Rockshox Pike 2018 en consorten

SRAMterklaas is weer in het land

Het is weer die tijd van het jaar. De tijd dat SRAM nieuwtjes rondstrooit als ware het pepernoten. SRAMterklaas is weer in het land, mensen! Begin april kwam de nieuwe Reverb remote uit, en wie weet wat er binnenkort allemaal nog volgt? Vandaag gooit SRAMterklaas in elk geval wat lekkers de markt op: De Pike, RockShox’ referentievork in het all mountain-/endurosegment, heeft een fikse update ondergaan, zowel extern als intern. Veel andere modellen profiteren daar ook van mee. Hier de opvallendste zaken:

RockShox_Pike_MY18_01

Nota bene: bolt-thru axle. Ja zó kunnen wij óók gewicht besparen!

Pike versus Lyrik

De Pike is 150 gram lichter geworden. Dat is nogal wat! Tegelijk valt op dat de 2018 29er Pike maar tot 140 mm veerweg gaat. Voorheen was dat 160 mm. Wil je méér veerweg op je stoomwals, dan heeft RockShox de Lyrik 160 mm voor je. Het lijkt er op dat ze bewust het onderscheid in gewicht én gebruiksdoel tussen Pike en Lyrik groter maken, zodat je beter een keuze kan (moet?) maken.

Gedempte vreugde?

Met de introductie van de Pike werd de Charger demper – voorheen exclusief voor de Boxxer vorken – een referentie voor een breder publiek. Bij de SID die onlangs ook een upgrade kreeg, werd al gesproken over een vernieuwde Charger demper. Dezelfde vernieuwingen vinden we nu terug bij de Charger 2 demper in de nieuwe Pike. Het nuttige verstelbereik van de low-speed compressieknop in de Open stand van de driestandenknop, zou vergroot zijn. Dat komt overéén met de observatie van die andere tuner, Fast, dat het nuttige verstelbereik van de originele Charger demper beperkt was. Of het ook tegemoet gaat komen aan de klacht van sommige lichtere rijders, die de Pike overdempt vinden, weten we pas na een test. Temeer omdat de high-speed compressiedemping nog steeds af fabriek is ingesteld. Er is dus daarmee nog steeds geen RockShox-tegenhanger voor de Fox 36 RC2, die afzonderlijke, externe low- én high-speed compressie verstellers heeft.

Om nog even door te gaan op die driestanden-compressie knop: de strafste stand, Firm, is aangepast om beter aan te sluiten bij de achterdempers uit eigen huis. Hoé vermeldt het persbericht helaas niet.

Tot slot kun je op sommige Pikes nu een remote voor de demper krijgen, waarmee je tegelijkertijd de achterdemper kan bedienen. We vragen ons wel af of dit veel verkocht gaat worden op een vork als de Pike.

De Vorsprung ingelopen

De Pike krijgt een grotere negatieve luchtkamer, bedoeld om de fijngevoeligheid aan het begin van de veerweg te verbeteren. Klinkt dat bekend? Dat kan goed kloppen! De tuningbazen van Vorsprung introduceerden onlangs preciés dat, in de vorm van de Luftkappe-upgrade voor Rockshox vorken. Die hoef je voor je 2018 Pike dus niet meer na te bestellen. Dual Position fans opgelet: De Luftkappe is niet beschikbaar voor de vorken met verstelbare veerweg, SRAM’s persbericht is ook niet duidelijk of de nieuwe Dual Position Pike óók een grotere negatieve luchtkamer krijgt. Fingers crossed, dus… Of de nieuwe air shaft assembly ook past op je pré-2018 Pike én of hij ook los beschikbaar komt, is ons ook nog niet bekend.

Terzijde: Het is leuk om te zien hoe Vorsprung de grote fabrikant soms vóór is met vernieuwingen. Al eerder introduceerden ze namelijk als eerste een vergrootte negatieve luchtkamer voor Fox achterdempers: de Corset. Nu is die op de meeste RockShox en Fox dempers standaard. We verwachten dan ook dat Fox binnenkort volgt met grotere negatieve kamers in hun luchtvorken.

Overige zaken

  • De Lyrik en RS-1 krijgen óók een Charger 2 demper, afgestemd op het gebruiksdoel;
  • De Yari wordt nu grofweg gepositioneerd als budget-Lyrik, zonder Charger demper;
  • De Revelation krijgt 35 mm poten en is nu bedoeld als budget-Pike, eveneens zonder Charger demper. Ook hier zien we dus een wat duidelijker verschil in gebruiksdoel;
  • 180 mm postmount-nokken worden standaard op de Pike en de andere 35 mm vorken. Eindelijk! Niemand rijdt zijn Pike met een 160 mm schijf, toch? Zelfs lichte rijders (met minder handkracht!) hebben plezier van een 180 mm schijf.
  • In februari presenteerde SRAM de definitieve versie van de Shockwiz. Het verbaast ons een beetje dat Rockshox in de nieuwe vorken niks heeft in/aangebouwd om de montage van de Shockwiz te vereenvoudigen, of zelfs deels te integreren!

Prijzen

  • Pike RCT3 – €970-1.100
  • Lyrik RCT3 – €1.145-1.310
  • Yari – €780-865
  • Revelation – €720-800
  • RS-1 – €1.865-1.945

Bron: www.sram.com/rockshox

Posted in Nieuws and tagged , , .