Test | QBP Problem Solvers Booster

Boost: You gotta problem with that?

Simpeler en makkelijker kan het niet – op het stoppen met verzinnen van nieuwe ‘standaarden’ na, dan.

Zodra ‘Boost’ maar genoemd werd stond de helft van ’s wereld mountainbikeforumbezoekers te schuimbekken van woede. “Wat moet ik straks met mijn €1500,- carbon wielset dat niet in een nieuw frame past?!” De angst voor steeds veranderende standaarden – vooral de inbouwbreedtes van wielen en bijbehorende kettinglijnen – is uiteraard volkomen terecht. Menig rijder koopt aan de lopende band upgrades waardoor nieuwe wielen inderdaad niet in de huidige vork zullen passen. Nog vervelender is het als je noodgedwongen ander materiaal koopt of krijgt – bijvoorbeeld een garantieframe – waarbij de ‘nieuwe’ standaard je huidige onderdelen uitsluit. De rekening daarvoor mag je immers zelf betalen….

Precies voor wie klem zit met bovenstaand probleem zijn er legio Boost-adapters. Dat wil zeggen: setjes met einddopen voor naven en spacers voor remschijven, waarmee je voor grofweg €30,- per wiel weer up-to-date bent. De einddoppen vullen het verschil tussen Boost en non-Boost inbouwbreedte op, de vulring achter de schijf zorgt dat die netjes in de klauw valt. Hoewel de oplossing twee ordes van grootte goedkoper is dan een nieuw wielset, zijn er wél twee nadelen. Ten eerste zijn de einddoppen voor slechts een beperkt aantal naven verkrijgbaar (zoals de DT Swiss 190/240/350 series of Hope Pro series). Ten tweede: je zal tenminste je achterwiel opnieuw moeten centreren en soms ook je voorwiel.

Boven: Boost; onder: non-Boost maar mét een QBP Booster adapterset voor en achter

Het kan echter ook anders – althans, bij je voorwiel. Problem Solvers, het huismerk handige kleine onderdeeltjes van de Amerikaanse mega-groothandel QBP, levert met de Booster Front namelijk een setje van enkel vulringen. Dat zijn er twee van 5 mm (één aan weerszijde van de as van de voornaaf) die over je steekas voor schuift, en één 5 mm ring die achter de remschijf valt. Torque Cap ringen en langere boutjes voor de remschijf worden meegeleverd. Het feit dat de Booster uit twee losse ringen die naast je naaf passen bestaat is een gigantisch voordeel. Ja, het zijn twee losse deeltjes (niet laten vallen bij het uitpakken van je fiets!) maar de Booster Front zorgt ervoor dat je verder niks aan je wiel hoeft te veranderen. Niet opnieuw centeren of, als je echt pech hebt, andere lengtes spaken. Heb je óók nog een non-Boost vork ergens in je fietsenpark? Dan kost het 5 minuten om de Booster Front ring achter de remschijf te verwijderen! Simpeler en makkelijker kan het niet – op het stoppen met verzinnen van nieuwe ‘standaarden’ na, dan.

De Problem Solvers Booster is er ook in een Rear versie voor het achterwiel (duh!), evenals een Super Booster voor fietsen met een 157×12 mm inbouwmaat (zoals Devinci en Pivot). Beide producten voor het achterwiel zijn ook niet meer dan 6 mm vulringen voor de naaf en remschijf. Ook hier past de Booster in principe ieder wiel (omdat het geen naaf-specifieke einddop betreft) maar de oplossing is wel minder briljant. Je moet immers wél je velg 3 mm naar links gaan centreren. Jammer, maar er is niet aan te ontkomen, omdat de rechterkant van de naaf(as) niet mag verschuiven en de kettinglijn beïnvloeden.

Het enige nadeel van de Booster kit is wellicht dat je de ringen – in theorie – makkelijk kwijt kan raken. Haal je je voorwiel uit je vork, stop die dingen dan onmiddellijk terug op de steekas!

De Boost Front kit is – zoals je zou verwachten – erg simpel om te monteren. Veel meer dan en Torx sleutel en wat LocTite voor de remschijfboutjes heb je niet nodig. Let uiteraard wel op dat de nieuwe bouten niet helemaal door de schijf heen steken en tegen de flens van de voornaaf aan komen. Bij ons testwielset (Mavic XA Pro Carbon) ging dit helemaal goed, bij Race Face Vault naven (onder andere in Turbine R en Next wielen) kan dit een probleem zijn. Meten = weten!

Eenmaal in je fiets gezet valt er niks van te merken dat je een Boost adapter tussen je voorwiel en voorvork hebt zitten. Uiteraard mis je het vermeende stijfheidsvoordeel van een echte Boost voornaaf maar nadelig is een adapter zeker niet. QBP geeft aan dat het Booster Front kit voor droppen tot een centimeter of 60 geschikt is en onze ervaring is dat er bij juiste montage niks mis kan gaan. Ga je volgend jaar mee doen aan Rampage of Loosefest? Dan is de Booster daarvoor niet goedgekeurd (en zou je wellicht beter toch in nieuw materiaal moeten investeren).

De vulring achter de remschijf is nauwelijks zichtbaar

De Boost standaard zelf zorgt ervoor dat de achteraf-oplossing van Problem Solvers niet zo handig of gebruiksvriendelijk kan zijn als de optie voor het voorwiel. Helaas is daar niet aan te ontkomen. Desondanks: de Booster adapters zijn degelijk, functioneel en blijken éénmaal gemonteerd totaal onopvallend. Wie overstapt op een Boost frame of vork en de bestaande wielen wil behouden is perfect geholpen met een Booster kit. Wie zijn of haar (voor)wiel ook nog eens tussen verschillende fietsen wil wisselen, kan met de Booster Front die klus zelfs in enkele minuten klaren.

Prijs: €29,90
Meer informatie: www.problemsolversbike.com
Distributie: www.cosmicsports.com

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments