Test | Silca Nastro Cuscino stuurlint voor de gravelbike

Niet dik, wél dempend

Ondanks dikkere banden en lagere bandenspanning krijgen de handen van een gravelbiker veel meer druk te verwerken dan een racefietser. Een stuurlint dat over goede schokdempende eigenschappen beschikt kan dus geen kwaad. Ook grip is voor gravelbikers van belang, zeker als de afdalingen wat ruiger worden. Het Amerikaanse Silca claimt met z’n Nastro Cuscino-stuurlint precies dát te bieden: een betere schokdemping én meer grip. Arjan zocht uit of deze claims waargemaakt worden.

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Silca Nastro Cuscino stuurlint gravelbike

‘Nastro Cuscino’ betekent vrij vertaald ‘Kussenlint’. Ondanks de voor comfortstuurlint relatief geringe dikte van 3,75 millimeter, belooft Silca het comfort van een regulier 5 millimeter dik stuurlint.

Silca Nastro Cuscino-stuurlint: meer comfort dankzij drielaagsconstructie?

Mooi hoe dat werkt, marketing. Ik heb namelijk altijd gedacht dat Silca een Italiaans merk was. Dat komt doordat veel van hun producten Italiaanse namen hebben. Zo heten hun multitools Nove, Tredici en Venti. En het stuurlint van Silca dat ik de afgelopen maanden heb gebruikt, heet Nastro Cuscino. Dat klinkt behóórlijk Italiaans, toch? Silca vindt zij oorsprong in Italië 1917, toen het werd opgericht door Felice Sacci. Zijn kleinzoon verkocht de merknaam een paar jaar geleden aan de Amerikaan Josh Poertner. Silca komt momenteel dus niet uit de Laars, maar uit de Verenigde Staten. Nou ja, niet helemaal meer gelukkig, want sinds dit jaar heeft Silca in Nederland een Europees distributiecentrum geopend, waardoor het spul niet meer helemaal uit de VS hoeft te komen als je het online bestelt. En dat scheelt niet alleen tijd, maar ook geld.

“Maar ook nu ze hun logistiek gestroomlijnd hebben is Silca geen prijsknaller. Twee rolletjes Nastro Cuscino-stuurlint kosten € 60,- en dat is niet weinig.”

Minder betalen voor hetzelfde is natuurlijk altijd goed. Zéker ook omdat producten van Silca niet bepaald bekend staan om hun lage prijzen. Maar ook met een meer gestroomlijnde logistiek is Silca nog steeds geen prijsknaller. Twee rolletjes Nastro Cuscino-stuurlint kosten 60 euro en dat is niet weinig. Immers, voor de helft van dat bedrag haal je ook een prima stuurlintje in huis. Dus waar zit de toegevoegde waarde van het Nastro Cuscino-stuurlint? Volgens Silca vind je die op het vlak van comfort, grip en slijtvastheid. Die zouden namelijk allemaal bovengemiddeld goed zijn. Om die claim te controleren heb ik twee rolletjes om het stuur van m’n gravelbike gewikkeld en ben ik kilometers gaan maken.

Op een ongeveerde gravelbike kan stuurlint dat een beetje extra grip en comfort biedt geen kwaad.

Silca Nastro Cuscino stuurlint gravelbike

Het wikkelen is wat minder makkelijk, maar als het Nastro Cuscino-stuurlint eenmaal zit, heb je er geen omkijken naar.

Silca Nastro Cuscino stuurlint gravelbike

Met de handen bovenop het stuur…

… of juist helemaal onderin.

Met de handen op de remgrepen lijkt het lint minder invloed op het comfort te hebben, tot je beseft dat je juist in die positie veel druk uitoefent op de buitenkant van de hand. En die rust niet op de kappen, maar op het stuurlint.

Silca Nastro Cuscino stuurlint gravelbike

Hoogwaardige aluminium stuurdoppen.

Silca Nastro Cuscino stuurlint gravelbike

Nette afhechting.

Lastig wikkelen

Ondanks dat Silca’s Nastro Cuscino-stuurlint niet eens zo heel erg dik is, 3,75 millimeter om precies te zijn, wikkelt het niet makkelijk. Dat ligt voornamelijk aan het stugge, taaie materiaal. Veel druk houden bij het wikkelen van het lint is daarom belangrijk. Lukt dat, dan is het resultaat uiteindelijk best strak. Slim: in plaats van twee losse stukjes stuurlint levert Silca vlindervormige, rubberachtige stickers om over de remgreepklemmen te plakken. Zo hoopt het materiaal zich op die plek niet op, wat voor een strakke, gelijkmatige afwerking zorgt. Voor de afhechting van de uiteinden levert Silca twee elastische, rubberachtige plakstrips mee. Die geven een mooie afwerking. Hetzelfde geldt voor de aluminium klemdoppen op de stuuruiteinden. Silca’s Nastro Cuscino-stuurlint is opgebouwd uit drie laagjes. De toplaag noemen ze SILCAthane, de tussenlaag SILCAlon en de derde laag is een zelfklevend viscoëlastisch materiaal van 3M. Tsja, marketing…

“Ik schrijf hier “zouden”, maar ik meld er maar gelijk achteraan dat Silca z’n claims makkelijk waarmaakt. Als je zoals ik bij voorkeur zonder handschoenen fietst, zijn de grip en het comfort dat het stuurlint biedt echt bovengemiddeld goed!”

Die toplaag is stevig en taai en voorzien van een subtiel reliëf. Dat zou de grip ten goede komen en transpiratievocht afvoeren. De laag eronder is van een schuimmateriaal dat over goede schokdempende eigenschappen zou beschikken. De kleeflaag van 3M, tenslotte, zou trillingen die vanuit het stuur doorkomen isoleren van het lint. Ik schrijf hier “zou”, maar ik meld er maar gelijk achteraan dat Silca z’n claims makkelijk waarmaakt. Als je zoals ik het liefst zonder handschoenen fietst, zijn de grip en het comfort dat het stuurlint biedt echt bovengemiddeld goed! Nastro Cuscino kan dus echt een upgrade zijn van het lint dat af fabriek rond het stuur van je gravelbike is gedraaid. Ook met de degelijkheid lijkt niks mis. Na de Gravelbike Experience dwars door de Alpen, gevolgd door anderhalve week toeren door Slovenië, inclusief een schuiver over grof grind, vertoont het lint nauwelijks sporen van slijtage.

Zonder stuurlint belangrijker te maken dan het is kun je toch wel stellen dat Silca’s Nastro Cuscino-stuurlint het comfort verhoogt zonder het stuur te dik te maken. Het ‘handgevoel’ is met name fijn voor wie graag zonder handschoenen fietst.

Conclusie

Voor iets schijnbaar triviaals als een stuurlintje is 60 euro best wel veel geld. Wie op zoek is naar meer grip en comfort dan waarover je huidige stuurlint beschikt, kan ook voor minder een prima lintje op de kop tikken. Aan de andere kant: Silca’s Nastro Cuscino is wél een heel erg goed stuurlint. Okay, om het strak en netjes gewikkeld te krijgen moet je even de tijd nemen. Maar als het lint eenmaal zit, dan blijft ook het zitten. En het biedt daarbij bovengemiddeld veel comfort en grip. Hitte en stof of juist regen en modder, het Nastro Cuscino-stuurlint heeft er geen last van. Ook top: de 12 euro crash replacement-korting die Silca verleent als het lint, ondanks zijn taaiheid, beschadigd mocht raken. De testfiets met het Silca-stuurlint is de afgelopen maanden met meerdere rijders op pad geweest. En zonder uitzondering waren ze er lovend over. Anders gezegd: als je over de prijs kunt heenstappen en bovendien bereid bent iets meer zorgvuldigheid te betrachten bij het wikkelen, dan haal je met Silca’s Nastro Cuscino gewoon een erg fijn en bovendien degelijk stuurlint in huis.

“Anders gezegd: als je over de prijs kunt heenstappen en bovendien bereid bent iets meer zorgvuldigheid te betrachten bij het wikkelen, dan haal je met Silca’s Nastro Cuscino gewoon een erg fijn stuurlint in huis.”

Silca Nastro Cuscino-stuurlint: prijs en specificaties

  • Prijs: € 60,00
  • Dikte: 3,75 mm
  • Kleuren: zwart, zwart/oranje, zwart/roze, oranje, geel en wit
  • Garantie: € 12,- crash replacement-korting

Meer info: silcavelo.eu

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments