Test | Liv Devote Advanced 0: Uitgebalanceerde carbon gravelbike voor dames

Een kleine tien jaar terug waren speciale fietsen voor vrouwen helemaal hip and happening. Bijna ieder merk had een apart damesassortiment. Inmiddels is die trend weer overgewaaid en moeten mannen én vrouwen bij de meeste grote merken uit dezelfde unisex-collectie een fiets kiezen. Alleen Liv, het damesfietsenmerk van Giant, blijft stug volhouden. Hun argument: dames verschillen anatomisch gezien fundamenteel van mannen en hebben derhalve een specifieke fiets nodig. Onze testrijdster Anneke probeerde een gravelbike van Liv, de Devote Advanced, om te kijken of deze aanname klopt.

Tekst: Anneke Nederveen // Foto’s: Arjan Kruik

Met speciale dank aan onze fijne vrienden van Klein Tweewielers voor het rijklaar maken van de testfiets.

Gravelbike voor dames: Liv Devote Advanced

Een gravelbike speciaal voor dames? Ik sta er in eerste instantie nogal sceptisch tegenover. De reden: ik heb twee bikes van Specialized in m’n garage staan, een mountainbike en een racefiets, en daar zit ik ronduit prima op. Terwijl dat toch ‘gewoon’ unisexmodellen zijn. Toch denkt Giant dat het nodig is om naast de eigen Giant-collectie een serie speciale damesfietsen te brengen. Hun motivatie: vrouwen verschillen qua anatomie dermate veel van mannen, dat speciale damesmodellen feitelijk noodzakelijk zijn. Een omvangrijke hoeveelheid data die Giant heeft verzameld zou dit aantonen.

Dat verbaast me enigszins, omdat ik ook regelmatig lees dat de verschillen tussen vrouwen onderling gróter zijn dan tussen mannen en vrouwen. Zo maakt het zadelmerk SQlab om die reden juist géén aparte zadels voor mannen en vrouwen. En gek genoeg zegt SQlab óók dat ze deze beslissing op op basis van een uitgebreide database genomen hebben. Dus hoe zit het nu écht met de verschillen tussen mannen en vrouwen?

Maar goed, bij Giant geloven ze in de kracht van een apart damesmerk. De naam van dit merk is Liv en het assortiment omvat racefietsen, mountainbikes en gravelbikes. Ik ben de afgelopen maanden op pad geweest met de Devote Advanced, de carbon gravelbike van Liv. Die heeft in 2024 een flinke update gekregen. Hierbij is de geometrie volledig herzien. Liv heeft bovendien interne opbergruimte toegevoegd – netjes weggewerkt in de onderbuis – en draaibare achterpatten geïntroduceerd, waarmee je de wielbasis en bandenspeling kunt aanpassen aan het terrein en aan je persoonlijke voorkeur.


Liv Devote Advanced 2025: programma en prijzen

Alhoewel Liv een zustermerk is van Giant, is de keuze als het om de carbon Liv Devote Advanced gaat niet bepaald reuze. Liv brengt in Nederland maar twee uitvoeringen: de door ons gereden Devote Advanced 0 van 4.399 euro en de Devote Advanced 2 die 2.999 kost. Best een flink prijsverschil, daar had wat ons betreft nog best een modelletje tussen gepast. Meer te besteden? Bóven de Devote Advanced-modellen brengt Liv nog de Devote Advanced Pro. Deze fiets, die hetzelfde frame heeft, maar een lichtere voorvork, komt op 6.699 euro. En als dat qua prijs te hoog is gegrepen: Liv heeft biedt de Devote ook aan met aluminium frame. De Devote 0 komt op 1.949 euro, voor de Devote 1 vraagt Liv 1.799.

Meer info op liv-cycling.com

Getest: Liv Devote Advanced 0.

Liv Devote

We verklappen alvast: de Liv Devote gaat graag vlot vooruit.

Frame: lichtgewicht carbon

De Liv Devote Advanced 0 is gemaakt met de op één na lichtste carbonconstructie die de Taiwanezen in huis hebben. Over het gewicht van het frame doet Liv geen uitspraken, maar met een totaalgewicht van 8,85 kilo in framemaat M zal het zeker niet overmatig zwaar zijn. En voor wie voor een zo laag mogelijk gewicht wil: de vork van de duurdere Devote Advanced Pro is gemaakt van Livs nog lichtere Advanced SL-carbon.

Alhoewel Liv de Devote Advanced niet specifiek neerzet als bikepacker, vind je rondom voldoende nokjes. Op de zitbuis, de bovenbuis, de onderbuis, de achterpatten en de voorvork. Bovendien is in de onderbuis een praktisch kofferbakje gerealiseerd, met een gebruiksvriendelijk luikje. Het klepje dient tevens als bidonhouder, wat het totaal aantal bidonposities op drie brengt.

