2022 Giant Trance X Advanced E+: carbon frame, nieuwe motor

Giant lanceert met de 2022 Trance X Advanced E+ zijn eerste carbon e-mountainbike. Daarmee is-ie niet alleen lichter, maar geeft-ie dankzij de nieuwe Yamaha SyncDrive motor ook meer ‘punch’. De geometrie is aangescherpt én aanpasbaar met een flipchip. Bovendien is-ie – voor hedendaagse begrippen en inmiddels typisch Giant – relatief betaalbaar voor wat je krijgt.

2022 Giant Trance X Advanced E+

Volledig carbon, meer kracht en grotere accu

De 2022 Trance X Advanced E+ van Giant rolt op 29″ wielen en heeft 150 mm veerweg vooraan en 140 mm veerweg achteraan via het Maestro-veersysteem. Het frame is volledig nieuw ontworpen en dus compleet van carbon. Niet alleen het voor- en achterframe zijn van carbon, óók de hevels van het Maestro-veersysteem zijn er van gemaakt.

In het ‘vooronder’ heeft Giant de vernieuwde SyncDrive Pro motor van Yamaha gemonteerd, die nu 85 Nm koppel levert; 5 meer dan zijn voorloper. Zoals je misschien verwacht is die ook weer compacter en lichter. Alle modellen van de Trance X Advanced E+ hebben accu’s met een capaciteit van 625 Wh. Daarmee lopen ze wel wat uit de pas met de concurrentie, die tegenwoordig veelal 750 Wh heeft. De EnergyPak 625 in de onderbuis van de Trance X Advanced E+ kan volgens Giant in 2 uur tijd tot 80% worden opgeladen. Verder kun je de capaciteit uitbreiden met 250 Wh in de vorm van een externe accu die je boven op de onderbuis monteert.

2022 Giant Trance X Advanced E+

Opgeruimd stuur

In de bovenbuis is de RideControl Go geïntegreerd. Deze enkele knop gebruik je om de trapondersteuning aan en uit te zetten. Ook schakel je hier eenvoudig de Power, Sport, Active, Basic en Eco standen van de SyncDrive trapondersteuning en lees je via de leds af hoe vol je batterij nog is.

Maar dat is niet de enige optie die Giant biedt voor de bediening. Want ook vanaf het stuur kun je het systeem bedienen. De RideControl Ergo 3 remote knop is erg compact en rechtstreeks naast het handvat gemonteerd. Hierbij heb je zelf de keuze om hem links of rechts op je stuur te zetten en de knoppen van deze remote zijn te configureren via een app op je telefoon. Met ook het ontbreken van een display is de cockpit zodoende erg opgeruimd.

2022 Giant Trance X Advanced E+

De RideControl Go is de in de bovenbuis geïntegreerde één-knops-bediening. Hiermee zet je de trapondersteuning aan en uit en schakel je tussen de vele ondersteuningsstanden. Via de leds lees je de batterijspanning af.

2022 Giant Trance X Advanced E+

De RideControl Ergo 3 is uiterst compact en maakt dat de cockpit een opgeruimde indruk geeft.

Giant levert de 2022 Trance X Advanced E+ echter standaard met zijn Smart Assist; software die automatisch het ondersteuningsniveau aanpast aan de hand van de input van maar liefst zes sensoren. Volgens Giant levert het rijden met de Smart Assist de meeste efficiëntie ten aanzien van trapondersteuning en energieverbruik, waarbij de motor niet domweg geknepen wordt en gewoon het volle pond geeft als de omstandigheden daar om vragen.

Maestro-veersysteem en Fox Live Valve

We zagen bij de onlangs geïntroduceerde 2022 Anthem Advanced Pro al dat Giant nogal inzet op Fox Live Valve. Het elektronisch geregelende demper-platform voor voorvorken en achterdempers. Ook bij de 2022 Trance X Advanced E+ 0 en 1 vind je die terug. Het best prijzige systeem moet deze trailbikes met trapondersteuning nóg trapeffeciënter maken. Ergens is dat ook wel weer een bijzondere keuze. Want júist omdat je een motor in het vooronder hebt, is trapefficiëntie minder belangrijk en kun je het veersysteem veel meer ontwerpen met maximale tractie als belangrijkste prioriteit. Bovendien past Giant zijn Maestro-veersysteem toe. Hierbij is de achtervork met twee hevels aan het voorframe opgehangen. Dit veersysteem staat juist bekend om zijn hoge trapefficiëntie.

2022 Giant Trance X Advanced E+

Je kan beargumenteren dat een betere trapefficiëntie fijn is en dat je daarmee verder komt op de acculading. Het eerste is natuurlijk nogal persoonlijk. Het tweede punt zal slechts marginaal effect hebben. Er zijn talloze variabelen die véél meer effect hebben op de actieradius. Neem een volle(re) rugzak mee of ga op pad bij lage temperaturen en je zult zien dat het effect daarvan véél groter is.

Fox Live Valve componenten zijn niet goedkoop. Maar ere wie ere toekomt: dat Giant dit weet te leveren op e-mountainbikes met full carbon frames, waarbij het duurste model, de Trance X Advanced E+ voorzien is van een Shimano XT groepset én carbon velgen voor € 8.599, is behoorlijk opvallend. Genoeg merken die zónder elektronische gestuurde demping met mínder hoogwaardige componenten méér vragen.

2022 Giant Trance X Advanced E+

2022 Giant Trance X Advanced E+

Geometrie

De 2022 Giant Trance X Advanced E+ is langer, lager en qua stuurhoek flauwer dan zijn voorganger. De voorvork staat onder een hoek van 65,8º, terwijl de toegenomen reach wordt gecompenseerd met een zithoek van 76º. In de bovenste hevel van het Maestro-veersysteem vind je een flipchip, waarmee je de hoeken iets rechter kunt maken en bij gevolg de trapas wat hoger zet. Verder is het opvallend dat de achtervork ondanks de compactere motor een ruime 473 mm meet. De Trance X Advanced E+ is dus géén compact beestje en zal stabiel dalen en klimmen.

2022 Giant Trance X Advanced E+ Geometrie

2022 Giant Trance X Advanced E+: drie modellen

Van de 2022 Trance X Advanced E+ zijn er drie modellen die Giant Benelux ook alle drie in het leveringsprogramma opneemt. De Trance X Advanced E+ 2 is de opstapper met een prijs van € 6.499. Deze e-mountainbike stelt het zonder Fox Live Valve voorvork en achterdemper. De Trance X Advanced E+ 1 een trede hoger, met een prijs van € 7.499 heeft echter – net als de duurste, de 0 – wél Fox Live Valve veerelementen.

Trance X Advanced E+ 0 – € 8.499

Advanced carbon voor- en achterframe met 140 mm Maestro-vering, Fox Float X Factory Live Valve achterdemper, Fox 36 Factory Live Valve voorvork met 150 mm veerweg, SyncDrive Pro Yamaha-motor met 85 Nm, Praxis Performance Carbon e-cranks, Shimano Deore XT achterderailleur en shifter, Shimano SLX 10-51t cassette, Shimano Deore XT 4-zuiger schijfremmen, Giant e-TRX 29″ carbon wielset, Maxxis Assegai en Dissector 29×2,6″ banden, Giant Contact Switch dropper zadelpen, Giant Contact SLR 35 carbon stuur, Giant Contact SL stuurpen.

Trance X Advanced E+ 1 – € 7.499

Advanced carbon voor- en achterframe met 140 mm Maestro-vering, Fox Float X Live Valve achterdemper, Fox 36 Live Valve voorvork met 150 mm veerweg, SyncDrive Pro Yamaha-motor met 85 Nm, Praxis e-Cadet+ aluminium cranks, Shimano Deore XT achterderailleur en shifter, Shimano Deore 10-51t cassette, Shimano Deore 4-zuiger schijfremmen, Giant AM 29″ aluminium velgen, Shimano Deore XT naven, Maxxis Assegai en Dissector 29×2,6″ banden, Giant Contact Switch dropper zadelpen, Giant Contact 35 Trail aluminium stuur, Giant Contact SL stuurpen.

Trance X Advanced E+ 2 – € 6.499

Advanced carbon voor- en achterframe met 140 mm Maestro-vering, Fox DPS Performance EVOL achterdemper, Fox 36 Float Performance Grip-3 voorvork met 150 mm veerweg, SyncDrive Pro Yamaha-motor met 85 Nm, Praxis e-Cadet+ aluminium cranks, Shimano SLX achterderailleur en shifter, Shimano Deore 10-51t cassette, Shimano Deore 4-zuiger schijfremmen, Giant AM 29″ aluminium velgen, Shimano MT410 naven, Maxxis Assegai en Dissector 29×2,6″ banden, Giant Contact Switch dropper zadelpen, Giant Contact 35 Trail aluminium stuur, Giant Contact SL stuurpen.

Bron en meer info: www.giant-bicycles.com/nl/trance-x-e-range

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments