
Silca Nastro Cuscino-stuurlint: meer comfort dankzij drielaagsconstructie?
Mooi hoe dat werkt, marketing. Ik heb namelijk altijd gedacht dat Silca een Italiaans merk was. Dat komt doordat veel van hun producten Italiaanse namen hebben. Zo heten hun multitools Nove, Tredici en Venti. En het stuurlint van Silca dat ik de afgelopen maanden heb gebruikt, heet Nastro Cuscino. Dat klinkt behóórlijk Italiaans, toch? Silca vindt zij oorsprong in Italië 1917, toen het werd opgericht door Felice Sacci. Zijn kleinzoon verkocht de merknaam een paar jaar geleden aan de Amerikaan Josh Poertner. Silca komt momenteel dus niet uit de Laars, maar uit de Verenigde Staten. Nou ja, niet helemaal meer gelukkig, want sinds dit jaar heeft Silca in Nederland een Europees distributiecentrum geopend, waardoor het spul niet meer helemaal uit de VS hoeft te komen als je het online bestelt. En dat scheelt niet alleen tijd, maar ook geld.
“Maar ook nu ze hun logistiek gestroomlijnd hebben is Silca geen prijsknaller. Twee rolletjes Nastro Cuscino-stuurlint kosten € 44,- en dat is niet weinig.”
Minder betalen voor hetzelfde is natuurlijk altijd goed. Zéker ook omdat producten van Silca niet bepaald bekend staan om hun lage prijzen. Maar ook met een meer gestroomlijnde logistiek is Silca nog steeds geen prijsknaller. Twee rolletjes Nastro Cuscino-stuurlint kosten € 44,- en dat is niet weinig*. Immers, voor de helft van dat bedrag haal je ook een prima stuurlintje in huis. Dus waar zit de toegevoegde waarde van het Nastro Cuscino-stuurlint? Volgens Silca vind je die op het vlak van comfort, grip en slijtvastheid. Die zouden namelijk allemaal bovengemiddeld goed zijn. Om die claim te controleren heb ik twee rolletjes om het stuur van m’n gravelbike gewikkeld en ben ik kilometers gaan maken.
* De distributeur van Silca producten in de Benelux, Hartje, liet ons weten dat de prijs inmiddels verhoogd is naar € 64,95.

Lastig wikkelen
Ondanks dat Silca’s Nastro Cuscino-stuurlint niet eens zo heel erg dik is, 3,75 mm om precies te zijn, wikkelt het niet makkelijk. Dat ligt voornamelijk aan het stugge, taaie materiaal. Veel druk houden bij het wikkelen van het lint is daarom belangrijk. Lukt dat, dan is het resultaat uiteindelijk best strak. Slim: in plaats van twee losse stukjes stuurlint levert Silca vlindervormige, rubberachtige stickers om over de remgreepklemmen te plakken. Zo hoopt het materiaal zich op die plek niet op, wat voor een strakke, gelijkmatige afwerking zorgt. Voor de afhechting van de uiteinden levert Silca twee elastische, rubberachtige plakstrips mee. Die geven een mooie afwerking. Hetzelfde geldt voor de aluminium klemdoppen op de stuuruiteinden. Silca’s Nastro Cuscino-stuurlint is opgebouwd uit drie laagjes. De toplaag noemen ze SILCAthane, de tussenlaag SILCAlon en de derde laag is een zelfklevend viscoëlastisch materiaal van 3M. Tsja, marketing…
“Ik schrijf hier “zouden”, maar ik meld er maar gelijk achteraan dat Silca z’n claims makkelijk waarmaakt. Als je zoals ik bij voorkeur zonder handschoenen fietst, zijn de grip en het comfort dat het stuurlint biedt echt bovengemiddeld goed!”
Die toplaag is stevig en taai en voorzien van een subtiel reliëf. Dat zou de grip ten goede komen en transpiratievocht afvoeren. De laag eronder is van een schuimmateriaal dat over goede schokdempende eigenschappen zou beschikken. De kleeflaag van 3M, tenslotte, zou trillingen die vanuit het stuur doorkomen isoleren van het lint. Ik schrijf hier “zou”, maar ik meld er maar gelijk achteraan dat Silca z’n claims makkelijk waarmaakt. Als je zoals ik het liefst zonder handschoenen fietst, zijn de grip en het comfort dat het stuurlint biedt echt bovengemiddeld goed! Nastro Cuscino kan dus echt een upgrade zijn van het lint dat af fabriek rond het stuur van je gravelbike is gedraaid. Ook met de degelijkheid lijkt niks mis. Na de Gravelbike Experience dwars door de Alpen, gevolgd door anderhalve week toeren door Slovenië, inclusief een schuiver over grof grind, vertoont het lint nauwelijks sporen van slijtage.
Conclusie
€ 44,- is best wel veel geld voor iets schijnbaar triviaals als een stuurlintje. Wie op zoek is naar meer grip en comfort dan waarover je huidige stuurlint beschikt, kan ook voor minder dan € 44,- een prima lintje op de kop tikken. Aan de andere kant: Silca’s Nastro Cuscino is wel een heel erg goed stuurlint. Okay, om het strak en netjes gewikkeld te krijgen moet je even de tijd nemen. Maar als het lint eenmaal zit, dan blijft ook het zitten. En het biedt daarbij bovengemiddeld veel comfort en grip. Hitte en stof of juist regen en modder, het Nastro Cuscino-stuurlint heeft er geen last van. Ook top: de € 12,- crash replacement-korting die Silca verleent als het lint, ondanks zijn taaiheid, beschadigd mocht raken. De testfiets met het Silca-stuurlint is de afgelopen maanden met meerdere rijders op pad geweest. En zonder uitzondering waren ze er lovend over. Anders gezegd: als je over de prijs kunt heenstappen en bovendien bereid bent iets meer zorgvuldigheid te betrachten bij het wikkelen, dan haal je met Silca’s Nastro Cuscino gewoon een erg fijn en bovendien degelijk stuurlint in huis.
“Anders gezegd: als je over de prijs kunt heenstappen en bovendien bereid bent iets meer zorgvuldigheid te betrachten bij het wikkelen, dan haal je met Silca’s Nastro Cuscino gewoon een erg fijn stuurlint in huis.”
Silca Nastro Cuscino-stuurlint: prijs en specificaties
- Prijs:
€ 44,00€ 64,95* - Dikte: 3,75 mm
- Kleuren: zwart, zwart/oranje, zwart/roze, oranje, geel en wit
- Garantie: € 12,- crash replacement-korting
* Hartje, de distributeur van Silca-producten in de Benelux, liet ons weten dat de prijs inmiddels verhoogd is naar € 64,95.
Meer info: silcavelo.eu
Klinkt goed, maar als ik op Silca hun website ga kijken kost het lint daar 59 euro! Ik kan me moeilijk inbeelden dat een stuurlint zo veel beter is tegenover A merk alternatieven voor de helft tot een derde van de prijs.
Dag Bruno,
De prijs was nog 44,- euro toen we de test schreven. 59,- euro is heel wat meer! We doen even navraag bij Silca.
Met betrekking tot de gestegen prijzen van het Nastro Cuscino-stuurlint laat Silca-distributeur Hartje het volgende weten: “Onze inkoopprijs is helaas sterk omhoog gegaan, we adviseren nu zelfs € 64,95.” Dat is een tegenvaller voor wie naar aanleiding van onze test geïnteresseerd is geraakt in het stuurlint. Maar we zijn gezien de huidige inflatie bang, dat dit niet de laatste prijsverhoging is die leveranciers zullen gaan doorvoeren.
Silca is van origine een Italiaans bedrijf. In 2017 is het verkocht aan een Amerikaan, en is het bedrijf verhuisd.
Graag gedaan ♂️