De staande achtervork van de Devote is relatief laag aan de zitbuis bevestigd. Deze constructie, die je ook ziet op de Revolt van Giant, heeft als doel het comfort te verhogen. Maar laat je geen rad voor ogen draaien. Alhoewel het frame van de Liv Devote zeker niet oncomfortabel is – integendeel – komt het meeste comfort toch uit de banden. Deze laatste zijn veertig millimeter breed, maar frame en vork bieden plaats aan banden tot 45 millimeter. En zelfs ruim vijftig millimeter als je met de draaibare achterpatten is de achterbrug langer maakt. Naast meer grip en comfort creëer je zo ook een stabielere, meer koersvaste fiets. Ik kom daar onder het kopje ‘rij-eigenschappen’ nog even op terug.

Verbazingwekkend op dit prijs- en uitrustingsniveau is het nagenoeg ontbreken van een beschermer tegen kettingslag op de liggende achtervork. Kon er nou niet iéts meer vanaf dan een dun folietje? Dat doen andere fabrikanten echt beter!

Het frame van de Devote is gemaakt van ‘Advanced’-carbon, de op één na lichtste carbonconstructie die de Taiwanese fietsfabrikant in huis heeft.

Een typisch Liv-dingetje dat je ook ziet op hun racefietsen: een laag op de zitbuis aangezette en afgeplatte staande achtervork in combinatie met een eveneens afgeplatte bovenbuis en een onderin ‘ingeknepen’ zitbuis. Die constructie zou het comfort verhogen. De D-vormige, bovenin versmalde carbon zadelpen dient hetzelfde doel.
De kabels en leidingen lopen via de stuurpen en het bovenste balhoofdlager het frame in.

Liv Devote

Af fabriek zijn 40 millimeter brede banden gemonteerd.

Maar 45 millimeter past ook.

Of zelfs 53 millimeter als je de draaibare achterpatten in de langste stand zet.

Opbergruimte in de onderbuis.

Daarnaast zijn er rondom genoeg nokjes aangebracht.

Zeer karige bescherming op de liggende achtervork…

Liv Devote

Pressfit-trapaslagers.

Liv Devote

Liv Devote

Geometrie gericht op veelzijdigheid en comfort

De nieuwe Devote kreeg een volledig herziene geometrie. Liv biedt vier maten aan, van XS tot en met L, waarbij de maatvoering is afgestemd op dames van 150 tot 181 centimeter lengte. Er is een ruime overlap tussen de verschillende maten, zodat je afhankelijk van de gewenste rij-eigenschappen voor een kleinere of juist een grotere maat kunt gaan. Met mijn 176 centimeter is de M mij op het lijf geschreven.

Vergeleken met de vorige generatie is het frame van de nieuwe Devote lager en langer, met een lagere stack en langere reach. In maat M – mijn testfiets dus – betekent dat onder andere een stack van 574 millimeter en een reach van 386 millimeter. De zitbuis staat op 74,5 graden, de balhoofdbuis op 71 graden – niet uitzonderlijk, maar wel slim gekozen om contact tussen de tenen en de voorband tegen te gaan. Opvallend: de naloop is met 72 millimeter (of 75 millimeter met de liggende achtervork in de lange stand) redelijk fors voor een gravelbike in maat M. Het resultaat? Een stabiele fiets met rustige stuurkarakteristiek.

Alhoewel de Liv Devote optische gelijkenissen heeft met de Revolt-modellen van Giant, zijn de hoeken en maten vrijwel allemaal verschillend.

Ook de stuurpen op een Liv Devote is korter dan op een vergelijkbare Giant Revolt.

Liv Devote

En het stuur is smaller. De aluminium Contact XR D-Fuse is 420 millimeter breed, heeft een ‘flare’ van acht graden en een buiging naar achteren van vijf graden.

In framemaat M meet de balhoofdbuis 140 millimeter. Dat is een centimeter korter dan bij een Giant Revolt in de gelijke maat. Goed zichtbaar: het aan weerszijden van de stuurpen afgeplatte stuur. Die constructie zou de schokdemping verbeteren.

Liv Devote

Met de handen bovenop de remgrepen is de zit prettig ontspannen, maar zeker niet a-sportief.
Liv Devote

Onderdelen

Aandrijving en remmen: Shimano GRX

Qua onderdelen neemt Liv geen risco: ‘gewoon’ Shimano GRX met twee maal twaalf versnellingen. Toegegeven, het 1×12-systeem op mijn mountainbike schakelt veel intuïtiever. Maar ik heb gedurende m’n ritten op de Devote veel waardering gekregen voor de kleine stapjes tussen de versnellingen die een 2×12-systeem eigen is. Daardoor is het makkelijker m’n cadans te houden, zeker als ik in een groepje rij. En vanwege de twee voorbladen is het bereik toch lekker groot.

Maar los van het bereik: met een 31-tands binnenblad en een 36er als grootste krans aan de achterkant, trap je maar nét iets lichter dan een-op-een. Geen enkel probleem in Nederland, maar wat als je een onverharde alpenpas wilt overmeesteren? Je zult je versnellingen voor dit soort uitdagingen toch een beetje moeten aanpassen. Maar zoals collega Remco dat onlangs met behulp van bij zijn 2×11 GRX-groep liet zien, hoeft dat geen probleem te zijn. Met de juiste Goat-link van Wolf Tooth aan je GRX-derailleur kun je een grote 11/42-cassette monteren. En als de beklimmingen lang en steil zijn word je daar echt blij van.

Ook de remmen komen uit de GRX-groep. En die werken prima. En alhoewel de mannelijke testrijders regelmatig klagen over te kleine remschijven, zijn de 160-millimeter-remschijven voor mijn gewicht prima. Wel jammer dat de luxe Shimano Freeza-schijf op het achterwiel daar is aangebracht door een vorige tester. Af fabriek komt de Devote namelijk met veel goedkopere remschijven.

Wielen en banden uit eigen keuken

Liv slash Giant maakt niet alleen carbon frames, maar ook carbon wielen. Op de Liv Devote Advanced 0 is dat de CXR 2. De haakloze velg van dit gravelwiel is met 25 millimeter binnenbreedte lekker breed en met 35 millimeter niet al te hoog. Dat is goed voor het comfort. De velgen zijn 24 stalen spaken verbonden met de naven. En ook met het gewicht is weinig mis: Liv claimt 1.570 gram.

In combinatie met de lichte, soepele en zeer minimalistisch geprofileerde Cadex-banden – ook een eigen merk van Giant – wil de Devote graag vooruit. Het is echt heerlijk om zo nu en dan even aan te zetten om de directe versnelling te ervaren. De keerzijde is dat de tractie van de banden op een wat minder hoog niveau staat.

12-speed Shimano GRX: fijn voor Nederland, maar in de bergen zouden lichtere verzetten welkom zijn.
Zowel voor als achter een remschijf van 160 millimeter. Merk op: de luxe Shimano Freeza-achterschijf is niet origineel. De Devote komt af fabriek met de goedkopere RT-70-remschijven van Shimano.

Fraaie carbon gravelwielen van Giant.

Liv Devote

En ook de Cadex-banden komen uit eigen huis.

Liv Devote

Met hun diamantprofiel en minimalistische zijnoppen zijn de Cadex AR’s primair op snelheid geconcipieerd.

Hoe rijdt-ie?

Als ik voor het eerst m’n been over het zadel slinger is het gelijk genieten. Met m’n handen op de bovenkant van de remgrepen is de zitpositie me op het lijf geschreven; niet te diep, niet te rechtop. Zo kan ik lekker om me heen kijken en tegelijkertijd de pedalen redelijk efficiënt laten rondgaan. De fiets voelt daarbij licht en levendig aan, maar zeker niet nerveus. Dat nodigt uit tot tempo maken. De licht rollende semi-slicks dragen zeker bij aan dat gevoel. En is er een straffe wind op kop, dan kan je nog altijd met je handen onderin de beugels gaan hangen.

Opvallend: de Liv Devote ontziet je zitvlak. Ik schreef hierboven dat de banden het leeuwendeel van de demping op zich nemen, maar de fiets zelf draagt toch ook het nodige bij. De relatief lange carbon zadelpen geeft dankzij z’n speciale vorm en constructie voelbaar mee als het achterwiel een obstakel raakt. Niet dat de oneffenheden geheel worden weggenomen, maar de scherpe randjes worden er wél afgehaald. En aan het eind van een lange dag fietsen zijn m’n zitvlak en rug daar blij mee.

Die comfortabele achterkant veroorzaakt gevoelsmatig wel een kleine een onbalans. Liv heeft weliswaar een speciaal stuur gemonteerd dat enigszins zou moeten meegeven, maar de comfortwinst van deze constructie is toch minder prominent. Desondanks is het comfort tijdens lange ritten opvallend goed; zeker in vergelijking met andere, meer op pure snelheid georiënteerde gravelbikes.

Lekker flippen

Zoals gezegd kan je met behulp van een paar flipchips, zeg maar draaibare achterpatten, de liggende achtervork – en daarmee de totale wielbasis – naar eigen smaak aanpassen. In de lange stand voelt de Devote stabiel en vertrouwenwekkend aan. De korte positie maakt ’m net iets speelser in bochten, maar het verschil is niet schokkend. Om die reden heb ik de meeste kilometers afgelegd met de achterpatten in de korte stand.

Ontspannen cruisen.

Liv Devote

Of lekker tempo maken.

Conclusie

Heeft een speciaal damesfietsenmerk als Liv bestaansrecht? Als je kijkt met hoeveel plezier ik op de Devote heb gereden zou je zeggen van wel. Want het hele plaatje klopt. Maar andere kant: ook op mijn eigen Specialized zit ik als gegoten. En dat is een unisex-model. Lang verhaal kort: een fiets moet gewoon passen. En in veel gevallen vraagt dat zelden een compleet andere fiets, hooguit een kortere of langere stuurpen en een ander zadel. Maar dat is volgens mij voor vrouwen niet anders dan voor mannen.

Met de Devote Advanced 0 opereert Liv in de drukbezette bovenkant van het middenklassesegment. Tenminste, met een adviesprijs van 4.399 euro kan je dat wel zo stellen. Als je een beetje rondneust, kom je redelijk wat aanbieders tegen die voor min of meer hetzelfde bedrag een elektronische schakelgroep bieden. Laat Liv hier steken vallen? Niet als je beter kijkt. Want de Devote Advanced mag dan weliswaar mechanisch schakelen, de wielen zijn van carbon. En als ik tussen beide moet kiezen, dan ga ik voor carbon wielen en niet voor schakelen met een batterijtje.

Ook de rest van de afmontage is solide. En net als de rijeigenschappen gericht op het bieden van vertrouwen en comfort. Voor langere tochten of bikepacking-avonturen met lichtgewicht bepakking is dat een enorm pluspunt. Zwaarwegende nadelen? Ik kan ze niet zo een-twee-drie bedenken. Natuurlijk, perfect is de Liv Devote niet. Maar ik ben geen zaken tegen gekomen die voor mij een dealbreaker zouden zijn. Ik heb met pijn in mijn hart afscheid van de Devote genomen, want we hadden nog best wel even bij elkaar willen blijven…

Reactie van Jan Weevers, Giant Benelux

Ik wil het damesmerk Liv graag nog even wat context geven. Bedrijfseconomisch is een speciaal damesmerk namelijk geen voor de hand liggende keuze. Integendeel; de meeste merken – ook de grote – kunnen zich dat niet permitteren. Niet voor niets maken al die merken nu weer uitsluitend unisex-fietsen. Maar dat wil niet zeggen dat speciale damesfietsen geen bestaansrecht hebben. De ontstaansgeschiedenis van Liv spreekt wat dat betreft boekdelen: het initiatief kwam vanuit de vrouwen binnen de Giant-organisatie en het tech-team. “Stug volhouden”? Zo zien deze vrouwen dat niet! Liv gaat veel verder dan een andere geometrie en aangepaste contactpunten. Zo brengen vrouwen hun kracht anders over dan mannen, waardoor het wenselijk is om de carbon-vezels anders in het frame te positioneren. Fietsen van Liv zijn dus tot op dit soort kleine maar belangrijke details ontwikkeld door vrouwen voor vrouwen.


Liv Devote Advanced 0 | Prijs, specificaties en geometrie

Onderdelen, gewicht en prijs

Frame Giant Advanced-carbon
Vork Giant Advanced-carbon
Voorderailleur Shimano GRX RX820, 2×12-speed
Achterderailleur Shimano GRX RX820, 2×12-speed
Schakelaars Shimano GRX RX820, 2×12-speed
Crankset Shimano GRX RX820, 31/48t, 172,5 mm
Cassette Shimano Shimano CS-HG710, 11-36t
Ketting KMC X12L-1
Remmen Shimano GRX RX820
Remschijven Shimano RT70, 160/160 mm (v/a)
Wielen Giant CXR 2 Carbon
Voorband Cadex AR, 700x47C
Achterband Cadex AR, 700x47C
Stuur Contact XR D-Fuse, 42 mm breed
Stuurpen Contact AeroLigh, 70 mm
Zadel Liv Approach
Zadelpen Contact SL D-Fuse
Gewicht 8,85 kg (framemaat M)
Maximaal systeemgewicht geen opgave
Prijs € 4.399
Garantie Levenslang op het frame (niet overdraagbaar)
Crash-replacement geen

Geometrie

Website fabrikant: liv-cycling.com

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments