2022 Giant Trance X E+: trailbike met nieuwe motor, flipchip en 750 Wh accu

Of je het leuk vindt of niet; e-mtb’s zijn booming business. En waar geld verdiend wordt, daar wordt geïnnoveerd. Niet gek dus dat Giant een nieuwe Trance X E+ brengt. Deze trailbike met elektrische trapondersteuning heeft een nieuwe geometrie, een nieuwe motor (gemaakt door Yamaha) en een dikke 750 Wh accu. En natuurlijk Giants beproefde Maestro-vering met 140 mm veerweg aan de achterkant en 150 mm vooraan.

Nieuw voor 2022: Giant Trance X E+.

2022 Giant Trance X E+: vanaf € 4.999,-

Écht nieuw is de 2022 Giant Trance X E+ natuurlijk niet. Immers, afgelopen najaar lanceerde Giant al de Trance X Advanced E+, met dezelfde motor, software en geo, maar dan uitgevoerd met een carbon frame. Bij Giant krijgen de carbon versies de toevoeging ‘Advanced’ in de naam. Fijn, zo’n carbon kader, maar het maakt je portemonnee minimaal € 6.499 lichter. Ga je voor de nieuwe aluminium uitvoering van de Trance X E+, dan kan je ‘al’ instappen vanaf € 4.999,-. Je krijgt dan de Trance X E+ 3. Betaal je € 5.499,-, dan krijg je de Trance X E+ 2 en voor € 6.299,- haal je de Trance X E+ 1 in huis.

Vlot omhoog, vlot omlaag: de Giant Trance X E+ is van alle markten thuis.

Compactere Yamaha-motor

E-mountainbikes van Giant worden al sinds jaar en dag aangedreven door motoren van Yamaha. Bij de Trance X E+ is dat niet anders. De nieuwe motor is lichter en compacter, levert een koppel van 85 Nm en biedt volgens Giant een krachtige ondersteuning. Maar aan kracht alleen heb je op een e-mtb niks; het gaat erom, hoe en wanneer die kracht op het acherwiel wordt overgebracht. Hier komt Giants Smart Assist-technologie van pas. In plaats van handmatig het ondersteuningsniveau te kiezen (Power, Sport, Active, Basic of Eco), kunnen berijders ervoor kiezen om Smart Assist in te schakelen. Dit systeem gebruikt zes sensoren en slimme algoritmen om de optimale hoeveelheid ondersteuning te bepalen. De software maximaliseert volgens Giant ook de efficiëntie van zowel de accu als de berijder, door altijd de juiste hoeveelheid energie te gebruiken.

Het topmodel van de serie is uitgerust met de nieuwe Giant EnergyPak. Deze in de schuine buis geïntegreerde accu heeft een capaciteit van 750 wattuur. De goedkopere modellen moeten het – wat ons betreft helaas – stellen met een 625 wattuur accu.

De nieuwe SyncDrive Pro-motor van Yamaha is lichter en compacter dan z’n voorganger.

De nieuwe RideControl Ergo 3 stuurbediening kan aan de linker- of rechterkant van het stuur worden gemonteerd. Het compacte ontwerp zorgt voor een strakke cockpit.

De geïntegreerd RideControl Go-bediening is voorzien van gekleurde LED-indicatoren. Hiermee kun je tijdens het rijden van ondersteuningsstand wisselen en wordt tevens het batterijniveau weergegeven.

140 mm Maestro-vering

Natuurlijk is de 2022 Giant Trance X E+ uitgerust met Giants Maestro-vering, een beproefd systeem dat – zo is onze ervaring – een fijne mix biedt tussen grip, comfort en efficiëntie. Bij de Trance X E+ levert de Maestro-vering 140 mm veerweg, de voorvork doet het met een centimeter meer. De geometrie is gelijk aan die van de Trance X Advanced E+, dus modern lang, laag en lui. Zo is in maat L de balhoofdbuishoek 66,5 graden, de zitbuishoek 76,7 graden, de wielbasis 1269 mm en de zitbuis 450 mm. Door middel van een flip-chip op de staande achtervork laat de geo zich enigszins steiler maken. De trapas komt dan iets omhoog. Over trapassen gesproken: de cranks zijn – typisch e-mtb – erg kort, van 160 mm in maat S tot 170 mm in maat XL.

Met een Flipchip kun je de framegeometrie aanpassen aan je rijstijl en het terrein.

De Trance X E+ 1 heeft een adviesprijs van € 6.299,- en komt met een extra grote 750 Wh accu. De voorvork is een Fox 36 Float Performance met 150 mm veerweg, de 140 mm achtervering is in handen van een Fox Float X Performance. Shimano’s XT-groep verzorgt het versnellen en vertragen, de wielen hebben 30 mm brede Giant-velgen met Shimano-naven. Het geheel rolt op Maxxis Assegai’s in 2.6 inch. De dropper-post draagt ook het Giant-label.

De Trance X E+ 2 gaat weg voor € 5.499,-, inclusief 625 Wh accu Je krijgt verder een Fox-onderstel, met een 36 Float Rhythm vooraan en een Float DPS Performance aan de achterkant. Ook hier is het remmen en versnellen in handen van Shimano, met een XT-derailleur en Deore-vierzuigerremmen. Net als bij de Trance X E+ 1 vind je ook op de Trance X E+ 2 brede Giant-velgen, Shimano-navel en dikke Maxxis Assegai’s in 2.6 inch die tubeless geleverd worden.

Het instapmodel in de Trance X E+ serie is de 3, die € 4.999,- kost. Hier geen Fox, maar vering en demping van RockShox, met vooraan een 35 Gold RL en aan de achterkant een Deluxe R. De remmerrij en de versnellingsbak dragen het Shimano Deore-label, de wielen zijn een combi van Giant-velgen met Shimano-naven en ook bij dit model worden de 2.6 inch Maxxis Assegai’s tubeless geleverd.

Bron: giant.com/nl

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments