Je bike online kopen: bestellen en rijden maar…?

Outletshopping online: Lars koopt een Canyon Spectral 29 LTD

Online kopen is helemaal van deze tijd. Maar iets duurs als een complete bike? Dat is voor velen nog best een flinke stap. Maar ‘willen’ en ‘kunnen’ kopen zijn niet hetzelfde, zeker niet in deze tijd van schaarste. Lars wilde een Canyon Spectral, maar greep mis. Via Canyon’s outlet kreeg-ie een tweede kans. En omdat het online kopen niet al genoeg een sprong in het diepe was voor hem, sprong-ie (‘noodgedwongen’) nog wat dieper.

Lars neemt je mee in het koopproces, de outletoptie van Canyon en wat je zelf nog moet doen om met een onlinefiets op pad te kunnen.

Tekst: Lars Vogelenzang

 

Canyon Spectral 29 LTD Online bike kopen

Tja, uiteindelijk beslissen dat je wil kopen, wil nog niet zeggen dat het ook kán. ‘Levertijd onbekend’ of, zoals in Lars’ geval ‘Uitverkocht’ en ‘Niet beschikbaar’ is momenteel eerder regel dan uitzondering.

Introductie

Het kopen van een fiets is óók al niet meer wat het geweest is. En dan heb ik het niet over de opkomst van online shoppen. Nee, het is het laatste jaar moeilijker geworden omdat de vraag is gestegen en het aanbod hapert. Rustig rondkijken, proefritje maken en dan een fiets bestellen die uit voorraad naar je de winkel op de hoek of je brievenbus komt… zó gaat het op dit moment niet. Tegenwoordig is het wachten op beschikbaarheid. En dan, als de fabrikant aangeeft dat je nú kan kopen, dat dan als de sodemieter doen anders ben je te laat. En dat laatste… dat overkwam mij bij Canyon. Ik had mijn zinnen gezet op een dikke Spectral 29 LTD, maar was – toen de status van de XL eindelijk veranderde van “Verwacht op…” naar “Bestel nu” – nét te laat. Uitverkocht. Luxeprobleem, ik weet het. Toch ben ik er een paar dagen goed chagrijnig van geweest.

Maar bij Canyon hebben ze ook een outlet en daar scoorde ik uiteindelijk preciés wat ik wilde. Ik kocht voor het eerst een fiets online. Dit artikel gaat over die outlet én over wat je tegenkomt als je online een fiets koopt en wat je er nog aan moet doen om er mee op pad te kunnen.

Canyon Outlet

Na het mislopen van de Spectral zoals ik ’em wilde, leerde navraag bij Canyon me dat-ie in deze uitvoering er ook niet meer zou komen. Soms worden modellen verspreid over meerdere batches een aantal keren per jaar opnieuw beschikbaar; in dit geval was het op = op. Dik, vette scheisse dus. Maar Canyon wees me echter op hun outlet: “Je weet maar nooit, het kán zijn dat ‘jouw’ fiets daarin opeens verschijnt. Dus hou het in de gaten.”

De outlet is de plek waar Canyon al hun niet-reguliere fietsen verkoopt. Dat zijn overjarige modellen, ex-demobikes, fietsen die tijdens productie een beschadiging opliepen en zelfs bikes die binnen de de 30 dagen-termijn door klanten zijn geretourneerd, al dan niet befietst. Canyon geeft op die bikes een korting die afhangt van het model, bouwjaar en de staat van de fiets. Het is het overwegen waard, zéker in deze tijd van schaarste. Al helemaal omdat die specifieke fietsen per definitie wél op voorraad zijn!

Canyon Outlet Store

Outlet kopen is kopen met korting

En in de gaten houden, dát deed ik. Dagelijks. Want het aanbod varieert ook letterlijk dagelijks. En op een goede maandagmorgen in mei… stond er ineens een Spectral 29 LTD in de outlet in de juiste maat. Slijtageniveau: “Nieuwe fiets met lichte optische beschadigingen. Fietsen en framesets in deze categorie zijn ongebruikte fietsen waar niet mee gereden is. De fietsen vertonen kleine kleurafwijkingen, krassen of andere lakschade.” En dat gaf me in dit specifieke geval 150 Euro korting.

Voor zo’n chique fiets als deze is dat slechts een geringe korting. Maar wie weet zoek jij een hardtail van 1100 Euro. Een dergelijke korting op zo’n bedrag maakt dan al bijna het verschil tussen je originele keuze en één model duurder. Iets wat in die prijsklasse véél verschil maakt. Of, aan de andere kant van de rekening: zo heb je de helm, pedalen én schoenen bij je eerste fiets al bijna gratis. Het loont ook daarom dus de moeite om eens in de outlet rond te neuzen.

Online bike kopen Canyon outlet details

Wat Canyon écht goed doet in deze, is dat ze volop detailfoto’s van de bewuste fiets en dus eventuele krasjes of onvolkomenheden presenteren. Het is dus niet gissen en blind kopen; je kunt goed zien waar je je euro’s aan uitgeeft.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik maar drie seconden naar de detailfoto’s van de schade heb gekeken. Ik heb daarna diréct de fiets in mijn mandje gegooid en vervolgens besteld. Want misgrijpen, dat ging me niet nóg eens gebeuren! Het slijtageniveau was op basis van de tekst al duidelijk beperkt. En voor een dikke all mountain, waarmee ik tóch wel ga crashen, is dat dan alvast gewoon ‘die eerste kras’ die het meeste pijn doet. Hebben we dat vast gehad.

Nieuwe-fiets-dag begint met de unb…

Goed, ‘mijn’ fiets was na betaling dus ook echt mijn fiets en hij kwam direct in een grote doos mijn kant op. En wie ‘doos’ zegt, die zegt tegenwoordig…

Tja, het heeft inhoudelijk eigenlijk niks met dit artikel te maken. Ik vond het gewoon tijd voor een statement. Waarvan akte.

En dan… de fiets, écht uitgepakt

Goed, genoeg over dozen. Door met wat er écht toe doet: de fiets. Eerst maar eens de schade bekijken. De foto’s op de site gaven de beschadigingen perfect weer: die zijn dus inderdaad minimaal. Perfect verwachtingsmanagement van Canyon! Dus weest gerust: op dat vlak géén vervelende verrassingen. Onderstaande foto’s geven een beeld.

Goed kijken

Ook hier: goed kijken. De schade is echt nihil.

“Je mag echter óók verwachten dat ook een outletfiets volgens specificaties wordt geleverd en dat alles meegeleverd wordt. Daar ging het bij mij fout. Maar ook hier stelde Canyon niet teleur: na een contact via de mail had ik alsnog de ontbrekende zaken binnen en paar dagen in huis.”

Je mag echter óók verwachten dat ook een outletfiets volgens specificaties wordt geleverd en dat alles meegeleverd wordt. Daar ging het bij mij fout. Ik miste namelijk allereerst een paar zaken in de meegeleverde gereedschapset: De bitset was aanwezig, maar de momentsleutel, de carbonpasta en de vorkpomp misten. Voor mij niet onoverkomelijk: dat heb ik allemaal wel in mijn gereedschapskist. Maar heb je het niet, dan zit je wel even te kijken. Maar ook hier stelde Canyon niet teleur: na een contact via de mail had ik alsnog de ontbrekende zaken binnen en paar dagen in huis. Netjes opgelost dus.

Merk overigens op: Canyon levert overigens nooit veringspacers en tubelessventielen mee (ik heb het nagevraagd) en dat vind ik een slechte besparing. Wel kwamen mijn wielen gemonteerd met tubeless velglint.

Wat mist er aan dit plaatje? Enkele stukken gereedschap. Het werd na melding bij de service-afdeling van Canyon netjes binnen een paar dagen nageleverd.

Waar ik wel van baalde, was dat de fiets toch niet volledig volgens de specificaties bleek te zijn. De Spectral 29 LTD is standaard voorzien van een Shimano XTR achterderailleur. Ook bij mijn outletfiets stond expliciet “Shimano XTR, 12 versnellingen”. En ook de omschrijving van het schadeniveau meldde niets over afwijkende onderdelen. Pas bij het unb… uh… uitpakken van de fiets ontdekte ik… een XT achterderailleur! Toch een serieuze downgrade.

Bij nader inzien bleek het op één detailfoto inderdaad zichtbaar dat er een Shimano XT achterderailleur was gemonteerd. Maar omdat het nergens vermeld stond, verwachte ik het simpelweg niet, en keek ik er dus glad overheen.

Canyon gaf desgevraagd toe dat de korting gezien schade en afmontage en beschadigingen in lijn is met hun voorwaarden, maar dat in dit geval de informatieverstrekkng niet helemaal consequent was. Daarom boden ze me een toegoedbon van 100 euro aan die ik ook heb geaccepteerd. Wellicht was de wisseling ook de reden dat die derailleur niet 100% goed stond ingesteld. Maar outlet of niet: dat zou gewoon 100% moeten kloppen.

Online bike kopen – afwijkende spec

Shimano XT achterderailleur: prima ding, alleen niet wat ik verwacht had.

En opbouwen maar!

Een Canyon komt bijna rijklaar uit de doos, de laatste stappen moet je zelf doen. Zaken die niet complex hoeven te zijn, want met wat basisskills moet het lukken. Maar toch kan dat voor sommigen best een drempel zijn op een online-bike te kopen. Canyon heeft voor al haar modellen een opbouwvideo. Als je die volgt, dan heb je een fiets die niet uit elkaar valt en een grove instelling geeft voor de luchtdruk in de verende componenten. Maar… dat is het dan ook.

“Voor een echt goed afgestelde fiets zul je als minder ervaren sleutelaar toch écht in de meegeleverde vuistdikke handleiding moeten duiken.”

Voor een echt goed afgestelde fiets zul je als minder ervaren sleutelaar toch écht in de meegeleverde vuistdikke handleiding moeten duiken. Zaken als het horizontaal stellen van het zadel en de aandraaimomenten van alle onderdelen staan goed benoemd. Lastiger wordt het bij bijvoorbeeld het instellen van de reikwijdte van de remhendels, het afstellen van de demping of het inkorten van de dropperkabel. Dat alles wordt slechts in algemene termen (en soms onhandig vertaald) benoemd. Ook geeft de handleiding soms vreemde adviezen: “Pomp de banden op naar de maximale druk die vermeld staat op de band…” Wel verwijzen ze voor dit specifieke geval nog naar een CD, die naar later bleek bij mijn fiets mistte.

…en hier de handleiding.

Hoe duurder je bike, hoe complexer de settings van vork, demper, dropper en remmen kunnen zijn. Mijn vork heeft bijvoorbeeld vier dempingsknoppen. Je moet je dan dus verdiepen in de handleidingen van deze spullen, rechtstreeks bij de fabrikant. Dan weet je zeker dat je de juiste informatie hebt. De handleidingen voor demper en vork zijn meegeleverd.

Bij een Fox 36 moet je éénmalig de inbouwbreedte van de vork en de spanning van de steekas afstellen. Dat vind je enkel terug in de meegeleverde Fox handleiding.

Digitale hulp bij het instellen van bandendruk en vering?

Omdat een goed afgestelde bandenspanning en vering cruciaal zijn voor je rijplezier, zou Canyon daar meer aandacht aan kunnen besteden. Zowel voor eenvoudiger als complexere fietsen. Want zelf Fox’ handleidingen geven wel informatie over wat bijvoorbeeld compressieknoppen en spacers doen, maar geen startwaardes voor jou. En er is – in eerste lijn – geen Canyon-dealer op de hoek die je kan helpen. Daarom was mijn tip aan Canyon: “Maak een online calculator voor de afstelling van banden en vering. Sommige concurrenten doen dat al, variërend van basaal tot extreem uitgebreid.” Hun antwoord: “Daar werken we aan!” Goed nieuws dus.

“Maar kijk, mijn beide duimen zitten rechts!” No worries, uitbesteden kan ook

Lokale Canyon-servicepartners bieden hulp

Tot slot: Vertrouw je jezelf toch echt niet, maar wil je toch een internetbike, dan is het goed om te weten dat er ook winkels zijn die voor een klein bedrag een Canyon voor je rijklaar maken. We spraken hierover onder andere met Rinus Spoor en Tiny Bouwhuis van Cycleworks in Utrecht. Ze noemen zichzelf “Canyonvriendelijk” en monteren jaarlijks zo’n tien à twintig Canyons af voor klanten. Je helpen ook lokaal met kleine garantiezaken. Voor een racefiets vragen ze zo’n vijftig Euro, voor een mountainbike vaak wat meer, vooral vanwege interne dropperkabels.

Voor dat geld krijg je een rijklare bike, maar dat niet alleen. Hun meerwaarde zit namelijk ook in het goed op jou afstemmen van je fiets. Ze stellen namelijk ook de zadelhoogte voor je in, plus de vering, en ze remmen zelfs de remblokken voor je in! Ook krijg je advies over onderhoud en houding (bijvoorbeeld als je zou kunnen profiteren van een kortere stuurpen). Zeker voor beginnende rijders is dat waardevolle informatie. Rinus: “Ondanks dat het vermeld staat in Canyon’s handleiding, zie ik veel Canyons die door klanten slecht afgesteld zijn. Remhendels die volledig horizontaal staan bijvoorbeeld. Het lijkt een detail, maar maakt een enorm verschil in het rijgevoel.”

Cycleworks is hiermee één van – momenteel – twaalf officiële Nederlandse Canyon-servicepartners, die lokaal ook helpen met het oplossen van kleine garantiezaken.

Foto’s: Lars Vogelenzang
Camera: Jonathan Hamberg
Videomontage: Jeroen van den Brand

Geplaatst in Specials en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments