Test | Specialized Eliminator BLCK DMND banden

Afrekenen met kwetsbare banden en snelslijtend rubber

In het oorspronkelijke persbericht zette Specialized haar nieuwe Eliminator band weg als een allrounder in het all-mountain-/ enduro-/ downhillsegment. Inmiddels zijn onze langeduurtesters aardig wat maanden én kilometers trail verder en is het tijd om de som op te maken…

De Eliminator is in twee wielmaten (27,5″, 29″), twee breedtes (2,3″, 2,6″) en twee karkassen (GRID en BLCK DMND) verkrijgbaar. Het profiel zit volgens de fabrikant qua gebruik tussen de Butcher en de Hillbilly in. De Eliminator heeft inderdaad meer en subtielere noppen dan de andere twee, wat de grip op grind, nat en droog steen en wortels ten goede zou moeten komen. We weten allemaal immers hoe fijn een mud spike is op alles behalve echte modder. Door het lagere profiel zou je verwachten dat de Eliminator ook relatief licht rolt.

Varianten

Voor onze test kregen wij twee 27,5×2,3″ Eliminators in de BLCK DMND versie. Er is ook een bredere 2,6″ editie alsmede keus uit twee wielmaten (27,5″ en 29″) en een lichter GRID karkas. Het BLCK DMND karkas is extra verstevigd voor met een dubbele laag weefsel – voor downhill en enduro gebruik. Specialized claimt dat de Eliminator door het ronde profiel juist ook zeer goed combineert met moderne, bredere velgen zoals de DT Swiss XM481’s en EX511’s van onze testfietsen. Dat blijkt in de praktijk ook te kloppen, maar belangrijker nog: de Elminator is op z’n minst een ware 2,3″. Waar andere fabrikanten die maat niet eens halen, stopte onze schuifmaat bij 60 mm op noppen en karkas bij een 24 mm (interne) velg. Op een 30 mm velg kwam er nog eens 2 mm aan karkas bij. Dit terwijl een Specalized Butcher 2,6″ op diezelfde 24 mm velgen 64 mmhaalt. Kortom: de Elminator is inderdaad een ronde en vooral een erg ruime 2,3″. Prima!

Monteren van de Eliminator ging in alle gevallen makkelijk, ondanks (of dankzij) de stugge flanken. Eén van ons had wel wat zeepsop nodig om de eerste keer de boel dicht te krijgen, de ander kon met de ventielkern er uit – en een flinke vloerpomp – de Eliminator direct ‘droog’ monteren. Doorgaans is een stugger (Downhill) karkas een recept voor ruzie tijdens de eerste montage, dus de Eliminator doet het erg goed. Demonteren gaat met de hand nét – het is handiger als je een bandenlichter gebruikt.

Op pad kan het BLCK DMND karkas je niet ontgaan. De band is merkbaar zwaarder dan een normale licht verstevigde Specialized GRID, Maxxis EXO of Schwalbe DoubleDefense versie. Een belangrijk punt van een verstevigd karkas als BLCK DMND is dat je minder stootlek rijdt en daarmee in gladde omstandigheden de druk verder kan verlagen. Doe je dat dan neemt logischerwijs je rolweerstand toe maar of dát in zulke omstandigheden je grootste zorg moet zijn betwijfel ik. Het noppenprofiel lijkt wel ietsje beter te rollen dan dat van een vergelijkbare Maxxis DHRII of DHF. Dit alles betaalt zich doorgaans wel terug als je eenmaal hard bergaf gaat in rotsachtig terrein, of als je omwille van de grip je druk flink moet verlagen. Wij zijn tot 1,4 bar (75 kg rijder) respectievelijk 1,8 bar (90 kg rijder) gezakt in anders griploze omstandigheden, meer was niet nodig. Uiteindelijk hebben we de de achtervelg wel een keertje of twee gevoeld, maar er was geen schade en zeker ook geen lekkage.

Qua grip is de Eliminator inderdaad de allrounder die Specialized claimt. Van mul zand tot droge rots, gladde wortels en los grind kan de Eliminator alles goed aan. De schoudernoppen geven een voorspelbaar gedrag in de bochten of op off-camber paden, zelfs op (natte) wortels en de grip bij remmen is ruim voldoende. De grens ligt bij losse, stoffige ondergrond, waar de Eliminator om het voorwiel sneller uitbreekt dan een Maxxis Highroller II, Specialized Butcher of Schwalbe Magic Mary. Om het achterwiel kan je in dezelfde omstandigheden bij uit het zadel sprinten uiteindelijk wat doorslippen. In plakkerige modder, waar de Eliminator volloopt als een Hans Dampf van Schwalbe, blijft de grip verrassend genoeg behouden. Zelfs een dramatisch natte en gladde Anaconda Trail in Nago (Gardameer) bleek met flink verlaagde druk helemaal prima te gaan.

Beide testers geven de voorkeur aan een band met opener profiel en hogere noppen om het voorwiel – een Specialized Butcher 2,6″ of een Maxxis HighRoller II 2,4″ in dit geval. Dit neemt niet weg dat de Eliminator een prima voorband is – het is alleen een nóg betere achterband! Natuurlijk ligt dit deels aan stabiliteit, lekbestendigheid, grip en ga zo maar door. Maar één factor springt er bovenbuit: de levensduur. Na tal van kilometers over losse, scherpe stenen, zien beide geteste Eliminators er nog opvallend goed uit, beter dan welke concurrent dan ook. Hoe dit kan zonder dat gebruik van keihard, griploos rubber is ons een raadsel, maar het is bijzonder effectief.


Prijs: €44,90-€64,90 (€54,90 zoals getest)
Meer info / distributie: Specialized.com

Tekst & foto’s: Toine Overbeek / Eric Wictor

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments