Mavic Crossmax SL Pro Thermo – Hoogstaand winterschoeisel

Elk jaar is er wel weer een nieuwe… een fietsmaatje die bij een pauzeplaats staat te verkondigen dat zijn/haar nieuwe winterschoenen de aankoop van het jaar zijn geweest. Waar maken ze zich toch zo druk over? Zo hard tintelen mijn tenen helemaal niet, sterker nog ik voel helemaal niks meer voorbij mijn enkels! Maar op de terugweg en onder de douche word je er maar weer goed pijnlijk aan herinnerd. Na jaren knoeien met overschoenen, dikke sokken, dubbele sokken en allerhande aan pruts-oplossingen moest ik er uiteindelijk zelf ook maar aan geloven.

Voor het rijden bij normale temperaturen gebruik ik al jaren Mavic Tempo schoenen die me zeer goed bevallen. Op de website van Mavic was al snel duidelijk dat het vorige model winterschoen vervangen was door de nieuwe CrossMax SL Pro Thermo. Ik had van het oude model -Drift genaamd- wel klachten gehoord zoals de slechte waterdichtheid, maar ik was hoopvol dat deze problemen allemaal aangepakt zouden zijn in het nieuwe model. Waarom zouden ze anders het ontwerp zo drastisch veranderen?

CrossmaxThermo01

Ze zijn zelfs zo drastisch veranderd dat er weinig van het vorige model in te herkennen is. Het lijkt wel alsof er een overschoen om een normale schoen heen geplakt is waarbij het sluitingsmechanisme (Ergo Dial™) verdacht veel lijkt op het bekende Boa™ systeem. Als je je voeten in de schoen hebt, draai je aan een draaiknop, waarmee je een dunne aramide-veter aanspant. Vervolgens vouw je een waterdichte flap over de veter en tong van de schoen heen en rits je hem dicht. Als laatste sluit je het bovenste elastische deel van diezelfde flap met klittenband rond je enkel. Het geeft direct een warm en betrouwbaar gevoel, en je kan zelfs tijdens het fietsen nog steeds bij de draaiknop komen om hem te verstellen.

Bij de maatgeving valt op dat hij iets krapper zit dan dezelfde maat Mavic Tempo. Het lijkt te komen doordat de extra voering voor wat meer afronding in de binnenste hoeken zorgt. Tijdens het fietsen is het gelukkig niet zo merkbaar. Wel moest mijn zadel bijna een centimeter omhoog! Blijkbaar is de zool door de extra isolatie een stuk dikker, dus houd hier rekening mee. Verder is de pasvorm verder wel even neutraal als die van de Tempo, niet te breed of te smal.

CrossmaxThermo02

Na alles te hebben afgesteld kon mijn eerste toertocht rond het vriespunt beginnen. En wat merkte ik na een frisse ploetertocht rond Helmond met een gemiddelde temperatuur van twee graden celcius?… Niets! En dan op een positieve manier! Normaal heb ik na zo’n rit de neiging om eerst een kwartier met jeukende enkels en tintelende tenen onder de douche te staan totdat alles weer een beetje op temperatuur is en normaal voelt, maar dat was nu totaal niet nodig. Ook de zool voelde tijdens het fietsen ongeveer even stijf als mijn Tempo’s, dus ook op dat vlak scoren ze punten. Ook worden ze niet benauwd of zweterig, dus de GoreTex™ isolatie lijkt inderdaad voldoende te ademen.

Uiteindelijk moest de waterdichtheid ook even gecontroleerd worden. Er was geen betere kans om dat te doen dan tijdens een veldritwedstrijd in een lokale zandput. Het had die nacht nog stevig geregend dus het parkoers was natter dan het gemiddelde aquarium, en na 45 minuten ploeteren was de ondergrond veranderd in een slagveld. Hierdoor was het vaak het snelste om door de 15 centimeter diepe plassen heen te rennen, en met de fiets over de schouder de zandklimmen op te klauteren. Uiteindelijk kon ik zeggen dat mijn sokken nog kurkdroog waren, en dat de Energy Grip Terra™ zool ook verrassend veel grip op de ondergrond had.

CrossmaxThermo03

Wat valt er verder nog over te zeggen over deze schoenen? Ze worden standaard geleverd met een setje RVS plaatjes die je tussen de schoenzool en je schoenplaatjes kunt zetten om schade aan de zool te voorkomen. Erg handig voor bijvoorbeeld mijn Crankbrother Eggbeater pedalen, en ook zinvol bij Time. Verder wegen de Crossmax SL Pro Thermo schoenen per stuk 500 gram (maat 44), wat 92 gram zwaarder is dan mijn Tempo schoenen.

CrossmaxThermo04

Voor mij is het nu wel duidelijk dat mijn normale fietsschoenen in de winter gewoon in de kast mogen blijven staan, al is het alleen al om mijn zadel niet opnieuw te hoeven verstellen bij een schoenwissel.

Adviesverkoopprijs: €199,-

Meer informatie: www.mavic.com
Distributie: www.codagex.be

Tekst en foto’s: Toine Overbeek

Posted in Reviews and tagged , , , .