cube.eu

Tekst: Sebastiaan Kruik
Foto’s: Arjan Kruik, met speciale dank aan de VVV van het Duitse Ertsgebergte.

 

Op dit soort natte trails is het een geruststellende gedachte met een veilige helm onderweg te zijn.
Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments