Tekst: Sebastiaan Kruik // Foto’s: Arjan Kruik
Nuroad C:62 SLT: zesduizend euro en toch een koopje…
Cube is op het oorlogspad. Hun wapen: een zeer agressieve prijsstelling. Zo kost Cube’s nieuwe carbon gravelbike, de Nuroad C:62, in de duurste SLT-uitvoering nog geen zesduizend euro. Veel geld? Zeker weten. Maar als je beseft dat je daarvoor Srams nieuwe draadloze 13-speed-groep Red XPLR AXS krijgt, plús een paar superlichte carbon wielen van Newmen, dan is het eigenlijk een koopje.
Reken maar even mee: als je die Sram Red XPLR AXS-groep op de Cube Nuroad C:62 SLT inclusief de geïntegreerde vermogensmeter los zou kopen, moet je rekenen op zo’n 4.400 euro. En de slechts 1.208 gram lichte Newmen Advanced SL X.R.36 Vonoa-wielen komen op een kleine 1.800 euro. Tel de prijzen voor de groep en de wielen bij elkaar op en je kan niets anders dan concluderen dat je de rest van de Nuroad C:62 SLT er gratis bij krijgt. Gekkigheid natuurlijk, want fietsfabrikanten betalen voor componenten hele andere prijzen dan jij en ik in de winkel. Maar dat neemt niet weg dat de Nuroad C:62 SLT extreem scherp is geprijsd.
Maar goed, prijs is niet alles. Sterker: als een fiets niet lekker rijdt kan-ie nog zo goedkoop zijn, maar blijft-ie uiteindelijk toch in de winkel staan. Ik heb een heel sterk vermoeden dat Cube daar met de Nuroad C:62 SLT absoluut niet bang voor hoeft te zijn. Deze nieuwe gravelbike uit Beieren is namelijk beslist meer dan een verzameling lichte en luxe onderdelen. Veel meer zelfs. Ik zal je hieronder uitleggen waarom ik dat vind.
Cube Nuroad C:62 2025: programma en prijzen
Cube brengt zes verschillende uitvoeringen van de nieuwe Nuroad C:62. Instappen kan al vanaf 1.999 euro in de vorm van de Nuroad C:62 One, met een mix van Shimano GRX 610 en 810 en aluminium Newmen Performance-wielen. Daarboven staan de Nuroad C:62 Pro en de Nuroad C:62 EX, voor respectievelijk 2.499 en 2.999 euro. Ongelofelijk maar waar: beide modellen komen met carbon wielen van Newmen en aan dat laatste model hangt Cube zelfs een draadloze Sram GX Eagle AXS Transmission 12-speed-groep!
Zie je elektrisch schakelen en carbon wielen wel zitten, maar heb je liever twee maal twaalf? Op de Nuroad C:62 Race van 3.499 euro vind je een complete Shimano GRX Di2-groep. De subtopper, de Nuroad C:62 SLX, komt voor 4.299 euro met 12-speed Sram Force AXS en carbon Newmen Advanced SL XR36-wielen. Het topmodel is de door ons geteste Nuroad C:62 SLT, die voor 5.999 euro op de website staat. Alle Nuroad C:62-modellen komen in vijf maten, van XS tot XL.
Meer info op cube.eu
Frame
Lichtgewicht carbon
Zoals de naam al aangeeft is het frame van de Cube Nuroad C:62 gemaakt van C:62-carbon. Niet het duurste en lichtste carbon dat de Duitse constructeur in huis heeft, maar altijd nog goed genoeg om een frame op te leveren dat in maat M rond 1.150 gram weegt. In combinatie met een royale hoeveelheid carbon onderdelen resulteert dat bij ‘onze’ Nuroad C:62 SLT in een totaalgewicht van slechts 7,66 kilo. Frame en vork zijn rondom royaal uitgerust met nokjes voor het monteren van bidonhouders, bagagedragers, spatborden en verlichting. Er is zelfs een montagepunt voor een achterstandaard! Framebescherming is ruimschoots voorhanden, zowel op de liggende achtervork als op de onderbuis.
De kabels gaan via het bovenste balhoofdlager het frame in. Het zijn er maar twee, alleen de remleidingen. Het derailleursysteem op de Nuroad C:62 SLT, Sram Red XPLR AXS, is namelijk draadloos. En omdat deze nieuwe 13-speed-groep gebruik maakt van Srams Transmission-technologie, vind je achteraan de Nuroad C:62 de daarvoor benodigde UDH-achterpatten. Wel elektrisch schakelen, maar dan liever met Shimano? Ook dat kan met dit frame: naast de trapas is plaats gemaakt voor een Di2-batterij. Frame en vork bieden volgens Cube plaats aan banden tot 50 millimeter, maar af fabriek hangt er 40 millimeter breed rubber in de Nuroad C:62 SLT.
Geen expliciete comfortconstructie
Het frame van de Nuroad C:62 beschikt niet over een expliciet comfortverhogende constructie zoals Treks Isospeed, Cannondale’s Kingpin of 3D Tubular op de nieuwe Lapierre Crosshill. Wel volgt de Beierse fabrikant het inmiddels breed gangbare concept met een dunne en laag op de zitbuis aangezette staande achtervork. Echter, ervaringen uit het verleden leren dat met deze constructie niet per se meer comfort gegenereerd wordt dan met een klassiek diamantframe. En dan is er nog de geïntegreerde zadelpenklem. Hierdoor steekt er extra veel zadelpen boven het frame uit. En doordat die zadelpen tevens dun is én van carbon, durft Cube een bovengemiddelde hoeveelheid rijcomfort te beloven.
Geometrie, maatvoering en zitpositie
Geen fratsen, maar het beproefde recept
Net als bij de constructie en vormgeving van het frame haalt Cube ook bij de geometrie van de Nuroad C:62 geen gekkigheid uit. Logisch; Cube heeft maar één model gravelfiets en daarmee moet het hele spectrum afgedekt worden, van gravel-race aan de ene kant tot gravel-adventure aan de andere kant. En dan is een geometrie die mooi in het midden van deze uitersten zit geen slecht idee. Dat deden ze in Beieren bij de vorige Nuroad C:62 ook al en dat apparaat was een qua verkoopaantallen enorm succes.
Het motto ‘never change a winning team‘ indachtig lijkt de nieuwe Nuroad C:62 qua geometrie een kloon van z’n voorganger. Natuurlijk, het is 2025 en dus is de zitbuishoek iets steiler en de reach iets langer. Maar met nadruk op iets, want het verschil met de vorige Nuroad C:62 is minimaal. Kijk maar even mee: de reach groeit van 389 millimeter 393 millimeter en de zitbuishoek gaat van 73,5 graden naar 74 graden. Minimale verschillen. En de overige maten wijken nóg minder af van die van de vorige Nuroad C:62. De liggende achtervork is 440 millimeter lang, de bovenbuis meet 560 millimeter, de balhoofdbuis 155 millimeter en de wielbasis 1.046 millimeter. Daarmee is ook de nieuwste Nuroad C:62 qua geometrie een echte allemansvriend.
Sportieve zitpositie, lastig stuur
Het zal je niet verbazen dat ook de zitpositie tamelijk middle-of-the-road is. Met mijn lichaamslengte van 180 centimeter kom ik volgens de online maatcalculator van Cube uit op framemaat M. En die blijkt behoorlijk goed te passen. Niet te lang of te kort en niet te hoog of te laag, maar wel aan de sportieve kant van het spectrum. Was de Nuroad C:62 SLT mijn eigen fiets, dan zou ik waarschijnlijk wel naar een iets kortere stuurpen gaan. Niet dat 90 millimeter te lang is, maar de nieuwe Sram Red-remgrepen zijn aan de bovenkant wat langer zijn dan de oude. En dat is toch de plek waar mijn handen het meest vertoeven. Met een stuurpen van 80 millimeter zou ik mijn handen weer op de gewenste positie kunnen brengen.
Nog even over het stuur: vanwege de zeer korte bocht is het lastig om de juiste plek voor de remgrepen te vinden; ze zitten al snel te hoog of te laag. In het eerste geval kun je met de handen onderin de beugels niet meer zo makkelijk bij de remgrepen komen en in het tweede geval is de zit iets dieper en gestrekter dan je zou willen. Ik loop hier vaker tegenaan; alhoewel ik dit soort korte en ondiepe gravelsturen over het algemeen heel plezierig vind rijden, is de match met de remgrepen niet altijd optimaal.
Onderdelen
Aandrijving en remmen: Sram Red XPLR AXS
Als de gravelbike een baby is van een racefiets en een mountainbike, dan is de Red XPLR AXS-groep die Cube aan de Nuroad C:62 SLT heeft gehangen een nakomeling van een racefiets- en een mountainbikegroep. Dankzij z’n speciale 13-speed-cassette en z’n derailleur met directe montage aan het frame, biedt deze nieuwe groep van Sram de kleine tussenstapjes van de racefietsgroep Red AXS en de schakelprecisie onder extreme omstandigheden van Srams Transmission-systemen.
Het bereik van 460 procent valt hier precies tussen: meer dan op een racefiets, minder dan op een mountainbike. Dat laatste lijkt me nauwelijks een bezwaar: met de 10/46-cassette achteraan en opties van 38 tot 46 tanden aan de voorkant kun je de groep tunen voor bijna iedere rit en elk soort terrein. Alleen als je écht de bergen ingaat en/of gaat toeren met zware tassen, dan kan Sram Red XPLR qua lichte verzetten tekort schieten, zelfs met het relatief kleine 40-tands voorblad waarmee de Nuroad C:62 SLT af fabriek geleverd wordt.
De remmen, remhendels en verstellers van de Red XPLR AXS-groep zijn gelijk aan die van de 12-speed racefietsuitvoering. Deze stoppers beschikken dus over veel remkracht en zijn zeer goed doseerbaar. Met één vinger remmen? Kan gewoon. Alleen is de vorm van de remhendels nog steeds niet mijn ding. Dat wil zeggen, met de handen bovenop de remgrepen. Ja, de bediening met de handen in die positie is ten opzichte van de vorige uitvoering ontegenzeglijk verbeterd. Maar nog steeds vind ik de ergonomie minder prettig dan bij de evenknieën van Shimano. Met de handen onderin de beugels is de ergonomie overigens wel erg goed.
Benieuwd naar alle ins en outs van deze nieuwe 13-speed-groep? Lees dan onze test van Sram Red XPLR AXS.
Wielen en banden: Newmen en Schwalbe
Op de testfiets, een voorseriemodel, zit een paar Advanced SL XR36-wielen van de Duitse wielenmaker Newmen. Fraaie carbon aero-hoepels met een gewicht van slechts 1.390 gram per paar. Maar het kan nog fraaier, want de serie-uitvoering Nuroad C:62 SLT staat op Advanced SL XR36 Vonoa-wielen. Dat zijn in de basis dezelfde wielen, maar dan niet met 24 stalen spaken, maar met slechts 21 (!) spaken van carbon. Dat reduceert het gewicht tot een indrukwekkende 1.230 gram. Helaas hebben we niet met deze über-wielen gereden. Maar goed, met de ‘gewone’ Newmen Advanced SL XR36’s in de testfiets is het allesbehalve behelpen. Je hoeft maar te denken aan versnellen en het gebeurt al.
Van het comfort daarentegen moet je geen al te grote verwachtingen hebben. Alhoewel de Advanced SL XR36’s voor wielen met zulke hoge velgen minder hard aanvoelen dan we vooraf verwacht hadden, zijn zeker geen comforttoppers. En de Vonoa-uitvoering zal vanwege z’n carbon spaken zeker niet minder hard aanvoelen. Eerder omgekeerd, als we er van uit gaan dat onze eerdere ervaringen met carbon spaken op dit punt van toepassing zijn.
Alhoewel in het frame banden tot 50 millimeter breed passen, kiest Cube bij de Nuroad C:62 SLT voor slechts 40 millimeter. Ja, brede banden zijn comfortabeler. En ja, brede banden rollen lichter in het terrein. Maar op (ver)harde ondergronden hebben smallere banden juist weer een streepje voor. Opvallend: Cube monteert voor en achter verschillende rubbers. Achteraan de notoir licht rollende Schwalbe G-One RS, voor de iets grover genopte Schwalbe G-One R. Een fijne combi die op de doorsnee Nederlandse gravelroute helemaal op z’n plaats is.
Getrimt op snelheid en efficiëntie
Nog even over de onderdelen als totaalpakket. Cube heeft de Nuroad C:62 SLT duidelijk getrimd op snelheid en efficiëntie. En veel minder op veelzijdigheid en comfort. Bij de Nuroad C:62 SLX, het model net onder de SLT, is precies het omgekeerde het geval. Op deze uitvoering vind je namelijk 45 millimeter banden, die bovendien een grover profiel hebben. Ook het derailleursysteem op de SLX is geschikter voor het ruigere werk: door een 11/52-tands mountainbikecassette toe te passen, heeft de transmissie op de Nuroad C:62 SLX een bandbreedte van 520 procent. En dankzij een 40-tands voorblad zijn de lichte verzetten ook écht licht. Bij de cassette van het een-maal-dertien-systeem op de Nuroad C:62 SLT is het bereik ‘slechts’ 460 procent. En is het lichtste verzet is met 46/40 niet voor iedereen Alpenproof.
Dit onderscheid tussen snelheid enerzijds en veelzijdigheid anderzijds vind je om en om in de gehele Nuroad C:62-serie. Als je in de markt bent voor een Nuroad C:62 is het dus belangrijk vooraf goed te bepalen wat er precies mee gaat doen. Onze inschatting is dat de snellere, meer op relatief gladde ondergronden afgestemde uitvoeringen van de Nuroad C:62 bij Nederlandse gravelbikers het meest in de smaak zullen vallen.
Hoe rijdt-ie?
Als ik voor het eerst m’n been over het zadel van de Nuroad C:62 SLT slinger is het gelijk genieten. De zitpositie is me namelijk op het lijf geschreven. Rechtop genoeg om meer dan alleen m’n voorband te zien, maar diep genoeg om de pedalen efficiënt rond te laten gaan en op onbeschutte wegen weg te kunnen duiken voor de wind. Asfalt, klinkers, veldwegen en bospaden; de Nuroad voelt los en levendig aan en nodigt uit tot tempo maken. De lichte wielen en uitzonderlijk rappe Schwalbe-rubbers dragen daar zeker aan bij.
Ook op wat ruwere paden voelt de Nuroad C:62 vertrouwenwekkend aan. De iets toegenomen reach van het frame resulteert in combinatie met de karakteristiek lange balhoofdbuis en het relatief korte en ondiepe stuur in een houding die gevoelsmatig veel controle oplevert. Echter, zodra je in lastiger terrein écht de proef op de som gaat nemen is een reality-check nooit ver weg. Hier is het overigens niet primair de geometrie die me parten speelt, maar de gemonteerde rubber. Met name de vrijwel profielloze G-One RS rond het achterwiel houdt niet van modderige ondergronden en gladde wortels. Voor je het weet is het gedaan met de grip. Gelukkig heeft de voorband wat dat betreft iets meer in huis, zodat een eventueel slippertje niet direct schadelijke gevolgen heeft.
Waar het Schwalbe-setje dan weer wel heel goed in is, is het generen van comfort. Maar ook het nieuwe C:62-frame is op dat vlak zeker niet onaangenaam. Gevoelsmatig is het stijf waar nodig en meegaand waar het kan. De rol van de dunne en relatief lange carbon zadelpen moet daarbij zeker niet onderschat worden. Minder gecharmeerd ben ik van het comfort dat het stuur biedt. Of meer precies: het stuurlint. Dat is niet alleen erg dun, maar ook tamelijk hard. Prima op een racefiets die voornamelijk glad asfalt ziet, maar op een veelzijdige gravelbike als de Nuroad C:62 zou ik toch liever een wat dikker en comfortabeler stuurlint zien.
Conclusie
Bij de modernisering van z’n nieuwe Nuroad C:62 heeft Cube zéker niet het kind met het badwater weggegooid. De kwaliteiten die z’n voorganger zo geliefd maakte – snelheid, wendbaarheid, comfortabele zitpositie – zijn in de nieuwe uitvoering behouden gebleven, maar met een lager gewicht, meer comfort, betere framebeschermers, meer nokjes en niet te vergeten UDH-achterpatten. Oftewel: het zou me niks verbazen als deze Nuroad C:62 in commercieel opzicht het succes van z’n voorganger gaat overtreffen.
