European Handmade Bicycle Exhibition 2012

3 maal is scheepsrecht? Deze vraag gaat misschien ook wel op voor de European Handmade Bicycle Exhibition. In 2009 vond de eerste editie plaats. Na een voorzichtig succes in dat eerste jaar, afgaande op de hoeveelheid exposanten, volgde in 2010 de tweede editie. Dat custom framebouw leeft in Europa was inmiddels meer dan duidelijk, maar zowel organisatie als exposanten zochten naar een betere definitie van de invulling van de beurs. Na een pauze van een jaar vond het voorbije weekend dan toch de derde editie plaats. Qua timing was dit weekend misschien niet het meest gunstige; een week eerder vond in Engeland Bespoked Bristol plaats wat maakte dat menig framebouwer slechts één beurs ten koste van de andere opteerde.

De lijst met exposanten voor de derde editie van de EHBE was minder lang dan voorgaande edities, maar toch prijkten er naast bekende namen met waar we bij eerdere edities interessant werk van aantroffen, ook weer voldoende nieuwe namen. Reden genoeg om naar Schwäbisch Gmünd af te zakken voor een bezoek. Dit zonder dat onze fotograaf zich liet afschrikken door de Duitse politie die, naar het lijkt, elke Nederlandse auto op drugs moet doorzoeken…

Dat de lijst met exposanten minder groot was, was ook te merken in het congrescentrum waar de beurs voor de derde maal plaats vond. De stands stonden ruimer opgesteld en ook qua publiek was het nooit schuifelen. Eigenlijk ook niet erg, dat geeft de mogelijkheid alles goed te bekijken.

Trends
Uiteraard zijn er op dit soort shows, waar de ‘underground scene’ zich openbaart, trends te zien. Interne kabelgeleiding is er zo één. Sommigen gingen zeer ver om dit te bewerkstelligen, met wat ongelukkige knikken en ultra korte kabels tot gevolg… Een paar jaar geleden introduceerde buizenfabrikant Reynolds een roestvaststalen buizenset, de 953. Een goedkopere en vooral wat makkelijker te verwerken variant, de 931, heeft de deuren ook geopend voor amateur framebouwers, getuigen de enkele voorbeelden die we zagen. En waar staal ongeveer het meest gebruikte materiaal is voor menig amateur en professioneel custom framebouwer, lijkt hout het ‘buzzwoord’ momenteel. En onder die categorie, hoewel het natuurlijk geen hout is, noemen we ook bamboe. Beide vragen om geheel eigen productiemethoden en ontwerpen en wijken daarin nogal snel af van de traditionele framebouw. Zij die wel met ’traditionele’ materialen en dito methoden werken, moeten zich letterlijk in veel bochten wringen om met zeer bijzondere creaties te komen…

Dat ‘anders zijn’ ook subtiel kan, bewees Erik de Rooy met zijn eigenzinnige creatie “No-Fork”, waarbij de wielen onder een kleine hoek gemonteerd zijn via eenzijdige ophangingen. En wie dacht dat we met 650b, 29″ en een verdwaalde 36″ fiets de discussie over wielformaten reeds voldoende hadden besproken heeft het mis. Seli toonde namelijk een racefiets met 30″ wielen….

We misten wel een Framebuilders-Buildoff die in 2010 gehouden werd tussen Caspar Drenth van LeCadre en Christoph Vacheron van Julie Racing Design. Die vriendschappelijke wedstrijd had twee bijzondere creaties als resultaat, waarbij beide framebouwers zichzelf overstegen. Een dergelijke ‘strijd’ zal zeker ook een bijdrage leveren aan het enthousiasme van de amateur en hobby framebouwers. Deze konden overigens nu wel hun hartje ophalen bij de seminars over het Open Source framebouw CAD programma rattleCAD, gehouden door het Oostenrijkse initiatief “Die Selberbruzzler”.

Op naar de vierde?
De derde editie van de EHBE was zeker niet de grootste. Of de herdefiniëring succesvol is geweest, valt lastig te zeggen aangezien ook andere factoren even goed een rol speelden in het minder groots-zijn van deze editie. Dat er publiek voor dit soort shows is, is zeker. Dat zagen we vorige week ook in Bristol. Een ander tijdstip in het jaar, of meer overwogen in relatie tot andere shows zouden ook een factor kunnen spelen. Daarnaast zou het misschien goed zijn om de locatie te heroverwegen. Hoewel Schwäbisch Gmünd redelijk centraal in Duitsland ligt, is het voor menigeen lastig te bereiken. Misschien zou een ‘reisende’ variant de toekomst veilig kunnen stellen. Elk jaar op een andere plek in één van de vier windrichtingen, zodat ook lokale framebouwers en bezoekers tenminste eens per 3-4 jaar een lagere drempel hebben. Mogelijk zou het meeliften op een ander evenement ook een overweging kunnen zijn… Hoe het ook zij, we hopen van harte dat Indra en Ingo van 2Souls Cycles, de initiatiefnemers en organisatoren, zich er nog niet bij neerleggen. Er is absoluut ruimte en interesse voor een dergelijk evenement! Dat de Engelsen hun eigen variant hebben die goed bezocht werd, bewijst dit.. maar zolang daar de entree nog in Sterling Pound betaald moet worden, is dat nog geen volwaardige Europese show natuurlijk….

Tekst: Jeroen van den Brand & Dennis Jöris
Foto’s: Dennis Jöris

Geplaatst in Specials.
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments