Reizen | Gravelbike Experience 2022: Meerdaagse graveltocht door de Alpen

Met de G van Genieten

Gravelevenementen schieten als paddestoelen uit de grond. Zo ook in Tirol. Eind mei was daar voor het eerst de VW R Gravelbike Experience: een graveltocht die in drie dagen Duitsland, Oostenrijk en Italië via de Alpen doorkruiste. Het interpretatiespectrum van wat ‘gravelbiken’ inhoudt, is zoals bekend tamelijk breed. Redacteur Lars en fotograaf Ruben ervoeren de visie van organisator Roadbike Holidays kwamen grijnzend en rond als een knödel weer thuis.

Tekst: Lars Vogelenzang. Foto’s: Ruben Meijerink

G van Group? G van Getallen

Eerst even wat stats. De VW R Gravelbike Experience zou als meerdaagse graveltocht in drie dagen dwars door de Alpen gaan van het Duitse Garmisch-Partenkirchen naar Bressanone in Italië. Een paar weken voor de start werd deze verplaatst naar het Oostenrijkse Biberwier. De reden? De G7 top had “heel Garmisch afgehuurd”. En wij maar denken dat G voor gravel stond… Hoe dan ook, daardoor werden de totale afstand en klimmen wat lager dan de initiële 256 km met 5.800 hoogtemeters. Er was plek voor 100 deelnemers, waarvan 59 plekken geboekt werden. We fietsten in groepjes van circa 10 personen. Op drie Nederlanders, een Canadees stel en een verdwaalde Hongaar na waren die allemaal Duits.

overzichtskaart van de VW R Gravelbike Experience 2022

Rood: De lange variant die wij reden. Je kon echter per dag ook kiezen voor de lichtere blauwe route.

Gravelbike Experience Graveltocht Alpen

De Hongaar. Hij kijkt écht een beetje verdwaald, niet?

G van Gin? G van Geregeld!

Als we op woensdagavond na een autorit met veel files nèt op tijd aansluiten bij het welkomstdiner in fietshotel MyTirol, blijken we middenin een gin-tonic-presentatie te vallen. Het eerste wat we doen als we gaan zitten is één van de drie miniflesjes gin naast ons bord mixen met een van de twee soorten tonic. En proeven natuurlijk. We vragen het maar even aan onze tafelgenoten: “Uhh, we zijn hier toch bij de Gravelbike Experience?” “Ja”, is het korte antwoord. Maar het evenement blijkt méér te zijn dan alleen maar een graveltocht door de Alpen…

Het begint al met die gin en het superlekkere diner dat er op volgt. Maar ook op andere vlakken worden we drie dagen lang behoorlijk verwend: goede hotels, gidsing, bagagevervoer, evenementsfotografen en -filmers, mechanische ondersteuning, gratis testfietsen van Scott en BMC en zelfs een dagtasservice (bijvoorbeeld voor een droog shirtje) bij de lunchplek. We hoeven eigenlijk alleen maar te trappen en te genieten. Allesbehalve avontuurlijk natuurlijk en je betaalt er ook flink voor, maar dan is ook echt álles voor je geregeld.

Gravelbike Experience Graveltocht Alpen

Gratis een dikke gravelbike testen? Tuurlijk. Je kon zelfs kiezen uit Scott én BMC.

Gravelbike Experience Graveltocht Alpen

59 generieke dagtasjes, klaar voor verwarring!

Gravelbike Experience Graveltocht Alpen

Mechanische ondersteuning bij de lunch? Sure! Lars wist van gekkigheid niet meer wat hij ermee aan moest.

Dag 1: G van gravel!

Biberwier – Seefeld: 85 km, 1.800 hm
Na een goede nachtrust en uitgebreid ontbijt, mogen we dan eindelijk fietsen! We rollen op de fiets vanuit de hotelkamer naar beneden. Deze eerste etappe van de Gravelbike Experience 2022 rijden we in de Tiroler Zugspitz Arena, via een route die ons uiteindelijk hemelsbreed niet eens zó ver de start brengt. We houden de prachtige, 2.962 m hoge Zugspitze dan ook bijna continu in het zicht. Circa 75% van de route van vandaag zou gravel of anders onverhard moeten zijn en dat klopt uiteindelijk aardig.

