Cannondale Jekyll: nu ook als 29er!

Zoveel terughoudendheid als er was bij de introductie van een nieuwe wielmaat jaren terug, zo gemakkelijk lijkt de industrie nu met elke wieltrend mee te … rollen.

Waar de enduro-scene aanvankelijk 27,5” tot de standaard verwierf, sommigen toch 29ers probeerde, maar men vervolgens toch bij de kleinere maat bleef hangen én nu alsnog in tweede instantie met de grootste wielmaat op pad gaat, volgt ook Cannondale met een 29” versie van de Jekyll!

We publiceerde onlangs nog een test van de Jekyll 3. Een fiets die in het voorjaar van vorig jaar werd geïntroduceerd als opvolger van een iet-wat vreemde eend. Ook de nieuwe Jekyll is alles behalve doorsnee met zijn Gemini-demper met een 2-standen schakelaar voor de luchtkamer. De Jekyll werd door testredacteur Toine als een Mr. Hyde gedefineerd; een zuivere endurobak met 27,5” wielen voor het grovere werk. Met de introductie van de 29er versie wordt het wedstrijdkarakter – waar snelheid de sleutel is – verder onderstreept.

Grotere wielen, minder veerweg

In basis is de 29” versie gelijk aan de 27,5” Jekyll. We zien hetzelfde veersysteem en uiteraard hetzelfde frameontwerp, onder meer met de Ai offset waarbij de achternaaf 6 mm uit het lood staat voor een meer egaal verdeelde spaakspanning. Niettemin zijn er toch een aantal verschillen. Naast de (duh!) grotere wielen die gemakkelijker over obstakels heenrollen, is de veerweg iets ingekort. Waar de 27,5” versie vooraan 170 en achteraan 165 mm veerweg biedt, doet de 29” Jekyll het met 150 mm veerweg voor- en achteraan. Bij alle drie nu geïntroduceerde 29” Jekyll’s is het voorframe is van Ballistec carbon, de achtervork van aluminium. Een full carbon versie zoals de Jekyll 1 met de kleinere wielmaat, is er dus niet. Ook de forse link tussen staande achtervork, demper en onderbuis is nu van aluminium in plaats van composiet.

Qua geometrie lijkt de 29” versie nauwelijks af te wijken van de 27,5”. De wielbasis is slechts subtiel langer, vooral te danken aan de 2 cm langere achtervork. Maar dankzij de verkorte veerweg, is het verschil minimaal. De stuur- en zithoek zijn identiek tussen beide wielmaten. Ook als we naar de reach en stack kijken; de 29” is subtiel korter qua reach, terwijl de stack subtiel hoger is.

Drie modellen


Van de grootwiel-Jekyll zullen drie versies worden aangeboden. De Jekyll 29-1 is overduidelijk het topmodel met een prijs van €6.499. Deze fiets komt met een Fox 36 Float Factory voorvork voorzien van de FIT Grip2 demper en Kashima coating en een Factory versie van de Gemini achterdemper. Daarnaast zien we een mix van SRAM componenten zoals een X01 Eagle aandrijving met een Truvativ Stylo aluminium crank en SRAM’s Code RSC schijfremmen. De wielen zijn opgebouwd met SRAM 900 naven en Stan’s NoTubes Flow Mk3 velgen met daar omheen Maxxis Minion DHF 29×2,5” WT en DHR II 29×2.4” WT banden.

Jekyll 29-1

De Jekyll 29-2 kost met €5.499 dus €1.000 minder dan de 29-1; je krijgt dan een voorvork en achterdemper met Fox’ Performance specificaties. Hoewel deze versie ook een SRAM X01 Eagle achterderailleur heeft, komt de rest van de aandrijfgroep uit de GX Eagle serie. Remmen doe je met Shimano’s XT en op de dropper zadelpen prijkt een Cannondale logo.

Jekyll 29-2

€3.999 koopt je de Jekyll 29-3; vooralsnog de goedkoopste 29” Jekyll. Ook deze uitvoering heeft een voorvork en achterdempers met Fox’ Performance specificaties. De kosten worden verder gedrukt door gebruik van Formula naven, SRAM GX Eagle derailleur en shifter in combinatie met een NX Eagle cassette en ketting. De remmen komen ook bij SRAM vandaan en zijn de Guide R modellen. De dropper zadelpen, tenslotte, komt van TranzX.

Jekyll 29-3

Bron: www.cannondale.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , , , , , .
  • Jur

    Korte chainstay in een 29er is dus niet voor elke fabrikant de heilige graal.