Ja, veel merken hebben voor ieder subsegment een aparte gravelbike. Maar met de Nuroad C:62 bewijst Cube dat zoveel keus niet per se noodzakelijk is. Natuurlijk, wie op zoek is naar een volbloed adventure-bike kan misschien beter te rade gaan bij een gespecialiseerde aanbieder. En ook als je interesse de andere kant van het spectrum ligt, de kant van de compromisloze gravel-racer, zijn er zeker geschiktere modellen denkbaar dan de Nuroad C:62. Maar voor het gedeelte van de markt daartussen, zeg maar de doorsnee gravelbiker zoals jij en ik, is de Nuroad C:62 een perfecte match. Van snelle ritten met je vaste ploegje tot lange zwerftochten met bepakking, deze carbon Duitser draait nergens z’n hand voor om.
“Veel merken hebben voor ieder subsegment een aparte gravelbike. Maar met de Nuroad C:62 bewijst Cube dat zoveel keus niet per se noodzakelijk is. Van snelle ritten met je vaste ploegje tot lange zwerftochten met bepakking, deze veelzijdige carbon Duitser draait nergens z’n hand voor om.”
Wat geldt voor de Nuroad C:62 in het algemeen gaat ook op voor de Nuroad C:62 SLT in het bijzonder. Waarbij opgemerkt dat Cube bij het selecteren van de componenten voor dit topmodel de focus meer op op snelheid heeft gelegd dan bij sommige andere uitvoeringen. Maar goed, dat is wat mij betreft een extra pluspunt. Immers, de gemiddelde Nederlandse gravelbiker heeft snelheid hoog, zo niet bovenaan z’n prioriteitenlijstje staan.
En dan is er natuurlijk nog de extreem goede prijs-kwaliteitverhouding. Een complete 13-speed Sram Red XPLR AXS-groep met geïntegreerde vermogensmeter, superlichte Newmen Advanced SL X.R.36 Vonoa-wielen met carbon spaken, carbon stuur, carbon zadelpen, carbon zadel… dat alles en meer voor nog geen zesduizend euro! Zelfs de online concurrentie kan hier niet aan tippen. De catch? Die is er eigenlijk niet. Of het moet de garantie zijn, die bij Cube minder royaal is dan bij sommige andere merken. Maar als ik in de markt zou zijn voor een gravelbike à la Nuroad C:62 SLT, dan zou ik er geen probleem mee hebben daar overheen te stappen.
Cube Nuroad C:62 SLT | Prijs, specificaties en geometrie
Onderdelen, gewicht en prijs
Frame | C:62-carbon |
Vork | C:62-carbon |
Achterderailleur | Sram Red XPLR AXS, 1×13-speed |
Schakelaars | Sram Red AXS, 1×13-speed |
Crankset | Sram Red XPLR Power Meter, 40t, 172,5 mm |
Cassette | Sram Red XPLR, 10-46t |
Ketting | Sram Red E1 |
Remmen | Sram Red |
Remschijven | Sram Paceline X, 160/160 mm (v/a) |
Velgen | Newmen Advanced SL X.R.36 Vonoa, 36 mm hoog, 24 mm breed (intern), carbon spaken |
Voorband | Schwalbe G-One R, 700×40 |
Achterband | Schwalbe G-One RS, 700×40 |
Stuur | Newmen Advanced 318 G, 440 mm breed |
Stuurpen | Cube CIS, 90 mm |
Zadel | Acid Nuance SLT X Carbon, 140 mm breed |
Zadelpen | Newmen Advanced, Ø 27,2 mm |
Gewicht | 7,66 kg (framemaat M/56) |
Maximaal systeemgewicht | 115 kg |
Prijs | € 5.999,00 |
Garantie | Drie jaar garantie op het frame voor eerste eigenaar |
Geometrie
Website fabrikant: cube.eu
Mooie fiets! Lijkt verassend veel op mijn Rose Backroad Olive Pepper Green (en heb daar vergelijkbare positieve ervaring mee!)
“Ein wirklich großartiger Test mit tollen Bildern! Habt ihr das Bike gewogen? Laut Homepage soll es ja 7,50 kg wiegen, aber bei euch kommt es auf 7,66 kg. Ich vermute, der Unterschied von 166 g liegt an den Carbonspeichen. Mein SLT bekomme ich im Januar 2025 – ich freue mich schon riesig darauf!”
Das stimmt, wir haben das Fahrrad tatsächlich selbst gewogen, mit den Rädern mit Stahlspeichen. Der Gewichtsunterschied zum Serienmodell (mit Carbon-Speichen) wird dadurch verursacht. Daher können wir leider nicht sagen, ob das von Cube angegebene Gewicht tatsächlich stimmt.