Gravel blijft de categorie waarin merken het hardst aan het roeren zijn. Meer bandruimte, meer bevestigingspunten, meer “allroad” en soms zelfs een motor. In 2025 reden we op een opvallend brede dwarsdoorsnede: van een betaalbare aluminium instapper tot een carbon klimgeit die zich óók in de Dolomieten niet laat wegzetten. We zetten alle gravelbikes die we in 2025 getest hebben nog eens overzichtelijk onder elkaar.
Overzicht 2025: getest op Velozine – gravelbikes en e-gravelbikes.
2025: dé gravelbike bestaat niet meer…
Het is jammer voor wie van eenvoud en overzicht houdt, maar dé gravelbike bestaat niet meer. Het segment van de dikbanders met krom stuur is ook in 2025 wederom flink uitgedijd. Sommige fabrikanten venten het concept ‘gravelbike’ echt tot in de meest obscure niches uit. Denk enerzijds aan aero-gravelbikes voor wedstrijdtoepassingen en anderzijds dubbelgeveerde contrapties met moutainbikebanden voor extreme bikepacking trips. Maar de consument is ook niet gek en kiest vooralsnog voornamelijk voor een gravelbike waarmee je meerdere kanten op kunt. Zoals je maten het snot voor ogen rijden tijdens een zondagse toertocht of een solotrip met tentje door het Zwarte Woud.
Dát is ook de categorie die het meest op de redactie langskomt. Gravelbikes als de Cube Nuroad, de Live Devote en de Specialized Diverge. Maar het is natuurlijk wel leuk om de extremen te proberen. Zoals de gravelracer Trek Checkmate SLR en de stalen Rose Hobo. En dan zijn er nog de gravelbikes met een motortje, want ook in dit segment valt aan de elektrificatie niet te ontkomen. De Nyvon van het Duitse Conway is een mooi voorbeeld van deze trend.
Cube Nuroad C:62 SLX 2025

“Aangezien Cube maar één gravelfiets in z’n collectie heeft, was ik vooraf een beetje bang dat de Nuroad C:62 SLX een compromisfiets zou zijn. En met concurrenten die minstens twee en meestal nog meer verschillende gespecialiseerde modellen in hun collectie hebben, zou je verwachten dat de Nuroad C:62 SLX niet de beste bike is die je kan kiezen voor een weekje offroad-toeren door de Dolomieten. Maar ik heb me vergist: in de praktijk blijkt de Nuroad C:62 SLX ronduit geschikt voor dat doel. Meer dan een passende aandrijflijn, betrouwbare banden en een capabele geometrie zijn blijkbaar niet nodig.”
Een vast terugkerende punt van kritiek in veel van onze gravelbiketests: de versnellingen zijn te zwaar voor gebruik in de Alpen. Geen idee of Cube zich dat heeft aangetrokken, feit is wel dat ze afgelopen voorjaar een gravelbike op de redactie kwamen afleveren die qua versnellingen wél is geëquipeerd voor het betere klimwerk over onverharde bergpaden: de Nuroad C:62 SLX. En waar neem je zo’n bike dan mee naartoe? Naar de Dolomieten natuurlijk, waar anders?!
De volledige test van de Cube Nuroad C:62 SLX 2025 lees je hier.
Terug naar het overzicht
Cube Nuroad HPA Pro 2025

“Een aanrader, de Nuroad HPA Pro van Cube. En niet alleen vanwege z’n prijs van nog geen 1.100 euro. De Nuroad HPA Pro zit goed, stuurt goed en is buitengewoon veelzijdig. Een echte allemansvriend, die zich net zo makkelijk laat inzetten voor dagtochten als voor buitenlandse gravelavonturen.”
Kan dat, een goede gravelbike kopen voor weinig? Als het aan de Duitse fabrikant Cube ligt kan dat zeker. Hun instapper is de Nuroad HPA One. Daarmee kun je voor 899 euro op pad. Maar omdat dit model geen moderne steekassen heeft en het bovendien zonder hydraulische schrijfremmen moet stellen, slaan we die prijsknaller over en mikken we een treetje hoger, op de Nuroad HPA Pro. Die kost met 1.099 euro weliswaar iets meer, maar heeft wel steekassen, hydraulische schijfremmen, een kwalitatief goede aandrijflijn en een carbon voorvork. Saskia is ermee gaan rijden op binnen- en buitenlandse gravelroutes.
De volledige test van de Cube Nuroad HPA Pro 2025 lees je hier.
Terug naar het overzicht
Liv Devote Advanced 0 2025

“Heeft een speciaal damesfietsenmerk als Liv bestaansrecht? Als je kijkt met hoeveel plezier ik op de Devote heb gereden zou je zeggen van wel. Want het hele plaatje klopt. …de Devote Advanced mag dan weliswaar mechanisch schakelen, de wielen zijn van carbon. En als ik tussen beide moet kiezen, dan ga ik voor carbon wielen en niet voor schakelen met een batterijtje.”
Een kleine tien jaar terug waren speciale fietsen voor vrouwen helemaal
hip and happening. Bijna ieder merk had een apart damesassortiment. Inmiddels is die trend weer overgewaaid en moeten mannen én vrouwen bij de meeste grote merken uit dezelfde unisex-collectie een fiets kiezen. Alleen Liv, het damesfietsenmerk van Giant, blijft stug volhouden. Hun argument: dames verschillen anatomisch gezien fundamenteel van mannen en hebben derhalve een specifieke fiets nodig. Onze testrijdster Anneke probeerde een gravelbike van Liv, de Devote Advanced, om te kijken of deze aanname klopt.
De volledige test van de Liv Devote Advanced 0 2025 lees je hier.
Terug naar het overzicht
Rose Hobo Dropbar 2025

