BikeYoke Revive duurtest

Méér dan alleen unkaputtbar!

In mei startte onze duurtest van de Revive dropper van BikeYoke: een jong, klein bedrijf, dat bestaat uit ervaren constructeurs uit de fietsindustrie, zonder de “commerciële ballast” die veel grote bedrijven kenmerkt. Dat schepte verwachtingen en het is de hoogste tijd om de balans op te maken…

BikeYoke geeft hoog op over de betrouwbaarheid van de Revive, vanwege een uniek binnenwerk: een lucht + oliesysteem, maar dan simpeler dan bij de concurrentie. Ze laten namelijk de IFP, -de zwevende zuiger die voorkomt dat olie en lucht zich mengen- weg. Dat heeft twee mogelijke voordelen: je kunt hem zelf thuis servicen, en hij gaat minder snel kapot. Die simpele bouw heeft echter ook een nadeel: In ingeschoven toestand kán lucht in de oliekamer komen. Maar hier zit de grote truc van de Revive. Met een inbus 4 en twee seconden tijd ontlucht je hem zélf, en maak je van je pogostick weer een zadelpen. En dát heeft geen enkele concurrent.

Na onze duurtest vind ik die concurrentie echter niet meer zo interessant. Ik vind de Revive namelijk een briljant product en zou hem zelf kopen. Het feit dat je hem af en toe moet ontluchten, valt in het niet bij hoe goed hij werkt.

…en toch nú al verbeterd!?
Nog tijdens onze testperiode kwam BikeYoke al met een verbeterde versie van de Revive. Daarin zit een gepatenteerd membraan, precies op de plek waar in de huidige Revive de lucht kan mengen met de olie. De kans dat dat gebeurt daalt daarmee, volgens BikeYoke. En dát zonder nieuwe nadelen, als het goed is. Deze review gaat echter over de oorspronkelijke versie die tot juli 2017 te koop was.

Montage

Het monteren van een dropper met inwendige kabelloop doe je niet in een kwartiertje, maar BikeYoke maakt het niet lastiger dan nodig. Zoals gebruikelijk moet je tijdens de procedure de pen éénmaal demonteren en de kabel (standaard versnellingskabel, niet merkspecifiek dus) opschuiven om hem op lengte te kunnen maken. Bij de 2x remote ligt de stuurklem in lijn met de kabel. Je kan er daardoor goed bij, en maakt ook dat je de kabel kan uitnemen zonder de hendel te demonteren. Onderaan de pen zit ook nog een gelaserde maatstreep om de binnenkabel precies 17 mm langer af te knippen dan de buitenkabel. Slim.

De zadelklem klemt naar behoren en is compatible met ronde en ovalen rails, inclusief versies die in carbon zijn uitgevoerd. De klem heeft geen offset, is ook niet met offset leverbaar.

De buitenbuis toont iets aparts: Niet de gebruikelijke moer bovenaan de buitenbuis, maar een ingeperst lager met afdichting. BikeYoke claimt dat dit lichter, sterker en maatnauwkeuriger is. Het bespaart ook 10 tot 20 mm inbouwhoogte ten opzichte van de concurrentie. Dat kan betekenen dat een 150 mm Reverb net niét in je frame past, maar een 160 mm Revive net wél. Waarbij aangemerkt moet worden dat de totale lengte van de 160 mm Revive -hoe ver hij in je frame duikt- aardig overeenkomt met de gemiddelde 150 mm concurrentie. Controleer dat dus ook even. De 125 mm Revive wint het aan beide zijden van bijna alle concurrentie .

Zodra alles vastzit, kun je rijden… denk je. Niet dus, want onder je voel je geen zadelpen maar een pogostick. De Revive komt in ingeschoven toestand uit de doos, lucht en olie hebben zich vermengd, je moet hem dus direct “Reviven”! Letterlijk twee seconden later heb je dat gefixed en kun je op pad.

ctr-alt-delete: sneller dan dit kan écht niet!

“En hoe vaak moet je dat ding dan wel niet resetten?”, vraag je je af? Als je de tips in het filmpje volgt, dan hoeft het onderweg zelden. Draag je je fiets graag Franse Stijl én met ingeschoven zadel, dan zul je dus vaker naar je tooltje grijpen. Maar omdat resetten zó makkelijk is, kun je afvragen of dat écht een issue is. Daarbij: bedenk eens hoe lang je niet kan fietsen als een willekeurige andere dropper één keer speling heeft…

Draag je je fiets graag Franse Stijl én met ingeschoven zadel, dan zul je dus vaker naar je tooltje grijpen.

Voor stalling en vervoer gelden eigenlijk dezelfde regels. Als je de fiets met ingeschoven zadel hangend aan het voorwiel stalt, of ingeschoven horizontaal vervoert, dan moet je vóór elke rit even resetten. Bij werkzaamheden, ten slotte, kun je de fiets gerust aan het zadel ophangen zonder dat er stront aan de knikker is.

Gebruik

BikeYoke belooft een zeer soepele werking, omdat de pen maar twee bewegende afdichtingen bevat. Die belofte maken ze waar: de Revive loopt fantastisch soepel. Een lichte druk van je kont is voldoende om hem te laten zakken. De uitschuifsnelheid is prima en je hoort duidelijk als hij zijn hoogste punt bereikt. Wil je hem afremmen, druk de hendel dan wat minder ver in. Moet hij sneller, pomp de luchtveer dan wat harder op.

De bediening met de 2x hendel is ergonomisch redelijk: je moet je duim wat ver omhoog strekken om er bij te komen. De compacte Kind Shock 2x hendel, vind ik wat dat betreft beter. Tijdens montage zul je ook merken dat je je shifter wat naar binnen moet schuiven, anders raakt de remote je shifter zodra je hem bedient.

Halverwege de test bouwden we de testfiets om naar 1×11, inclusief 1x remote mét Shimano I-Spec klem. Die is nagenoeg perfect: hij voelt prettig aan, heeft grip, de benodigde slag is lekker kort en je kan hem op drie manieren verstellen. Top.

Onderhoud

Geen enkele dropper ontkomt aan onderhoud. Dit is bij de concurrentie vaak een klus voor ervaren sleutelaars. Ook hier doet BikeYoke het echter weer anders: De Revive zou in tien minuten te servicen zijn. Zonder merkspecifiek gereedschap en met online verkrijgbare vervangingsdelen:

Halverwege de zomer kwam onze Revive soms een beetje traag uit aan het einde van de slag. Op aanraden van Bikeyoke trokken we hem even open en bekeken we de schuimring die op 1:05 min. in het filmpje hierboven zichtbaar is. Die zou wat verkleefd kunnen zijn, maar bleek gewoon schoon. Toen we de zadelpen weer netjes met 5 Nm vastzetten (in plaats van “op gevoel”…), werkte hij weer perfect. Na de winter geven we hem een complete beurt.

Nog even dit: De handleiding waarschuwt vreemd genoeg om de zadelpen niet te openen. Was gibt’s? De waarschuwing slaat op het hydraulische systeem in de binnenbuis: dat is voor consumenten een “no-go area”. Dat systeem heeft volgens BikeYoke ook géén onderhoud nodig omdat de olie niet verslijt of verloren gaat. In het onwaarschijnlijke geval van een defect aan het hydraulische systeem kan BikeYoke de pen wel repareren. Desgevraagd bevestigt BikeYoke dat repareren bij hen ook echt repareren betekent, en dus niet wegflikkeren “vervangen”.

Méér dan alleen maar unkaputtbar

In het introductie-artikel vroegen we ons af of dit hem dan is, die unkaputtbare dropper. Direct bleek dat die al jaren bestond: de good old Gravity Dropper. Op basis van onze ervaringen tot zover is ook de BikeYoke Revive hiervoor een goede kandidaat. Daarbij zijn werking, bediening, en servicevriendelijkheid van het hoogste niveau. Allemaal als gevolg van onconventionele maar doordachte oplossingen en dat tegen een concurrerende adviesprijs. Een absolute aanrader!

De laatste zin in deze review was eigenlijk deze: “Als dit een voorbode is van wat BikeYoke ons nog meer gaat brengen, dan voorspellen we het bedrijf een stralende toekomst. Vooropgesteld dat ze geen marketeers en product managers aannemen natuurlijk…” Ondertussen geeft BikeYoke dus al blijk van voortgaande ontwikkelingsdrang, met die onlangs gelanceerde “Revive 2.0”. Die komt, als de claims kloppen, tegemoet aan het grootste kritiekpunt dat je op de pen kan hebben: de noodzaak tot handmatig ontluchten. Terwijl het goede behouden zou moeten blijven. De redactie is op termijn gráág bereid om ook die proef op de som te nemen.

De Revive is er met 125, 160 of 185 mm drop en is verkrijgbaar met of zonder remote. Alle prijzen en opties lees je in dit artikel.

Distributie, service en garantie in de Benelux gaat via BikeShop Reefo’s in Nieuwkoop.

Tekst: Lars Vogelenzang
Foto’s & video: Jeroen van den Brand

Posted in Reviews and tagged , , , , , , , , , .