Gravelbike Experience Graveltocht Alpen

Ja echt: rollen. Het kan, in hotel MyTirol in Biberwier.
Gravelbike Experience Graveltocht Alpen

In mijn groepje doe ik een kennismakingsbabbelrondje. Wat ik daarbij hoor wordt later op de dag, als we een stukkie singetrack en een alpenweide afdalen, bevestigd: de deelnemers komen allemaal vanuit de wegfietswereld. Mijn fietsmakker én fotograaf van dienst Ruben en ik zijn de enige mountainbikers. Sommigen gravelen zelfs pas sinds een paar weken. Deze off road-ervaring moet voor hen nog wel extra bijzonder zijn!

Zadeltas, bikeshort… uitzonderingen tussen alle Rapharakkers!

Gravelbike Experience Graveltocht Alpen

Trent is óm: “They can keep my Norco for all I care, cause I am not returning this BMC…”

“Om me heen zie ik de rest trouwens net zo hard zwoegen en zondigen. Lekker man, dáár komen we voor.”

De eerste 40 kilometer zouden aardig vlak zijn, “relaxed inrollend”, relatief vlak naar en rond de Plansee. Maar echt vlak… dat bestaat alleen in Nederland! Er zitten zelfs al dusdanig steile passages in, dat ik helemaal afschakel naar mijn lichtste verzet: 40-44. Hiermee breek ik natuurlijk de wegridderwet dat je “je grootste kransje moet schoonhouden”. Maar goed, ik ben mountainbiker en trek me dáár dus lekker niks van aan… Om me heen zie ik de rest trouwens net zo hard zwoegen en zondigen. Lekker man, dáár komen we voor. Ook pakken we daar, gemarkeerd door een eenzame grenspaal, nog een piepklein stukkie Duitsland mee. Is het technisch gezien tóch nog een drielandentour! Dan rollen we relaxed weer de Tiroler Zugspitz Arena in en wordt het serieuzer. We rijden allereerst de Gamsalm op, richting de lunch.

Even doorstappen Arne, er komt iets hards aan…

Je ziet gids Andreas denken. “Skinnydippen op de eerste dag, met een nieuwe groep? Nee, toch maar niet.” Maar oh, wat was de verleiding groot…

En bij die lunch, juist dáár wordt het pas echt afzien… We moeten drie knödels van de buitencategorie bedwingen. Gevolgd door een kuitenbijter van een toetjesknödel. Superlekker, maar ook héél veel, zelfs voor mijn eetlust-van-kliko-proporties. Maar: ik heb van mijn mamma geleerd dat ik mijn bordje leeg moet eten en buffel me er doorheen. Ik heb haar even gebeld en ze was trots op me…

Gravelbike Experience Graveltocht Alpen

Buitencategorie.

Gravelbike Experience Graveltocht Alpen

“Nee joh, dat zweet ik er straks wel weer uit…”

Twee kilo zwaarder dan daarvoor raggen we vervolgens extra hard naar beneden, om daarna direct de gravelklim richting de Ehrwalder Alm op te draaien. Met 2,5 kilometer lengte en 240 hoogtemeters is die beklimming niet direct lang of hoog. Maar wie even rekent komt wél uit op een gemiddeld percentage van 13,6 procent! Boven aangekomen beschrijven velen het gevoel “dat de knödels sneller hoogtemeters maakten dan zijzelf”…

Ook opvallend was dat menigeen zelfs de granny gear niet meer rond kreeg. Dientengevolge waren de testfietsen met megacassettes de volgende dagen ineens opvallend populair. Maar hé, we wilden een experience, toch?

Hiermee hebben we de grootste hindernis van de eerste dag bij deze Gravelbike Experience echter wel gehad. Schotterend door het het mooie Gaistal arriveren we rond vijf uur in het op 1.180 meter gelegen Seefeld. Achter de finishboog staan eten en drinken voor ons klaar, dat hebben we immers vandaag nog nauwelijks gehad…

Gravelbike Experience Graveltocht Alpen

Hier kan hij er alweer om lachen, maar even hiervoor kwam Christoph er achter dat 34-34 als lichtste verzet tóch wat ambitieus was.

Gravelbike Experience Graveltocht Alpen

Hij: “Ik ben kapot!” Zij: “Ik óók. Echt, dat laatste bosbessentaartje…”

Gravelbike Experience Graveltocht Alpen

“Nee écht jonguh, ik had zó’n vlak schema bergop!”

Gravelbike Experience Graveltocht Alpen

Had ik trouwens al gemeld dat het diner ’s avonds óók heel lekker en uitgebreid was? Ook voor vegetariërs Ruben en mezelf, trouwens. Ook wat dat betreft is de Gravelbike Experience top.

Dag 2: G van graviteitsversnelling

Seefeld – Neustift im Stubaital: 72 km, 2.100 hm
Dag twee, etappe twee van de Gravelbike Experience. Een relatief korte etappe, met volgens de briefing veel hoogtemeters, maar zeer weinig gravel. Een verkapte wegrit dus? De gevoelde realiteit blijkt totaal het tegenovergestelde. Want dit wordt, naar mijn mening, de leukste dag bij deze meerdaagse graveltocht door de Alpen! Direct vanaf de start duiken we een lange, snelle double track bosafdaling in richting het Inntal. Onze gids Andreas heeft er duidelijk zin in vandaag: hij geeft serieus gas. Ik duik onderin de beugel, spring in zijn wiel, besluit hem te vertrouwen en probeer hem te volgen. Dat lukt… nét. Andreas lacht enigszins verbaasd, als hij 600 hoogtemeters lager aangekomen omkijkt. Wát een lekker begin van de dag. Spaß machen!

Een wat vlakker stuk geeft de adrenalinespiegel wat kans om te dalen. En na wat op- en-neer werk en een schofterig snelle asfaltafdaling traverseren we langs Innsbruck, naar – verrassing – een uitgebreide, lange lunch.

Gravelbike Experience Graveltocht Alpen

Dalen op een graveler is echt even wat anders dan op een mountainbike of racefiets… maar zeker niet minder leuk!

Uitzicht op Innsbruck en de Alpen er omheen; een prima omgeving om op de gravelbike te verkennen, zo wist ik al van collega’s Mark en Jeroen, die er twee jaar geleden deelnamen aan het evenement Gravel Innsbruck.

Gravelbike Experience Graveltocht Alpen

Ok, ok, een beetje luxe is leuk, maar dat ze zelfs het grind nog voor je aanharken…

Rene (links) onderaan de Mutterer Alm klim: “Climbing is the easiest part. All you need to do is pedal. Just pedal.”

De scherprechter van vandaag volgt ook nu direct na de lunch: de gravelbeklimming van de Mutterer Alm. Vergelijkbaar in steilte met de post-lunch-klim van gisteren, maar nu een dikke zes kilometer lang. En voor mij met mijn bewijsdrang uiteindelijk zelfs nog een stukkie langer.

Eigenwijs als ik ben rijd ik voor de gids uit, volg de gpx-route van de organisatie braaf op mijn scherm… en sta uiteindelijk met nog twee anderen verbaasd onderaan een fikse hike-a-bike. Moeten we hier écht omhoog? We zien verder niemand meer en gokken het er maar op. Vijftien minuten lopen en vijf minuten dalen later, rollen we dan van bóvenaf de alm op, met een niet-gemeende verontschuldigende grijns op onze smoelen. De rest heeft de bordjes gevolgd en zo de Alm via de meest directe route gevonden. Maar ons stukje avontuur was stiekem wel veel leuker. Méér Alp, méér hoogtemeters, méér dalen. Geef me eens ongelijk?!