“Een van de voordelen van bike-tester zijn bij Velozine is dat ik iedere dag van de week op een andere bike zou kunnen rijden. Maar ondanks die jaloersmakende hoeveelheid opties, is het de Rose Hobe Dropbar waarmee ik de afgelopen maanden het meest op pad ben geweest. Een offroad-rondje over de Brabantse Wal? Rose Hobo. Weekendje weg met bagage? Rose Hobo. Even snel naar de bakker in het dorp? Rose Hobo. Deze stalen gravelbike is echt van alle markten thuis. En daarbij ziet-ie er natuurlijk ook nog eens superlekker uit, met z’n slanke stalen frame en chique groene lak.”
Het Duitse merk Rose brengt een uitgebreide collectie gravelbikes in aluminium en carbon. Daaraan is in de vorm van de Hobo sinds kort staal toegevoegd. En om ’m nog onderscheidender te maken staat de Hobo bovendien op kleinere 27.5 inch wielen én is er een bagagerekje aan de balhoofdbuis vastgeschroefd. Kortom, wie opzien wil baren kan bij Rose terecht. Maar ook als het gaat om de rijeigenschappen hoeft de Hobo zich niet te verstoppen. Integendeel, het is een heerlijke gravelbike annex atb. Maar dan wel met bredere banden dan er af fabriek onder liggen, aldus onze testrijder Sebastiaan.
De volledige test van de Rose Hobo Dropbar 2025 lees je hier.
Terug naar het overzicht
Specialized Diverge 4 Expert 2025

“Bij Velozine kraken we regelmatig kritische noten. Wat niet goed is, dat benoemen we. Maar andersom, als een fiets rondom goed is, dan steken we dat ook niet onder stoelen of banken. De nieuwe Specialized Diverge 4 Expert is zo’n rondom goede fiets. Van het lichte maar stijve frame met z’n vertrouwenwekkende geometrie en effectieve vering tot aan de functionele onderdelenkeuze; alles klopt.”
Of het een goede ontwikkeling is, daar mag iedereen het zijne over denken, maar feit is dat sommige fabrikanten het concept ‘gravelbike’ uitventen tot in de meest obscure niches. Ondanks z’n naam gaat Specialized daar met de vierde generatie van de Diverge niet in mee. Deze nieuwe carbon gravelbike is namelijk het tegenovergestelde van ‘gespecialiseerd’: meer allround dan de Diverge 4 wordt het niet snel. Sebastiaan heeft ermee gereden. “Fijne alleskunner; snel, vertrouwenwekkend en supercomfortabel. Eén van m’n favorieten van dit seizoen.”
De volledige test van de Specialized Diverge 4 Expert 2025 lees je hier.
Terug naar het overzicht
Trek Checkmate SLR 7 2025

“Met de Checkpoint had het merk al meerdere soorten gravelbikes voor verschillende doelgroepen. De Checkpoint SLR wás al hun gravelracer, maar die is nu duidelijk scherper gesteld. Niet alleen door hem Checkmate SLR te noemen, maar ook door een compleet nieuw frame te ontwikkelen. En waar op het eerste gezicht Treks nieuwe gravelracer niet eens zo extreem afwijkt qua geometrie van z’n voorganger, laat de Checkmate SLR 7 me zien dat alle beetjes optellen tot een nóg meer toegespitste knalkar.”
Met de lancering van de Checkmate SLR verbreekt Trek de familiebanden met de Checkpoint om hem meer expliciet als gravelracer in de markt te zetten. De Checkmate SLR heeft nu een lichter en stijver frame. Bovendien is-ie qua reach iets korter dan z’n voorganger en staat de trapas extreem laag. En daarmee is het een uiterst doeltreffende gravelbike, aldus Jeroen. “De Trek Checkmate SLR 7 laat geen twijfel bestaan over z’n bestaansrecht: trap hem op z’n staart en het is een zeer rappe, doeltreffende gravelracer. Toch beklijft mij het gevoel dat Trek kansen laat liggen, want het comfort van de Isospeed-constructie laat te wensen over…”
Terug naar het overzicht Testoverzicht e-gravelbikes 2025
Conway Nyvon 9.0 2025

“Conway heeft met de Nyvon 9.0 een uitstekende fiets neergezet. Alles klopt: de trapondersteuning is goed afgestemd, de afmontage is degelijk en de geometrie wekt vertrouwen.”
Onze allereerste rit met Bosch SX is alweer ruim een jaar geleden en daarna zijn er nog vele andere ritten gevolgd. Je zou daardoor haast vergeten hoe bijzonder de prestaties van dit lichte en compacte Duitse motortje zijn. Gelukkig werden we tijdens onze tochten met de Conway Nyvon weer met onze neus op de feiten gedrukt: qua ondersteuning en souplesse doet SX-motor nauwelijks onder voor de grotere en zwaardere CX-motor. Wat deze gravelbike met trapondersteuning helaas ook laat zien: de verplichte begrenzing tot 25 kilometer per uur is en blijft op dit soort snelle fietsen een
crime.
De volledige test van de Conway Nyvon 9.0 2025 lees je hier.
Terug naar het overzicht