“Normaliter rij ik dit op een endurobike en met beschermers, niet halfnaakt op een racefiets-op-steroïden, flitst door mijn hoofd. Om vervolgens ‘klák!” nog eens bij te schakelen en mijn 45 mm’s te laten gieren van geluk.”

De laatste afdaling richting het Stubaidal is pure adrenaline! Zelfs met mijn 45 mm tubeless gravelbanden: met minder had ik hier niet willen rijden! Grind van fijn tot grof, bosgrond en af en toe wat stenen. Het is continu zoeken naar grip op al die losse rommel en bruuske rem- of stuuracties zijn uit den boze. Bovendien: hoe harder je gaat, hoe meer het kreng onder je lijkt te gaan zweven, een prettig-enge sensatie. “Normaliter rij ik dit op een endurobike en met beschermers, niet halfnaakt op een racefiets-op-steroïden”, flitst door mijn hoofd. Om vervolgens ‘klák!” nog eens bij te schakelen en mijn 45 mm’s te laten gieren van geluk. Braaaap, topdag!

Dag 3: G van Grens

Neustift im Stubaital – Brixen: 104 km, 1.770 hm

104 kilometers scheiden ons nog van van ons einddoel: Bresanonne, Italië. Of Brixen, zoals ze zelf zeggen. “Want een Duitstalige Zuid-Tiroler ziet zichzelf niet direct als Italiaan. Eerst is hij een Zuid-Tiroler, dan Europeaan en meestal dan pas Italiaan. Niet zo gek, hun land is in 1919, in de nasleep van WO1, door Italië geannexeerd. En het trauma daarvan zit nog steeds diep. Niet voor niets studeert een meerderheid van de Zuid-Tirolers liever in het nabijgelegen Innsbruck dan in de Italiaanse steden in de Povlakte. Alleen in Bozen en Meran is een meerderheid Italiaanstalig. Dat komt omdat die mensen afstammen zijn van straatarme Calabriërs die door de fascisten van Mussolini naar Zuid-Tirol gebracht zijn om rondom Bozen de fabrieken te bemannen. Met als idee dat de Calabriërs weldra in de meerderheid zouden zijn, want die hadden traditioneel erg grote gezinnen…”

…tot zover het minicollege geschiedenis van collega Arjan. Thanks! Hij is veel in de streek (ik begrijp inmiddels waarom!) en dat blijkt. Het toont ook maar weer eens aan welke langdurig ontwrichtende werking oorlogen en totalitaire regimes kunnen hebben. En hoe goed wij het hier hebben.

“Gelukkig moeten we vanaf de start al bijna direct zes kilometer en 600 hoogtemeters klimmen op gravel, naar Maria Waldrast. Zo worden we wel warm.”

Zelfs als het op deze vrijdagmorgen duidelijk ander weer is dan de vorige dagen tijdens onze Gravelbike Experience. Koud, regenachtig. Maar niet zeuren, dus regenjasje aan en gaan! En genieten jandorie! Gelukkig moeten we vanaf de start al bijna direct zes kilometer en 600 hoogtemeters klimmen op gravel, naar Maria Waldrast. Zo worden we wel warm. Daar wachten ons het hoogst gelegene wallfahrtskloster van Europa. En gelukkig ook een snelle, warme kop koffie, voor we de afdaling induiken.

Nog één dag te gaan bij deze Gravelbike Experience! Heinz lijkt ondertussen nú al te balen dat hij morgen alweer naar huis moet.

Een ‘geheimtipp’ van een local brengt ons aan het begin van de dag iets van de geplande route af. Dat brengt wat avontuur.

…en onverwacht: een ‘gravel-werk’. Damn, dus hiér wordt het spul gemaakt!

Omhoog richting Maria Waldrast. Maar wacht, heeft die gozer nou wéér bijna een trein in zijn nek?

Bovenaan gekomen hebben we meteen het leeuwendeel van het gravel van vandaag gehad. Want al in de afdaling vanaf Maria Waldrast zoeven we over het asfalt, terwijl we links en rechts allerlei spannende paadjes zien. Dat blijft vervolgens de rest van de dag een beetje zo. “Waarom rijden we dáár niet?” wijst mijn wijsvinger regelmatig. Hoe mooi de omgeving de rest van de dag ook is, die gedachte laat me niet echt meer los. Wellicht zitten er wat verboden paadjes tussen. Toch krijg ik het idee dat de parcoursbouwer hier wat moois heeft laten liggen.

Gravelbike Experience graveltocht alpen

Over de oude Brennerpas, parallel aan de nieuwe. Mooi, lekker golvend, maar… verhard!

Gravelbike Experience graveltocht alpen

Achteraf gezien had die eenzame Duitse grenspaal op dag één nog meer cachet dan dit hier. De parkeergarage-outlet-hel-grensovergang bovenop de Brenner. Dáár sloeg mijn cappucino écht van dood… Snel door maar weer!

“Hoe dan ook, we zijn Italië, de zon schijnt, hebben wind mee en moeten nog 40 km golvend maar hoofdzakelijk bergaf. Dus is het koers! Iedereen rijdt zijn tankje leeg richting de finish en elk heuveltje wordt impliciet als sprint aangemerkt.”

Verhard betekent echter nog steeds niet dat het vanzelf gaat. De inspanningen van de afgelopen dagen eisen hier en daar hun tol en het weer werkt aanvankelijk niet mee. Op de weg richting de grens proberen we de groep een beetje bijeen te houden. Maar richting de top van de Brenner verandert het weer en in de stralende zon rijden we Italië binnen! Het voelt hier vanwege de taal en architectuur allemaal wat minder Italiaans aan dan gedacht. Maar aangezien we toch al drie dagen Duits praten is dat toch ook best wel weer praktisch.

Hoe dan ook, we zijn Italië, de zon schijnt, hebben wind mee en moeten nog 40 km golvend maar hoofdzakelijk bergaf. Dus is het koers! Iedereen rijdt zijn tankje leeg richting de finish en elk heuveltje wordt impliciet als sprint aangemerkt. Forza! Toch lukt het – grotendeels – als groep Brixen binnen te rollen. We mogen dwars door de smalle winkelstraatjes slalommen tot de finish van deze Gravelbike Experience op het grote plein. Geschafft!

Zum Wohl, Freunde!

Sportkunstenaar Horst Brozy: “Iederéén kan tekenen!” Daarom laat hij een canvas ophangen bij de finish… en doet het zelf even voor. Lars probeert ondertussen een VZ-logo te spammen en zoekt op zijn mouw naar het voorbeeld.

Parcourbouwer Martin lijkt het nog niet helemaal te beseffen… Wow, is het echt allemaal gelukt?

G van Goed naar Grandioos

Deze voor mij eerste graveltocht door de Alpen, de VW R Gravelbike Experience, was zéker een hele ervaring. De hele dag ben je met leuke gasten onderweg in een prachtig decor, op – meestal – prachtige paden. Graag nog wat meer gravel op de laatste dag, hier en daar nog eens een gek stukje bos en het is helemaal perfect. Voor de echte die-hards zie ik daarom ook nog wel mogelijkheden voor een nóg zwaardere variant.

Iets waar ik gedurende deze meerdaagse graveltocht achter kwam, was dat onze gids geen eerdere gidservaring had. Dat vind ik verbazingwekkend bij een evenement als dit en had vooraf wat meer ondersteuning vanuit de organisatie verdiend. Dat gezegd hebbende: Andreas weet veel van de omgeving en is een aimabele man die erg zijn best deed om het ons naar de zin te maken, het groepsgevoel op waarde schat en openstaat voor opbouwende kritiek. Danke!

Tot in de puntjes

Verder was echt alles tot in de puntjes verzorgd, je hoefde enkel te genieten. Tegelijkertijd hoeft het voor mij persoonlijk ook weer niet per se zó uitgebreid. Met name de lunches mogen van mij simpeler en korter. Geen warme maaltijd, maar een schaal lekkere brötchen, wat frissigs te drinken, even uitbuiken, en dan weer door. Dat zou me na de rit ook wat meer tijd voor mezelf opleveren. Om te zwemmen in het hotel, of gewoon even lekker te luieren. Nu volgde het gezamenlijke avondvullende diner al snel na de binnenkomst. Mijn gratis tip aan de organisatie!

Alle mitsen en maren terzijde: we hebben een prachtige trip gehad, dat staat buiten kijf! En je kan er donder op zeggen dat een grote organisator als Plan B zo’n evenement als de Gravelbike Experience alleen maar mooier en mooier maakt. Dus wil je ook eens zo lekker luxe gravelen in de Tirol, dan kan ik je – terwijl ik nog wat steentjes tussen mijn tanden vandaan purk – met een oprechte grijns de VW R Gravelbike Experience van harte aanraden.

De Gravelbike Experience op Komoot

Bij Velozine steken we een hoop tijd, geld en moeite in de productie van reisverhalen. We willen je inspireren er op uit te trekken en aanmoedigen dezelfde mooie mountain- en gravelbikeavonturen te beleven als wij. Maar dan moeten we de routes die we gereden hebben natuurlijk wel makkelijk met jou, onze lezer, kunnen delen. Om dat mogelijk te maken werken we samen met Komoot, een app voor het vinden, plannen en delen van routes. De route die we voor dit verhaal gereden hebben vind je hieronder.

Gratis regio-bundel voor nieuwe Komoot-gebruikers

Bespaar €8.99 en download gratis een regiopakket naar keuze met offline kaarten.

Interesse? Ga dan naar www.komoot.nl/account/gift en voer deze code in: VELOZINE, of klik simpelweg hier.

Deze actie geldt tot 31-12-2022.

Maar uiteraard is er (veel!) meer dan alleen de route die wij op onze gravelbikes door de Alpen reden. Het aantal gravelwegen is enorm in de streek: Graveltirol.com tikt binnenkort de 600 kilometer aan gravelroutes aan, zo werd ons beloofd.

Overnachtingen

De chique hotels waar wij tijdens deze meerdaagse graveltocht door de Alpen verbleven, zijn allemaal te vinden op roadbike-holidays.com. Maar zelfs dat moét niet natuurlijk. Er zijn ook talloze kleine pensionnetjes in de regio. En de echte bikepacker… die schudt zijn wijze hoofd, rolt zijn tentje op en brengt het terug tot de essentie: op de fiets genieten van de fantastische omgeving en gravelmogelijkheden van Noord- en Zuid-Tirol.

G van Geld

Datum en prijzen voor 2023-editie van de Gravelbike Experience zijn nog niet bekend. In 2022 bood de VW R Gravelbike Experience je volgende opties:

  • Compleet driedaags evenement met drie hotelovernachtingen (na elke fietsdag dus): €790;
  • Compleet driedaags evenement met vier hotelovernachtingen (vóór de eerste fietsdag en na elke fietsdag): €890;
  • Optioneel: transfer met fietsbus terug naar de start, op de dag ná de laatste fietsdag: €100.

Bijkomende kosten: vervoer van en naar Nederland, alle drankjes.

Meer info vind je op gravelbike-experience.com

Graveltocht door de Alpen – Gravelbike Experience
Geplaatst in Reizen en routes en getagd met , , , .
guest
2 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Eric
Admin
Eric
1 maand geleden

Mooi geschreven (Lars) en geschoten (Ruben), chapeau!

John-Patric Staudacher
John-Patric Staudacher
1 maand geleden

Beste Ruben,
Beste Lars,

Het was een groot genoegen om met u over de Alpen te rijden. Jullie zijn gewoon snelle en gekke Hollanders!

BEDANKT
JOHN

Lieber Ruben,
Lieber Lars,

es war mir eine große Freude mit euch über die Alpen zu fahren. Ihr seid einfach schnelle und verrückte Holländer!

DANKE
JOHN